Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
2567725_0001.png
NOTAT
Analyse af rekrutteringsudfordringer i logisti-
kerhvervet
8. februar 2022
J.nr. 22/01059
VOA
ESHA
Baggrund
Regeringen præsenterede
Vækstplan for handel og logistik
i januar 2020. Formålet
med planen var bl.a. at øge konkurrenceevnen og understøtte handels- og logisti-
kerhvervet i den grønne omstilling. Et af initiativerne var at undersøge omfanget og
årsagerne til rekrutteringsudfordringerne i logistikerhvervet. Det sker i denne ana-
lyse, som afdækker omfanget, karakteren og mulige årsager til rekrutteringsproble-
merne i logistikerhvervet.
Omfanget
og
karakteren
af rekrutteringsudfordringerne belyses gennem Rekrutte-
ringssurveyen fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, mens
årsager
til
rekrutteringsproblemer afdækkes gennem vurderinger fra henholdsvis arbejdsgiver-
siden (ATL/DI) og arbejdstagersiden (3F Transport).
Analysen er opbygget, som følger:
1. Opsummering
2. Udvikling i beskæftigelsen i logistikerhvervet
3. Rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet
3.1. Chauffører
3.2. Bude
3.3. Truck- og kranfører
4. Bilag 1. Definition af logistikerhvervet
1. Opsummering
Analysen viser, at der inden for dele af logistikerhvervet er væsentlige rekrutte-
ringsudfordringer.
Chauffører
er det største fag med rekrutteringsproblemer. Faget beskæftigede ca.
26.000 personer i perioden 2020-21, havde godt 3.500 ikke besatte rekrutteringer
og en forgæves rekrutteringsrate på 25 pct. Svar fra Rekrutteringssurveyen indike-
rer, at det ofte er mangel på faglige kvalifikationer (især relevant erhvervserfaring),
som er baggrunden for de forgæves rekrutteringer.
For
Bude
er den forgæves rekrutteringsrate på 35 pct., hvoraf mere end halvdelen
af de forgæves rekrutteringsforsøg er ikke besatte stillinger, selvom faglige krav
sjældent er en barriere. En del af forklaringen kan skyldes, at beskæftigelsen for
bude
og
kurerer
er steget markant fra 6.500 personer i 2001 til 18.600 personer i
2020.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
For
truck- og kranfører
er der såkaldte paradoksproblemer. 10 pct. af de personer,
der angiver, at de ønsker at arbejde som
truck- og kranfører,
er ledige samtidigt
med, at der er rekrutteringsudfordringer med en forgæves rekrutteringsrate på 35
pct. Svar fra Rekrutteringssurveyen indikerer, at rekrutteringsudfordringer ofte
skyldes manglende faglige kvalifikationer, mens det i mindre grad skyldes mangel
på formel uddannelse. Dette indikerer, at ledige, som ønsker at arbejde i faget
mangler f.eks. truckcertifikat, lastbilskørekort el.lign.
Arbejdsgiversiden (ATL/DI) vurderer, at årsagen til rekrutteringsudfordringerne
bl.a. skyldes at:
Efterspørgslen efter chauffører er steget mere end hvad udbuddet af ar-
bejdskraft har kunne følge med.
Gennemsnitsalderen for chauffører er høj, hvor flere ældre forlader faget
end der uddannes yngre chauffører.
Certifikatkrav for kranførere, skaber barrierer i at øge rekrutteringen.
Tilsvarende peger lønmodtagersiden (3F Transport) på, at rekrutteringsudfordrin-
ger bl.a. skyldes at:
Virksomheder forventer at ansøgere besidder alle kvalifikationer.
Atypiske ansættelser gør job som bud ikke attraktivt.
Mandedominerede fag begrænser udbuddet af arbejdskraft fra kvinder.
Udførsel af chaufførerhvervet er forbundet med en vis risiko for personlige
bøder eller sanktioner - eksempelvis frakendelse af kørekort.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0003.png
2. Udvikling i beskæftigelse for logistikerhvervet
Logistikerhvervet står for ca. 3 pct. af den samlede beskæftigelse i Danmark sva-
rende til ca. 85.000 personer.
Vejgodstransport
(primært lastbilchauffører) udgør
den største branche inden for logistikerhvervene og beskæftiger ca. 30.000 perso-
ner.
Antallet af personer beskæftiget i logistikerhvervet er omtrent på samme niveau i
perioden 2001 til 2020, jf.
