Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 239
Offentligt
2559492_0001.png
Beslutningsgrundlag
for indsnævring af
nordlig Ring 5
Sammenfattende redegørelse
Januar 2022
Rapport xxx xxx
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0002.png
Titel
Beslutningsgrundlag for indsnævring
af nordlig Ring 5
Sammenfattende redegørelse
Dato:
Januar 2022
Tryk:
Vejdirektoratet
ISBN (NET):
978-87-93945-
ISBN:
978-87-93945-
Copyright:
Vejdirektoratet, 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0003.png
Indhold
Kapitel 1 Baggrund for arealanalysen
1.1 Indledning
1.2 Vejanalyser
1.3 Fingerplanen
1.4 Transportkorridorbestemmelsen i Fingerplan 2019
1.5 Andre arealinteresser
1.7 Andre infrastrukturejere
4
4
5
5
6
6
7
Kapitel 2 Sammenfatning
2.1 Forslag til indsnævring af nordlig Ring 5
8
8
Kapitel 3 Arealinteresser i Ring 5 korridoren
3.1 Mellem Frederikssundsvej og Ganløse (Nyvang)
3.1.1 Planforhold
3.1.2 Natur og miljø
3.1.3 Fredninger og landskab
3.1.4 Forslag til indsnævring af transportkorridoren mellem
Frederikssundsvej og Ganløse (Nyvang)
3.2 Mellem Ganløse (Nyvang) og Hillerødmotorvejens forlængelse
3.2.1 Planforhold
3.2.2 Natur og miljø
3.2.3 Fredninger og landskab
3.2.4 Forslag til indsnævring af transportkorridoren mellem
Ganløse (Nyvang) og Hillerødmotorvejens forlængelse
3.3 Mellem Hillerødmotorvejens Forlængelse og
Helsingørmotorvejen (ved Nivå afkørsel)
3.3.1 Planforhold
3.3.2 Natur og miljø
3.3.3 Landskab og fredninger
3.4 Forslag til indsnævring af transport-korridoren mellem
Hillerødmotorvejens Forlængelse og Helsingørmotorvejen (Nivå)
3.5 Fra Nivå til Helsingør
10
10
10
10
12
13
15
15
15
16
19
20
20
20
22
24
26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0004.png
Kapitel 1 Baggrund for arealanalysen
Kapitel 1
Baggrund for arealanalysen
1.1 Indledning
Som led i den tidligere regerings Hovedstadsudspil
fra 2019 blev det besluttet at udarbejde et beslut-
ningsgrundlag med henblik på at indsnævre arealer i
Fingerplanens nord-sydgående transportkorridor vest
om København på strækningen mellem
Frederikssundsvej og Helsingør. I denne rapport fore-
ligger et forslag til beslutningsgrundlag for at ind-
snævre arealinteresserne i fingerplanens transport-
korridor på strækningen mellem Frederikssundsvej og
Helsingør se Figur 1.
Figur 1: Transportkorridoren fra Køge-Helsingør og afgrænsning af denne undersøgelse mellem Frederikssundsvej og
afkørelsen ved Nivå på Helsingørmotorvejen.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0005.png
Kapitel 1 Baggrund for arealanalysen
1.2 Vejanalyser
Fingerplanens transportkorridor syd for Frederiks-
sundsvej og til Køge har senest været genstand for
en forundersøgelse af en såkaldt sydlig Ring 5 vejfor-
bindelse, som er afrapporteret samtidigt i en særskilt
analyse med forslag om flere mulige vejforløb, her-
under også vejlinjer udenfor Fingerplanens transport-
korridorer.
I 2013 gennemførte Vejdirektoratet en strategisk ana-
lyse af vestlig ringvejskorridor i hovedstadsområdet,
hvor både vejforbindelser i Ring 5 i transportkorrido-
ren, som en Ring 5 �½ og en Ring 6 (udbygning af rute
6), udenfor transportkorridoren, blev analyseret nær-
mere. Analysen viste at mellem 30.000-50.000 kø-
retøjer vil anvende en vestlig ring korridor og med en
god samfundsmæssig forrentning. I 2016 gennem-
førte Vejdirektoratet en trafikal analyse af hoved-
stadsområdet, med vurderinger af trafikale effekter af
en række vejinfrastrukturprojekter, herunder en Ring
5 vejforbindelse.
Behovet for at styrke vejinfrastrukturen i hovedstads-
området er dermed undersøgt, herunder at der vil
være god trafikal effekt af en samlet vejforbindelse i
Fingerplanens Ring 5 transportkorridor mellem Køge
og Helsingør. De tidligere analyser viser således et
trafikalt behov for en ringvejsforbindelse vest om
København og i Nordsjælland.
med den fortsatte byudvikling, blev også Ring 3 og
Ring 4 anlagt.
