17. april 2022
H-H togtunnel og Ring 5�½ brugt til jernbane
I Frederiksborg amtsavis 16.04.2022 står at Venstre nu vil opgive Ring 5 helt.
Der henvises til rapporter fra Vejdirektoratet, som jeg kunne finde på Transportministeriets
hjemmeside.
108 sider om sydlig del af ring 5, 28 sider om nordlig del af ring 5 samt 55 sider "kvalitetssikring" af sydlig ring 5.
Den sydlige rapport har en sammenfatning side 6 til 9.
Den nordlige rapport har en sammenfatning side 8 til 9 og omtaler bane side 7.
Da jeg læste de sider tænkte jeg på gamle dage, hvor
man
gav hestene skyklapper på, så de ikke blev bange for støjen
fra nymodens biler. Den faglige kvalitet er rystende lav.
Banealternativet er overhovedet ikke vurderet sagligt.
I syd-rapporten fravælger
man
Ring 5�½.
I nord-rapporten indsnævrer
man
til 300 m, med tilføjelse at "alternative vejlinjer udenfor korridoren vil komme på
tale i eventuel senere miljøkonsekvensvurdering" - På grund af Natura 2000 området.
Jamen det er jo netop derfor ring 5�½ blev opfundet!!!
Det er tåbeligt og kortsigtet. Fornuften er oppe imod effektive lobbyister, som satser på, at politikerne ikke tænker
længere end næste genvalg.
Arbejdet (bøvlet) med at anlægge letbanen har i årevis generet såvel beboere som det lokale handelsliv samt os andre,
der ønsker at handle. Det viser klart, at
man
skal anlægge nødvendig overordnet infrastruktur før
man
bygger huse og
lokale veje.
(De nye rapporter svarer til Transportministeriets fravalg af Miljøstyrelsens faglighed i projekt Lynetteholm. Men det
er uklogt at fravælge faglig viden. Det er klogt at kombinere faglig viden.)
Vejdirektoratet har sammen med Trafikverket i foråret
2021
offentliggjort ”Fast
forbindelse mellem Helsingør
och Helsingborg”.
Analysen omhandler både en
vejtunnel samt en banetunnel. Det er forbavsende, at
hverken danske eller svenske jernbanemyndigheder er
med i analysearbejdet eller i den tværministerielle
følgegruppe. (Man ville da ikke bede slagtere og
bedemænd om forslag til fremtidig hospitalsstruktur).
Til gengæld er det meget tydeligt, at dygtige lobbyister
fra vognmandsbranchen
har haft en ”hånd på rattet”
ved
formuleringen af analysen. Men beslutninger efter
”salami-metoden” er uansvarligt.
Der belyses kun på en ”baneforbindelse
til persontog”
(side 8).
”Effekterne
af vej- og bane-forbindelsen
vurderes i høj grad at være uafhængige af hinanden”
(side 14). Det er
faktuelt forkert.
Hvis man i
forbindelse med grøn omstilling fra fossil baseret
godstransport (diesellastbiler) til elbaseret godstransport
(elektriske godstog) flytter godstransport fra vejene til
skinner vil der være en stor indbyrdes afhængighed. Og
man behøver ikke vente på
udvikling af ”CO2-neutrale
drivmidler”
til vejtrafikken (side 20).
”For
en ren vejforbindelse forventes over 40 år et
positivt resultat på mellem 1.3 og 4.3 mia danske
1