Figur 1.
Logistikerhvervet udgør dog en mindre del af
arbejdsstyrken, da beskæftigelsen på det øvrige arbejdsmarked er steget i den
samme periode.
Figur 1
Beskæftigede i Danmark og i logistikerhvervet
2.950.000
160.000
140.000
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
2.850.000
2.800.000
2.750.000
2.700.000
2.650.000
2.600.000
2.550.000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Samlet beskæftigelse i Danmark
Beskæftigelse i logistikerhvervet
Anm.: Opgørelsen er i personer.
Logistikerhvervet
dækker over udvalgte brancher (se afsnit
Definition af logistikerhvervet).
Der er databrud i 2008, hvorfor forskelle mellem årene 2007 og 2008 kan skyldes ændringer i dataens opgørel-
sesmetode.
Kilde: Danmarks Statistik: 2001-2007 RAS07. 2008-2020 RAS309.
Den stabile udvikling i beskæftigelsen inden for logistikerhvervet dækker dog over
store interne forskydninger, jf.
Figur 2.
Eksempelvis er beskæftigelsen i postvæs-
net faldet med næsten 20.000 personer fra 2001 til 2020, mens beskæftigelsen i ku-
rervirksomheder til gengæld er steget med godt 13.000 personer i samme periode.
Beskæftigelsen for vejgodstransport faldt tydeligt under finanskrisen, men er steget
igen fra 2011 i takt med, at beskæftigelsen på det samlede arbejdsmarked generelt
er steget.
2020
Beskæftigede i logistikerhvervet
2.900.000
Beskæftigede i Danmark
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0004.png
Figur 2
Udvikling i beskæftigelse i fem største brancher i logistikerhvervet
+15.000
+10.000
+5.000
Andre post- og
kurertjenester
18.600
Sø- og kysttransport
af gods
6.700
Speditører
12.000
Beskæftigede ift. 2001
0
-5.000
-10.000
-15.000
-20.000
-25.000
Vejgodstransport
30.100
Anm.: Opgørelsen er i personer ift. beskæftigelsen i 2001.
Branchernes totale beskæftigelse i 2020, er angivet efter branchens navn.
Der er databrud i 2008, hvorfor forskelle mellem årene 2007 og 2008 kan skyldes ændringer i dataens opgørel-
sesmetode.
Kilde: Danmarks Statistik: 2001-2007 RAS07. 2008-2020 RAS309.
3. Rekrutteringsproblemer i logistikerhvervet
Omfanget af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet belyses ved Rekrutte-
ringssurveyens mål for den forgæves rekrutteringsrate. Målet er et udtryk for hvor
stor en andel af rekrutteringsforsøg det ikke lykkedes at ansætte den ønskede ar-
bejdskraft til.
For hele det danske arbejdsmarked er den samlede forgæves rekrutteringsrate 22
pct. For logistikerhvervet er den samlede forgæves rekrutteringsrate 20 pct. Den
overordnede tendens dækker over betydelige forskelle inden for typer af arbejds-
kraft i logistikerhvervet, jf.
Figur 3.
Inden for logistikerhvervet ses de største rekrutteringsudfordringer inden for
bude
(35 pct. forgæves rekrutteringer),
truck- og kranfører
(35 pct.) og
chauffører
(25
pct.). Modsat er rekrutteringsudfordringerne i logistikerhvervet lavest for stillings-
betegnelser inden for
havn, skib og tog, postfunktionær,
og
lager- og logistikmed-
arbejder.
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Posttjenester
omfattet af
forsyningspligten
8.200
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0005.png
Figur 3
Forgæves rekrutteringsrate for logistikerhvervet
samlet arbejdsmarked
logistikerhvervet
bude
truck- eller kranfører
chauffører
speditør mm.
leder i logistik
postfunktionær
lager- og logistikmedarbejder
havn, skib og tog
0%
5%
10%
20%
Forgæves rekrutteringsrate
Anm.: Gennemsnit for otte Rekrutteringssurvey fra december 2019 til september 2021.
Logistikerhvervet
er samlet for de mørkeblå udvalgte stillingsbetegnelser (se afsnit
Definition af logistikerhver-
vet). Logistikerhvervet
indgår i søjlen
samlet arbejdsmarked.
Kilde: STAR. Egne beregninger pba. Rekrutteringssurvey. Data delvist tilgængeligt på Jobindsats.dk.
