Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 278
Offentligt
2573272_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport marts 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0002.png
Rapport - Signalprogrammet
Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
Anlægsplanens rammer og jf. den kritiske vej), dels på de enkelte udrulnings-
strækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Farvevurderingen svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Risiko-
vurderingen fremgår særskilt.
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0003.png
Rapport - Signalprogrammet
Resumé
Fjernbane ombordudrustning
I alt er 164 tog udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift. De største milepæle i 2022
er at sikre, at et tilstrækkeligt antal IC3 og IR4 er udrustet til december, hvor de skal kunne køre
via den nye bane mellem København og Ringsted. Arbejdet med IR4 er ved at komme i god gænge,
mens arbejdet med IC3 er under pres, hvorfor mitigerende handlinger undersøges for at reetablere
bufferen. Øvrige tog forventes klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Milepælen for de tog, som skal være klar til ibrugtagning af København-Ringsted, er markeret
gul. Det skyldes, at sagsbehandlingen og sagsbehandlingstiderne for udstedelse af ibrugtag-
ningstilladelser efter 4. jernbanepakke er blevet længere, hvorfor der er ændringer til udrust-
ningsplanen. Togene forventes fortsat klar i tide, men den tidsmæssige reserve er reduceret.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Ultimo
2022
2023
2025
2028
12 Lokaltog
Lint41 Struer- Lint41 til
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge
(NOV20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
43 Arriva
Lint41 til Struer-
46 IC3
Holstebro
(JUN21)
(OKT20)
20 IC3
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25
(dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København- •
Behov:
13
brug på Aarhus- (Kystbanen)
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Nykøbing F.
•√
12 ABs
medio 2023
(MAR21)
• 72 IC3
• 24 IR4
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Fjernbane Vest
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0004.png
Rapport - Signalprogrammet
I alt er tre strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften følger
fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Den næste store
milepæl er ibrugtagning af den næste strækning, (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4),
som er planlagt ibrugtaget fra maj til september 2022.
Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første stræk-
ning i Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at
sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for
ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrifi-
ceres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kri-
tiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemføres inden 2027. Gene-
relt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vurdering af, om
systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fort-
sætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den seneste måned er planen for strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) – som er den næste store leverance i Østdanmark planlagt ibrugtaget
til december 2022 – blevet yderligere udfordret. Banedanmark er bekymret over Alstoms frem-
drift ift. at sikre, at der rulles et stabilt system ud. Således følger Banedanmark meget tæt op på
Alstoms leverancer. Alstom har præsenteret en plan for den resterende del af udrulningen, som
er så komprimeret, at risikoniveauet er øget yderligere. Da RO1 er på den kritiske vej for Østpro-
jektet, betyder det, at den overordnede vurdering denne gang er ændret til gul.
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning og leve-
ranceplanen for de avancerede funktioner i trafikstyringssystemet (TMS). Udviklingen af trafiksty-
ringssystemet forløber ikke som forudsat, hvorfor Banedanmark monitorerer situationen nøje.
Udrulningsplanen omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Al-
stom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen.
Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald der indgås
aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option
i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering, at introdukti-
onen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den samlede udrul-
ning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrul-
ningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvor-
når de skal lægges ind i udrulningsplanen. Signalprogrammet har vurderet mulige scenarier med
Banedanmark Planlægning og vil indenfor de næste uger inddrage Alstom i indledende drøftel-
ser.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F. Ibrugtagningen af (København)-(Ring-
sted) (RO1) er på kritisk vej og Banedanmark er bekymret for fremdriften i Alstoms leverancer.
Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vurdering
af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan
fortsætte.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
December 2022
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernba-
neinfrastrukturen
Med den aftale, der er indgået med Alstom om leveranceplanen for de resterende leverancer
vedr. den øgede automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter, samt for de
avancerede trafikstyringsfunktioner, vil de aftalte og kontraherede IT-leverancer være implemen-
teret, når strækningen (København)-(Peberholm) ibrugtages, dvs. ved udgangen af 2025. Ba-
nedanmark har dog de seneste måneder monitoreret leverandørens fremdrift, da den ikke har
været som forudsat. Fremdriften er fortsat ikke som aftalt, og det vil efter Banedanmarks vurde-
ring være nødvendigt at justere planen for den anden fase af implementeringen pga. den ringe
fremdrift med den første fase. Banedanmark afventer derfor nu et realistisk planudspil fra leve-
randøren. Den overordnede status er på den baggrund fastholdt som gul. Det skal understreges,
at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen.
Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne) og andre
it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen, bl.a. hvis den systemtekniske integration
mellem øst og vest kommer senere, og den trafikale håndtering af systemerne dermed ikke kan
udnyttes fuldt ud før senere.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1. Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
2.
3.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to
trafiktårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange
eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter
uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Med den aftale, som i marts 2021 blev indgået med Alstom, foreligger der nu en aftalt plan for
dels de resterende leverancer på trin 2, dels for de avancerede funktioner. Planen, som også ud-
gør den kritiske vej, fremgår af overblikket herunder.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførsel og skulle efter planen være afsluttet i 2023,
mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) forventes gennemført i årene derefter. Pla-
nen for de første faser genbesøges dog nu henset til den manglende fremdrift. Af samme grund
er de efterfølgende faser også gule, da det på nuværende tidspunkt ikke er klart for Banedan-
mark, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
S-bane
Projektet følger fortsat planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle stræknin-
ger i slutningen af 2022. På den baggrund er status grøn. Den næste leverance på S-banen er
ibrugtagningen af RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup), som efter
planen sættes i drift i september 2022. Herefter vil hele S-banen køre med det nye signalsystem.
Den endelige drøftelse mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende kon-
vertering af den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet, afventer tidsplanen for den
valgte løsning fra Siemens. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan findes en fleksibel
håndtering, så togdriften på S-banen kan fortsætte uforstyrret. I den nye Infrastrukturplan er der
afsat 100 mio. kr. i 2022-2023 til at ændre CBTC-systemets frekvensbånd. Totalbudgettet og års-
fordelingen skal revurderes på basis af det endelige løsningsforslag fra Siemens. Dialogen om
færdiggørelse af løsningsforslaget pågår stadig mellem Siemens og Banedanmark. Der er i til-
buddet en indikativ pris med en forventet gennemførelsestid på tre år.
Kritisk vej og fremdrift
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
Rapport - Signalprogrammet
Indhold
1
2
3
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 7
Udrulningskort .................................................................................. 8
Programrisici ................................................................................... 10
Projektstatus ................................................................................... 11
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 11
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 12
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 14
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 16
S-bane ..................................................................................................................... 18
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/21
1 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, og Banedanmarks vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår
derfor også af denne rapport.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/21
2 Udrulningskort
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/21
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/21
3 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board (SP Risk Board) identificerer løbende programrisici, som kan påvirke
hele eller dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres
løbende på Signalprogrammets Risk Board møder. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul)
eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for
en risikos indvirkning på Anlægsplanen. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule,
og er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Der rapporteres 10 programrisici. Programrisiciene genvurderes i starten af april 2022.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
Mangel på instruktører til træning af Banedanmark medarbejdere i ETCS
Der er for få instruktører i Banedanmark til træning af personale i brugen af det nye signalsystem
(ETCS). Det drejer sig blandt andet om instruktører til træning af førere af arbejdskøretøjer samt spor-
spærringsledere, idet det er svært at rekruttere og fastholde disse i Banedanmark.
Risikoen er vurderet til at være høj. Der er udarbejdet et notat, som afdækker risikoen samt en vurde-
ring af de konsekvenser for Banedanmark, som kan ventes, hvis risikoen ikke håndteres
Myndighedsbehandling af sikkerhedsgodkendelser under ERA
I forbindelse med udstedelse af sikkerhedsgodkendelser er den godkendende myndighed Trafik-
styrelsen, men grundet en flytning af ansvaret for godkendelser til ERA afstedkommer det en lang-
sommelig myndigheds- og sagsbehandling, hvor sikkerhedsgodkendelser håndteres fra sag til sag
med udgangspunkt i lovtekster.
Risikoen er vurderet til at være høj. Der bliver lavet et oplæg med henblik på at indarbejde nye lov-
krav (TSI 2022), som forventes at skulle drøftes af programledelsen i slutningen af marts.
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er under udrulning
På strækninger hvor ETCS er under udrulning, er der en risiko for forstyrrelser eller forsinkelser
grundet vedligeholdelsesarbejder gennemført af Banedanmarks Infrastrukturdivision.
Risikoen er vurderet til at være høj. Det vurderes, at hvis Infrastrukturdivisionens initiativer viser sig at
have effekt de kommende måneder, vil risikoen kunne nedjusteres.
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projektledere til det digitale jernbanenet
Digitaliseringen af jernbanenettet stiller nye krav til kompetencer og kvalifikationer, og behovet for at
kunne tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft, herunder specialister og projektledere, vil være
stigende i takt med udrulningen og i takt med planlægning og udførelse af ændringer af signalsyste-
mer på allerede migrerede linjer. Samtidig er der på jobmarkedet en stor efterspørgsel på specialister
og projektledere generelt, og der er i særdeleshed ganske få med erfaring eller kendskab til ERTMS
CBTC i Europa. Dermed er konkurrencen om disse ressourcer høj blandt både private og offentlige
virksomheder.
Risikoen vurderes at være stigende i løbet af 2022, da der er en række forskellige projekter og pro-
grammer, som konkurrerer om den samme type af specialister samt den generelle situation i jobmar-
kedet
-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/21
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor ETCS/CBTC er taget i brug
På strækninger hvor ETCS/CBTC er taget i brug, og hvor der skal udføres fornyelses- og anlægspro-
jekter, vil en ændring af ETCS/CBTC ofte være påkrævet. Ændringerne kræver koordinering, planlæg-
ning og budgettering for at kunne gennemføres, ligesom det indebærer et træk på Signalprogram-
mets program- og projektressourcer.
Risikoen forventes at forblive uændret grundet effekten af de første mitigerende handlinger der gen-
nemføres. Risikoen kan derefter muligvis blive forøget som følge af den nye Infrastrukturplan, hvor
Banedanmark bliver pålagt en væsentlig række projekter på jernbanen, hvilket vil kunne have implika-
tioner for Signalprogrammets udrulningsplan specielt i relation til kapacitet, ressourcer og økonomi.
Dette monitoreres.
Mangel på validatorer
Signalprogrammets projekter er dels i indbyrdes konkurrence og i konkurrence med andre Banedan-
mark projekter samt eksterne aktører om de tilgængelige validatorressourcer.
Ressourcesituationen er let forbedret, da det er vurderet, at der nu er de fornødne ressourcer til at fore-
tage det nødvendige valideringsarbejde i Signalprogrammet. På den baggrund er risikoen uændret gul.
Risikoen monitoreres med forventning om en lavere risiko for mangel på validatorressourcer.
Joint Test Lab (JTL) Præproduktionsmiljø ”Forvaltningsmiljø"
Når der laves ændringer i infrastrukturen på strækninger, som er overgået til det nye signalsystem,
skal disse ændringer integrationstestes inden ibrugtagning. Behovet for disse tests vil vokse i takt
med, at Signalprogrammet udrulles. Risikoen ved ikke at foretage disse tests vil således vokse i takt
med, at det nye signalsystem udgør en større andel af infrastrukturen. Det er af kapacitetsårsager ikke
muligt at benytte Joint Test Lab til disse tests.
Risikoen er for øjeblikket uændret. Risikoprognosen skal revurderes, når vi kender status på CR ved-
rørende udvikling af præproduktionsmiljø fra Thales/Alstom.
Håndtering af Masterdata
Signalprogrammet har brug for at kunne identificere placeringen af udstyr og typer af udstyr på alle
strækningerne, hvor udrulningerne planlægges. Der er dog ingen samlet oversigt over dette, idet Ma-
sterdata på dette udstyr samt placeringen af det bl.a. lagres og behandles forskelligt og i flere for-
skellige regi i Banedanmark.
Prognosen kan konkretiseres, når der er mere viden om opgaven og tidslinje for den nye arbejds-
gruppe under Infrastrukturdivisionen.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Cybersikkerhed er bundet op på arbejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne op
mod Anlægsplanen, idet IT-/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Signalpro-
grammets udrulninger.
Risikoen vurderes at være faldende, da Banedanmark er ISO27001/2 certificeret, men der udestår en-
kelte implementeringer, før risikoen kan nedskrives til lav.
EU’s 4. jernbanepakke og påvirkning af ombordudrustningsplanen
EU’s 4. Jernbanepakke medfører en forlænget sagsbehandlingstid, og det øgede tidsforbrug kan få
indflydelse på planen for ombordudrustningen samt derved ibrugtagningen af de enkelte stræknin-
ger. Signalprogrammet har i den forbindelse aftalt rammegodkendelser af ombordudrustningen med
Trafikstyrelsen for derved at minimere sagsbehandlingstiden for godkendelsen af serieudrustede tog.
Effekten af de implementerede mitigerende aktioner vurderes at have effekt, herunder tilføjelse af
flere sikkerhedsressourcer og tilpasning af planlægningen med henblik på at mitigere den forlæn-
gede sagsbehandlingstid, hvorfor risikoen er uændret gul. Risikoen og effekten af implementerede
ændringer monitoreres fortsat.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/21
4 Projektstatus
4.1 Fjernbane ombordudrustning
Klar
DSB IC3
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC2022
ISSUE
I alt er 56 tog udrustet og godkendt til drift, og der arbejdes fortsat på, at FoC for den
anden serie kan blive godkendt. Godkendelsen forventes nu opnået i juni. Der er dialog
med DSB og leverandøren, og der er identificeret mitigerende handlinger og fuldt fokus
på at sikre, at de 72 tog er klar til december 2022, herunder at fastholde opnåelsen af
ibrugtagningstilladelsen.
Da der ikke længere er en buffer, behandles togtypen som et issue og der foretages in-
gen risikovurdering af planen. Banedanmark er bekymret for, om Alstom kan tilføre til-
strækkeligt med ressourcer til at stabilisere planen.
Klar
DSB IC3 Indusi
Afventer
afklaring
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Som tidligere rapporteret er det i samråd med DSB besluttet at indstille en særlig om-
bygning af de 17 IC3 tog, som er udrustet med Indusi til kørsel i Tyskland. Det sker i lyset
af at togtrafikken til og fra Hamburg i fremtiden forudsættes betjent af nye elektriske lo-
komotiver og vogne. De 17 togsæt skal herefter ombygges til brug i den indenlandske
togtrafik efter samme model som de øvrige 56 IC3. Det undersøges derfor fortsat, hvad
der skal til, for at disse 17 tog kan udrustes som en del af den anden IC3 serie, og det er
håbet, at der vil være en afklaring i denne kommende måned, hvorefter planen kan fry-
ses. Indtil der foreligger plan for udrustning, foretages ingen risikovurdering.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
OKT23
ISSUE
Buffer
4 år og11
mdr.
Behov
ULT28
Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægspla-
nen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028. Det er i samarbejde med Lokaltog aftalt,
at udrustningen sker så smidigt og enstrenget som muligt. Togene forventes klar i okto-
ber 2023 og dermed i tide.
Risikoniveauet vurderes nu ud fra behovsmilepælen. Risikoniveauet er fortsat vurderet
som ubetydeligt, men henset til den store buffer, er sandsynligheden for en forsinkelse
nu vurderet lavere.
< 10 %
< 1 mdr.
(Mod
ULT28 –
behov)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/21
Klar
DSB Abs
(dobbeltdækkertog)
JAN23
Buffer
10 mdr.
Behov
K24
10-20 %
< 1 mdr.
(DEC23)
Der er ingen ændringer siden sidst. I alt er 14 tog udrustet og godkendt, og der resterer
nu alene de 11 tog, der udgør den anden serie. Den fulde flåde på 25 tog forventes klar i
januar 2023 og dermed i god tid inden forudsat. Ibrugtagningstilladelse til kørsel med
level 2 for de første 12 tog forventes fortsat opnået i oktober.
Klar
DSB IR4
SEP22 NOV22
Buffer
1 mdr.
