Til Transportminister Trine Bramsen
22. april 2022
Linjeføring og fremtidige togstop på den nye jernbane Aarhus-Silkeborg
Tak for dine breve med tilbagemelding på vores tidligere henvendelser fra henholdsvis Silkeborg
Byråd og Skanderborg Byråd.
For at lette den videre dialog har vi valgt at sende dig et fælles brev med vores anbefalinger om
linjeføring, togstop og frekvens.
Linjeføring
Vi er enige om, at anbefale en ”linjeføring C1” ud af Silkeborg som den foretrukne linjeføring (jf.
forundersøgelsen fra 2016 og kommissoriet for undersøgelsen). Denne linjeføring går langs den
nye forbindelsesvej Nordskovvej mellem Silkeborg by og motorvejen, og forløber langs motorvejen
herfra. Linjeføring C1 imødekommer bedst vores lokale interesser, og med et togstop i Hårup syd
for motorvejen vil denne linjeføring være et særdeles attraktivt grønt transporttilbud til borgerne i
området.
Det er vores udgangspunkt, at linjeføringen anlægges med dobbeltspor på hele strækningen, men
vi vil også være forstående, hvis det i stedet bliver med enkeltspor understøttet af nødvendige
strækninger med dobbeltspor til krydsninger.
Vi sætter pris på, at linjeføringen og VVM afklares snarest af hensyn til de berørte lodsejere og
borgerne i området.
Togstop
Som tidligere nævnt lægger vi vægt på, at jernbanen bliver et godt, grønt transporttilbud til
borgere, der bor i de områder, hvor banen skal anlægges. Omvendt er vi naturligvis realistiske i
forhold til antallet af togstop af hensyn til den samlede rejsetid. Derfor vil vi pege på i alt tre
togstop på strækningen - i
Hårup, Låsby
og
Galten/Skovby.
Togstop i Hårup, Låsby og
Galten/Skovby vil understøtte en grønnere, mere klimavenlig transportform og samtidigt aflaste
vejnettet for pendlertrafik samt styrke den infrastruktur som er så vigtigt mod Aarhus og Silkeborg.