30%
40%
16%
14%
20%
19%
25%
22%
20%
35%
35%
I vurderingen af rekrutteringsudfordringerne bør den forgæves rekrutteringsrate også
ses i sammenhæng med, at der er markant forskel på antallet af rekrutteringsforsøg
og jobopslag inden for de udvalgte stillingsbetegnelser.
Figur 4
viser forgæves rekrutteringer, som antal job det ikke lykkedes at besætte.
Chauffører
er den stillingsbetegnelse i logistikerhvervet, hvor der går flest job tabt
1
.
Antallet af forgæves forsøg på at rekruttere udtrykker manglen på arbejdskraft i an-
tal, i modsætning til den forgæves rekrutteringsrate, som udtrykker den relative man-
gel på arbejdskraft.
1
Dog kan samme job senere være succesfuldt besat – eksempelvis ved et genopslag.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0006.png
Figur 4
Stillingsbetegnelser med flest ikke besatte rekrutteringsforsøg
chauffører
lager- og logistikmedarbejder
bude
truck- eller kranfører
leder i logistik
postfunktionær
speditør mm.
havn, skib og tog
0
500
1.000
1.500
2.000
2.500
3.000
3.500
4.000
Antal ikke besatte rekrutteringsforsøg
Anm.: Gennemsnit for otte Rekrutteringssurvey fra december 2019 til september 2021.
Logistikerhvervet
dækker over udvalgte stillingsbetegnelser (se afsnit
Definition af logistikerhvervet).
Kilde: STAR. Egne beregninger pba. Rekrutteringssurvey. Data delvist tilgængeligt på Jobindsats.dk.
3.1
Chauffører
Omfanget og karakteren af rekrutteringsproblemer for chauffører
Chauffører
har det største antal ikke besatte forgæves rekrutteringer (3.500) og
samtidig en forgæves rekrutteringsrate på 25 pct. – en smule over landsgennemsnit-
tet på 22 pct.
Chauffører
dækker primært over lastbilchauffører (se evt. bilag
defi-
nition af logistikerhvervet).
Godt halvdelen af de forgæves rekrutteringer på
chauffører
dækker over en ansæt-
telse af en medarbejder med en anden profil end den ønskede, mens den anden
halvdel slet ikke besættes, jf.
Figur 5.
Svar fra arbejdsgivere i Rekrutteringssur-
veyen indikerer, at problemet ofte skyldes mangel på erfaring og faglige kvalifika-
tioner blandt ansøgere til chaufførstillinger, jf.
Figur 6.
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0007.png
Figur 5
Figur 6
Karakteren af forgæves rekrutte-
ringer
Manglende kvalifikationer for stil-
linger besat med anden profil
relevant
erhvervserfaring
særlige faglige
kvalifikationer
relevant efter- og
videreuddannelse
ikke besat
12%
besat med anden
profil
13%
formel uddannelse
10%
20%
0%
20%
40%
60%
0%
Forgæves rekrutteringsrate
Andel af rekrutteringer besat med
anden profil
Anm.:
Ikke besat
dækker over respondenter, som har svaret ja til
’Ansøgningsprocessen er afsluttet og det lykkedes ikke
at besætte stillingen’.
Besat med anden profil
dækker over respondenter, som har svaret ja til
’Stillingen er blevet besat med en medar-
bejder der ikke har alle de ønskede kvalifikationer’.
Derefter stilles supplerende spørgsmål til hvilke kvalifikatio-
ner den ansatte medarbejder mangler.
Gennemsnit for otte Rekrutteringssurvey fra december 2019 til september 2021.
Kilde: STAR. Egne beregninger pba. Rekrutteringssurvey. Data delvist tilgængeligt på Jobindsats.dk.
Der er ca. 1.300 ledige, som tilkendegiver de gerne vil arbejde som
chauffører
ift.
26.000 estimeret beskæftigede - dvs. et forhold på 5 pct., jf.
Tabel 1.
Set i lyset af
Figur 6
tyder det på, at en stor del af de ledige ikke har de fornødne
faglige kvalifikationer og erfaring til at udføre de udbudte job uden opkvalificering.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Kompetenceværktøj
2
indsamler og
udstiller virksomheders detaljerede efterspørgsel til arbejdskraft i jobopslagene.
