Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2468518_0001.png
Høring om flextrafikken 27. okt. 2021
Transportministeriets oplæg/ v kontorchef Merete Houmann
Hvem har ansvaret for hvad i flextrafikken
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468518_0002.png
Hvad er flextrafik?
Flextrafik er en samlebetegnelse, der dækker over mange transportformer:
Lukkede/visiterede ordninger, som kommuner og regioner tilbyder efter særlove, fx lov om social
service, sundhedsloven og folkeskoleloven, der udføres som speciel rutekørsel.
Individuel handicapkørsel som reguleres af lov om trafikselskaber.
Flextur/plustur, som er en del af den kollektive trafik, som er åben for alle borgere
udføres i henhold til lov om trafikselskaber som almindelig rutekørsel.
For at udføre flextrafik skal vognmanden have en tilladelse. Det kan være:
-
en OST-tilladelse efter den gamle taxilov
-
en taxi-tilladelse efter den gamle taxilov
-
en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport efter den gældende taxilov
-
en tilladelse efter buskørselsloven, hvis kørslen foregår i bus.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468518_0003.png
Rollefordelingen i flextrafikken
Statens rolle er at udstede tilladelser til vognmændene og føre tilsyn med, at kravene er opfyldt –
foruden at udstede og fortolke love.
Kommunernes/regionernes rolle er at finansiere/yde tilskud til flextrafikken og bestille flextrafik hos
trafikselskaberne.
Trafikselskaberne skal administrere flextrafikken, dvs. planlægge og tilrette kørslerne, udbyde
kørslerne, kontraktstyring og stå for administrationen af de mange forskellige kørsler.
Vognmændene og deres chauffører udfører kørslerne.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468518_0004.png
Hvilke krav stilles for at få og opretholde en tilladelse til at
køre flextrafik?
De krav, der stilles i den gældende taxilov for at få en tilladelse, skal til enhver tid være opfyldt
(taxilovens § 11). Det gælder bl.a. krav om ansvarlig leder, ikke forfalden gæld til det offentlige på under
50.000 kr., egenkapital på mindst 40.000 kr. for 1. tilladelse, 20.000 kr. pr. yderligere tilladelse og god
skik.
Kravene er forskellige afhængig af om tilladelsen er udstedt efter den gamle eller den gældende taxilov.
Den største forskel er overenskomstbestemmelsen i taxilovens § 10:
”Indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder
særlige ydelser, samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme
art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.”
Overenskomstbestemmelsen i den gamle taxilov stiller alene krav om, at der skal være indgået en
kollektiv overenskomst, men derudover stilles ikke yderligere krav – med andre ord stilles ingen krav til
indholdet i overenskomsten.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468518_0005.png
Færdselsstyrelsens tilsyn med tilladelser
Siden 1. jan 2018 er i alt 81 tilsyn oprettet efter tidligere taxilov.
De fleste tilsyn er oprettet i forbindelse med ombytning af gamle tilladelser til nye.
Det undersøges i den forbindelse om virksomhederne lever op til samtlige krav i taxiloven (en del har fået afslag)
9 tilsyn er rejst som følge af henvendelser fra trafikselskaberne.
Siden 1. jan 2018 er i alt 299 tilsyn oprettet efter gældende taxilov.
Restancer og manglende ansvarlig leder udgør langt hovedparten
Eftersom de nye tilladelser er såkaldte universaltilladelser kan styrelsen ikke oplyse hvilken type kørsel,
de pågældende vognmænd udfører.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468518_0006.png
Færdselsstyrelsens tilsyn med § 10
Det undersøges først om vognmanden har ansatte – kun i disse tilfælde er § 10 relevant.
Hvis virksomheden har ansatte chauffører, undersøges det, om virksomheden enten
a) er medlem af en arbejdsgiverforening eller
b) har tegnet en tiltrædelsesoverenskomst.
Såfremt virksomheden har ansatte chauffører og alene følger en overenskomst, vil styrelsen anmode om
at få indsendt lønsedler, timesedler, ansættelseskontrakter og lignende for 10 pct. af virksomhedens
ansatte chauffører (dog minimum én). Materialet sendes i høring til parterne til den overenskomst, som
tilladelsesindehaveren i forbindelse med ansøgningen har angivet at ville følge.
Når høringsperioden er udløbet, afsluttes tilsynet såfremt overenskomstparterne vurderer, at aflønning
og arbejdsvilkår er i overensstemmelse med deres overenskomst. Hvis de vurderer, at aflønning og
arbejdsvilkår ikke er i overensstemmelse med deres overenskomst sendes parternes bemærkninger i
stedet i partshøring ved tilladelsesindehaver. Heraf følger ét af to mulige udfald:
enten en tilpasning af overenskomst og afslutning af tilsyn
eller en politianmeldelse og evt. senere skærpet tilsyn eller tilbagekaldelse af tilladelse.
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468518_0007.png
Færdselsstyrelsens tilsyn med § 10 – fortsat
Der er rejst i alt 27 tilsyn med vognmænds overholdelse af taxilovens § 10, hvoraf 8 tilsyn er afsluttet,
mens de øvrige 19 sager fortsat er under behandling.
Af de 8 tilsyn, der er afsluttet, var 3 virksomheder medlem af en arbejdsgiverforening, 3 virksomheder
havde ingen ansatte chauffører, en virksomhed havde tegnet en tiltrædelsesoverenskomst, og en
virksomhed bragte sine forhold i orden.
Overholdelse af § 10 tjekkes tillige i forbindelse med fornyelse af tilladelser.
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468518_0008.png
Ændring af taxiloven – overenskomstkravet
Et forslag til ændring af taxiloven behandles p.t. i Folketinget, og et af elementerne i forslaget er, at § 1o
fra og med 1. juli 2022 også skal gælde for tilladelser efter gammel taxilov.
Denne lovændring betyder, at flere vil blive omfattet af Færdselsstyrelsens tilsyn.
Derudover er Færdselsstyrelsen sammen med diverse parter fra branchen i gang med at udarbejde en
vejledning om § 10. Den forventes klar i starten af 2022 og vil være med til at gøre det mere
overskueligt, hvilke krav der stilles til de indgåede overenskomster.
8