Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 242
Offentligt
2561742_0001.png
REFERAT
6. april 2022
2021-4198
Referat fra høring om chaufførmangel den 24.
februar 2022
Deltagere
Transportministeriet
Trine Bramsen, transportministeren
Caroline Tastesen
Kathrine Møller Lise
Frederikke Marie Pflug
Tanja Skocajic
Jakob Fredskild Lüning Hammeken
Christoffer Roussakis
Anders Mose Lauridsen
Sofia Hellsten Florio
Færdselsstyrelsen (oplægsholder)
Stefan Søsted, direktør
Brian Paust Nielsen, vicedirektør
Anne Mikkelsen, kontorchef
Kasper Bruun Graversen, kontorchef
Beskæftigelsesministeriet (oplægsholder)
Peter Thorgård, afdelingschef
Sofie Rømer, kontorchef
Andreas Kynde, specialkonsulent
Louise Seidler Johansen, kontorchef (STAR)
Børne- og Undervisningsministeriet/STUK (oplægshol-
der)
Maria Nørby, kontorchef Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK)
Anne Mette Vang-Rydall, konst. kontorchef (STUK)
Vibeke Overvad Jensen, pædagogisk konsulent (STUK)
3F Transport (oplægsholder)
Jan Villadsen, Gruppeformand
Hans Christian Graversen, ledelseskonsulent
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0002.png
Side 2/10
DI Transport (oplægsholder)
Karsten Lauritzen, direktør DI transport
Rune Noack
DTL (oplægsholder)
Erik Østergaard, adm. direktør
Dansk Persontransport (oplægsholder)
Michael Nielsen, adm. direktør
AMU Transport Danmark (oplægsholder)
Morten Bo Sørensen, formand
TRU/Folketinget
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Brian Bressendorff (S)
Hans Chr. Schmidt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V)
Andreas Vemgaard Sørensen (politisk medarbejder for Kristian
Pihl Lorentzen)
Niels Flemming Hansen (C)
Henning Hyllested (Ø)
Lea Stoustrup Brandt (udvalgssekretær TRU)
Alex Andersen Ølund A/S
Michael Gregersen, adm. direktør
Lars Michael Jørgensen, fællestillidsmand
Anchersen (busfirma)
Poul Anchersen, adm. direktør
Arbejdsgiverforeningen KA
Karsten Høgild, direktør
ATAX
Gert Mark, formand
ATL
Lars William Wesch, branchedirektør
Dansk Erhverv
Jesper Kronborg, branchedirektør Dansk Erhverv Transport
Danske Medier
Hans Peter Nissen, logistikdirektør JP/Politikens hus
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0003.png
Side 3/10
Danske Speditører
Lars Bech, Politik- og kommunikationschef.
DEG (Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier)
Hans Chr. Jeppesen
DEKRA
Christen Bagger, koncerndirektør
DSV
Morten Kjaergaard, vicedirektør
FDL (Frie Danske Lastbilvognmænd)
Jens Ole Larsen
FPU (Foreningen af Private Udbydere f.m.b.a.)
Jakob Thykier, uddannelseschef, Arriva Danmark A/S
Frode Laursen
Allan Munkholm Poulsen, transportdirektør
Steffen Larsen, fællestillidsmand
ITD
Henriette Kjær, politisk chef
KRIFA
Per Dyrholm, politisk konsulent
MOVER
Martin C. Hansen, adm. direktør
Taxa Esbjerg
Torben Kirketerp, formand
TiD
Morten Brønnum Andersen, chefkonsulent
UCplus
Camilla Kaare Nielsen, Afdelingsdirektør for AMU og EUD.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0004.png
Side 4/10
Velkomst v/ transportministeren
Transportminister, Trine Bramsen
takkede for fremmødet og
fremhævede chaufførmangel som et problem for ikke kun trans-
portbranchen men for hele Danmark. Man skulle bare løfte blikket
og se til nabolandene for at få indblik i konsekvenserne af chauffør-
mangel. Man var samtidig bevidst om, at der ikke fandtes en nem
løsning på et problem, der spændte på tværs af hele EU. Man måtte
derfor arbejde sammen for at finde en fælles løsning.
Intro til udfordringerne med chaufførmangel v/
kontorchef Caroline Tastesen (Internationalt Kon-
tor)
Kontorchef, Caroline Tastesen
bød velkommen og takkede for
den store tilslutning til og interesse for høringen. Man ønskede at
vende udviklingen i transportfaget og gøre det mere attraktivt.
Man var interesseret i at høre om de potentielle problemstillinger
men også særligt løsningsmodellerne.
Faglig gennemgang af forslag til politiske løsnings-
modeller v/Færdselsstyrelsen
Direktør for Færdselsstyrelsen, Stefan Søsted
gengav indle-
dende reglerne for lastbils- og buschauffører, som de så ud i dag. Et
af de mulige tiltag for at afhjælpe chaufførmanglen var at nedsætte
alderskravene for buschauffører i overensstemmelse med direktiv
2003/59/EF (”kvalifikationsdirektivet”). Det var der intet til hin-
der for, men det fremhævedes dog, at reglernes rammer var fastsat
i EU-retten. Der var for international buskørsel skærpede krav,
men der var også mulighed for at se nærmere på en ændring af
disse.
Man gik herefter videre til Færdselsstyrelsens sagsbehandlingsti-
der. Herunder blev det påpeget, at der ingen reel sagsbehandling
var forbundet med udstedelsen af chaufførbeviser. Der kunne dog
være sagsbehandling forbundet med behandling af kørekortansøg-
ninger. Man bemærkede desuden, at overtagelsen og digitaliserin-
gen af kørekortområdet også kunne forlænge sagsbehandlingstider.
Afslutningsvis oplyste man, at sagsbehandlingstiden for taxikøre-
kortet i øjeblikket var på omkring otte uger.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0005.png
Side 5/10
Oplæg v/ Beskæftigelsesministeriet
Afdelingschef fra Beskæftigelsesministeriet, Peter Thor-
gård
fremlagde initiativer for, hvorledes BM søgte at afhjælpe pro-
blemerne med chaufførmangel. Man fulgte løbende udviklingen i
mangel på arbejdskraft, hvor transportområdet lå i toppen.
Man fremlagde en række initiativer, som bl.a. omfattede Job-VEU-
modellen, regionale initiativer samt politiske aftaler, herunder bl.a.
trepartsaftalen om mangel på arbejdskraft.
Oplæg v/Børne- og Undervisningsministeriet
Kontorchef fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet,
Maria Nørby
fremlagde de to veje, man kunne tage til en trans-
portuddannelse; selvbetaling (ved AMU) eller erhvervsuddannelse.
Erhvervsuddannelserne fungerede som vekseluddannelser, hvor
man skiftede mellem skoleforløb og praktik.
Man så kravene til kørekort direkte reflekteret i uddannelserne, og
87 % af dem, der valgte uddannelserne, var voksne over 25. Man
bemærkede desuden en stabil tilslutning til uddannelserne, som
næsten havde jobgaranti efter færdiggjort forløb.
Aktiviteten på AMU-uddannelserne havde også været stabil, hvoraf
chaufføruddannelserne udgjorde 1/3 af alle AMU-uddannelserne.
Problemet her var dog mangel på kursister. For at sikre aktivitet
havde man bl.a. lavet trepartsaftale for at sikre flere lærerpladser.
Der var dog her potentiale for at sikre tilslutning og sænke frafal-
det, og man havde allerede igangsat forsøg, hvor man startede med
køreundervisning tidligere på uddannelsen.
