Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 250
Offentligt
2563537_0001.png
Notat, 24. april 2022
Transportministerens svar på spørgsmål 244 er fejlbehæftet
der er behov for en retvisende beregning af finansieringsbidraget
Hans Schjær-Jacobsen
1
1. Spørgsmål 244 og besvarelsen
Spørgsmål 244 til Transportministeren blev stillet 8. februar 2022 af Transportudvalget. I spørgsmålet bedes
Transportministeren om en beregning af finansieringsbidraget fra byudvikling af Lynetteholm m.m. for tre
specifikke scenarier (basis boligudvikling, lav boligudvikling og høj boligudvikling) tidligere beregnet i EY
m.fl. (2020), under specifikke ændrede forudsætninger for fem indgående parametre. Transportministeren
svarede 30. marts 2022 med en ukommenteret henvisning til to notater, nemlig EY (2020) og EY (2022). Kun
sidstnævnte notat er relevant for besvarelsen af spørgsmål 244, idet besvarelsen blev udformet som
kombinerede følsomhedsberegninger på de tre nævnte scenarier i EY m.fl. (2020).
I spørgsmål 244 bedes der ikke om følsomhedsberegninger, men om en beregning af finansieringsbidraget
under forudsætning af specifikke værdier af 5 variable. Ikke desto mindre fremgår det af EY (2022), at
Transportministeriet har bedt EY om ”at gennemføre en række supplerende følsomhedsanalyser” og at ”for
at sikre symmetri i analysen har vi [dvs. EY] valgt at belyse konsekvenserne for hhv. det positive og negative
udfaldsrum”.
Denne tilgang har to kommunikationsmæssige effekter: 1) Analysens svar på spørgsmål 244
fortoner sig i tåger, fordi diskussionen fokuserer på følsomheder og ikke finansieringsbidrag. (Se det åbne
samråd om spørgsmål 244). 2) Basiscasen i EY m.fl. (2020) bliver knæsat som retvisende, hvilket den ikke er,
set i lyset af ændrede omstændigheder siden 2020.
Svaret på spørgsmål 244 kan med udgangspunkt i de fejlbehæftede resultater i tabel 1 resumeres således:
Lav boligprisudvikling: Finansieringsbidraget er beregnet til -5.093 millioner kroner.
Basis boligprisudvikling: Finansieringsbidraget er beregnet til 3.718 millioner kroner.
Høj boligprisudvikling: Finansieringsbidraget er beregnet til 21.756 millioner kroner.
Der er altså ikke basis i beregningsresultaterne for at antage, at den ønskede infrastruktur med udbygning
af metronettet og Østlig Ringvej kan finansieres under de i spørgsmål 244 anførte forudsætninger.
En nøjere gennemgang af beregningsmetoder og forudsætninger afslører, at Transportministeren i sit svar
på spørgsmål 244 viderebringer fejlagtige beregninger og forudsætninger, som er præsenteret i EY (2022).
Når der i det følgende henvises til tabel 1, som resumerer resultater af de udførte beregninger, refereres
der til EY (2022). Kopi af tabel 1 er vist sidst i dette notat. Afsnittene 2
5 i dette notat omtaler de mest
1
Civilingeniør, lic.techn., HD, Dyssebakken 19, 2900 Hellerup, mobil 29449770, [email protected]
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Henvendelse af vedrørende finansieringsbidraget fra Lynetteholm, fra Hans Schjær-Jacobsen
graverende fejl og mangler. I afsnit 6 argumenteres der for en retvisende beregning af
finansieringsbidraget. Afsnit 7 indeholder referencer.
2. Beregningen af det samlede finansieringsbidrag er systematisk forkert
Beregningerne af det ønskede samlede finansieringsbidrag for de tre scenarier under de fem ændrede
variable er foretaget ved beregning af de partielle følsomheder, som er sammenregnet til en samlet effekt.
Sammenregningen er sket ved en simpel addition af de partielle følsomheder. Denne fremgangsmåde er
kun gyldig, hvis finansieringsbidraget som funktion af de fem indgående variable er lineær. Hvis funktionen
ikke er lineær giver sammenregningen ved simpel addition forkerte resultater. (De matematiske
forklaringer er udeladt her). Det fremgår tydeligt af tabel 1, at funktionen ikke er lineær. Se som eksempel
på finansieringsbidragets afhængighed af real lånerente, se variabel 5 i tabel 1. Vi ser altså nu på den
partielIe følsomhed for variabel 5. Idet basis er 3%, ses det tydeligt, at finansieringsbidraget er en ulineær
funktion af renten: Ændringen i finansieringsbidraget er temmelig forskellig ved renteændring den ene vej
og den anden vej. Tilsvarende betragtninger gælder for alle andre variable i tabel 1.
Da finansieringsbidraget således er en ulineær, dvs. ikke lineær, funktion af de fem indgående variable,
begås der en systematisk fejl ved at beregne det samlede finansieringsbidrag ved en simpel addition af de
partielle følsomheder. Tallene i den sidste række i tabel 1 er derfor systematisk forkerte. (Rækken skulle i
øvrigt
hedde ”Samlet finansieringsbidrag”, og ikke ”Samlet
effekt”). Hvor meget tallene er forkerte kan ikke
vides, det kan kun afsløres ved en korrekt beregning.
