Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 284
Offentligt
2576922_0001.png
Grøn (tung) transport: Bekymringer vedr. AFIR
Tejs Laustsen Jensen
Direktør, Brintbranchen
Foretræde for Transportudvalget, 17.05.22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Præsentation fra Brintbranchens foretræde 17/5-22 om vedtagelsen af AFIR. EU's direktiv for alternativ drivmiddelinfrastruktur
2576922_0002.png
Infrastruktur er afgørende i omstillingen
af transporten
Omstillingen af bl.a. den tunge transport kræver, at flere løsninger sættes i
spil samtidig - herunder brint, metanol m.v. Det kræver infrastruktur, og udbygningen
af denne kræver den rigtige regulering - på nationalt og på EU-plan.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Præsentation fra Brintbranchens foretræde 17/5-22 om vedtagelsen af AFIR. EU's direktiv for alternativ drivmiddelinfrastruktur
2576922_0003.png
Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR)
Brintbranchen og en lang række andre toneangivende europæiske organisationer er
bekymret for det kompromis, der tegner sig.
Kompromiset indeholder en kraftig nedjustering af de oprindelige
ambitioner, og imødekommer ikke de behov, der vil være, hvis
brint skal være et reelt alternativ i omstillingen af den tunge transport.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Præsentation fra Brintbranchens foretræde 17/5-22 om vedtagelsen af AFIR. EU's direktiv for alternativ drivmiddelinfrastruktur
2576922_0004.png
Bekymring i branchen for manglende ambition
Sammen med 105 andre organisationer og verdensomspændende virksomheder
har Brintbranchen underskrevet et åbent brev til bl.a. EU-landenes
transportministre og bl.a. vicepræsident for EU-kommissionen Frans Timmermans.
Henvendelsen omhandler bekymringen for forsinkelse eller reduktion i
målsætningerne for brintinfrastruktur, der vil kunne hæmme både den
grønne omstilling og udviklingen af en europæisk brintindustri.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Præsentation fra Brintbranchens foretræde 17/5-22 om vedtagelsen af AFIR. EU's direktiv for alternativ drivmiddelinfrastruktur
2576922_0005.png
Behov for hurtig afklaring og høje ambitioner
Danmark bør arbejde for, at AFIR ikke forsinkes, eller at et kompromis ender på
et for lavt ambitionsniveau - det vil ikke alene have store
klimamæssige konsekvenser, men vil heller ikke gavne dansk erhvervsliv.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Præsentation fra Brintbranchens foretræde 17/5-22 om vedtagelsen af AFIR. EU's direktiv for alternativ drivmiddelinfrastruktur
2576922_0006.png
Tak for opmærksomheden!
www.brintbranchen.dk