Kompetenceværktøjet viser, at arbejdsgivere, der søger en
chauffør
ofte efterspør-
ger:
Kørekort C
Kørekort CE
EU Kvalifikationsbevis
Kørselserfaring
God stedsans
Mødestabil
Fysik god form
På tværs af landet er der forskel på rekrutteringsudfordringer for
chauffører,
hvor
de største problemer ses i Hovedstaden og Sydjylland, jf.
Tabel 1.
Hovedstaden beskæftiger ca. 4.700
chauffører
og har en høj forgæves rekrutte-
ringsrate på 31 pct. Samtidig er det svært at tiltrække personer til at arbejde som
2
Kompetenceværktøjet er baseret på hvor hyppigt opgaver og ønsker til medarbejder er beskrevet i jobopslag, fordelt på
stillingsbetegnelser.
https://star.dk/indsatser-og-ordninger/jobrettet-voksen-og-efteruddannelse-veu/kompetenceva-
erktoejet/
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0008.png
chauffør,
da ca. 2 ud af 3 forgæves rekrutteringer ikke er besatte. Til gengæld er
der forholdsvist mange ledige, som gerne vil arbejde som
chauffør
i forhold til an-
tallet af beskæftigede (7 pct.), hvilket kan indikere, at de ledige ikke kan eller øn-
sker arbejde i de udbudte chaufførjob.
Sydjylland har det største antal
chauffører
beskæftiget i landet, og som udgør 2 pct.
af den samlede beskæftigelse (til sammenligning udgør chauffører 0,5 pct. af de be-
skæftigede i Hovedstaden).
Chauffører
i Sydjylland har en høj forgæves rekrutte-
ringsrate på 29 pct. og få ledige ift. beskæftigede (2,5 pct.). Til gengæld dækker
størstedelen af de forgæves rekrutteringer over ansættelser af kandidater, som ikke
opfyldte de efterspurgte kvalifikationer.
Tabel 1
Regionale forskelle på rekrutteringsudfordringer for
chauffører
Regionale Arbejdsmar-
kedsråd område
Hele landet
RAR Bornholm
RAR Fyn
RAR Hovedstaden
RAR Nordjylland
RAR Sjælland
RAR Sydjylland
RAR Vestjylland
RAR Østjylland
Beskæftigede
26.000
220
1.800
4.700
3.300
3.600
5.800
2.200
4.800
Ledige
1.300
20
200
600
200
300
300
90
300
Forgæves
Rekrutteringsrate
25%
.
24%
31%
13%
22%
29%
33%
25%
FRR besat med
anden profil
13%
.
16%
9%
7%
9%
23%
14%
16%
FRR ikke
besat
12%
.
8%
21%
6%
13%
6%
19%
9%
Anm.: Gennemsnit for en toårige periode.
Beskæftigelse
og
ledige
er gennemsnit per måned.
Beskæftigelse
på stillingsbetegnelse er estimeret pba. brancher og jobopslag.
Ledige
er Arbejdskraftreserve fra Jobindsats, dvs. ledige med mindst tre måneders ledighed.
Forgæves rekrutteringsrate
vises ikke for under 25 svar. Der er 30-150 svar i RAR områderne.
Kilde: STAR. Egne beregninger pba. Rekrutteringssurvey. Data delvist tilgængeligt på Jobindsats.dk.
Boks 1 - Chauffører
Vurdering af årsager til rekrutteringsudfordring fra ATL/DI og 3F Transport
ATL/DI
Høj vækst har øget efterspørgsel efter transportkapacitet og flere chauffører
Rekrutteringsudfordringen har været et problem for branchen i en årrække, men er
blevet forværret inden for det seneste 1-1�½ år, som følge af de senere års høje vækst-
rater inden for forbrugsvarer, byggeri og dele af industrien.
Høj gennemsnitsalder blandt chauffører og mange på pension
Hver anden chauffør er over 50 år gammel og ca. 16 pct. af chaufførerne er 60 år eller
derover. Det betyder, at arbejdsstyrken i disse år drænes for ældre chauffører, der
vælger at gå på pension.
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0009.png
Færre uddannede chauffører
Et fald i nyuddannede, der tager stort kørekort via AMU-systemet fra 5.000 i 2017 til
4.500 i hhv. 2019 og 2020 og indikationer på yderligere fald i 2021.
