Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2467041_0001.png
25. oktober 2021
Banedanmark Trafikdivisionen
[email protected]
Kommentarer til Netredegørelse 2023
Kære Banedanmark
Rådet for Bæredygtig Trafik har følgende kommentarer:
Til 3.2C, Grænseflader til andre infrastrukturforvaltere samt firma-, stam- og
havnespor.
Vi finder det stærkt bekymrende, at mange sidespor til godskunder er aflåst eller
spærret mv.
Hvis jernbanen skal medvirke effektivt til en bæredygtig omstilling af godstrafikken,
skal der kunne ske en stor omlægning af godskørsel fra vej til skinne.
Dette er ikke muligt, hvis der ikke er åbne sidespor, der kan anvendes med kort
varsel, når godsoperatørerne får brug for dem.
Det er derfor nødvendigt at sikre, at sådanne spor er vel vedligeholdt og hurtigt kan
ibrugtages når der er behov.
Til 3.5A og 3.5B, om trafikrestriktioner i 2023 og 2024.
Vi kan se, at der i forbindelse med flere sporarbejder mv. er en række større
spærringer i såvel 2023 som 2024.
Sådanne spærringer, hvor kunderne enten får færre og ofte langsommere tog,
og/eller tvinges over i ubekvemme togbusser, og for godstransportens vedkommende
overflyttes til lastbiler, er uhensigtsmæssige og medfører kundefrafald hos
togoperatørerne, ligesom de skader jernbanens generelle omdømme.
Rådet for Bæredygtig Trafik finder at totale spærringer af trafikken bør begrænses til
et absolut minimum. Der bør kunne udføres meget mere som natarbejde eller uden
for myldretiderne.
Vi anbefaler, at der ses på, hvorledes infrastrukturforvalterne planlægger og udfører
deres sporarbejder i såvel vores nabolande Sverige og Norge, som i Schweitz.
Vi skal i den forbindelse henvise til et seminar om sporarbejder som blev afholdt af
IDA Rail den 2. juni 2021.
Med venlig hilsen
Niels Wellendorf
Bestyrelsesmedlem