Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2468514_0001.png
Hvordan Flextrafik udbydes
Høring om Flextrafik d. 27.10.2021
Carsten Hyldborg Jensen, direktør FynBus
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468514_0002.png
Trafikselskabernes udbud af Flextrafik
Trafikselskaberne planlægger, udbyder, indgår aftaler og varetager driftsopgaver og kundeservice
Kørslen udbydes som:
• Garantikørsel: Garanti for vis mængde kørsel, som vognmanden er forpligtet til at udføre
• Variabel kørsel: Vognmand afgør selv rådighed for flextrafik – kan fx køre taxi på de travle
tidspunkter og flextrafik på andre tidspunkter
Vogne afregnes til den pris, der er budt med ved udbudsrunderne
Vognmænd afregnes hver måned af trafikselskabet for deres flextrafik kørsel
Fordelingen af kommuners og regioners udgifter sker efter forbrug
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468514_0003.png
Tilladelses- og tilsynssystem
• Vognmænd, der udfører kørsel for trafikselskaberne, skal have en
tilladelse
• Færdselsstyrelsen udsteder tilladelser
• Forudsætning for at få/bevare tilladelse: At løn- og arbejdsvilkår følger niveauet i en
landsdækkende, repræsentativ overenskomst (§ 10 i taxiloven)
• Vognmænd, der har ansat chauffører, skal sikre overholdelse af § 10
• Vognmænd uden ansatte er ikke underlagt overenskomster
• Taxilovens § 11: Transportministeren [Færdselsstyrelsen] fører
tilsyn
med, at betingelserne for
opretholdelse af tilladelse til erhvervsmæssig persontransport og tilladelse til et kørselskontor og
chaufførkort fortsat er til stede
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468514_0004.png
Trafikselskabernes øvrige tiltag, eksempler
Kontrolpanel
• Movia har udtaget 124 stikprøver siden 2018 – gennemgår bl.a. lønsedler og ansættelsesbreve
• 109 vognmænd eller underleverandører overholder nu gældende overenskomster
• 6 kontrakter opsagt – 9 vognmænd eller underleverandører har valgt ikke længere at køre for
Movia
Arbejdsklausul
• Indført hos FynBus i 2015 mhp. sikre overholdelse af §10 og derved undgå unfair konkurrence
• Kontrollerer ansættelsesbeviser, timesedler, lønsedler m.m. – stikprøver hos 78 vognmænd
• Sikret at fx manglende pension og for lidt løn blev efterbetalt
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468514_0005.png
Trafikselskabernes øvrige tiltag
Arbejdstid
• FynBus kræver i seneste kontrakt elektronisk tidsregistrering af chaufførens arbejdstid
Bod
anvendes.
Opsigelse af kontrakt
er sidste udvej
• Oftest retter vognmænd fejl, misforståelser mv. når de kontaktes af trafikselskaberne
• Baggrunden kan være dårlig lønadministration, uvidenhed, manglende opmærksomhed eller
manglende uddannelse/kompetence
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468514_0006.png
Nærmere om FynBus’ procedure for kontrol
Før kontraktindgåelse
• Forhåndstilsagn om bankgaranti
• Egnethedserklæring (ESPD) og
serviceattest
• Tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport
Før kontraktstart
• Vognkontroller
Løn- og arbejdsvilkår
Alle vognmænd kontrolleres i følgende rækkefølge:
• Ved henvendelser og mistanke
• Vognmænd, der kører garantikørsel
• Vognmænd uden arbejdsgiverorganisation eller
overenskomst
• Vognmænd, der har afgivet de laveste bud
Kontrolpanel
• 3F, ATAX, Det Faglige Hus og Kristelig
Arbejdsgiverforening
Ved uregelmæssigheder => opfølgning efter 4
måneder
6
Efter kontraktstart
• Løbende vognkontroller
• Kontrol af chaufføruddannelse mv.
• Kontrol af løn og arbejdsvilkår
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468514_0007.png
Kontrakter og overenskomstforhold
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468514_0008.png
Kontrakter og overenskomstforhold
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring om Flextrafik, den 27. oktober 2021
2468514_0009.png
Om vognmandsbranchen
og spørgsmål til drøftelse
Branche kendetegnet ved, at det er
let at indtræde
som vognmand og chauffør
• Mange samarbejder om håndtering af branchens omskiftelighed, der giver muligheder og udfordringer
• Stat, arbejdsmarkedsorganisationer, brancheorganisationer og trafikselskaber har alle en rolle
• Trafikselskaberne skal løfte vores del af opgaven, men vi er meget afhængige af vores samarbejdspartnere
Trafikselskaberne er meget tilfredse med at Folketinget har indgået en bred aftale om at skærpe
sprogkrav
til
chauffører
• Chaufføruddannelse og bedre sprogkundskaber er vigtige for at kunne bistå borgerne godt – samt for, at
chaufførerne kender deres pligter og rettigheder
• Inkluder vognmandsuddannelse ved evaluering af taxilov – så vognmænd kender deres pligt
Spørgsmål og forhold til drøftelse
1. Kunne det være en ide at genindføre et krav om vognmandsuddannelse i lovgivningen?
2. Kunne det være en ide at blive inspireret af reglerne om køre- og hviletid i bus- og godslovgivningen?
3. Hvilke planer er der for Færdselsstyrelsens tilsyn med overenskomster og tilladelser?
9