3F Transport
Virksomheders forventninger til kvalifikationer inden ansættelse
Virksomheder har forventninger om at nyuddannede allerede er i besiddelse af de
nødvendige kvalifikationer og er mindre interesserede i at opkvalificere nyansatte. En
mere aktiv opkvalificering af ledige i virksomheden, ville begrænse rekrutteringsud-
fordringerne.
Risiko for bøder og fratagelse af kørekort ved fejl
I chaufførerhvervet er der risiko for store konsekvenser ved fejl. Dette kan ses i form
af bøder og fratagelse af kørekort modsat påtaler eller advarsler i andre brancher. Fejl,
der medfører bøder eller fratagelse af kørekort, kan eksempelvis ske i forbindelse med
køre-/hviletider, lastning af varer, parkering, transportering af ikke transportegnede
dyr og hastighedsforseelser.
Lange arbejdsdage.
Chauffører har ofte lange arbejdsdage og overarbejde, som bl.a.
kan gøre det svært altid at være hjemme til aftalt tid.
Få kvindelige chauffører
Chaufførerhvervet er domineret af mænd. Kun 2,4 pct. af chaufførerne af kvinder, hvil-
ket indskrænker arbejdsudbuddet.
Anm.: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har bedt arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer inden for
logistikerhvervet om at vurdere årsager til rekrutteringsudfordringerne.
Kilde: ATL/DI og 3F Transport.
3.2
Bude
Omfanget og karakteren af rekrutteringsproblemer for bude
Når der rekrutteres til
bude,
er der ofte udfordringer, eftersom den forgæves rekrut-
teringsrate er på 35 pct. Dog er det et markant mindre arbejdsmarked end
chauffø-
rer
(10.000 beskæftigede og 390 ikke besatte rekrutteringer).
Det tyder på, at der et problem med at tiltrække personer til at arbejde som
bude:
-
-
Over halvdelen af de forgæves rekrutteringer udgøres af ikke besatte stil-
linger, jf.
Figur 7.
Det er sjældent faglige krav, som gør, at nyansatte ikke har alle ønskede
kvalifikationer, jf.
Figur 8.
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0010.png
Figur 7
Figur 8
Karakteren af forgæves rekrutte-
ringer
Manglende kvalifikationer for stil-
linger besat med anden profil
relevant
erhvervserfaring
særlige faglige
kvalifikationer
relevant efter- og
videreuddannelse
ikke besat
19%
besat med anden
profil
16%
formel uddannelse
20%
0%
20%
40%
60%
0%
10%
Forgæves rekrutteringsrate
Andel af rekrutteringer besat med
anden profil
Anm.:
Ikke besat
dækker over respondenter, som har svaret ja til
’Ansøgningsprocessen er afsluttet og det lykkedes ikke
at besætte stillingen’.
Besat med anden profil
dækker over respondenter, som har svaret ja til
’Stillingen er blevet besat med en medar-
bejder der ikke har alle de ønskede kvalifikationer’.
Derefter stilles supplerende spørgsmål til hvilke kvalifikatio-
ner den ansatte medarbejder mangler.
Gennemsnit for otte Rekrutteringssurvey fra december 2019 til september 2021.
Kilde: STAR. Egne beregninger pba. Rekrutteringssurvey. Data delvist tilgængeligt på Jobindsats.dk.
Der er kun ca. 180 ledige, som tilkendegiver, at de gerne vil arbejde som
bude
ift.
10.000 estimeret beskæftigede, dvs. et forhold på 1,7 pct. jf.
Tabel 2.
Samtidig tyder det på, at efterspørgslen på
bude
er steget kraftigere end udbuddet
af arbejdskraft har kunne følge med, da beskæftigelsen er steget markant for
bude
de seneste 20 år, jf.
Figur 2.
På Kompetenceværktøjet ses, at når arbejdsgivere søger et
bud,
efterspørges der
ofte:
Kørekort B
Bruge egen bil
Lokalt kendskab
Kørselserfaring
Mødestabil
Fysik god form
Tabel 2
Beskæftigede og ledige
bude
Antal
Beskæftigede
Ledige
10.000
180
Anm.:
Beskæftigelse
og
ledige
er gennemsnit per måned for en toårige periode.
Beskæftigelse
på stillingsbetegnelse er estimeret pba. brancher og jobopslag.
Ledige
er Arbejdskraftsreserve fra Jobindsats, dvs. ledige med mindst tre måneders ledighed.
Kilde: Egne beregninger pba. Jobindsats.dk.
