Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2565276_0001.png
BAGGRUNDSNOTAT
21. april 2022
2022 – 1469
Forslag til forordning om et iblandingskrav
for europæisk luftfart (ReFuelEU Aviation)
Formål og Indhold
Kommissionen har den 14. juli 2021 som led i Kommissionens ’fit
for 55’-pakke frem-sat et forslag til en forordning, der har til formål
at sikre, at en stigende andel af det anvendte brændstof til luftfarten
i EU er bæredygtigt, samt at der sikres lige konkurrencevilkår for
luftfartssektoren i Europa.
Forordningen indeholder et forslag om et europæisk iblandingskrav
af bæredygtigt flybrændstof med underkrav om iblanding af synte-
tiske brændstoffer. Forpligtelsen til iblanding pålægges brændstof-
leverandører i europæiske lufthavne. Dertil påhviler det luftfarts-
operatører (EU og ikke-EU), der letter fra en EU-lufthavn, at de-
monstrere, at minimum 90 pct. af brændstofbehovet for ruter fra
EU-lufthavne, er dækket med flybrændstof, der er tanket i EU-luft-
havne, ligesom det påhviler lufthavne at stille den nødvendige infra-
struktur til rådighed til levering, opbevaring og tankning af bære-
dygtige flybrændstoffer.
Forslaget bidrager til EU’s klimamål om mindst 55 pct. CO
2
-reduk-
tion i 2030 og klimaneutralitet i senest 2050. Forslaget vurderes at
kunne medføre erhvervsmæssige og samfundsøkonomiske konse-
kvenser for Danmark.
Forhandlingssituationen
En række medlemslande efterspørger et højere ambitionsniveau
for iblanding af bæredygtigt flybrændstof. En mindre gruppe af
lande støtter et højere underkrav til syntetiske brændstoffer, mens
en tilsvarende anden gruppe af lande efterspørger et højere gene-
relt iblandingskrav. En række lande ønsker subsidiært mulighed
for national fleksibilitet til at kunne sætte højere krav.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 255: Baggrundsnotater om verserende EU-sager under fransk formandskab, fra transportministeren
2565276_0002.png
Side 2/2
På den anden side støtter en række medlemslande generelt et la-
vere ambitionsniveau i forslaget eller finder, at niveauet for iblan-
dingskravene i forslaget er passende, og at mere ambitiøse med-
lemslande derimod kan have mulighed for at sætte højere natio-
nale iblandingsniveauer.
Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder for højst mulige krav til iblanding af bæredyg-
tige flybrændstoffer i EU, herunder et så højt underkrav til synteti-
ske brændstoffer som muligt. Regeringen finder, at det bør være
muligt for medlemslandene at kunne fastsætte højere nationale krav
til brugen af bæredygtige flybrændstoffer. Regeringen støtter, at
markedet for bæredygtige flybrændstoffer monitoreres med henblik
på en revision af forslaget, så ambitionsniveauet kan tilpasses med
passende mellemrum, hvis markedet tillader det. Regeringen finder
det centralt at begrænse karbonlækage, særligt fra flyvninger til og
fra tredjelande.