Oplæg v/ 3F
Gruppeformand for 3F, Jan Villadsen
påpegede, at et af de
store problemer var branchens ry, som skulle forbedres. Tal fra
3F’s A-kasse viste, at man havde jobsøgende med de nødvendige
kvalifikationer, men at de blev afvist af arbejdsgivere. Man mente,
at en af grundene til dette var, at mange af de jobsøgende var af an-
den etnisk herkomst og ikke talte dansk. Desuden så man et lige-
stillingsproblem i branchen, som var mandsdomineret. Arbejdet
kunne gøres mere attraktivt også for kvinder, og det var vigtigt at
gøre opmærksom på karrieremulighederne, uanset hvor i livet en
chauffør måtte være. Afslutningsvist understregedes det, at kon-
trakter og vilkår for chauffører overordnet skulle forbedres.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0006.png
Side 6/10
Oplæg v/ DI Transport
Direktør for DI Transport, Karsten Lauritzen
bemærkede,
at man ikke kun skulle fokusere på at få flere unge ind i branchen,
men også på at fastholde de chauffører, som var på vej ud. En
måde at fastholde seniorer i branchen var at skabe bedre mulighe-
der for at arbejde ved siden af folkepensionen, hvor man efter-
spurgte at ændringen af reglerne for modregning i folkepensionen
trådte i kraft allerede nu. Man påpegede problemer med ligestilling
på området og så bl.a. gode muligheder for at få flere kvinder i sær-
ligt bustransporten. Afslutningsvis så man også gerne bedre mulig-
heder for at anvende international arbejdskraft.
Oplæg v/ DTL
Administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard
så tre
problemstillinger, for så vidt angik rekrutteringsudfordringerne;
den høje gennemsnitsalder blandt chauffører, manglen på kvinder
og forspildte muligheder for ansættelse af nydanskere. Også fra-
faldsprocenten på transportuddannelserne fremhævedes som et
problem.
Man opfordrede til at forbedre fagets ry, så det fremstod mere at-
traktivt over for unge kandidater. Man var overbevist om, at Vej-
pakken ville kunne hjælpe med at forbedre fagets og branchens
image og gøre erhvervet mere attraktivt.
Afslutningsvist opfordredes der også til at kigge på alternative løs-
ning såsom modulvogntog.
Oplæg v/ DPT
Administrerende direktør i Dansk Persontransport, Mi-
chael Nielsen
påpegede, at chaufførmanglen udgjorde en trussel
mod mobiliteten, kulturlivet, turismen og ikke mindst den sociale
lighed. Man forventede at mangle ca. 1000 buschauffører til 2022-
sæsonen, og efterspørgslen efter COVID-19 ville blive svær at
møde.
DPT havde en anden oplevelse end 3F, når det kom til jobsøgende,
hvor man oplevede, at de ledige ikke ønskede at tage de jobs, som
var udbudt. Man mente, der var mulighed for bedre samarbejde
mellem parterne.
DPT fremførte som løsningsforslag, at man gjorde det mere attrak-
tivt for seniorer at arbejde ved siden af pensionen, samt at sænke
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0007.png
Side 7/10
aldersgrænsen, så branchen havde mulighed for at rekruttere
chauffører helt ned til 18 år. Endvidere skulle samarbejdet med
jobcentrene forbedres, så jobsøgende også blev peget i retning af
transportsektoren, hvilket man ikke oplevede skete i dag.
Til Færdselsstyrelsens sagsbehandlingstider bemærkede man, at
oplevelsen med ventetid var længere, end hvad styrelsen frem-
lagde, samt at en ventetid på otte uger for taxakørekortet fortsat
var for lang tid.
Oplæg v/ AMU Transport Danmark
Formand for AMU Transport Danmark, Morten Bo Sø-
rensen
oplyste, at man var klar til at tilpasse sig branchens ud-
dannelsesbehov. Herunder tilbød man både kombinationsforløb,
som også dækkede sprogundervisning i erhvervsrettet dansk, og
som tilknyttede elever til en virksomhed, så de i løbet af uddannel-
sesforløbet vekslede mellem skole og arbejde.
Man bemærkede, at Færdselsstyrelsens lange sagsbehandlingstider
ofte resulterede i frafald fra uddannelserne, fordi elever skulle
vente på at komme videre i forløbet. Lange ventetider for køreprø-
ver – særligt i Storkøbenhavn – var et andet problem, som resulte-
rede i frafald.