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0011.png
Boks 2 - Bude
Vurdering af årsager til rekrutteringsudfordringer fra ATL/DI og 3F Trans-
port
ATL/DI
ATL/DI refererer til samme udfordringer for bude som for chauffører.
Se Boks 1.
3F Transport
Atypiske ansættelser
Virksomheder gør i stor udstrækning brug af ansættelser, hvor bude bliver ansat
som selvstændige. Dette medfører et ry om færre rettigheder og vilkår såsom løn
under sygdom, feriepenge, barsel og pensionsbidrag for de ansatte. Dette kan be-
grænse lysten for at ansøge stillinger.
Anm.: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har bedt arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer inden for
logistikerhvervet om at vurdere årsager til rekrutteringsudfordringerne.
Kilde: ATL/DI og 3F Transport.
3.3
Truck- og kranfører
Omfanget og karakteren af rekrutteringsproblemer for truck- og kranfø-
rer
Når der rekrutteres til
truck- og kranfører,
er der ofte udfordringer, eftersom den en
forgæves rekrutteringsrate er på 35 pct. Dog er arbejdsmarkedet markant mindre
end for
chauffører
og
bude
(4.200 beskæftigede og 150 ikke besatte rekrutteringer).
Langt størstedelen af forgæves rekrutteringer er ansættelser, hvor den nye medar-
bejder manglede kvalifikationer, jf.
Figur 9.
I tilfælde af manglende kvalifikatio-
ner, er det især faglige kvalifikationer og sjældent formel uddannelse som mangler,
jf.
Figur 10.
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0012.png
Figur 9
Figur 10
Karakteren af forgæves rekrutte-
ringer
Manglende kvalifikationer for stil-
linger besat med anden profil
relevant
erhvervserfaring
særlige faglige
kvalifikationer
relevant efter- og
videreuddannelse
ikke besat
9%
besat med anden
profil
26%
formel uddannelse
20%
0%
20%
40%
60%
0%
Forgæves rekrutteringsrate
Andel af rekrutteringer besat med
anden profil
Anm.:
Ikke besat
dækker over respondenter, som har svaret ja til
’Ansøgningsprocessen er afsluttet og det lykkedes ikke
at besætte stillingen’.
Besat med anden profil
dækker over respondenter, som har svaret ja til
’Stillingen er blevet besat med en medar-
bejder der ikke har alle de ønskede kvalifikationer’.
Derefter stilles supplerende spørgsmål til hvilke kvalifikatio-
ner den ansatte medarbejder mangler.
Gennemsnit for otte Rekrutteringssurvey fra december 2019 til september 2021.
Kilde: STAR. Egne beregninger pba. Rekrutteringssurvey. Data delvist tilgængeligt på Jobindsats.dk.
Samtidig er der mange ledige ift. beskæftigede, som tilkendegiver de gerne vil ar-
bejde som
truck- og kranfører.
Forholdet er 10 pct. jf.
Tabel 3.
Set i lyset af
Figur 10,
tyder det på at de fleste ledige ikke har de fornødne faglige
kvalifikationer, til at udføre job som
truck- og kranfører
uden opkvalificering.
På Kompetenceværktøjet ses samtidig, at når arbejdsgivere søger en
truck- og
kranfører,
efterspørges der ofte:
Truckfører
Truck kørekort
Kørekort B
Modtagelse, losning, sortering, opsætning og registrering af varer
Fysik god form
Mødestabil
Kranfører
Kranførercertifikat
EU kvalifikationsbevis
Kørekort C
Sikkerhedsprocedurer
Fysik god form
Mødestabil
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0013.png
Tabel 3
Beskæftigede og ledige
truck- og kranfører
Antal
Beskæftigede
Ledige
4.200
470
Anm.:
Beskæftigelse
og
ledige
er gennemsnit per måned for en toårige periode.
Beskæftigelse
på stillingsbetegnelse er estimeret pba. brancher og jobopslag.
Ledige
er Arbejdskraftsreserve fra Jobindsats, dvs. ledige med mindst tre måneders ledighed.
Kilde: Egne beregninger pba. Jobindsats.dk.
Boks 3
Truck og kranfører
Vurdering af årsager til rekrutteringsudfordring fra ATL/DI og 3F Transport
ATL/DI
Krav til certificering.
Opkvalificeringsforløb inden for kranområdet, stiller særlige krav til certifikater
som kan skabe rekrutteringsudfordringer. Ligeledes gør barrierer i at få anerkendt
udenlandske krancertifikater fra en række lande, at muligheden for at rekruttere
fra udlandet begrænses.
