BAGGRUNDSNOTAT
4. april 2022
2022 – 1469
Kommissionens forslag til revision af TEN-T-
forordningen
Formål & Indhold
Kommissionen offentliggjorde den 14. december 2021 forslag til re-
vision af TEN-T-forordningen.
Det transeuropæiske transportnet (TEN-T) er en EU-politik, der
fastlægger de geografisk vigtigste transportårer i EU, samt kvalita-
tive krav for disse strækninger for hver transportform.
Formålet med revisionen er at skabe en grønnere europæisk infra-
struktur, der understøtter multimodaliteten og interoperabiliteten.
Hertil øger revisionen TEN-T-nettets modstandsdygtighed over for
klimaforandringer.
Forslaget vil tilføje et tredje lag i form af et ’udvidet hovednet’ til
den allerede eksisterende TEN-T-model, der består af et såkaldt
hovednet, som udgør de strategisk vigtigste strækninger, og et
samlet TEN-T-net. TEN-T-hovednettet skal være færdiggjort med
udgangen af 2030, mens det udvidede hovednet og det samlede
TEN-T-net skal stå færdigt i henholdsvis 2040 og 2050.
Der foreslås også nye kvalitative krav, særligt for byknudepunkter,
hvor der blandt andet stilles krav om udarbejdelse af bæredygtig-
hedsplaner og indsamle og afrapportere data til Kommissionen.
Samtidig stilles der krav om, at medlemsstaterne inden udgangen
af 2030 skal sikre, at passagerer har adgang til digitale mobilitets-
tjenester. Hertil tildeles Kommissionen med forslaget en række
øgede beføjelser, herunder at medlemsstaterne senest 12 måneder
før vedtagelsen af en national infrastrukturplan skal fremsende et
udkast til Kommissionen, som Kommissionen efterfølgende har
mulighed for at komme med bemærkninger til.
Forhandlingssituationen
Forslaget behandles i øjeblikket på arbejdsgruppeniveau.