3. Rensningsanlæg Lynetten og slamdepot
Variabel 1 (Lynetten) og variabel 2 (slamdepotet) er binære variable, dvs. de kan kun antage to tilstande:
Enten er Rensningsanlæg Lynetten flyttet fra sin nuværende lokation, hvilket er forudsat i EY m.fl. (2020) og
dermed en forudsætning for basis case i EY (2022), eller også forbliver det på Refshaleøen. Tilsvarende for
variabel 2, slamdepot. Enten bliver det flyttet, eller også bliver det liggende. Binære variable er uegnede til
at blive inddraget i en følsomhedsanalyse på lige fod med kontinuerte variable.
Hvis Lynetteholm bliver liggende, har det iflg. tabel 1 kun en effekt på -191 millioner kroner ved basis
boligprisudvikling. Det fremgår af kommentarerne, at effekten udelukkende skyldes en tidligere udbygning
af Lynetteholms øvrige arealer til en marginalt lavere værdi. Herved negligeres den negative effekt fra
gener (lugt og støj) og æstetiske problemer ved at byudvikle rundt om et kæmpe rensningsanlæg i drift. Det
betyder sandsynligvis en betragtelig reduktion af det bebyggelige areal og dermed en reduktion af
finansieringsbidraget. Denne effekt er ikke medtaget i beregningerne.
Effekten af Lynettens forbliven ved lav boligprisudvikling er i tabel 1 sat til 325 millioner kroner,
forklaringen i fodnote 2 er ikke forståelig.
Udgifter til udlægning af slamdepot til grønt område ses ikke at indgå i følsomhedsberegningerne.
4. Anlægsomkostningernes udvikling
Det fremgår af tabel 1 og kommentarer i EY (2022), at anlægsomkostningerne har stor betydning for
finansieringsbidraget. Der konkluderes:
”Det
synes således mest sandsynligt, at de totale
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Henvendelse af vedrørende finansieringsbidraget fra Lynetteholm, fra Hans Schjær-Jacobsen
anlægsomkostninger for alle udviklingsprojekterne vil ligge tæt på det observerede gennemsnit”.
Begrundelsen herfor er, at over den meget lange periode udbygningen varer,
”vil
nogle projekter have en
høj anlægsomkostning mens andre vil have en lav anlægsomkostning”. Det observerede gennemsnit blev
observeret på et tidspunkt, der ligger før 4. maj 2020, hvor EY m.fl. (2020) blev afleveret. Siden da er
byggeindeks steget 20-30 pct. og det er tvivlsomt, om de fremtidige anlægsomkostninger inden for en
overskuelig fremtid finder tilbage til det observerede niveau.
5. Samlet finansieringsbidrag ved lav boligprisudvikling, negative følsomheder
Ved en simpel addition af partielle følsomheder som det gøres i tabel 1, skulle det samlede
finansieringsbidrag være -5.093 millioner kroner, men intet er anført. Fodnote 3 har ingen specifik relevans
her, men er en generel forudsætning for alle beregninger i EY m.fl. (2020) og EY (2022).
6. Der er behov for en retvisende beregning af finansieringsbidraget
En revision af beregningerne af finansieringsbidraget i EY m.fl. (2020) med hensyntagen til de siden 2020
ændrede omstændigheder er nødvendig og kan ikke udføres ved addition af partielle følsomheder. Alle
forudsætninger bør genvurderes. Her nævnes nogle af de vigtigste ændrede forudsætninger:
Efter fremkomsten af SWECO-rapporten er det mest sandsynligt, at Lynetten ikke flytter. Den
resulterende reduktion af det bebyggelige areal på Refshaleøen og Lynetteholm som følge af støj-
og lugtgener bør derfor indgå som en forudsætning.
Endvidere bør udviklingen af Kraftværksøen med CO2-fangst og P2X og anlæg af ny containerhavn
på Nordhavnen tages i betragtning. Hvem vil betale høje boligpriser for at bo i et område med tre
store industrielle anlæg i drift?
Det politiske ønske om en øget andel af almennyttige boliger betyder en reduktion af
finansieringsbidraget.
Byggeomkostninger har stor indflydelse på finansieringsbidraget, derfor bør stigningen siden 2020
på 20-30% tages mere alvorligt i beregningerne.
Transportministeren er gået i gang med at finde alternativer til klapning af giftigt havneslam i Køge
Bugt. Det vil forventeligt øge omkostningerne ved opfyldningsprojekt Lynetteholm, som ikke mere
vil være selvfinansieret.
7. Referencer
EY m.fl. (2020),
”Undersøgelse af finansiering og organisering af Lynetteholmen”, 4. maj 2020.
(Censureret).
EY (2020),
”Notat:
Lynetteholmen
– opdateret beregning ifm. ny langsigtet renteprognose”, 2. oktober
2020.
EY (2022),
”Notat:
Lynetteholmen
kombinerede følsomhedsberegninger”,
1. marts 2022.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Henvendelse af vedrørende finansieringsbidraget fra Lynetteholm, fra Hans Schjær-Jacobsen
2563537_0004.png
Kilde: EY (2022).
4