NOTAT
Analyse af rekrutteringsudfordringer i logisti-
kerhvervet
8. februar 2022
J.nr. 22/01059
VOA
ESHA
Baggrund
Regeringen præsenterede
Vækstplan for handel og logistik
i januar 2020. Formålet
med planen var bl.a. at øge konkurrenceevnen og understøtte handels- og logisti-
kerhvervet i den grønne omstilling. Et af initiativerne var at undersøge omfanget og
årsagerne til rekrutteringsudfordringerne i logistikerhvervet. Det sker i denne ana-
lyse, som afdækker omfanget, karakteren og mulige årsager til rekrutteringsproble-
merne i logistikerhvervet.
Omfanget
og
karakteren
af rekrutteringsudfordringerne belyses gennem Rekrutte-
ringssurveyen fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, mens
årsager
til
rekrutteringsproblemer afdækkes gennem vurderinger fra henholdsvis arbejdsgiver-
siden (ATL/DI) og arbejdstagersiden (3F Transport).
Analysen er opbygget, som følger:
1. Opsummering
2. Udvikling i beskæftigelsen i logistikerhvervet
3. Rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet
3.1. Chauffører
3.2. Bude
3.3. Truck- og kranfører
4. Bilag 1. Definition af logistikerhvervet
1. Opsummering
Analysen viser, at der inden for dele af logistikerhvervet er væsentlige rekrutte-
ringsudfordringer.
Chauffører
er det største fag med rekrutteringsproblemer. Faget beskæftigede ca.
26.000 personer i perioden 2020-21, havde godt 3.500 ikke besatte rekrutteringer
og en forgæves rekrutteringsrate på 25 pct. Svar fra Rekrutteringssurveyen indike-
rer, at det ofte er mangel på faglige kvalifikationer (især relevant erhvervserfaring),
som er baggrunden for de forgæves rekrutteringer.
For
Bude
er den forgæves rekrutteringsrate på 35 pct., hvoraf mere end halvdelen
af de forgæves rekrutteringsforsøg er ikke besatte stillinger, selvom faglige krav
sjældent er en barriere. En del af forklaringen kan skyldes, at beskæftigelsen for
bude
og
kurerer
er steget markant fra 6.500 personer i 2001 til 18.600 personer i
2020.