Argumenter for åbning af transport
infrastrukturaftalen fra juni 2021
Til Transportministeren, ordførerne og transportudvalget fra Rådet for
Bæredygtig Trafik, NOAH Trafik, Jyder mod overflødige motorveje,
Klimabevægelsen og Den Grønne Ungdomsbevægelse. 28.4. 2022.
●
●
●
●
●
●
●
Situationen med
energimangel
på grund af krigen fordrer at alle sektorer sparer på
al slags energi. Derfor må også transportaftalen (summen af el-bilaftalen december
2020 og infrastrukturaftalen juni 2021) justeres efter de nuværende vilkår. Det må
derudover være sådan at transportsektoren bidrager til energibesparelser som andre
sektorer, dvs. 70% reduktioner i 2030 i forhold til 1990. Infrastrukturaftalen indeholder
primært meget store nye anlægsarbejder på vejområdet. De er helt unødvenlige og
skadelige på alle parametre. Indenfor den kollektive trafik er der derimod primært tale
om tiltag, der skal sikre, at Danmark nærmer sig en moderne standard. Hele vejdelen
burde skrottes mens den kollektive del burde bevares og udbygges. Transporten er
et af de områder, hvor fossil energi hurtigst og lettest kan udfases, hvilket det
Internationale Energiagentur IEA har påpeget med
10 gode anbefalinger.
Klimabelastning af anlæg
er ganske omfattende, og vejanlæg er per investeret
krone 3,5 gange så CO2-tunge end ved anlæg af jernbaner. Klima- og
miljøbelastningen ved anlægsarbejder må naturligvis inddrages i sektorens samlede
klimabelastning. Dertil kommer, at anlæg af f.eks. motorveje vil resultere i langt
højere energiforbrug ved brug af disse. Forskellen i energiforbrug mellem kørsel på
landevej med 80 km/t og med motorvejshastighed på 130 km/t er op til 78%.
Fremtidens andele for transportarbejdet
mellem transportformer må frem i lyset.
Man har ikke fremlagt den samlede ændring af infrastrukturaftalens ændring af
transportarbejdet mellem transportformer. I “Bedre og billigere” transportaftalen fra
2012 nævnes at al øget transport skal foregå på det kollektive område. I mellemtiden
er bilernes relative og absolutte transportarbejde kun blevet øget. Hvad mener
ministeriet bliver konsekvensen af både elbilsaftalen fra december 2020 og
infrastrukturaftalen 2021 på fordelingen af transportarbejdet?
Hvordan kan elbilsaftalen karakterisere
elbiler som nul-emissionskøretøjer,
når
det bedste skøn fra Klimarådet anslår at rene elbiler giver en 50% reduktion af
CO2-udledninger i forhold til fossile biler af samme størrelse.
Der er ikke lavet støjberegninger
for de projekter, hvor der ikke er en VVM analyse.
Og de VVM-undersøgelser, der foreligger, er under stærk kritik også hvad angår
støjberegningerne. Flere biler vil altid giver mere støj og bygning af motorveje med
høj hastighed vil forstærke støjbelastningen markant. Husk på at elbiler, der kører
over 30-40 km/t støjer ligeså meget som fossile biler og støjbelastningen fra
eksisterende vejanlæg er et af landets største miljøproblemer.
Det samme gælder
naturspørgsmål.
Vejanlæg kræver meget store krav til plads, og
mange af de foreslåede motorveje anlægges i naturskønne områder og tæt op ad
Natura 2000 områder.
Det generelle beskatningsniveau
er igennem en lang årrække reduceret for
bilejerne. Nedenfor er en graf fra Skatteøkonomiske Redegørelse 2021, der viser