Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2570815_0001.png
Potentialet ved en
årsbillet til
kollektiv transport
September 2021
Undersøgelse
December 2021
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0002.png
Side 2
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
Forord ............................................................................................3
Baggrund og metode ......................................................................4
Resumé ..........................................................................................6
Anbefalinger .................................................................................. 7
Udvalgte resultater ....................................................................... 8
5.1
5.2
5.3
6.
6.1
Interesse ................................................................................ 8
Købsintention ....................................................................... 14
Ændringer i transportadfærd .............................................. 20
Supplerende tabeller til afsnit 5.1: Interesse ........................23
Supplerende data .........................................................................23
6.2
Interesse, købsintention og adfærdsændring - kvantificering
fordelt på segmenter .......................................................................24
7.
8.
Om undersøgelsen ...................................................................... 28
7.1
Spørgsmål stillet i undersøgelsen........................................ 28
Om Passagerpulsen ..................................................................... 31
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0003.png
Side 3
1.
Forord
I Østrig blev der den 26. oktober 2021 indført en såkaldt ’1-2-3
klimabillet’ efter et politisk forlig i det østrigske parlament.
Klimabilletten er gyldig i al kollektiv transport i et år og kan købes, så
den gælder en enkelt region, to regioner eller hele Østrig. Prisen for en
klimabillet til hele Østrig er 1.095 euro svarende til 8.143 kr. eller ca.
679 kr. pr. måned for en voksen, mens der ydes rabat til studerende og
seniorer
1
.
Baggrunden for at indføre klimabilletten var dels et ønske om at
reducere transportsektorens udledning af CO
2
og dels et ønske om at
reducere trængsel i og omkring de større byer ved at overflytte bilture
til kollektiv transport. Klimabilletten ledsages i den forbindelse af
investeringer i den kollektive infrastruktur for at kunne møde den
stigende efterspørgsel.
Passagerpulsen har med interesse fulgt det østrigske initiativ og taget
temperaturen på de danske passagerers interesse for et lignende tiltag
i Danmark.
1
https://www.bmk.gv.at/themen/mobilitaet/1-2-3-ticket.html
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0004.png
Side 4
2. Baggrund og metode
Med udgangspunkt i den østrigske klimabillet har vi gennemført en
spørgeskemaundersøgelse for at se nærmere på potentialet for at
indføre en tilsvarende årsbillet til kollektiv transport i Danmark.
Undersøgelsens formål er at afdække:
1.
Interesse: Hvad synes danskerne om en årsbillet til al kollektiv
transport?
2. Købsintention: Hvor mange vil købe årsbilletten?
3. Ændringer i transportadfærd: Vil det få flere til at bruge
kollektiv transport og evt. reducere antallet af bilture?
Vi har bevidst undladt at kalde billetproduktet en ’klimabillet’ i
undersøgelsen. Betegnelsen ’klimabillet’ kan få en del til at give udtryk
for interesse og/eller købsintention for at tilkendegive miljørigtige
holdninger, selvom de i praksis ikke vil købe billetten, hvilket øger
risikoen for, at interesse og købsintention overestimeres.
Undersøgelsen er bygget på 2.005 tilfældigt udvalgte danskere i
Norstats webpanel. Vi har bedt dem tilkendegive deres interesse og
købsintention i forbindelse med en årsbillet til den kollektive transport
samt deres forventede ændringer i brug af kollektiv transport og evt.
egen bil. Årsbilletten er kendetegnet ved, at den:
1.
Giver ret til fri rejse med kollektiv transport (bus, tog, metro og
letbane) i 12 måneder.
2. Kan købes til følgende priser i nedenstående gyldighedsområder:
o
o
o
1 region: 3-6.000 kr. pr. år
2 regioner: 5-7.000 kr. pr. år
Hele Danmark: 8.000 kr. pr. år.
3. Kan betales enten på én gang eller deles op i 12 månedlige rater. Der
kan opnås 10 % i rabat ved at betale hele beløbet på én gang
Billetproduktet vil blive benævnt ’den nye årsbillet’ i resten af notatet.
Priserne er fremkommet dels med udgangspunkt i de østrigske priser
og dels med udgangspunkt i danske forhold, hvor der er store
regionale forskelle i, hvor attraktivt udbuddet af kollektiv trafik er. Vi
kunne have valgt andre prisniveauer, hvilket muligvis ville have
resulteret i anderledes resultater.
For nemheds skyld har vi valgt at holde det enkelt med tre sæt priser
for hhv. én region, to regioner og hele Danmark. Skulle vi specificere
priser for alle regioner og kombinationer af regioner, ville
billetproduktet blive for komplekst at forholde sig til.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0005.png
Side 5
Undersøgelsens design er som følger:
Hvad synes du om denne billet
Interesse
Alle, der har svaret ’hverken godt eller dårligt’, ’godt’
eller ’meget godt’ til ’Interesse’:
Hvor sandsynligt er det, at du vil købe denne
billet?
Købsintention
Adfærds-
ændring
Alle der har svaret ’sandsynligt’ eller ’meget sandsynligt’
til ’Købsintention:
Hvis du køber denne billet, hvordan vil det
så påvirke dine rejser med kollektiv
transport for hhv. Pendlerrejser,
Fritidsrejser i nærområde udenfor
myldretid, Fritidsrejser (længere, fx over
Storebælt)
Tillægsspørgsmål til bilister:
Hvis du køber denne billet, hvordan
forventer du, at det vil påvirke din brug af
bil?
Hertil har vi spurgt til årsagerne til manglende interesse og manglende
købsintention.
Foruden at præsentere undersøgelsens resultater ved hjælp af
procentfordelinger har vi for både købsintention og adfærdsændring
