Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
Til Transportminister Trine Bramsen
22. april 2022
Linjeføring og fremtidige togstop på den nye jernbane Aarhus-Silkeborg
Tak for dine breve med tilbagemelding på vores tidligere henvendelser fra henholdsvis Silkeborg
Byråd og Skanderborg Byråd.
For at lette den videre dialog har vi valgt at sende dig et fælles brev med vores anbefalinger om
linjeføring, togstop og frekvens.
Linjeføring
Vi er enige om, at anbefale en ”linjeføring C1” ud af Silkeborg som den foretrukne linjeføring (jf.
forundersøgelsen fra 2016 og kommissoriet for undersøgelsen). Denne linjeføring går langs den
nye forbindelsesvej Nordskovvej mellem Silkeborg by og motorvejen, og forløber langs motorvejen
herfra. Linjeføring C1 imødekommer bedst vores lokale interesser, og med et togstop i Hårup syd
for motorvejen vil denne linjeføring være et særdeles attraktivt grønt transporttilbud til borgerne i
området.
Det er vores udgangspunkt, at linjeføringen anlægges med dobbeltspor på hele strækningen, men
vi vil også være forstående, hvis det i stedet bliver med enkeltspor understøttet af nødvendige
strækninger med dobbeltspor til krydsninger.
Vi sætter pris på, at linjeføringen og VVM afklares snarest af hensyn til de berørte lodsejere og
borgerne i området.
Togstop
Som tidligere nævnt lægger vi vægt på, at jernbanen bliver et godt, grønt transporttilbud til
borgere, der bor i de områder, hvor banen skal anlægges. Omvendt er vi naturligvis realistiske i
forhold til antallet af togstop af hensyn til den samlede rejsetid. Derfor vil vi pege på i alt tre
togstop på strækningen - i
Hårup, Låsby
og
Galten/Skovby.
Togstop i Hårup, Låsby og
Galten/Skovby vil understøtte en grønnere, mere klimavenlig transportform og samtidigt aflaste
vejnettet for pendlertrafik samt styrke den infrastruktur som er så vigtigt mod Aarhus og Silkeborg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 252: Kopi til orientering af brev af 25/4-22 til transportministeren vedrørende linjeføring og fremtidige togstop på den nye jernbane Aarhus-Silkeborg, fra Skanderborg og Silkeborg Kommuner
2563889_0002.png
Frekvens
Hvis toget skal være et godt alternativ til bilen, er det afgørende for os, at frekvensen på den nye
bane bliver høj, så forbindelsen for pendlere og andre togpassagerer opleves som attraktiv og
fleksibel.
Det er samtidig afgørende for os, at frekvensen på den eksisterende bane over Ry opretholdes. Den
eksisterende bane og frekvensen her vil fortsat være en væsentlig del af infrastrukturen i Silkeborg
og Skanderborg Kommune. Den eksisterende bane vil også fremover være vigtig for såvel
uddannelsessøgende som arbejdskraft, der pendler til arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner i
Silkeborg, Skanderborg og Aarhus.
Befolkningstilvækst
Der er en stærk stigning i bosætningen i det østjyske, både i båndet Silkeborg-Hårup-Låsby-
Galten/Skovby (forventet befolkningsfremgang på 10 % frem til 2020)) OG i Ry (en forventet
stigning på 20 % frem mod 2030) . Derfor vil togstop og en høj frekvens på begge baner både
komme mange nuværende og fremtidige beboere på de to stræk til gavn, dels vil det have en stor
grøn effekt at flytte privattransport over på jernbane.
Vi ser frem til den videre dialog om projektet, jf. kommissoriet og tidligere korrespondance. Vi ser
ligeledes frem til at blive inddraget snarest muligt i den indledende fase i form af en direkte dialog
med Banedanmark. Vi står naturligvis også til rådighed for et fællesmøde.
Med venlig hilsen
Helle Gade
Borgmester i Silkeborg Kommune
Frands Fischer
Borgmester i Skanderborg Kommune