Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
En kollega fortalte mig i dag, at jeg fra 1. juli skal købe pladsbillet til 20 kr. til min cykel når
jeg tager toget fra mit hjem i Rungsted til Hellerup. Han fortalte også, at jeg skal købe
pladsbilletten på en eller anden tosset app, til trods for, at jeg er kisteglad for mit rejsekort.
Jeg var flad af grin. Han hader offentlig transport og benytter enhver lejlighed til at nedgøre
mit valg af miljøvenlig og samfundsgavnlig offentlig transport. Han vil hellere sidde to timer
på Køgebugt-motorvejen end at bruge de 19 minutter på togturen fra Køge-Nord til
København.
Jeg forklarede ham, at han tog fejl, fordi . . .
Myndighederne kan se det smarte i at borgerne kombinerer offentlig transport og
cykel, da løsningen kompenserer for ulemperne ved kollektiv transport.
Myndighederne understøtter, at det er smart, at borgerne får lidt motion.
Løsningerne går i retning af de populære ordninger i S-togene, hvor borgerne i
hovedstadsområdet med stor succes medbringer cykler gratis og pladsen tilpasses
behovet.
Hverken DSB eller myndighederne vil forringe Kystbanen, som for tiden drevet så
ringe og udygtigt, at de få passagerer, der er tilbage efter corona-perioden, også vil
forlade den synkende skude.
DSB får aldrig lov til at hæve en enkelt takst så voldsomt.
DSB får aldrig lov til at indføre en eller anden idiotisk løsning, som ikke anvender
det rejsekort, som borgerne har vænnet sig til, og som er en kæmpesucces - både
for den enkelte og for samfundet. Der er jo ingen, ved deres fulde fem, der i 2022
ville foreslå, at man skal bruge to forskellige betalingsmidler for den samme rejse.
Det fungerer ret godt med cykler i Kystbanen. Passagerne tager hensyn til
hinanden, og der er kun problemer, når togene aflyses eller er forsinkede - hvilket i
eftermiddagsmyldretiden desværre er hverdag, men formentlig ikke hensigten. Det
eneste, der fungerer ringere er infotavlerne.
Hvis det var rigtigt, så ville DSB have gjort meget for at informere grundigt, så det
ikke om snigende som en tyv om natten. På den måde ville borgerne jo også have
lejlighed til at klage over idiotien.
Ansvarlige politikere ville have stoppet galskaben, inden det overhovedet var
kommet på tale.
Jeg grinede af biltossen hele eftermiddagen. Da jeg kom hjem tænkte jeg, at jeg alligevel
ville undersøge sagen. Mest fordi jeg tænkte, at hvis det stod et eller andet sted på DSB's
hjemmeside, så ville datoen være 1. april, og min kollega ville være til grin i morgen.
Jeg har nu fundet "nyheden" på DSB's hjemmeside. Tossen har ret. Jeg skal købe en billet
for 6 kroner mere, end jeg giver i dag - hver vej fra Rungsted til Hellerup (11 minutter). Det
nemme ved at kunne bruge det fremragende Rejsekort er væk. DSB forklarer umanérligt
flabet og groft undervurderende, at der er tale om en forbedring af forholdene. Samtidigt
skulle det sikre, at der er plads til min cykel, hvilket der for det første er i forvejen, men for
det andet er noget rent vås, da DSB jo ikke ved, hvilken vogn passagerne stiger ind i.
Cykelmedtagning fungerer på meget længere strækninger i S-togene, hvor det oven i købet
er gratis.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 281: Henvendelse af 14/5-22 vedrørende ændret vilkår for at medbringe cykler i regionaltog, fra Jens Peter Heesche Hansen, Rungsted Kyst
Det er jo ikke passagerernes behov, at alle typer rejser fra en enkelt station på Kystbanen til
en københavner, der skal til Skagen på den første ferierejsedag, skal behandles ens.
Hvor er jeg ked af - båden som Jens Peter og som samfundsborger - at jeg så effektivt skal
jages ud af den offentlige transport, mens min bilende kollega er helt færdig af grin.
Jeg ønsker at klage med den størst mulige kraft, som en enkelt borger kan lægge i en klage.
Det er en markant forringelse for mig, og i stik modstrid med de politiske ambitioner for den
offentlig transport. Jeg ønsker samtidigt i god tid inden ikrafttrædelsesdatoen at få oplyst,
hvordan denne tåbelige beslutninger er taget, og hvor det politiske niveau har været
involveret.
Med venlig hilsen
Jens Peter Heesche Hansen