omregnet resultaterne til antal, så det fremgår mere klart, hvor mange
danskere på 18+ år, der dels vil overveje at købe den nye årsbillet, og
hvor mange der vil rejse mere med kollektiv transport hhv. reducere
antallet af bilture. Der tages udgangspunkt i befolkningstal fra
Danmarks Statistik for 4. kvartal 2021.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0006.png
Side 6
3. Resumé
Generelt er der blandt danskerne interesse for og opbakning til den
nye årsbillet. Interessen er størst blandt dem, der i forvejen benytter
kollektiv transport ofte eller af og til.
Kvantificering af købsintentioner og adfærdsændringer uddybes
yderligere i afsnit 6.
Interesse:
38
% af danskerne synes ’godt’ eller ’meget’ godt om den nye årsbillet.
Interessen er størst blandt følgende målgrupper:
Rejser med kollektiv transport tre eller flere dage om ugen (61 %
synes godt om)
Under 30 år (57 % synes godt om)
Købsintention:
12 %
af danskerne, svarende til ca. 580.546 personer, vil ’sandsynligvis’
eller ’helt sikkert’ købe den nye årsbillet.
Købsintentionen er størst blandt følgende målgrupper:
Rejser med kollektiv transport 3 eller flere dage om ugen (43% vil
købe)
Under 30 år (25% vil købe)
Region Hovedstaden (18% vil købe)
Rejser på pendlerkort, pap eller papir (49% vil købe)
Rejser på Ungdomskort (50% vil købe)
Rejser på Rejsekort pendlerkort / pendler kombi (36% vil købe)
Adfærdsændring:
4
% af danskerne, svarende til ca. 204.783 personer, vil benytte
kollektiv transport oftere end i dag for
pendlerrejser.
8
% af danskerne, svarende til ca. 383.596 personer, vil benytte
kollektiv transport oftere end i dag for
fritidsrejser i nærområdet.
7
% af danskerne, svarende til ca. 326.734 personer, vil benytte
kollektiv transport oftere end i dag for
længere fritidsrejser.
5
% af danskerne, svarende til ca. 220.315 personer, vil
reducere
deres brug af egen bil i hverdagen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0007.png
Side 7
4. Anbefalinger
Vores undersøgelse har vist, at der er et ikke ubetydeligt potentiale for
en årsbillet til kollektiv transport. Undersøgelsen afspejler både
købsinteresse regionalt og nationalt, og den giver en indikation af, at
en årsbillet kunne føre til øget brug af kollektiv transport og reducere
brugen af bil. Det betyder potentielt mindre trængsel på vejene og en
reduceret CO2-udledning.
På den anden side vil der formentlig være omkostninger forbundet
med indførelsen af en årsbillet. Fx vil en del nuværende købere af
periodekort sandsynligvis skifte til den nye årsbillet, hvilket kan
medføre et tab i indtægter, hvilket måske/måske ikke opvejes af, at der
kommer flere kunder.
Vi er ikke, på det foreliggende grundlag, i stand til at kvantificere de
positive og evt. negative konsekvenser ved indførelsen af en årsbillet
yderligere.
Vi anbefaler derfor aktørerne i branchen, vidensorganisationer og
myndigheder at undersøge potentialet og omkostningerne yderligere.
Den viden vil kunne indgå i fremtidige overvejelser om udvikling af
den kollektive transport, fx i arbejdet i det kommende, grønne
takstudvalg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0008.png
Side 8
5. Udvalgte resultater
I dette afsnit fremhæver vi de vigtigste resultater af spørgeskema-
undersøgelsen. Vi har valgt at fokusere på de overordnede resultater
med henvisninger til forskelle målgrupperne imellem. For flere
detaljer, se afsnit 6.
5.1
Interesse
Generelt
Holdningen til den nye årsbillet til kollektiv transport er overvejende
positiv.
Knap 4 ud af 1o af de adspurgte synes enten ’godt’ eller ’meget godt’
om billetten, knap 3 ud af 10 er neutrale, mens under hver 5. synes
’dårligt’ eller ’meget dårligt’ om billetten.
12%
17%
8%
26%
Synes ’godt’ eller
’meget godt’ om:
38%
9%
28%
Synes rigtig godt om
Synes hverken godt eller dårligt om
Synes rigtig dårligt om
Synes godt om
Synes dårligt om
Ved ikke
Figur 1: Forestil dig, at der blev indført en ny billet, der giver ret til fri rejse med
kollektiv transport (bus, tog, metro og letbane) i 12 måneder. Hvad synes du om
denne billet? (Se nærmere beskrivelse under ’Baggrund og metode’), n=2.005.
Interesse opdelt på udvalgte baggrundsvariabler
Holdningen til den nye årsbillet varierer dog en del på tværs af både
demografi og foretrukken transportform i hverdagen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0009.png
Side 9
Der er en klar sammenhæng mellem
rejsefrekvens
med kollektiv
transport og holdningen til årsbilletten.
Total (n=2005)
3 eller flere dage om ugen (n=241)
12%
29%
9%
11%
26%
32%
35%
31%
28%
9%
18%
9%
17%
8% 6% 7%
12%
10% 8%
9%
11%
1-2 dage om ugen (n=199)
1-3 dage om måneden (n=419)
1 dag i kvartalet (n=249)
1 dag hvert halve år (n=230)
1 dag om året (n=139)
Sjældnere (n=292)
Aldrig (n=236)
Synes rigtig godt om
27%
27%
10%
12%
8%
10%
8%
7%
20%
32%
17%
19%
14%
24%
32%
30%
32%
33%
7% 10%
14%
8%
9% 6%
4% 8%
10%
9%
26%
27%
38%
13%
12%
Synes godt om
Synes dårligt om
Ved ikke
Synes hverken godt eller dårligt om
Synes rigtig dårligt om
Figur 2: Forestil dig, at der blev indført en ny billet, der giver ret til fri rejse med
kollektiv transport (bus, tog, metro og letbane) i 12 måneder. Hvad synes du om
denne billet? (Se nærmere beskrivelse under ’baggrund og metode’) - n=2.005.
Som det ses i Figur 2, er andelen, der synes ’godt’ eller ’meget godt’ om
årsbilletten, markant højere (61 %) blandt dem, der rejser tre eller
flere dage om ugen, sammenlignet med dem, der rejser sjældnere.
Andelen, der ikke har en holdning til årsbilletten, er dog også markant
stigende, jo sjældnere man rejser med kollektiv transport, hvilket er
forventeligt. Det betyder samtidig, at andelen, der synes ’dårligt’ eller
’meget dårligt’ om årsbilletten, er uafhængig af rejsefrekvens med
kollektiv transport.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0010.png
Side 10
Der er også en tydelig sammenhæng mellem interesse og
alder
som
det ses i Figur 3 herunder.
Total (n=2005)
12%
26%
28%
9%
9%
17%
