Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2562745_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. april 2022
2022-556
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Ekstrabladet har den 22. april 2022 bragt en artikel om, at nye
krav til udskiftning af byzoneskilte koster kommunerne ”millioner
af kroner”. Artiklen bygger imidlertid på en række misforståelser,
som jeg hermed skal kommentere.
Som bekendt stammer ændringen af bekendtgørelsen om afmærk-
ning fra 2012. I den forbindelse kan jeg oplyse, at der er udstedt en
ændring af afmærkningsbekendtgørelsen, som forlænger den nu-
værende overgangbestemmelse fra 10 til 15 år.
Som oplyst i mit svar på spørgsmål 186 (TRU alm. del) af 15. fe-
bruar 2022 imødekommer en forlængelse af overgangsbestemmel-
sen de kommuner, der endnu ikke har implementeret kravet om, at
byzoneskilte skal være placeret 1,5 meter over jorden. Den oprinde-
lige overgangsbestemmelse på 10 år er efter oplysning fra Vejdirek-
toratet baseret på den løbende udskiftning af skiltningen, blandet
andet for at lette kommunernes økonomiske omkostning herved.
Med en forlængelse af overgangsbestemmelsen med 5 år vil kom-
munerne således have en endnu længere periode til at skifte skil-
tene i takt med at disse alligevel står over for fornyelse. Hermed re-
duceres den økonomiske belastning yderligere.
Derudover, skal jeg med henvisning til min tidligere besvarelse un-
derstrege, at reglerne om skiltehøjden ikke indebærer, at eksiste-
rende byporte eller lignende skal fjernes, idet vejmyndigheden på
samme sted kan opstille et supplerende byzoneskilt, der er placeret
1,5 meter over jorden.
Jeg vedlægger en kopi af mit svar på spørgsmål 186 til udvalgets
orientering.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen