Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 27
Offentligt
2468439_0001.png
Fra:
Jannie Bak <[email protected]>
Dato:
20. oktober 2021 kl. 14.20.58 CEST
Emne: IOSS systemet pr. 1. juli 2021
Kære Mogens Jensen,
I frustration over vedvarende udfordringer ved import at kosttilskud udenfor EU, ser vi nu ikke
anden mulighed end at søge hjælp og vejledning gennem transportudvalget.
Nutonic er et amerikansk selskab, som afsætter kosttilskud globalt. De er registreret med IOSS
nummer IM2500004296 og har siden de fik nummeret tildelt midt i juli, tillagt dansk moms på alle
danske ordre i deres online webshop. Alle informationer ligger i de elektroniske data, som
påkrævet af aftalen. Imidlertid kommer disse informationer ikke med til PostNord, når de overtager
forsendelsen i Danmark, hvilket afstedkommer at vi igen pålægges dansk moms samt deres
håndteringsgebyr på kr. 160. Der er blevet fremsendt utallige klager og kopier af fakturaer, som
viser at der allerede ér betalt moms, - men de afviser og udviser absolut ingen vilje til at hjælpe med
at få løst problematikken.
Som en service til danske kunder har Nutonic nu pr. 5. oktober fjernet den danske moms fra
butikken, således at vi ikke kontinuerligt pålægges dobbelt moms. Vi kan endvidere forudse
udfordringer med at få vores dobbelt betalte moms refunderet, idet
Skat.dk
og PostNord ikke er
enige om proceduren. Lad mig for god ordens skyld nævne at Nutonic har tilbageført betalt moms
til danske kunder for perioden 1. september til 5. oktober.
Til orientering fungerer IOSS på andre markeder for Nutonic, men Danmark, Sverige og Belgien
volder problemer.
Vil du være os behjælpelig med hvordan vi kommer videre med denne sag? Vi har nu forgæves
søgt at løse tingene i 3 måneder og været kastebold mellem PostNord,
Skat.dk
og Nutonic. Det
forventer jeg naturligvis at myndighederne vil tage sig af.
Med venlig hilsen
Jannie Bak
Jannie Bak
Ellepindevej 6
4180 Sorø