Under 30 år (n=455)
19%
39%
25%
9% 3% 5%
30-39 år (n=253)
19%
33%
23%
8% 5%
12%
40-49 år (n=292)
16%
27%
28%
9%
8%
12%
50-99 år (n=1005)
6%
18%
30%
9%
12%
25%
Synes rigtig godt om
Synes hverken godt eller dårligt om
Synes rigtig dårligt om
Synes godt om
Synes dårligt om
Ved ikke
Figur 3: Forestil dig, at der blev indført en ny billet, der giver ret til fri rejse med
kollektiv transport (bus, tog, metro og letbane) i 12 måneder. Hvad synes du om
denne billet? (Se nærmere beskrivelse under ’baggrund og metode’) - n=2.005.
57 % af de unge under 30 år synes således ’godt’ eller ’meget godt’ om
billetten, mens andelen falder støt i de ældre aldersgrupper til blot
24 % for dem over 50 år.
Andelen, der bruger kollektiv transport i hverdagen, er imidlertid også
højere blandt især de unge under 30 år. De rejser hyppigere end de
øvrige aldersgrupper, mens andelen, der bruger bil i hverdagen, er
lavere i denne aldersgruppe
2
. Disse forskelle i brugen af transport kan
forklare noget af forskellen i interesse på tværs af aldersgrupper.
2
Se Tabel 1 og Tabel 3 i afsnit 6.1.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0011.png
Side 11
Endelig er der en vis sammenhæng mellem holdningen til årsbilletten
og hvilken
region,
man er bosat i.
Total (n=2005)
12%
26%
28%
9%
9%
17%
Hovedstaden (n=612)
15%
28%
26%
10%
9%
12%
Sjælland (n=300)
15%
23%
26%
8%
11%
18%
Syddanmark (n=460)
8%
26%
27%
11%
9%
18%
Midtjylland (n=439)
11%
26%
29%
6% 8%
20%
Nordjylland (n=194)
9%
20%
33%
Synes godt om
Synes dårligt om
Ved ikke
9%
6%
22%
Synes rigtig godt om
Synes hverken godt eller dårligt om
Synes rigtig dårligt om
Figur 4: Forestil dig, at der blev indført en ny billet, der giver ret til fri rejse med
kollektiv transport (bus, tog, metro og letbane) i 12 måneder. Hvad synes du om
denne billet? (Se nærmere beskrivelse under ’baggrund og metode’) - n=2.005.
Holdningen til den nye årsbillet er således mest positiv i Region
Hovedstaden, Sjælland og Midtjylland, mens den er lavest i Region
Syddanmark og Nordjylland.
En del af disse regionale forskelle kan forklares ud fra, at andelen af
hyppige brugere af kollektiv transport er større i især Region
Hovedstaden og Sjælland
3
. Det er dog bemærkelsesværdigt, at kun
29 % i Region Nordjylland synes ’godt’ eller ’meget godt’ om
årsbilletten, mens andelen er 37 % i Region Midtjylland, selvom
andelen, der rejser med kollektiv transport mindst én gang om ugen,
er lavere
4
.
3
4
Se Tabel 4 i afsnit 6.1.
Se Tabel 4 i afsnit 6.1.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0012.png
Side 12
Årsager til at synes ’dårligt’ eller ’meget dårligt’ om den nye
årsbillet
De primære årsager til, at svarpersoner synes ’dårligt’ eller ’meget
dårligt’ om årsbilletten, er for lav rejsefrekvens med kollektiv transport
(36 %), pris (32 %) og vanskeligheder ved at forudse behovet et år
frem
(28 %).
Rejser for lidt/sjældent med kollektiv
transport
55%
Det er for dyrt for mig
48%
Jeg kan ikke forudse mit behov 1 år frem
42%
Andre årsager
5%
Ved ikke
2%
Figur 5: Hvorfor synes du [dårligt / rigtig dårligt] om denne billet - n=363.
Der er helt naturligt en sammenhæng mellem dem, der angiver en lav
rejsefrekvens med kollektiv transport, og dem, der synes ’dårligt’ eller
’meget dårligt’ om den nye årsbillet. Jo sjældnere man rejser, desto
større er andelen.
TOTAL
3 eller flere dage om ugen
8%
55%
1-2 dage om ugen
1-3 dage om måneden
37%
67%
59%
72%
58%
1 dag i kvartalet
1 dag hvert halve år
en dag om året
Sjældnere
Aldrig
63%
61%
Figur 6: Hvorfor synes du [dårligt / rigtig dårligt] om denne billet - krydset med
’Hvor ofte rejser du med kollektiv transport?’ - Filter: Andel der har valgt ’ Rejser
for lidt/sjældent med kollektiv transport’ - n=363.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0013.png
Side 13
Pris synes i lavere grad at have betydning for dem, der er 50+, mens det
betyder mest for dem under 40 år.
TOTAL
48%
Under 30 år
61%
30-39 år
62%
40-49 år
52%
50-99 år
41%
Figur 7: Hvorfor synes du [dårligt / rigtig dårligt] om denne billet - krydset med
alder’ - Filter: Andel der har valgt ’Det er for dyrt for mig’ - n=363.
Der er ingen forskel i besvarelsesmønster på tværs af regioner.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0014.png
Side 14
5.2
Købsintention
Generelt
Knap hver femte af dem, der synes ’hverken godt eller dårligt om’,
’godt om, eller ’meget godt om’, vil overveje at købe årsbilletten, hvis
den blev indført.
6%
13%
5%
32%
21%
19 %
vil ’sandsynligvis’
eller ’helt sikkert’ købe,
hvilket svarer til
12 %
af
den samlede stikprøve.
23%
Vil helt sikkert købe
Vil måske/måske ikke købe
Vil helt sikkert ikke købe
Vil sandsynligvis købe
Vil sandsynligvis ikke købe
Ved ikke
Figur 8: Hvor sandsynligt er det, at du vil købe denne billet, hvis den blev indført? -
Filter: Har svaret synes ’hverken godt eller dårligt om’, ’Synes godt om’ eller ’Synes
meget godt om’ - n=1.288.
Omregnet til andel af hele stikprøven vil 12% ’sandsynligvis’ eller ’helt
sikkert’ købe den nye årsbillet, hvilket svarer til 580.546 personer.
Heraf har de 177.950 svaret, at de ’helt sikkert’ vil købe den nye
årsbillet, hvis den blev indført.
Hvem vil købe den nye årsbillet?
Den typiske, interesserede køber af den nye årsbillet har følgende
profil:
Mand
Under 30 år
Bor i Region Hovedstaden
Bruger kollektiv transport i hverdagen
Rejser med kollektiv transport mindst tre dage om ugen
Rejser på rejsekort og/eller periodekort
Bruger også bilen i hverdagen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0015.png
Side 15
Som det ses i Figur 9 er andelen, der har svaret, at de ’sandsynligvis’
eller ’helt sikkert’ vil købe den nye årsbillet, markant højere for dem
under 30 år (31 %) sammenlignet med de øvrige aldersgrupper.
Købsintentionen er lavest blandt de 50+ årige, hvilket bl.a. kan hænge
sammen med øget bilejerskab og afhængighed af bilen i hverdagen i
denne aldersgruppe.
TOTAL (n=1288)
6%
13%
21%
23%
32%
5%
Under 30 år (n=367)
10%
21%
29%
24%
14%
3%