Et sidste bekymringspunkt var manglen på undervisere, for hvem
gennemsnitsalderen på nuværende tidspunkt nærmede sig 60 år.
Kørelæreruddannelsen var selvfinansieret, og man opfordrede til at
undersøge, hvorvidt dette kunne ændres, eventuelt ved at lave en
overbygning på chaufføruddannelsen, som uddannede til undervi-
ser.
Bordrunde/Drøftelse
Transportminister, Trine Bramsen
gav indledende ordet til
TRU-medlemmerne.
Niels Flemming Hansen (C)
understregede behovet for at gøre
branchen attraktiv for udefrakommende. Hansen mente desuden,
at prisen på kørekortet udgjorde en barriere, og at der her kunne
være mulighed for at finde en løsning i samarbejde med virksom-
hederne.
Hans Christian Schmidt (V)
mente, man havde overkomplice-
ret adgangen til transportuddannelserne og opfordrede til at sænke
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0008.png
Side 8/10
aldersgrænserne, så unge, der egentlig var klar til tage uddannel-
sen, ikke skulle vente yderligere. Schmidt bemærkede desuden, at
de høje bødebeløb gjorde på lang sigt faget mindre attraktivt for
chauffører.
Henning Hyllested (Ø)
mente, at forholdene for chauffører
skulle være i orden, herunder særligt arbejdstiden. Hyllested
spurgte desuden ind til, hvorvidt et af problemerne med den mang-
lende arbejdskraft var, at branchen reelt mente, der manglede
bil-
lig
arbejdskraft. Afslutningsvist var Hyllested skeptisk over for at
sænke alderskravet set i lyset af de sidste par års debat om unge
vanvidsbillister.
Lennart Damsbo-Andersen (A)
forholdt sig spørgende til,
hvor langt man rent faktisk kunne gå i forhold til at ændre alders-
grænserne. Damsbo-Andersen understregede vigtigheden af både
at få unge ind, men også at fastholde aktive ældre chauffører. En
stor del af løsningerne lå ude i branchen selv.
Brian Bressendorff (A)
mente, at branchens dårlige ry var en
stor del af grunden til, at unge ikke søgte en karriere i transport-
branchen. Bressendorff mente her, at der manglede svar på, hvor-
ledes dette skulle ændres.
Ordet blev herefter givet videre til høringens øvrige deltagere.
Politisk chef i ITD, Henriette Kjær
pegede på fastholdelsen af
allerede aktive chauffører som en lavthængende frugt. Her var et af
problemerne kravene om obligatorisk efteruddannelse, hvis æn-
dring, man mente, burde sættes på dagsordenen i EU. Man så des-
uden et problem i, at arbejdstidsdirektivet ikke spillede sammen
med køre- og hviletidsreglerne.
Man påpegede, at manglen på kvinder i branchen ikke kun skyld-
tes, at det var svært at få et familieliv til at hænge sammen men
også den tone, som mange kvinder blev mødt med af deres mand-
lige kollegaer ude på arbejdspladserne.
Et andet problem var, at mange ledige ikke havde råd til at betale
kørekortet, og at jobcentrene ville ikke dække omkostningerne til
det. Herunder skulle man også se på vejledningen, for så vidt angik
unge og deres uddannelsesvalg.
Branchedirektør i Dansk Erhverv Transport Jesper Kron-
borg
mente, der skulle ses nærmerede på de høje bødeforlæg, som
havde en afskrækkende effekt. Man så desuden positivt på aftalen
om at afskaffe modregning i folkepensionen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0009.png
Side 9/10
Administrerende direktør i Abildskou A/S, Jess
Abildskou
var ikke enige i udtalelserne vedrørende chauffører af
anden etnisk baggrund. Man så generelt, at de var god arbejds-
kraft, og som udgangspunkt var det kun et krav, at ansatte talte en-
gelsk. Man mente dog, det kunne være en stor hjælp, hvis man
gjorde det muligt at tage kørekort og køreprøve på engelsk. Også
her spurgtes der ind til nødvendigheden af EU-kravet om efterud-
dannelse. Man så også et behov for at ændre tilgangen til udste-
delse af bøder, så det havde en mindre afskrækkende effekt.