Behov
DEC22
For IR4 er fire tog udrustet og godkendt til drift. Paralleludrustning af togtypen er påbe-
gyndt med tog 7, men arbejdet har været sat på hold, da Alstom havde foretaget en in-
stallation, som Trafikstyrelsen ikke mente var omfattet af rammegodkendelsen. Efter af-
klaring er paralleludrustningen genoptaget den 24. marts. Planen er siden sidst blevet
konsolideret, og det er forventningen, at de 24 tog vil være klar til november, hvilket be-
tyder, at der er en minimal buffer til ibrugtagningen af København-Ringsted i december
2022. Der arbejdes fra alle side målrettet på at sikre de 24 tog i tide. Banedanmark er
dog bekymret for, om Alstom kan tilføre tilstrækkeligt med ressourcer til at lykkes med
planen.
Klar
Buffer
-
Behov
MED23
40-60 %
1-2 mdr.
(DEC22)
F
Lokaltog IC2
OKT23
Installationsarbejdet på FoC er afsluttet, og der gennemføres nu test. Som tidligere
rapporteret vil Banedanmark i samarbejde med Lokaltog genbesøge udrustningsplanen i
den kommende tid mhp. at sikre, at de 13 tog er klar til medio 2023, som oprindeligt
aftalt. Indtil der foreligger en konsolideret plan, fremgår der ingen risikovurdering.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er syv køretøjer udrustet, hvoraf to er godkendt til drift. Banedanmark oplever, at der
løbende meldes forsinkelser ind på disse togtyper, hvilket kan blive kritisk for vedlige-
hold på allerede udrullede strækninger. Banedanmark er således i tæt dialog med Alstom
om, hvordan forsinkelser kan reduceres, men Banedanmark er bekymret for, om Alstom
har tilstrækkeligt med ressourcer til at gennemføre planen som forudsat. På den bag-
grund er status ændret til gul.
ISSUE
-
4.2 Fjernbane Vest
Klar
(Vejle)-Holstebro-Herning-
(Skanderborg) (RO4)
SEP22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Det seneste møde i Commissioning Board (CB) blev afholdt i uge 10.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/21
Der er fortsat opbakning til planmæssig ibrugtagning med start til maj.
Der er indgået aftale med alle tre jernbanevirksomheder omkring test- og verifikations-
kørsler, og uddannelse af personel er i god gænge, ligesom sikkerhedsprocessen for at
opnå ibrugtagningstilladelsen også skrider frem.
Leveringen af leverandørens sikkerhedsrapport forventes nu lidt senere end sidst, men
dette ventes ikke at få indvirkning på efterfølgende milepæle.
Næste møde i CB er indkaldt til afholdelse i uge 14.
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Strækningen forventes ibrugtaget inden for Anlægsplanen.
Der er forsinkelser af testforløbet. Derudover pågår der pt. afklaring af sammenlægning
af ibrugtagning af strækningen sammen med de ændringer, som med leverandøren er
aftalt implementeret som en del af Concept for Change (drejer sig bl.a. om opgraderin-
gen af fire overkørsler). Det er både Banedanmarks og leverandørens anbefaling, at der
sker en sammenlægning, som dog vil have den konsekvens, at ibrugtagning udskydes
med et kvartal, hvilket dermed fortsat vil være inden for Anlægsplanens ramme.
Risikoniveauet er på den baggrund og pga. mindre udestående installationsarbejder hæ-
vet til højt denne gang. Sker sammenlægningen af leverancerne vil risikoniveauet forven-
teligt kunne nedskrives.
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2023
60-100 %
3-4 mdr.
(2. kvt.
2023)
Buffer
1 år
Behov
Før RO1N
Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023, men plandetaljerne er ikke
på plads.
Leverancen omfatter tre dele: Funktionalitet, som er udskudt efter aftale ml. Banedan-
mark og leverandøren; funktionalitetsforbedringer samt ny funktionalitet ønsket af Ba-
nedanmark. Leverandøren har på nuværende tidspunkt igangsat deres softwareudvikling
fsva. de to første dele, og der foreligger en aftale fsva. de nye funktionaliteter.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
3. kvt. 2024
-
Buffer
2 år og 3 mdr.
Behov
ULT26
10-20 %
5-6 mdr.
(3. kvt.
