BAGGRUNDSNOTAT
21. april 2022
2022 – 1469
Forslag til forordning om et iblandingskrav
for europæisk luftfart (ReFuelEU Aviation)
Formål og Indhold
Kommissionen har den 14. juli 2021 som led i Kommissionens ’fit
for 55’-pakke frem-sat et forslag til en forordning, der har til formål
at sikre, at en stigende andel af det anvendte brændstof til luftfarten
i EU er bæredygtigt, samt at der sikres lige konkurrencevilkår for
luftfartssektoren i Europa.
Forordningen indeholder et forslag om et europæisk iblandingskrav
af bæredygtigt flybrændstof med underkrav om iblanding af synte-
tiske brændstoffer. Forpligtelsen til iblanding pålægges brændstof-
leverandører i europæiske lufthavne. Dertil påhviler det luftfarts-
operatører (EU og ikke-EU), der letter fra en EU-lufthavn, at de-
monstrere, at minimum 90 pct. af brændstofbehovet for ruter fra
EU-lufthavne, er dækket med flybrændstof, der er tanket i EU-luft-
havne, ligesom det påhviler lufthavne at stille den nødvendige infra-
struktur til rådighed til levering, opbevaring og tankning af bære-
dygtige flybrændstoffer.
Forslaget bidrager til EU’s klimamål om mindst 55 pct. CO
2
-reduk-
tion i 2030 og klimaneutralitet i senest 2050. Forslaget vurderes at
kunne medføre erhvervsmæssige og samfundsøkonomiske konse-
kvenser for Danmark.
Forhandlingssituationen
En række medlemslande efterspørger et højere ambitionsniveau
for iblanding af bæredygtigt flybrændstof. En mindre gruppe af
lande støtter et højere underkrav til syntetiske brændstoffer, mens
en tilsvarende anden gruppe af lande efterspørger et højere gene-
relt iblandingskrav. En række lande ønsker subsidiært mulighed
for national fleksibilitet til at kunne sætte højere krav.