Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2565273_0001.png
BAGGRUNDSNOTAT
4. april 2022
2022 – 1469
Forslag til forordning om udrulning af infra-
struktur til alternative drivmidler (AFIR-for-
slaget)
Formål & Indhold
Europa-Kommissionen lancerede den 14. juli 2021 forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af infra-
struktur for alternative brændstoffer. Forslaget er en del af Europa-
Kommissionens Fit for 55-lovpakke og skal erstatte det nuværende
AFI-direktiv, som foreslås ophævet.
Med sit forslag til forordning foreslår Europa-Kommissionen bin-
dende nationale mål for udrulningen af tank- og ladeinfrastruktur
for alternative drivmidler i EU til køretøjer, til skibe i havne og til
stationære fly i lufthavne.
Forslaget opstiller en række krav til afstands- og effektkrav for la-
deparker langs TEN-T-vejnettet (primært statsvejnettet) samt et
generelt kapacitetskrav, som betyder, at medlemsstaterne skal
sikre 1 kW offentligt tilgængelig ladeeffekt og 0,66 kW offentligt til-
gængelig ladeeffekt for hver elbil eller plug-in hybridbil, som er
indregistreret i medlemsstaterne.
Derudover stiller forslaget krav om etablering af ladeinfrastruktur
til flydende naturgas (LNG), såfremt det er økonomisk og miljø-
mæssigt hensigtsmæssigt, brinttankinfrastruktur samt LNG-infra-
struktur i havne. Der skal endvidere etableres elforsyning til statio-
nære fly ved lufthavne på TEN-T-nettet.
Forhandlingssituation
Forslaget har været genstand for intensiv forhandling under det
slovenske formandskab i efteråret 2021, hvor der generelt har væ-
ret en deling mellem en gruppe lande, som har ønsket mere ambiti-
øse krav, og en anden gruppe lande, som har betonet vigtigheden
af de økonomiske omkostninger og fleksibilitet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 255: Baggrundsnotater om verserende EU-sager under fransk formandskab, fra transportministeren
2565273_0002.png
Side 2/2
Danmark har i efteråret 2021 sammen med en række andre kli-
mambitiøse medlemsstater udarbejdet et non-paper om betydnin-
gen af at fastholde ambitiøse krav i forslaget. Generelt har de for-
lagte kompromisforslag trukket forslaget i en mindre ambitiøs ret-
ning, særligt for så vidt angår de fastsatte effekt- og afstandskrav
for ladeinfrastruktur i medlemslandene.
Det franske formandskab har til hensigt at sætte sagen på dagsor-
den til transportrådsmødet den 2. juni 2022 med henblik på vedta-
gelse af generel indstilling.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Europa-Kommissionens Fit for 55-pakke vel-
kommen. Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv
klimaindsats i EU, der kan realisere EU’s klimamål for 2030 samt
drive den grønne omstilling både i Danmark og hele EU mod kli-
maneutralitet i senest 2050.
Regeringen finder, at man i EU bør have et højt ambitionsniveau
for udrulning af infrastruktur for alternative drivmidler til trans-
port. Regeringen finder det positivt, at Europa-Kommissionen med
forslag til forordning om infrastruktur for alternative brændstoffer
adresserer behovet for udrulning af alternativ drivmiddelinfra-
struktur til transport i medlemsstaterne, herunder ved at foreslå
fælleseuropæiske mål for medlemsstaternes udrulning af infra-
struktur for alternative drivmidler til vejtransport, skibsfart samt
fly på standpladser i lufthavne, idet regeringen finder, at fælleseu-
ropæiske mål kan være et effektivt middel til at fremme grøn om-
stilling i Danmark og i hele EU.
Regeringen støtter forslagets overordnede målsætning. Danmarks
høje ambitionsniveau for den grønne omstilling betyder, at fælles-
europæiske krav kan være en markant fordel for Danmark, idet
ambitiøse EU-krav kan bidrage til at drive den teknologiske udvik-
ling og derigennem medvirke til en mere omkostningseffektiv om-
stilling, samtidig med at der sikres mere ligeværdige konkurrence-
vilkår for erhvervslivet. Det er afgørende, at den grønne omstilling
understøttes fra europæisk side med ambitiøse krav for udrulning
af alternativ drivmiddelinfrastruktur i EU, dog bør kravene udar-
bejdes, så de i et vist omfang tager højde for lokale forhold i med-
lemsstaterne.