3F Transport
Rekrutteringsudfordringer er mere nuanceret
Job som truckfører kræver et truckcertifikat, som typisk kan erhverves på et 5- el-
ler 7-dages kursus. Derudover er der oftest ikke krav til kørekort. Årsagen til
rekrutteringsudfordringen synes derfor ikke ligefor.
Langt de fleste kranførere har chaufførbaggrund. Manglen på kranførere må derfor
formentlig tilskrives manglen på chauffører jf. ovenfor. Få ledige bliver direkte op-
kvalificeret til kranførere, så hvis der ønskes flere kranførere skal der opkvalifice-
res flere chauffører.
Lange arbejdsdage og udsendelser
Kranførere har typisk lange arbejdsdage og byggeri kan blive forsinket, hvilket kan
medføre at de kommer sent hjem, samtidig med at en hvis mængde overarbejde er
almindeligt.
Anm.: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har bedt arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer inden for
logistikerhvervet om at vurdere årsager til rekrutteringsudfordringerne.
Kilde: ATL/DI og 3F Transport.
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0014.png
4. Bilag 1. Definition af logistikerhvervet
Definition af ”logistikerhvervet”
ift. beskæftigelse på brancher
Virksomheder er kategoriseret i DB07 brancher. Vækstplanens begreb
Logistiker-
hvervet
operationaliseres til DB07 brancher under STD19 grupperingen
Transport,
som skønnes ikke primært at vedrøre persontransport. De udvalgte brancher er vist
i
Tabel 4,
sammen med beskæftigelse i 2020 for at illustrere størrelsen af branchen.
Brancherne udgør 85.000 personer ud af den samlede beskæftigelse i Danmark på
2.906.000 personer. Heraf er den største branche
494100 Vejgodstransport,
som
beskæftiger i alt 30.000 personer.
Tabel 4
Udvalgte brancher og beskæftigelse i 2020
Brancher
Samlet arbejdsmarked
Samlet udvalgte brancher
494100 Vejgodstransport
532000 Andre post- og kurertjenester
522920 Speditører
531000 Posttjenester omfattet af forsyningspligten
502000 Sø- og kysttransport af gods
521000 Oplagrings- og pakhusvirksomhed
522110 Stationer, godsterminaler mv.
522210 Erhvervshavne
522400 Godshåndtering
522990 Andre tjenesteydelser i forbindelse med transport
522910 Skibsmæglere
512100 Lufttransport af gods
492000 Godstransport med tog
504000 Transport af gods ad indre vandveje
Anm.: 2020. Opgørelsen er i personer.
Kilde: Danmarks Statistik: RAS309.
Beskæftigede
2.906.000
85.000
30.000
19.000
12.000
8.000
7.000
2.700
2.300
900
900
800
800
600
300
15
Definition af ”logistikerhvervet”
ift. Rekrutteringssurveyen, beskæftigede
og ledige på stillingsbetegnelser
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udgiver hver tredje måned Rekrutte-
ringssurveyen, som belyser, hvor der er udfordringer med at rekruttere arbejdskraft.
Rekrutteringssurveyen er en stikprøveundersøgelse baseret på jobopslag, som er
designet til at afdække brancher på et overordnet niveau og stillingsbetegnelser på
et detaljeret niveau.
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0015.png
Forskellen på brancher og stillingsbetegnelser er, at brancher er en kategorisering
af virksomheder, mens stillingsbetegnelser er kategorisering af typer af arbejds-
kraft.
Vækstplanens begreb
logistikerhvervet
operationaliseres til jobopslag for stillings-
betegnelser, som primært slås op af virksomheder inden for STD19 branchen
Transport,
og som skønnes ikke primært at vedrøre persontransport. Der suppleres
med jobopslag for stillingsbetegnelser, som primært slås op af virksomheder inden
for STD19 branchen
Handel,
og som skønnes primært at vedrøre logistik eller la-
gerarbejde. Resultatet bliver 35 stillingsbetegnelser.
Mange stillingsbetegnelser bliver dog sjældent brugt til at slå job op under. Rekrut-
teringssurveyen er en stikprøve, som kræver et vist antal surveysvar, for at rekrutte-
ringssituationen kan belyses med rimelig sikkerhed. Af samme grund sammenlæg-
ges resultater fra otte Rekrutteringssurveyen fra december 2019 til september 2021.
