BAGGRUNDSNOTAT
4. april 2022
2022 – 1469
Forslag til forordning om brug af alternative
brændstoffer i søfarten (FuelEU Maritime)
Formål & Indhold
Som en del af Kommissionens Fit-for-55-pakke er der fremsat for-
slag til en forordning om krav til brug af grønne brændstoffer i sø-
farten (FuelEU Maritime).
Forslaget til forordningen har til formål at øge brugen af grønne
brændstoffer i søfarten med henblik på at reducere sektorens driv-
husgasemissioner.
Forslaget indeholder derfor krav til drivhusgasintensiteten i det
brændstof, som skibe sejler på. Kravene vil gælde fra 2025 og vil
omfatte skibe med en bruttotonnage på over 5.000, eksempelvis
cruise- eller containerskibe, og som sejler mellem to EU-havne,
samt 50 pct. af sejladsen til og fra en EU-havn og en havn i et tred-
jeland. Der stilles også krav om, at større container- og passager-
skibe skal tilkoble sig landstrømanlæg, hvis det er tilgængeligt i
havnene, eller anvende nulemissions-teknologier, når de ligger til
kaj.
Forhandlingssituation
Det må forventes, at der vil forekomme vanskelige forhandlinger i
Rådet om forslaget, særligt i forhold til ambitionsniveauet og flek-
sibilitetsmekanismerne.
Nogle lande hvor erhvervet har investeret betydeligt i eksempelvis
LNG, eller hvor handelsflåderne ikke er omstillingsparate, forven-
tes at stille sig kritiske over for forslaget i sin nuværende form.
Modsat har andre lande forsigtigt bakket op om forslaget i sin
heldhed. Flere lande mener, at særligt pulje-mekanismen favorise-
rer store rederier og giver dem fordelagtige konkurrencevilkår, da
der argumenteres for, at store rederier med mange skibe lettere
kan samle en pulje af skibe og opfylde kravene. Argumentet afvises
imidlertid af Europa-Kommissionen, da mekanismen netop har til