30-39 år (n=187)
5%
16%
21%
18%
35%
5%
40-49 år (n=206)
5%
11%
16%
20%
44%
5%
50-99 år (n=528)
4% 8%
18%
26%
39%
6%
Vil helt sikkert købe
Vil sandsynligvis ikke købe
Vil sandsynligvis købe
Vil helt sikkert ikke købe
Vil måske/måske ikke købe
Ved ikke
Figur 9: Hvor sandsynligt er det, at du vil købe denne billet, hvis den blev indført? –
Krydset med alder - Filter: Har svaret synes ’h verken godt eller dårligt om’, ’Synes
godt om’ eller ’Synes meget godt om’ - n=1.288.
Andelen af potentielle købere er højest i Region Hovedstaden (25 %)
og Sjælland (19 %), mens den er lavest i Nordjylland (13 %).
TOTAL (n=1288)
6%
13%
21%
23%
32%
5%
Hovedstaden (n=411)
8%
18%
24%
23%
24%
4%
Sjælland (n=182)
8%
12%
23%
22%
28%
7%
Syddanmark (n=280)
5%
9%
13%
27%
42%
3%
Midtjylland (n=288)
4%
12%
23%
22%
34%
5%
Nordjylland (n=127)
2% 10%
Vil helt sikkert købe
Vil sandsynligvis ikke købe
23%
21%
38%
Vil måske/måske ikke købe
Ved ikke
6%
Vil sandsynligvis købe
Vil helt sikkert ikke købe
Figur 10: Hvor sandsynligt er det, at du vil købe denne billet, hvis den blev indført?
– Krydset med region - Filter: Har svaret synes ’hverken godt eller dårligt om’,
’Synes godt om’ eller ’Synes meget godt om’ - n=1.288.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0016.png
Side 16
Som det fremgår af Figur 11 er andelen, der har svaret, at de
’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ vil købe den nye årsbillet, markant
højere blandt dem, der rejser med kollektiv transport i hverdagen
(39 %). Købsintentionen er lavest blandt dem, der kører bil i
hverdagen (14 %).
TOTAL (n=1288)
Gang (n=546)
Cykel (n=457)
Elcykel (n=102)
Kollektiv transport (n=326)
6%
6%
6%
8%
12%
13%
16%
16%
16%
27%
17%
21%
23%
23%
21%
22%
23%
20%
23%
21%
24%
23%
31%
32%
30%
27%
30%
15%
40%
27%
5%
5%
4%
3%
12% 3%
5%
5%
Bil (kører selv) (n=819)
4% 10%
Bil (bliver kørt af andre) (n=139)
4%
Vil helt sikkert købe
Vil sandsynligvis ikke købe
21%
Vil sandsynligvis købe
Vil helt sikkert ikke købe
Vil måske/måske ikke købe
Ved ikke
Figur 11: Hvor sandsynligt er det, at du vil købe denne billet, hvis den blev indført?
– Krydset med brug af transport i hverdagen - Filter: Har svaret synes ’hverken
godt eller dårligt om’, ’Synes godt om’ eller ’Synes meget godt om’ - n=1.288.
Som det fremgår af Figur 12, er der også en klar overvægt af potentielle
købere, der rejser hyppigt med kollektiv transport (tre eller flere dage
om ugen), hvor 54 % af dem, der synes, at årsbilletten er interessant,
’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ vil købe den.
Købsintentionen er lavest blandt dem, der i dag aldrig bruger kollektiv
transport i hverdagen, idet blot 5 % har svaret, at de ’sandsynligvis’
eller ’helt sikkert’ vil købe den.
Potentialet er således størst blandt dem, der allerede benytter kollektiv
transport i hverdagen, og hyppigt, mens resultaterne indikerer, at den
nye årsbillet kun i meget begrænset omfang vil kunne tiltrække nye
brugere fra den store gruppe af danskere, der i dag aldrig bruger
kollektiv transport.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0017.png
Side 17
TOTAL (n=1288)
3 eller flere dage om ugen (n=182)
6%
13%
21%
18%
14%
17%
12%
16%
21%
33%
30%
26%
30%
30%
21%
16%
23%
32%
25%
31%
32%
5%
8% 4%
2%
1-2 dage om ugen (n=139)
5%
1-3 dage om måneden (n=289)
5%
16%
22%
39%
47%
7%
1%
4%
4%
4%
11%
1 dag i kvartalet (n=157)
2% 9%
1 dag hvert halve år (n=163)
0%
7%
1 dag om året (n=81)
2%
3%
53%
53%
Sjældnere (n=174)
3%
4% 12%
Aldrig (n=103)
1%
4%
Vil helt sikkert købe
Vil sandsynligvis ikke købe
18%
22%
47%
Vil måske/måske ikke købe
Ved ikke
9%
Vil sandsynligvis købe
Vil helt sikkert ikke købe
Figur 12: Hvor sandsynligt er det, at du vil købe denne billet, hvis den blev indført?
– Krydset med rejsefrekvens med KT - Filter: Har svaret synes ’hverken godt eller
dårligt om’, ’Synes godt om’ eller ’Synes meget godt om’ - n=1.288.
Endelig er der overvægt af potentielle købere blandt dem, der i dag
rejser på et pendlerprodukt, herunder ungdomskort/uddannelseskort.
Potentialet er dog også til stede blandt rejsekortbrugere og dem, der
benytter et klippekortprodukt.
TOTAL (n=1288)
6% 13%
Ungdomskort / uddannelseskort (n=49)
20%
21%
18%
27%
17%
21%
41%
39%
30%
22%
19%
25%
25%
22%
23%
32%
26%
26%
27%
18%
14%
24%
37%
27%
24%
46%
5%
8%3%
3%
9%2%
3%
11%1%
3%
2%
3%
8%
6%
Pendlerkort, pap eller papir (n=42)
Rejsekort pendlerkort / pendler kombi (n=63)
Klippekort/mobilklippekort/10-turskort i app (n=29)
6%
Rejsekort flex (n=42)
6%
19%
28%
26%
Rejsekort personligt (n=566)
5% 13%
Rejsekort anonymt (n=94)
6% 12%
Kontantbillet/SMS-billet/mobilbillet/zonebillet (n=295)
4% 8%
Pensionistkort (n=73)
0%
7%
Anden billet (n=55)
4% 11%
Vil helt sikkert købe
Vil sandsynligvis ikke købe
14%
27%
16%
31%
14%
49%
30%
4%
5%
Vil sandsynligvis købe
Vil helt sikkert ikke købe
Vil måske/måske ikke købe
Ved ikke
Figur 13: Hvor sandsynligt er det, at du vil købe denne billet, hvis den blev indført?
– Krydset med billettype - Filter: Har svaret synes ’hverken godt eller dårligt om’,
’Synes godt om’ eller ’Synes meget godt om’ - n=1.288.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0018.png
Side 18
Hvilken årsbillet har størst potentiale?
Årsbilletten til én region har størst potentiale (54 %), mens årsbilletten
til to regioner har det mindste potentiale (20 %). 17 % har indikeret
interesse for mere end ét billetprodukt.
1 region: 3-6.000 kr.
54%
Hovedstaden: 65%
Rejser 3 eller flere dage om ugen: 68%
2 regioner: 5-7.000 kr.
20%
Sjælland: 48%.
Rejser på klippekort/mobilklippekort/10-turskort i app: 65%
Hele Danmark: 8.000 kr.
37%
30-39 år: 62%.
Ved ikke
6%
Figur 14: Hvilken (eller hvilke) billetter ville du overveje at købe? - Filter: Vil
’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ købe – n=231.
Der er dog en række forskelle i præferencer på tværs af målgrupper.
Årsbilletten til én region har størst appel til dem, der er bosat i Region
Hovedstaden (65 %) og/eller rejser tre eller flere dagen om ugen
(68 %).
Årsbilletten til to regioner har markant større potentiale blandt dem,
der er bosat i Region Sjælland (48 %). Det indikerer en interesse for en
årsbillet, der gælder i hele DOTs område øst for Storebælt. Der er også
en markant højere interesse for en årsbillet til to regioner blandt
brugere, der i dag benytter et klippekortprodukt.
Endelig appellerer en årsbillet, der dækker kollektiv transport i hele
Danmark, især til de 30-39 årige.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0019.png
Side 19
Årsager til manglende købsintention
Den primære årsag til manglende købelyst er, at man rejser for
lidt/sjældent med kollektiv transport, mens pris og det at forudsige
behovet et år frem betyder mindre.
Rejser for lidt/sjældent med kollektiv
transport
82%
Det er for dyrt for mig
16%
Under 30 år: 32%
Rejser med KT 3 dage eller mere om ugen: 39%
Hovedstaden: 26%
Rejser med KT 3 dage eller mere om ugen: 45%
Jeg kan ikke forudse mit behov 1 år frem
17%
Andre årsager
8%
Figur 15: Hvorfor vil du [sandsynligvis ikke/helt sikkert ikke] købe denne billet? -
Filter: Vil ’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ ikke købe – n=721.
Dog har pris en vis betydning for fravalg blandt især de unge under 30
år og dem, der rejser 3 dage eller mere om ugen med kollektiv
transport.
Tilsvarende har markant flere i Region Hovedstaden og de, der rejser 3
dage eller mere om ugen med kollektiv transport, svaret, at de
’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ ikke vil købe den nye årsbillet, fordi
de ikke kan forudse deres behov 1 år frem.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0020.png
Side 20
5.3
Ændringer i transportadfærd
I det følgende præsenteres resultaterne for, hvilken indflydelse køb af
den nye årsbillet vil have på rejser med kollektiv transport, herunder
pendlerrejser, fritidsrejser i nærområdet og længere fritidsrejser, samt
brugen af bil blandt dem, der bruger bilen i deres hverdag.
Pendlerrejser med kollektiv transport
35 % af dem, der ’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ vil købe den nye
årsbillet, vil rejse mere med kollektiv transport, end de gør i dag. Det
svarer til 204.783 personer. Potentielt vil en ny årsbillet altså kunne
øge antallet af pendlerrejser med kollektiv transport markant.
Vil rejse i samme omfang som nu
58%
Rejser med KT 3 dage eller mere om ugen: 74%
Vil rejse mere end nu
35%
Ved ikke
6%
Figur 16: Hvis du køber denne billet, hvordan vil det så påvirke dine rejser med
kollektiv transport? - Pendling til/fra arbejde/uddannelse - Filter: Vil
’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ købe – n=231.
Dog er der en sammenhæng mellem, hvor ofte man rejser med
kollektiv transport i dag, og hvordan køb af årsbilletten vil påvirke
rejsefrekvensen. Jo hyppigere man rejser i dag, jo mindre sandsynligt
er det, at man vil rejse endnu hyppigere.
Der er ingen sammenhæng mellem køn, alder eller i hvilken region,
man er bosat, i forhold til effekten på rejsefrekvens.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0021.png
Side 21
Fritidsrejser i nærområdet (udenfor myldretid)
66 % af dem, der ’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ vil købe den nye
årsbillet, har svaret, at de vil foretage flere fritidsrejser i nærområdet
med kollektiv transport, end de gør i dag. Det svarer til 383.596
personer.
Vil rejse i samme omfang som nu
27%
Nordjylland: 35%
Vil rejse mere end nu
66%
Årsbillet til hele Danmark: 78%
Ved ikke
7%
Figur 17: Hvis du køber denne billet, hvordan vil det så påvirke dine rejser med
kollektiv transport? - Fritidsrejser i nærområdet (udenfor myldretid) - Filter: Vil
’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ købe – n=231.
Andelen, der har svaret, at de vil foretage flere fritidsrejser i
nærområdet end i dag, er størst blandt dem, der overvejer at købe en
årsbillet til hele Danmark, mens den er lavest i Region Nordjylland.
Der er ingen sammenhæng mellem køn og alder i forhold til effekten
på rejsefrekvens.
Fritidsrejser (længere, fx over Storebælt, ferie, weekend,
familiebesøg)
56 % af dem, der ’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ vil købe den nye
årsbillet, har svaret, at de vil foretage flere længere fritidsrejser, end de
gør i dag. Det svarer til 326.724 personer.
Vil rejse i samme omfang som nu
31%
Årsbillet til 1 region: 45%
Midtjylland: 72%
Vil rejse mere end nu
56%
Rejser med KT 3 dage eller mere om ugen: 45%
Rejser med KT 1-3 dage om måneden: 76%
Årsbillet til hele Danmark: 85%
Ved ikke
13%
Årsbillet til 1 region: 42%
Figur 18: Hvis du køber denne billet, hvordan vil det så påvirke dine rejser med
kollektiv transport? - Fritidsrejser (længere fx over Storebælt, ferie, weekend,
familiebesøg) - Filter: Vil ’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ købe – n=231.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0022.png
Side 22
Andelen, der har svaret, at de vil foretage flere længere fritidsrejser, er
størst i Region Midtjylland, blandt dem, der i dag rejser med kollektiv
transport 1-3 dage om måneden samt blandt dem, der vil overveje at
købe en årsbillet til hele Danmark.
Brug af bil
77 % af dem, der i dag bruger bil i hverdagen og vil overveje at købe
den nye årsbillet, forventer i et eller andet omfang at benytte bilen
mindre end i dag. Det svarer til 220.315 personer. Heraf vil dog kun
8.588 personer overveje helt at lade bilen stå.
Vil helt holde op med at køre bil
3%
Vil bruge bilen væsentligt mindre end i dag
41%
77%
Vil bruge bilen lidt mindre end i dag
34%
Ingen effekt / Vil bruge bilen i samme
omfang som i dag
19%
Ved ikke
4%
Figur 19: Hvis du køber denne billet, hvordan forventer du, at det vil påvirke din
brug af bil? - Filter: Vil ’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ købe + bruger bil i
hverdagen – n=122.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0023.png
Side 23
6. Supplerende data
6.1
Supplerende tabeller til afsnit 5.1: Interesse
TOTAL
40%
       