De 35 stillingsbetegnelser grupperes til 8 stillingsbetegnelser, som skønnes at være
nært beslægtede job, og hvor der er indsamlet mindst 30 surveysvar per gruppe i de
otte Rekrutteringssurvey.
For at korrigere for at mange typer af rekrutteringer foregår uden jobopslag, opreg-
nes Rekrutteringssurveyen antal jobopslag ift. estimeret jobomsætning inden for
stillingsbetegnelsen til antal rekrutteringsforsøg.
3
De 35 og 8 udvalgte stillingsbetegnelser er vist i
Tabel 5,
sammen med antal
jobopslag og antal rekrutteringsforsøg anvendt i Rekrutteringssurveyen for at illu-
strere størrelsen af stillingsbetegnelser.
Tabel 5
Jobopslag og rekrutteringsforsøg for udvalgte stillingsbetegnelser fra
Rekrutteringssurvey december 2019 til september 2021
35 Stillingsbetegnelser (DISCOAMS)
samlet arbejdsmarked
samlet for udvalgte stillingsbetegnelser
bud
chauffør, fragt, distribution, blandet kørsel
chauffør, budtransport, køretøj under 3�½ ton
chauffør, specialtransport
chauffør, tankvogn
chaufførmedhjælper
skibsfører
styrmand
bude
chauffører
chauffører
chauffører
chauffører
chauffører
havn, skib og tog
havn, skib og tog
8 Stillingsbetegnelser
Jobopslag
497.000
11.000
430
2.500
340
230
70
40
170
95
Antal
Rekrutterings-
forsøg
1.284.000
65.000
2.100
23.000
3.000
2.000
410
140
140
100
3
Se
https://star.dk/viden-og-tal/udvikling-paa-arbejdsmarkedet/rekrutteringssurveys/
for uddybning af metoden bag
Rekrutteringssurveyen.
Data fra Rekrutteringssurveyen er på Jobindsats.dk under
succesfulde og forgæves rekrutteringer.
Data er delvist tilgænge-
ligt af diskretionshensyn.
15
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 263: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Analyse af rekrutteringsudfordringer i logistikerhvervet, fra transportministeren
2567725_0016.png
jernbanearbejder
havneassistent
skibsmaskinist
skibsofficer
havnefoged
lods
lokomotivfører
havnearbejder
lager- og logistikmedarbejder
logistikmedarbejder, salg og indkøb
lagerchef
logistikchef
kørselsleder
lagerforvalter
transportchef
distributionsleder, post
produktionsleder, post
postfunktionær
speditør
logistikøkonom
eksportmedarbejder
eksportingeniør
shippingmedarbejder
speditørassistent
fragtassistent
truckfører
kranfører
havn, skib og tog
havn, skib og tog
havn, skib og tog
havn, skib og tog
havn, skib og tog
havn, skib og tog
havn, skib og tog
havn, skib og tog
lager- og logistikmedarbejder
lager- og logistikmedarbejder
leder i logistik
leder i logistik
leder i logistik
leder i logistik
leder i logistik
leder i logistik
leder i logistik
postfunktionær
speditør mm.
speditør mm.
speditør mm.
speditør mm.
speditør mm.
speditør mm.
speditør mm.
truck- eller kranfører
truck- eller kranfører
80
45
40
35
30
20
15
5
3.900
690
380
300
150
100
15
15
10
270
380
150
70
50
45
25
15
200
100
170
30
10
20
20
0
45
0
27.000
1.300
1.300
120
470
160
0
10
15
860
600
70
40
10
20
25
0
1.200
410
Anm.: Antal rekrutteringsforsøg estimeres ud fra jobomsætning. Jobomsætning er en indikator for nyansættelser,
målt som lønudbetaling fra én virksomhed til én person, hvor der ikke har været lønudbetaling før til samme
person fra samme virksomhed. Interne rekrutteringer, hvor der har været jobopslag, vil ikke tælle med i jobom-
sætning (så som forfremmelse fra menig til leder). Samtidig er jobomsætning på stillingsbetegnelser estimeret
ud fra historiske fordelinger af jobopslag og brancher, da lønudbetaling ikke registreres på stillingsbetegnel-
ser.
Kilde: STAR. Egne beregninger pba. Rekrutteringssurvey. Data delvist tilgængeligt på Jobindsats.dk.
16