2024)
Der er ingen ændringer siden sidst. Det reelle ibrugtagningstidspunkt skal fortsat ende-
ligt afklares henset til DSB’s behov for fortsat brug af IC4 på strækningerne. Installations-
arbejdet på strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov blev igangsat i december 2021,
og arbejdet forventes igangsat på den resterende del til maj.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/21
Ibrugtagning forventes at finde sted inden for Anlægsplanen.
Der er mange bindinger til andre projekter på strækningen. Risikoniveauet er denne
gang opjusteret fra middel til højt grundet sene ændringer til et af disse projekter, som
kan betyde, at Signalprogrammets design skal ændres. Afklaring pågår.
Installationsarbejdet på den første del af strækningen (Skørping-Langå) pågår, mens in-
stallationsaktiviteterne på Aalborg-Skørping og Aarhus-Langå forventes opstartet i hen-
holdsvis 2023-24 sammen med ibrugtagningen af Aalborg station og i september 2022.
Klar
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
5-6 mdr.
(4. kvt.
2024)
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
4. kvt. 2025/Januar ’26
Strækningen forventes ibrugtaget som forudsat i Anlægsplanen, dvs., at Aarhus H ibrug-
tages til sidst i de første uger af januar 2026.
Installationsaktiviteterne på strækningen Aarhus-Fredericia (ikke Aarhus H) forventes op-
startet i september 2022, mens de for Aarhus H er planlagt til opstart i begyndelsen af
2023.
Klar
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/pri
mo 2026)
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
MED27
Da ibrugtagning endnu er noget ud i fremtiden, er plandetaljerne endnu ikke på plads.
De to tidligere separate strækninger, Fredericia-(Middelfart)-Padborg (RO3) og (Tinglev)-
Sønderborg (RO10) vil blive ibrugtaget som en samlet strækning. Ibrugtagning vil ske i
overensstemmelse med Anlægsplanen, dvs. i 2027.
-
4.3 Fjernbane Øst
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
DEC22
Buffer
-
Behov
ULT22
Risikoniveauet er også øget denne gang, hvilket skyldes, at Alstom er forsinket med visse
leverancer, som forsinker System FAT’en yderligere til slutningen af juli, og hermed for-
sinkes test i sporet (SAT) også. Forsinkelsen af FAT har indvirkning på, hvornår baselinen
testes i Joint Test Lab. Der pågår også et arbejde vedr. sporskifter på strækningen og den
godkendelse, som er forbundet hermed. Denne leverance genplanlægges pt. Alstom har
præsenteret en genopretningsplan, som søges optimeret mest muligt, ligesom der er di-
alog med Alstoms øverste ledelse om vigtigheden af, at der leveres som forudsat. Det er
for Banedanmark yderst nødvendigt, at systemkvaliteten forbedres markant inden RO1
ibrugtages. Banedanmark er bekymret over Alstoms fremdrift ift. at sikre, at der rulles et
stabilt system ud. Således følger Banedanmark meget tæt op på Alstoms leverancer. På
den baggrund er status denne gang ændret til gul.
60-100 %
3-4 mdr.
(DEC22)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/21
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagning forventes at finde sted inden for Anlægsplanen.
Sidste del af signallayoutet forventes nu færdiggjort i slutningen af marts 2022. Arbejdet
på installationsdesignet og sikkerhedspakkerne pågår og er i god gænge.
20-40 %
3-4 mdr.
(ultimo
2024)
Klar
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Ibrugtagning planlægges fortsat at ske ved udgangen af 2025 i overensstemmelse med
Anlægsplanen.
Strækningen er i designfasen og arbejdet med signallayoutet pågår.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel. Konsekvensen ved en forsinkelse er øget,
da leverandøren melder forsinkelser i deres plan, men sandsynligheden er faldet siden
sidst henset til, at ibrugtagning fortsat er noget ud i tid.
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
-
40-60 %
3-4 mdr.
(ultimo
2025)
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
-
Der er ingen ændringer siden sidst, og
ibrugtagning er planlagt til 2. halvår 2025. De en-
delige plandetaljer er fortsat under udarbejdelse.
