Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2565274_0001.png
BAGGRUNDSNOTAT
4. april 2022
2022 – 1469
Kommissionens forslag til revision af TEN-T-
forordningen
Formål & Indhold
Kommissionen offentliggjorde den 14. december 2021 forslag til re-
vision af TEN-T-forordningen.
Det transeuropæiske transportnet (TEN-T) er en EU-politik, der
fastlægger de geografisk vigtigste transportårer i EU, samt kvalita-
tive krav for disse strækninger for hver transportform.
Formålet med revisionen er at skabe en grønnere europæisk infra-
struktur, der understøtter multimodaliteten og interoperabiliteten.
Hertil øger revisionen TEN-T-nettets modstandsdygtighed over for
klimaforandringer.
Forslaget vil tilføje et tredje lag i form af et ’udvidet hovednet’ til
den allerede eksisterende TEN-T-model, der består af et såkaldt
hovednet, som udgør de strategisk vigtigste strækninger, og et
samlet TEN-T-net. TEN-T-hovednettet skal være færdiggjort med
udgangen af 2030, mens det udvidede hovednet og det samlede
TEN-T-net skal stå færdigt i henholdsvis 2040 og 2050.
Der foreslås også nye kvalitative krav, særligt for byknudepunkter,
hvor der blandt andet stilles krav om udarbejdelse af bæredygtig-
hedsplaner og indsamle og afrapportere data til Kommissionen.
Samtidig stilles der krav om, at medlemsstaterne inden udgangen
af 2030 skal sikre, at passagerer har adgang til digitale mobilitets-
tjenester. Hertil tildeles Kommissionen med forslaget en række
øgede beføjelser, herunder at medlemsstaterne senest 12 måneder
før vedtagelsen af en national infrastrukturplan skal fremsende et
udkast til Kommissionen, som Kommissionen efterfølgende har
mulighed for at komme med bemærkninger til.
Forhandlingssituationen
Forslaget behandles i øjeblikket på arbejdsgruppeniveau.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 255: Baggrundsnotater om verserende EU-sager under fransk formandskab, fra transportministeren
2565274_0002.png
Side 2/2
I de indledende forhandlinger har medlemsstaterne overordnet set
være positive over for Kommissionens forslag. Flere medlemsstater
har dog i større eller mindre grad udtrykt bekymring over for de
øgede krav, som medlemsstaterne med forslaget pålægges, de ad-
ministrative byrder som medlemsstaterne pålægges, samt de øgede
beføjelser som Kommissionen tildeles.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser forslaget velkommen og finder det fornuftigt, at
der foretages en revision af TEN-T-forordningen med henblik på at
sikre, at TEN-T-forordningens krav og forpligtigelser er tidssva-
rende i forhold til de udfordringer, som transportsektoren står
overfor.
Regeringen støtter op om den overordnede målsætning om udbyg-
ningen af et fælles europæisk grænseoverskridende transportsy-
stem, der har til formål at effektivisere og øge mobiliteten. Regerin-
gen er endvidere positiv over for, at forslaget fastsætter ambitiøse
målsætninger for, hvordan TEN-T-forordningen bidrager til og un-
derstøtter klimamålsætningerne, som fastsat i Den europæiske
grønne pagt.
Regeringen er ligeledes positiv over for, at Kommissionen med for-
slaget har valgt at fastholde det eksisterende geografiske TEN-T-
hovednet, idet stabilitet omkring hovednettet er centralt for at
sikre at de strategisk vigtigste transportstrækninger er færdigud-
bygget og implementeret inden udgangen af 2050.
Samtidig er regeringen positiv for, at der indgår en vis fleksibilitet i
forhold til opfyldelse af kravene i TEN-T-forordningen i form af
undtagelsesbestemmelser, således at medlemsstater kan undtages
fra at opfylde krav i tilfælde at, at det ud fra et samfundsøkonomisk
hensyn ikke kan svare sig at udbygge infrastrukturen.
I fastlæggelsen af krav til de enkelte transportformer finder rege-
ringen det vigtigt, at kravene i TEN-T-forordningen tilfører en
grænseoverskridende EU-merværdi. Lokale infrastrukturudfor-
dringer bør håndteres på lokalt, regionalt og nationalt.
Regeringen finder det vigtigt, at de administrative omkostninger
for medlemsstaten reduceres mest muligt. Samtidig er regeringen
kritisk over for de øgede beføjelser, som Kommissionen tildeles
med forordningsforslaget, herunder at medlemsstaterne senest 12
måneder før vedtagelsen af en national infrastrukturplan skal
fremsende et udkast til Kommissionen, som Kommissionen efter-
følgende vil have mulighed for at komme med bemærkninger til.