Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2468515_0001.png
Hvorfor tilbyder trafikselskaberne
Flextrafik
Høring om Flextrafik d. 27.10.2021
Dorthe Nøhr Pedersen, adm. direktør Movia
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468515_0002.png
Rammerne for flextrafikken
Trafikselskaberne skal varetage den individuelle handicapkørsel for stærkt
bevægelseshæmmede og synshandicappede jf. Lov om trafikselskaber
Trafikselskaberne kan efter aftale med kommunen/regionen varetage opgaver vedrørende
transport, som kommunen/regionen skal varetage efter anden lovgivning
Vognmænd skal have tilladelse til erhvervsmæssig persontransport af Færdselsstyrelsen, der
også er tilsynsmyndighed.
Kravet om tilladelse fra Færdselsstyrelsen betyder, at vognmanden har ansvar for at
chaufførernes løn- og arbejdsvilkår følger overenskomsterne som angivet i taxilovens paragraf
10
Vognmændene har ansvaret for at leve op til kvalitetskravene i trafikselskabernes kontrakter.
Trafikselskaberne stiller krav til chaufførerne om at have gennemgået uddannelse:
sikkerhedskurser om befordring af bevægelseshæmmede, sygdoms- og alderssvækkede,
uddannet i brug af lift, fastspænding af kørestole, brug af trappemaskiner, hygiejne og
sundhed, samt afleveret børneattest til vognmand
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468515_0003.png
Flextrafik er en del af den kollektive transport –
et vigtigt tilbud til borgere med særlige behov
Blinde, svagsynede og personer med bevægelseshandicap
har brug for særligt målrettet
handicapbefordring
For
ældre
kan transport fra adresse til adresse være et trygt og sikkert alternativ til bus eller tog
og understøtte et mere aktivt og socialt liv
Flextrafik har også løftet vigtige samfundsmæssige opgaver under coronapandemien – vi bistod
regionerne og kommunerne med at køre Covid-patienter til og fra sygehusene mv.
Vi har derfor alle behov for, at såvel vognmænd, som de chauffører, der hjælper borgerne med
flextrafik, er dygtige og motiverede
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468515_0004.png
Flextrafik giver mulighed for mobilitet,
når bussen ikke rækker
Service i landområder er et vigtigt fokusområde og flexprodukterne udvikles fortsat
sammen med kommuner, regioner og borgere
Udviklingen i den kollektive transport er drevet af:
Urbanisering
Et fragmenteret transportbehov på landet
Behovstyret flextrafik binder tyndt befolkede områder sammen
Behovstyret flextrafik supplerer den rutebundne kollektive transport i byerne
Flex/Plustur kan tilpasses lokal efterspørgsel
12 m busser er ikke altid den mest hensigtsmæssige brug af offentlige midler
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468515_0005.png
Hvilke kørselsordninger tilbydes?
koordinering er vigtig
Trafikselskaberne tilbyder mobilitetsservices under forskellige kørselsordninger for kommuner og
regioner
Visiteret:
Siddende patientbefordring, handicapkørsel og kommunal visiteret kørsel
Åbne ture:
Flextur og Plustur
Trafikselskaberne koordiner servicen på tværs af kommuner og regioner i et fælles planlægningssystem
Kommuner og regioner skal være sikre på, at borgerne kan få deres transportbehov dækket
(forsyningssikkerhed)
Koordinering i flextrafik skal understøtte en fornuftig brug af offentlige midler og sikre borgerne, at der
altid er et transportilbud inden for 1-2 timer
Flextrafik leverer det serviceniveau, som fx sygehuset bestiller direkte i flextrafiks it-system. Det er
sygehusets personale der beslutter om en patient via siddende patientbefordring skal have en solokørsel
og køre alene direkte
En pensionist, der skal til biblioteket kan på sin flextur opleve at skulle køre en mindre omvej mhp. at
koordinere ture – flextur er åben kollektiv transport – som man deler
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468515_0006.png
Hvad siger brugerne?
Kundetilfredshed:
NT’s kundeundersøgelse for flextrafik baseret på 1.400 besvarelser:
92 pct er meget tilfredse og tilfredse
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468515_0007.png
Trafikselskaberne er optaget af god kvalitet
6,1 mio. flexture og en klageprocent på under 0,1 pct. – hvad gør trafikselskaberne:
Vi følger op på de konkrete klager ved at tage fat i den private operatør med det samme.
Vi bruger indsigterne fra klager til at gøre tingene bedre i flextrafikken i dialogen med
vognmændene.
Operatørerne gør generelt et godt arbejde
Vi kan se af vores årlige kundeundersøgelser, at kunderne generelt er glade og trygge ved at køre
med flextrafik.
Trafikselskaberne skal bruge dygtige veluddannede vognmænd og chauffører for at give vores
kunder en tryg og sikker rejse. Vi har derfor brug for, at det er et attraktivt erhverv med ordnede
forhold.
7