32%
       
8%
       
65%
       
10%
       
2%
       
23%
       
1%
       
100%
       
2.005
Under 30 år
52%
51%
7%
       
40%
13%
1%
       
38%
0%
       
100%
       
455
30-39 år
39%
       
32%
       
9%
       
70%
       
9%
       
2%
       
23%
       
0%
       
100%
       
253
40-49 år
34%
28%
       
7%
       
74%
9%
       
1%
       
17%
1%
       
100%
       
292
50-99 år
37%
25%
9%
       
73%
9%
       
2%
       
18%
1%
       
100%
       
1.005
Pct.
Gang
Alm. cykel
Elcykel
Bil (kører selv)
Bil (bliver kørt af andre)
Andet motorkøretøj (kører selv)
Kollektiv transport (bus, tog,
metro, letbane, flextransport)
Andet, notér:
TOTAL
Antal besvarelser
Tabel 1:
Hvilke former for transport benytter du normalt på dine daglige rejser? -
Krydset med Alder, n=2.005
Pct.
Gang
Alm. cykel
Elcykel
Bil (kører selv)
Bil (bliver kørt af andre)
Andet motorkøretøj (kører selv)
Kollektiv transport (bus, tog,
metro, letbane, flextransport)
Andet, notér:
TOTAL
Antal besvarelser
TOTAL
40%
       
32%
       
8%
       
65%
       
10%
       
2%
       
23%
       
1%
       
100%
       
2.005
Hoved-
staden
48%
42%
8%
       
53%
6%
1%
       
37%
1%
       
100%
       
612
Sjæl-
land
32%
22%
5%
       
73%
13%
       
3%
       
21%
       
1%
       
100%
       
300
Syd-
danmark
34%
30%
       
9%
       
71%
12%
       
2%
       
12%
1%
       
100%
       
460
Midt-
jylland
41%
       
28%
       
10%
       
71%
10%
       
2%
       
18%
1%
       
100%
       
439
Nord-
jylland
45%
       
31%
       
6%
       
66%
       
12%
       
1%
       
18%
       
2%
       
100%
       
194
Tabel 2:
Hvilke former for transport benytter du normalt på dine daglige rejser? -
Krydset med Region, n=2.005
Pct.
5-7 dage om ugen
3-4 dage om ugen
1-2 dage om ugen
1-3 dage om måneden
1 dag i kvartalet
1 dag hvert halve år
1 dag om året
Sjældnere
Aldrig
TOTAL
Antal besvarelser
TOTAL
6%
       
6%
       
10%
       
21%
       
12%
       
11%
       
7%
       
15%
       
12%
       
100%
       
2.005
Under 30 år
15%
11%
17%
30%
10%
       
5%
2%
6%
4%
100%
       
455
30-39 år
8%
       
5%
       
8%
       
23%
       
9%
       
13%
       
7%
       
15%
       
11%
       
100%
       
253
40-49 år
5%
       
4%
       
8%
       
17%
       
13%
       
13%
       
11%
16%
       
13%
       
100%
       
292
50-99 år
2%
4%
8%
17%
14%
       
13%
8%
       
18%
15%
100%
       
1.005
Tabel 3:
Hvor ofte rejser du med kollektiv transport? - Krydset med Alder, n=2.005
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0024.png
Side 24
Pct.
5-7 dage om ugen
3-4 dage om ugen
1-2 dage om ugen
1-3 dage om måneden
1 dag i kvartalet
1 dag hvert halve år
1 dag om året
Sjældnere
Aldrig
TOTAL
Antal besvarelser
TOTAL
6%
       
