BAGGRUNDSNOTAT
4. april 2022
2022 – 1469
Forslag til forordning om udrulning af infra-
struktur til alternative drivmidler (AFIR-for-
slaget)
Formål & Indhold
Europa-Kommissionen lancerede den 14. juli 2021 forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af infra-
struktur for alternative brændstoffer. Forslaget er en del af Europa-
Kommissionens Fit for 55-lovpakke og skal erstatte det nuværende
AFI-direktiv, som foreslås ophævet.
Med sit forslag til forordning foreslår Europa-Kommissionen bin-
dende nationale mål for udrulningen af tank- og ladeinfrastruktur
for alternative drivmidler i EU til køretøjer, til skibe i havne og til
stationære fly i lufthavne.
Forslaget opstiller en række krav til afstands- og effektkrav for la-
deparker langs TEN-T-vejnettet (primært statsvejnettet) samt et
generelt kapacitetskrav, som betyder, at medlemsstaterne skal
sikre 1 kW offentligt tilgængelig ladeeffekt og 0,66 kW offentligt til-
gængelig ladeeffekt for hver elbil eller plug-in hybridbil, som er
indregistreret i medlemsstaterne.
Derudover stiller forslaget krav om etablering af ladeinfrastruktur
til flydende naturgas (LNG), såfremt det er økonomisk og miljø-
mæssigt hensigtsmæssigt, brinttankinfrastruktur samt LNG-infra-
struktur i havne. Der skal endvidere etableres elforsyning til statio-
nære fly ved lufthavne på TEN-T-nettet.
Forhandlingssituation
Forslaget har været genstand for intensiv forhandling under det
slovenske formandskab i efteråret 2021, hvor der generelt har væ-
ret en deling mellem en gruppe lande, som har ønsket mere ambiti-
øse krav, og en anden gruppe lande, som har betonet vigtigheden
af de økonomiske omkostninger og fleksibilitet.