Der er igangsat en analyse af det arbejde, som allerede er udført på strækningen med
henblik på at konsolidere planen og lægge en plan for, hvornår arbejdet med stræknin-
gen for alvor genoptages. Det er forventningen, at rapporteringen genoptages i den
kommende rapport.
Banedanmark indgår i taskforcen for Svendborgbanen, som ledes af Arriva. Taskforcens
formål er at følge driften på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for trafik-
ken. Signalprogrammet leverer hertil en kvartalsmæssig status, der bygger på eksiste-
rende rapportering.
4.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/21
Status for afslutning af fasen fastholdes som gul, da Banedanmark ikke mener, at frem-
driften er som forudsat, hvilket også har konsekvenser for den efterfølgende fase. Af ka-
pitlet om udrulningen i Østdanmark fremgår en status på aktiviteter på København-Ring-
sted. Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at det nye signalsystem kan blive ibrugta-
get på København-Ringsted til december 2022, som forudsat, men Banedanmark vurde-
rer, at der er en vis risiko forbundet med de funktioner, som udvikles til trafikstyringen,
og som følges i nærværende kapitel. Risikoniveauet er på baggrund af den ringe frem-
drift øget denne gang, og er nu vurderet som højt. Der er 60-100 % risiko for en forsin-
kelse på 3-4 måneder målt mod fasens afslutning i december 2022.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021). Henset til udfordringerne med TMS-udviklingen,
afklarer Banedanmark pt., hvor stor en del af basisfunktionerne, der kommer med
ibrugtagning af København-Ringsted. Dette danner grundlag for den yderligere
integration på tværs af øst og vest samt yderligere automatisering.
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
60-100 %
3-4 mdr.
(DEC22)
Buffer
-
Behov
OKT23
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der nu er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Den gule fremdriftsvurdering og det høje risikoniveau er fastholdt. Der
er fortsat 60-100 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder målt imod fasens afslutning i
oktober 2023.
60-100 %
3-4 mdr.
(OKT23)
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Banedanmark vurderer, at der – henset til forsinkelserne af de første faser – skal kigges
ind i planlægningen af de resterende TMS udviklingsfaser også. Det er for nuværende
ikke klart for Banedanmark, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor status ændres
til gul og risikovurderingen udgår.
Efter planen vil den generiske sikkerhedskritiske systemudvikling i Østdanmark være af-
sluttet med denne fase, når Roskilde-Holbæk-Kalundborg ibrugtages ultimo 2024. Der-
udover vil første del af de avancerede trafikstyringsfunktioner være implementeret.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Udviklingen i denne fase er fortsat på et tidligt stadie. Som for fase 3 gælder det, at det
for nuværende ikke er klart, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor status ændres
til gul. Fasens afslutning er planlagt at ske med ibrugtagning af Odense-Svendborg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
2573272_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/21
Fasen består primært af forberedende udvikling af de mange avancerede funktioner, som
ibrugtages i forbindelse med fase 5.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Udviklingen i denne fase er fortsat på et tidligt stadie. Som for fase 3 og 4 gælder det, at
det for nuværende ikke er klart, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor status
ændres til gul. Denne femte og sidste fase forløber udviklingsmæssigt fra sommeren
2023 til primo 2025, og afsluttes ved ibrugtagning af Øresundsforbindelsen. Status for
afslutningen af fasen er grøn, men som det er gældende i resten af rapporten, forudsæt-
tes dette af, at de forudgående milepæle gennemføres planmæssigt.
4.5 S-bane
Klar
Sydhavn-Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje Taastrup
(RO Syd)
SEP22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Installationsarbejdet er nu gennemført med enkelte udeståender (som ikke er kritiske for
den videre fremdrift). Ibrugtagning forventes fortsat at ske i september 2022 som forud-
sat. Den operationelle test planlægges udført i uge 12.
10-20 %
1-2 mdr.
(SEP22)
Klar
Afsluttende leverancer
MAJ23
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Der er ingen ændringer siden sidst. Leverancerne ibrugtages efter planen i maj 2023.
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og ha-
stighedsopgraderingen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var
kendte ved indgåelsen af kontrakten.
10-20 %
1-2 mdr.
(MAJ23)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet, marts 2022, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport marts 2022
Rapportskabelon 3.0
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V