6%
       
10%
       
21%
       
12%
       
11%
       
7%
       
15%
       
12%
       
100%
       
2.005
Hoved-
staden
11%
9%
17%
28%
14%
       
8%
4%
6%
3%
100%
       
612
Sjælland
6%
       
6%
       
7%
       
16%
12%
       
15%
       
8%
       
15%
       
15%
       
100%
       
300
Syd-
danmark
4%
3%
5%
16%
12%
       
13%
       
9%
       
22%
17%
100%
       
460
Midt-
jylland
4%
5%
       
8%
       
19%
       
12%
       
12%
       
8%
       
18%
15%
       
100%
       
439
Nord-
jylland
4%
       
4%
       
10%
       
22%
       
12%
       
10%
       
7%
       
15%
       
16%
       
100%
       
194
Tabel 4:
Hvor ofte rejser du med kollektiv transport? - Krydset med Region, n=2.005
6.2
Interesse, købsintention og adfærdsændring -
kvantificering fordelt på segmenter
Målepunkt:
Interesse:
Antal 'synes godt' + 'synes rigtig godt
om'
Købsintention:
Antal 'vil sandsynligvis' + 'helt sikkert'
købe
Adfærdsændring - pendlerrejser:
Antal 'vil rejse mere end i dag'
Adfærdsændring - fritidsrejser i
nærområde:
Antal 'vil rejse mere end i dag'
Adfærdsændring - fritidsrejser,
lange:
Antal 'vil rejse mere end i dag'
Adfærdsændring - brug af bil:
Antal 'vil benytte mindre' / 'slet ikke'
Lands-
gennem-
snit
1.775.371
580.546
204.783
383.596
326.734
220.315
Under 30
år
606.839
264.852
97.650
178.758
138.887
73.220
30-39 år
306.148
91.065
32.844
76.424
63.839
49.384
40-49 år
301.031
78.918
25.077
50.368
48.025
25.496
50-99 år
561.353
145.711
49.212
78.046
75.983
72.215
Tabel 5:
Interesse, købsintention og adfærdsændring fordelt - Krydset med Alder
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0025.png
Side 25
Målepunkt:
Interesse:
Antal 'synes godt' +
'synes rigtig godt
om'
Købsintention:
Antal 'vil
sandsynligvis' +
'helt sikkert' købe
Adfærdsændring
- pendlerrejser:
Antal 'vil rejse
mere end i dag'
Adfærdsændring
- fritidsrejser i
nærområde:
Antal 'vil rejse
mere end i dag'
Adfærdsændring
- fritidsrejser,
lange:
Antal 'vil rejse
mere end i dag'
Adfærdsændring
- brug af bil:
Antal 'vil benytte
mindre' / 'slet ikke'
Lands-
Hoved-
Syd-
Sjælland
Midtjylland
gennemsnit staden
danmark
1.775.371
641.563
256.779
337.324
398.420
Nordjylland
141.286
580.546
261.277
83.866
86.772
110.086
38.545
204.783
86.865
28.377
29.649
40.609
19.284
383.596
180.209
63.510
51.270
75.171
13.437
326.734
133.120
39.999
61.859
79.640
12.116
220.315
86.530
39.813
25.563
50.957
17.453
Tabel 6:
Interesse, købsintention og adfærdsændring fordelt - Krydset med Region
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0026.png
Side 26
Målepunkt:
Interesse:
Antal 'synes godt'
+ 'synes rigtig
godt om'
Købsintention:
Antal 'vil
sandsynligvis' +
'helt sikkert' købe
Adfærds-
ændring -
pendlerrejser:
Antal 'vil rejse
mere end i dag'
Adfærds-
ændring -
frtidsrejser i
nærområde:
Antal 'vil rejse
mere end i dag'
Adfærds-
ændring -
fritidsrejser,
lange:
Antal 'vil rejse
mere end i dag'
Adfærds-
ændring - brug
af bil:
Antal 'vil benytte
mindre' / 'slet
ikke'
Lands-
gennem-
snit
3 eller
1-3
flere 1-2 dage dage 1 dag i
dage
om
om
kvarta
om
ugen
måned
let
ugen
en
206.762
1 dag
hvert
halve
år
1 dag
om
året
Sjæld-
nere
Aldrig
1.775.371
359.753
416.384 185.610 215.896 87.678 187.598 115.689
580.546
252.532
76.643
130.516
42.623
27.911
10.201
28.708
11.413
204.783
62.889
36.343
51.321
21.256
10.074
10.201
4.708
7.992
383.596
147.715
52.588
103.510 33.862
17.888
3.013
15.411
9.609
326.734
113.070
39.028
99.679
30.175
13.780
3.013
16.577
11.413
220.315
59.520
29.934
65.932
24.334
14.181
2.843
14.328
9.243
Tabel 7:
Interesse, købsintention og adfærdsændring fordelt - Krydset med
Rejsefrekvens med kollektiv transport
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0027.png
Side 27
Ungdoms-
kort /
uddannelses
-kort
Kontantbille
t/SMSbillet/
mobilbillet/
zonebillet
Pendlerkort
(på pap eller
i mobil-app)
Klippekort/
mobilklippe
kort/10turs-
kort i app
Målepunkt:
Interesse:
Antal 'synes godt' +
1.775.371
105.034
935.971 77.025 67.689
'synes rigtig godt
om'
Købsintention:
Antal 'vil
580.546
66.696
290.603 59.550 14.292
sandsynligvis' +
'helt sikkert' købe
Adfærdsændring
- pendlerrejser:
204.783
17.592
130.686 17.592 5.026
Antal 'vil rejse mere
end i dag'
Adfærdsændring
- fritidsrejser i
nærområde:
383.596
37.698
223.673 37.698 10.053
Antal 'vil rejse mere
end i dag'
Adfærdsændring
- fritidsrejser,
lange:
326.734
25.132
160.844 37.698 5.026
Antal 'vil rejse mere
end i dag'
Adfærdsændring
- brug af bil:
220.315
14.005
137.711 16.339 4.668
Antal 'vil benytte
mindre' / 'slet ikke'
Tabel 8:
Interesse, købsintention og adfærdsændring fordelt - Krydset med
Billettyper anvendt i kollektiv transport
91.030
42.014 364.118 88.695
71.460
23.820
76.224
26.202
22.619
15.079
32.671
7.540
50.264
20.105
57.803
17.592
45.237
17.592
62.830
17.592
21.007
11.670
32.677
11.670
Anden billet
Rejsekort
pendlerkort
/ pendler
kombi
Lands-
gennemsnit
Pensionist-
kort (på
rejsekort
eller pap)
Rejsekort
personligt,
Flex eller
Anonym
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0028.png
Side 28
7.
Om undersøgelsen
Undersøgelsens feltperiode var den 2. – 8. november 2021 via
Norstats befolkningspanel med en nettostikprøve på 2.005
besvarelser.
Antallet af besvarelser betyder, at den maksimale, statistiske
usikkerhed på totaler er +/- 2,2 procentpoint.
Data er vejet på køn, alder og region.
Sampling
Sampleuniverset udgøres af et repræsentativt udsnit af danskere på 18
år og derover.
Kvalitetssikring af dataindsamling
Alle Passagerpulsens undersøgelser følger en række faste procedurer
for at sikre en høj datakvalitet.
7.1
Spørgsmål stillet i undersøgelsen
B1: Hvilke former for transport benytter du normalt på dine
daglige rejser?
Går
Cykler
Elcykel
Bil (kører selv)
Bil (bliver kørt af andre)
