'
1
NOTAT
–
Grøn Indenrigsrute fra Midtjyllands Lufthavn på
ruten CPH
–
KRP i 2025-2030, i samarbejde med TRM
Baggrund: Midtjyllands Lufthavn i Karup med indenrigsruten fra CPH til
KRP har været i kontinuerlig fast rute siden 1965 som kritisk infrastruktur
til hovedstaden særligt for et betalingsvilligt erhvervsliv fra det mest
eksporterende erhvervsområde i Danmark. Lufthavnen har en meget
enkel og ikke-kompliceret full-service infrastruktur på jyllandssiden, som
aktuelt lever fuldt ud op til alle EU-direktivers regler og krav til
internationale EASA IMC lufthavne. DAT opererer siden 2015
indenrigsruten fra Karup, og kan operere eet dedikeret grønt fly på ruten.
Midtjyllands Lufthavn driver i samarbejdet med DAT en meget effektiv
indenrigsrute på 57. år, og blev i Okt.2017 kåret som Verdens mest
punktlige lufthavn i verden
–
Nr.1 on OTP, On-time-Performance, af OAG.
Lufthavnen har vedr. indenrigsruten i flere år selv arbejdet på
udviklingsprojektet med kombinationen af verdens/Danmarks første
100% grønne og bæredygtig lufthavn samt vejen til 100% grøn
flyindenrigsrute ved lokal produktion af grøn brændstof/energi i
samarbejde med Danmarks førende aktører på videreudvikling af
teknologier til anvendelsen af områdets grønne energiproduktion i
transportsektoren. Selve lufthavnen vil være 100% grøn inden 2025!
Sfa. at Midtjyllands Lufthavn har tilstrækkelig ledig kapacitet og interne
ressourcer samt god plads til forfølgelse af de 9 ejerkommuners ønskede
fokus på videreudvikling af grøn omstilling og bæredygtighed, kombineret
med det faktum, at man opererer Danmarks forholdsvis mindste men på
reelle indenrigsrute mellem landsdelene i øst og vest Danmark, - mellem
det centrale Jylland og København. Med det forholdsvis største jyske
optagsområde, større end både BLL og AAR lufthavnes, vil der mest
optimalt, billigst og nemmest kunne etableres et demo-projekt for 100%
grøn indenrigsrute i Danmark fra Karup, i tæt samarbejde med CPH.
Midtjyllands Lufthavn har desuden den fordel i finansieringen af et demo-
projekt, udover opbakningen fra lokale erhvervsvirksomheder og 9
ejerkommuner med fokus på grøn omstilling, at den, jf. EU’s
statsstøtteregler iht. EU’s fritagelsesordning for regionale lufthavne under
200.000 passagerer pr. år, lovligt kan modtage såvel kapitalindskud
og/eller driftsstøtte fra staten og de 9 ejerkommuner uden begrænsning.
Korte opsummerede svar på TRM’s afklarende spørgsmål:
Overordnet om infrastrukturen i dag
1. Hvordan er tankningsinfrastrukturen indrettet i dag? (Én stor brændstoftank?
Tankbiler? Enstrenget system?)
Der er 3 separate avation fueltanke i Karup pt., 2 Jet1A og 1
AVgas samt Hydrantanlæg under Apron til direkte levering til 5
fly standpladser, op til passagerfly størrelse Boeing 757. Har
også fueltankvogn til rådighed til tankning på øvrige
standpladser, herunder GA.