Notat, 24. april 2022
Transportministerens svar på spørgsmål 244 er fejlbehæftet
–
der er behov for en retvisende beregning af finansieringsbidraget
Hans Schjær-Jacobsen
1
1. Spørgsmål 244 og besvarelsen
Spørgsmål 244 til Transportministeren blev stillet 8. februar 2022 af Transportudvalget. I spørgsmålet bedes
Transportministeren om en beregning af finansieringsbidraget fra byudvikling af Lynetteholm m.m. for tre
specifikke scenarier (basis boligudvikling, lav boligudvikling og høj boligudvikling) tidligere beregnet i EY
m.fl. (2020), under specifikke ændrede forudsætninger for fem indgående parametre. Transportministeren
svarede 30. marts 2022 med en ukommenteret henvisning til to notater, nemlig EY (2020) og EY (2022). Kun
sidstnævnte notat er relevant for besvarelsen af spørgsmål 244, idet besvarelsen blev udformet som
kombinerede følsomhedsberegninger på de tre nævnte scenarier i EY m.fl. (2020).
I spørgsmål 244 bedes der ikke om følsomhedsberegninger, men om en beregning af finansieringsbidraget
under forudsætning af specifikke værdier af 5 variable. Ikke desto mindre fremgår det af EY (2022), at
Transportministeriet har bedt EY om ”at gennemføre en række supplerende følsomhedsanalyser” og at ”for
at sikre symmetri i analysen har vi [dvs. EY] valgt at belyse konsekvenserne for hhv. det positive og negative
udfaldsrum”.
Denne tilgang har to kommunikationsmæssige effekter: 1) Analysens svar på spørgsmål 244
fortoner sig i tåger, fordi diskussionen fokuserer på følsomheder og ikke finansieringsbidrag. (Se det åbne
samråd om spørgsmål 244). 2) Basiscasen i EY m.fl. (2020) bliver knæsat som retvisende, hvilket den ikke er,
set i lyset af ændrede omstændigheder siden 2020.
Svaret på spørgsmål 244 kan med udgangspunkt i de fejlbehæftede resultater i tabel 1 resumeres således:
•
•
•
Lav boligprisudvikling: Finansieringsbidraget er beregnet til -5.093 millioner kroner.
Basis boligprisudvikling: Finansieringsbidraget er beregnet til 3.718 millioner kroner.
Høj boligprisudvikling: Finansieringsbidraget er beregnet til 21.756 millioner kroner.
Der er altså ikke basis i beregningsresultaterne for at antage, at den ønskede infrastruktur med udbygning
af metronettet og Østlig Ringvej kan finansieres under de i spørgsmål 244 anførte forudsætninger.
En nøjere gennemgang af beregningsmetoder og forudsætninger afslører, at Transportministeren i sit svar
på spørgsmål 244 viderebringer fejlagtige beregninger og forudsætninger, som er præsenteret i EY (2022).
Når der i det følgende henvises til tabel 1, som resumerer resultater af de udførte beregninger, refereres
der til EY (2022). Kopi af tabel 1 er vist sidst i dette notat. Afsnittene 2
–
5 i dette notat omtaler de mest
1
Civilingeniør, lic.techn., HD, Dyssebakken 19, 2900 Hellerup, mobil 29449770, [email protected]
1