Andet motorkøretøj (kører selv)
Kollektiv transport (bus, tog, metro, letbane, flextransport)
Andet, notér:___
B2: Hvor ofte rejser du med kollektiv transport?
5-7 dage om ugen
3-4 dage om ugen
1-2 dage om ugen
1-3 dage om måneden
Ca. 1 dag i kvartalet
Ca. 1 dag hvert halve år
Ca. en dag om året
Sjældnere
Aldrig
[B2=1,2,3,4,5,6,7,8]
B3: Hvilke typer af billetter/kort bruger du primært, når du rejser
med kollektiv transport?
Rejsekort pendlerkort / pendler kombi
Rejsekort personligt
Rejsekort flex
Rejsekort anonymt
Pendlerkort (på pap eller i mobil-app)
Pendler20
Arriva Flex
Kontantbillet/SMS-billet/mobilbillet/zonebillet
Klippekort/mobilklippekort/10-turskort i app
Pensionistkort (på rejsekort eller pap)
Ungdomskort / uddannelseskort
Andet, notér:___
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0029.png
Side 29
[Batteri]
Spm.1: Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om billetter i
kollektiv transport?
Rækker:
Det er nemt at finde en billet, som passer til mit behov
Det er nemt at købe billet
Det er nemt at gennemskue i hvilke transportmidler billetten er gyldig
Kolonner: (vis med smileys):
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Ved ikke
Spm.2: Forestil dig, at der blev indført en ny billet, der giver ret til
fri rejse med kollektiv transport (bus, tog, metro og letbane) i 12
måneder.
Billetten kan købes til følgende priser i nedenstående
gyldighedsområder:
1 region: 3-6.000 kr. pr. år
2 regioner: 5-7.000 kr. pr. år
Hele Danmark: 8.000 kr. pr. år
Betalingen kan enten foretages på én gang eller deles op i 12
månedlige rater. Der kan opnås 10 % i rabat ved at betale hele
beløbet på én gang.
Hvad synes du om denne billet?
Synes rigtig godt om
Synes godt om
Synes hverken godt eller dårligt om
Synes dårligt om
Synes rigtigt dårligt om
Ved ikke
[Spm.2: 4,5][Multiple]
Spm.2A: Hvorfor synes du
[dårligt / rigtigt dårligt]
om denne
billet?
Rejser for lidt/sjældent med kollektiv transport
Det er for dyrt for mig
Jeg kan ikke forudse mit behov 1 år frem
Andre årsager, notér:___
Ved ikke
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0030.png
Side 30
[Spm.2: 1-3]
Spm.3: Hvor sandsynligt er det, at du vil købe denne billet, hvis
den blev indført?
Vil helt sikkert købe
Vil sandsynligvis købe
Vil måske/måske ikke købe
Vil sandsynligvis ikke købe
Vil helt sikkert ikke købe
Ved ikke
[Spm.3: 1,2][Multiple]
Spm.3A: Du har svaret, at du
[sandsynligvis / helt sikkert]
ville
købe billetten, hvis den blev indført.
Hvilken (eller hvilke) billetter ville du overveje at købe?
Priserne gælder 12 måneders fri rejse med kollektiv transport
(bus, tog, metro og letbane) i det pågældende gyldighedsområde.
1 region: 3-6.000 kr.
2 regioner: 5-7.000 kr.
Hele Danmark: 8.000 kr.
Ved ikke
[Spm.3: 4,5][Multiple]
Spm.3B: Hvorfor vil du
[sandsynligvis ikke/helt sikkert ikke]
købe
denne billet?
Rejser for lidt/sjældent med kollektiv transport
Det er for dyrt for mig
Jeg kan ikke forudse mit behov 1 år frem
Andre årsager, notér:___
Ved ikke
[Spm.3: 1,2][Batteri]
Spm.3C: Hvis du køber denne billet, hvordan vil det så påvirke
dine rejser med kollektiv transport?
Rækker:
Pendling til/fra arbejde/uddannelse
Fritidsrejser i nærområdet (udenfor myldretid)
Fritidsrejser (længere fx over Storebælt, ferie, weekend, familiebesøg)
Kolonner:
Vil rejse i samme omfang som nu
Vil rejse mere end nu
Ved ikke
[B1: 4,5 & Spm.3: 1,2]
Spm.3D: Hvis du køber denne billet, hvordan forventer du, at det
vil påvirke din brug af bil?
Vil helt holde op med at køre bil
Vil bruge bilen væsentligt mindre end i dag
Vil bruge bilen lidt mindre end i dag
Ingen effekt / Vil bruge bilen i samme omfang som i dag
Ved ikke
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0031.png
Side 31
8. Om Passagerpulsen
Passagerpulsen er passagerernes uvildige, uafhængige og troværdige
stemme i den kollektive transport. Vi er en del af Forbrugerrådet
Tænk, og vi arbejder for en bedre kollektiv transport og for mere
klima- og miljøvenlig mobilitet.
Passagerpulsen har en unik viden, fordi vi lytter til passagererne. Vi
indsamler viden og laver undersøgelser på tværs af transportformer,
selskaber og geografi. Alt sammen med udgangspunkt i passagerernes
samlede rejse, deres ønsker, behov og rettigheder.
Vi bruger vores viden til at give passagererne en stærk stemme i den
offentlige debat om bedre bus og tog.
Vi laver løbende undersøgelser om relevante temaer og tendenser, og
besvarelserne fra vores Passagerpanel giver brugbare data om
passagerernes oplevelser, ønsker og behov. Passageragenterne giver
med deres indmeldinger et unikt indblik i, hvad de ser og hører på
perronen eller i bussen.
Passagererne skal være i centrum for udviklingen af den kollektive
transport. Derfor har Passagerpulsens sekretariat i samarbejde med
regionerne og selskaberne oprettet fem regionale passagerråd, hvor
repræsentanter fra forskellige passagergrupper kan komme til orde.
Via Forbrugerrådet Tænk er Passagerpulsen repræsentant i
Ankenævnet for bus, tog og metro, og vi laver høringssvar med
udgangspunkt i vores viden om passagererne.
Passagerpulsen startede den 1. oktober 2014 under den politiske aftale
om Bedre og Billigere Kollektiv Trafik, som SR-regeringen, Dansk
Folkeparti, SF og Enhedslisten stod bag.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Undersøgelsen "Potentialet ved en årsbillet til kollektiv transport", fra Passagerpulsen
2570815_0032.png
Side 32
Undersøgelsen er udarbejdet af
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk
på baggrund af data fra Norstat Danmark
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk
Fiolstræde 17B
Postboks 2188
1017 København K.
Tlf.: +45 77 41 77 41
Mail: [email protected]
Hjemmeside:
www.passagerpulsen.dk
Foto: Getty Images