Administrerende direktør i Mover, Martin C. Hansen
op-
fordrede til at fjerne tilladelseskravene for varebiler, da disse ofte
udgjorde en let og fleksibel vej ind i transportbranchen. Særligt
fordi det var en tilgængelig måde at snuse til erhvervet uden at
skulle forpligte sig til en uddannelse og en lastbil. Man opfordrede
desuden til at fjerne reglerne for lejlighedsvis kørsel i små køretø-
jer, da dette ikke var i direkte konkurrence med lastbiler. Et andet
perspektiv var branchens image. Her var det vigtigt at forstå, at det
ikke længere var
stabilitet,
der gjorde et job attraktivt.
Branchedirektør i ATL, Lars William Wesch
så generelt, at
unge gerne ville uddanne sig inden for faget, men at frafaldet på
uddannelserne var meget højt. Her var det vigtigt med samarbejde
på tværs af ministerier. Desuden skulle der skabes et miljø på er-
hvervsuddannelserne, der gav de unge lyst til at blive på uddannel-
sen, og sagsbehandlingstiden hos Færdselsstyrelsen skulle ned-
bringes, så de unge ikke skulle gå og vente på godkendelse.
Jens Ole Larsen fra FDL
opfordrede til at gøre mere brug af
modulvogntog/duotrailere. Desuden skulle samarbejdet med job-
centrene forbedres, så ledige blev vejledt korrekt og sendt i den rig-
tige retning. Afslutningsvist mente man, at lønnen for chauffører
skulle hæves, så den reflekterede det ansvar, de bar.
Formand for ATAX, Gert Mark
mente generelt, at venteti-
derne til taxakørekort var for lange. Det kunne i visse tilfælde tage
op mod 16 uger at modtage sit kørekort. Desuden var mange køre-
kort udløbet under COVID-19, hvilket betød, at chaufførerne skulle
på kursus og vente derefter vente otte uger, før de kunne komme
tilbage ud på vejen. Man så generelt ikke et problem med efterud-
dannelse/kurser, men indholdet skulle matche branchens behov.
Transportdirektør i Frode Laursen, Allan Munkholm
Poulsen
tilsluttede sig pointerne om bødetillæg, som var et pro-
blem, der kunne løses på kort sigt og være med til at gøre erhvervet
mere attraktivt. Man så også positivt på afskaffelsen af modregning
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 242: Transportministeriets referat af høringen den 24. februar 2022 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen, fra transportministeren
2561742_0010.png
Side 10/10
i folkepensionen, man så dog gerne, at det trådte i kraft hurtigst
muligt. Branchen levede af at få folk hurtigt ud på vejen, man
spurgte således ind til, om uddannelserne kunne kortes ned, da
mange unge ikke valgte den vej for at skulle sidde på skolebænken i
lang tid.
Færdselsstyrelsen
bemærkede, at man ville tage branchens in-
put til efterretning. Det var klart, at sagsbehandlingstiderne skulle
effektiviseres, men det kunne ikke loves forbedret som efterspurgt
inden for to år. Man arbejdede på at digitalisere og effektivisere kø-
rekortområdet, men man havde kun haft området i fire måneder,
så det tog tid.
Afrunding v/ Kontorchef Caroline Tastesen (Inter-
nationalt Kontor)
Transportministeriet
afsluttede drøftelserne ved at bemærke,
at man meget gerne så på de værktøjer, der kunne anvendes på
myndighedsniveau. Det var dog også vigtigt at huske på, at der var
rigtigt meget, der kunne gøres ude i branchen. Man havde forstå-
else for irritationen over bødeforlæggene, men de regler var vedta-
get ved politisk flertal og var ikke lige lette at ændre.
Niels Flemming
oplyste, at TRU ville sende en række spørgsmål
om bl.a. en tidsplan for det fremadrettede arbejde.