Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2468517_0001.png
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
1.Øget kontrol: Gældende lovgivning skal overholdes
2.Skarpt tilladelsesregime: Brodne kar skal sorteres væk.
3.Styrket ansvar ved udbud: Priser på kørsel skal være realistiske.
4.Sikring af fair aftalegrundlag: Overenskomstsystemet bakkes op.
5.Bedre, målrettet uddannelse: Flexkørsel skal være en attraktiv
service.
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0002.png
1.Øget kontrol: Gældende lovgivning
skal overholdes
Oversigt aktindsigt Trafikselskab:
Østre Landsret: Flextrafikchauffør vinder principiel sag om arbejdstid
mellem
eller tid til rådighed
Er en flextrafikchaufførs ventetid mellem køreturene arbejdstid
10-11 timers vagt: 4008
for chaufføren privat? Østre Landsret har netop afgjort, at
mellem 11-12
er arbejdstid.
det også
timers vagt: 2179
mellem 12-13 timers vagt: 1441
Sagen kan åbne for en strøm af lignende sager.
mellem 13-14 timers vagt: 892
mellem 14-15 timers vagt: 503
Vestre Landsret:
mellem 15-16 timers vagt: 240
En arbejdstid fra 7:00 om morgenen til 23.55 om natten!
mellem 16-17 timers vagt: 108
Sådan lød de urimelige arbejdsvilkår, som XXXXXX har mødt hos XXXXXX, hvor han
mellem 17-18 timers vagt: 31
over 18
11
fra marts 2016 og frem til efteråret 17 var ansat som chauffør:
timers vagt:
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0003.png
1.Øget kontrol: Gældende lovgivning
skal overholdes
Anbefaling på kort sigt:
I samarbejde mellem Arbejdstilsynet, Færdselsstyrelsen og parterne på
arbejdsmarkedet laves et registreringssystem, hvor hver enkelt chaufførs og
vognmands reelle og korrekte arbejdstid opgøres.
Anbefaling på lang sigt:
Det afdækkes, hvordan der kan indføres digital kontrol af arbejdstid på
flextrafikområdet. Herunder hvorvidt tachograf lignende udstyr kan anvendes.
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0004.png
2. Skarpt tilladelsesregime: Brodne kar
skal sorteres væk.
Trafikselskab: Alle brodne kar skal væk - vi er kun interesseret i seriøse
vognmænd, og jeg vil have det bedst mulige system inden for lovens rammer og
inden for rammer, der er økonomisk forsvarlige.
”Falske
løn- og arbejdsvilkår og accepterer ikke
selvstændige”
Trafikselskab: xxxx tager ansvar for
brodne kar.
Er omgåelse af
Chauffør XXXXXX kræver handling af politikerne: Vognmænd, der overholder
lønmodtagerrettigheder
flextrafikreglerne, straffes. Vognmænd, der snyder og bedrager, belønnes. Det
og arbejdsklausuler
rammer xxxxx job.
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0005.png
2. Skarpt tilladelsesregime: Brodne kar
skal sorteres væk.
Færdselsstyrelsen opretter et kontrolnævn med deltagelse af parterne. Kontrolnævnet
får til opgave at rådgive Færdselsstyrelsen i forhold til kontroller og i forhold til at
komme med indstillinger og rådgivning i forhold til, hvordan kontrolindsatsen kan
forbedres.
Det overvejes og diskuteres mellem Færdselsstyrelsen, parterne på arbejdsmarkedet
og øvrige aktører, om der kan etableres et sortlistningsregime, en form for
whistleblower ordning eller lignende præventive foranstaltninger, der kan bidrage til at
holde brodne kar uden for markedet for erhvervsmæssig personbefordring.
Eksempelvis for at undgå shopping mellem delmarkeder som forskellige geografiske
områder eller mellem taxikørsel og kørsel med patienter for regionerne.
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0006.png
3. Styrket ansvar ved udbud: Priser på
kørsel skal være realistiske.
Nævnet skal hvert år udføre såvel stikprøver som kontroller af, om såvel kontraktlige
forpligtelser som lovgivning i forhold til overenskomster og arbejdstid overholdes.
Der indføres klare klausuler og forpligtelser. Dels med bod/bøder dels med risiko for
omgående opsigelse af kontrakterne.
Gode arbejdsvilkår og bedre uddannelse og service, mål for omstilling til grønnere
transport og mest energirigtige transportform.
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0007.png
4. Sikring af fair aftalegrundlag:
Overenskomstsystemet bakkes op.
Der nedsætte et hurtigt arbejdende udvalg, der skal komme med anbefalinger til,
hvilke grænser et kommende lovinitiativ kan sætte i forhold til at forbyde eller kraftigt
reducere aflønning på provision og andre præstationsfremmende aflønningsformer,
når man udfører erhvervsmæssig personbefordring.
Arbejdet skal, sammen med en eventuel varsling af helt eller delvist forbud mod
provisionsaflønning, kunne bruges som grundlag for de kommende
overenskomstforhandlinger på taxi- og flexområdet.
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0008.png
5. Bedre, målrettet uddannelse:
Persontransport skal være en attraktiv
service.
3F Transport anser bedre og mere målrettet uddannelse som et blandt flere
nødvendige værktøjer til at hæve alle former for erhvervsmæssig personbefordrings
omdømme og evne til at leve op til befolkningens krav om god service På den
baggrund har 3F Transport følgende anbefalinger:
-
Bedre kundeservice, herunder øget fokus på konflikthåndtering, og med fokus
på både virksomheders og chaufførers samlede leverance af service.
-
Bedre kundskaber i forhold til følgende kundemålgrupper: Skolebørn, fysisk
handicappede, psykisk handicappede, kronisk og kritisk syge patienter.
-
Bedre kørefærdigheder. Med fokus på miljørigtig og behagelig kørsel.
-
Skabelsen af en decideret vognmanduddannelse. Eventuelt med henblik på
certificeringsordning.
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0009.png
Afslutning
Vi har alle et ansvar!
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468517_0010.png
Høring om Flextrafik den 27. oktober
Udbud og vilkår