I Regionplan 1973 blev der fastlagt en storbystruk-
tur med transportkorridorer, hvor der i den nord-syd-
gående transportkorridor vest for København bl.a.
kunne placeres en Ring 5, som en overordnet vejfor-
bindelse i den ydre del af hovedstadsområdet. Re-
gionplanen fastlagde, at transportkorridoren blev
indarbejdet i kommunernes planlægning i form af are-
alreservationer i kommuneplanerne. Det betyder, at
arealer inden for transportkorridoren ikke kan anven-
des til by- og erhvervsudvikling og lignende. Trans-
portkorridorerne er således friholdt for byudvikling,
og er i store træk opretholdt som åbne arealer.
Senest i marts 2019 foreligger Fingerplanen som ” Be-
kendtgørelse om hovedstadsområdets planlægning
(Fingerplan 2019 – landsplandirektiv for hovedstads-
områdets planlægning)” og Fingerplanens bestem-
melser er fastsat i medfør af § 3, stk. 1, og § 5 j, stk.
4, i lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 287
af 16. april 2018. Planlægning i hovedstadsområdet er
omhandlet særskilt i planlovens kapitel 2 c.
1.3 Fingerplanen
Byudviklingen i hovedstadsområdet har igennem en
lang årrække været reguleret af Fingerplanen, der
går tilbage til årene efter 2. verdenskrig. I Fingerplan
1947 gennemførte man en planlægning af byudvik-
lingen og infrastrukturen (veje og jernbaner) i form af
byfingre, der udgik fra det centrale København. Nær-
mest København blev der planlagt ringforbindelser,
der skulle sikre trafikken på tværs af byfingrene og
Der er således i Fingerplanen fastsat regler for an-
vendelsen af planlovens beføjelser og for indholdet
af planlægningen efter loven til varetagelse af lands-
planmæssige interesser, herunder sikring af kvali-
tet i planlægningen, og således sikret at hovedsta-
dens planlægning gennem kommuneplanlægningen
i hovedstadsområdet udføres på grundlag af en vur-
dering af udviklingen i området som helhed og, at
hovedprincipperne i den overordnede fingerbystruk-
tur videreføres. Herunder blandt andet at byudvikling
af regional betydning koordineres med udbygning af
hovedstadsområdets overordnede infrastruktur, og
at kommuneplanlægningen i hovedstadsområdet skal
sikre overordnede arealreservationer til fremtidig tra-
fikal infrastruktur, tekniske anlæg, støjkonsekvens-
områder og lign. af betydning for udviklingen i områ-
det som helhed.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0006.png
Kapitel 1 Baggrund for arealanalysen
1.4 Transportkorridorbestemmelsen i
Fingerplan 2019
Transportkorridoren indgår i dag i Fingerplan 2019,
og formålet med transportkorridoren er, at den skal
udgøre en arealreservation til fremtidig endnu ikke
kendt overordnet infrastruktur i en udbygget storby-
region, fx i form af vej- og baneanlæg og andre tekni-
ske linjeanlæg, der kan etableres med mindst mulige
samfundsmæssige omkostninger og miljøpåvirknin-
ger. Hensigten er således at holde korridoren fri for
by- og erhvervsudvikling og byanlæg for at sikre pas-
sage for infrastruktur, hvor ny bymæssig bebyggelse
ellers ville blive en barriere eller umuliggøre infra-
strukturanlæg.
Som grundlag for planlægning i transportkorridorerne
er der lavet en vejledning om administration af trans-
portkorridorerne i hovedstadsområdet. Formålet er at
skabe grundlag for beliggenhedskommunernes admi-
nistration af transportkorridorerne, og der er således
opstillet en række anvisninger for, hvordan der skal
administreres inden for transportkorridoren ved fx
landzonetilladelser, byzoner, råstofinteresser, rekrea-
tive interesser og beskyttelsesinteresser for land-
skab, natur og kulturværdier.
I Fingerplan 2019 indgår transportkorridorer som §24,
der siger, at den kommunale planlægning skal sikre:
At den langsigtede reservation af transportkorridorer
til fremtidig overordnet trafikal infrastruktur og tek-
niske anlæg fastholdes. At transportkorridorer-
nes landzonearealer friholdes for yderligere perma-
nent bebyggelse og anlæg, bortset fra bebyggelse
og anlæg, som er nødvendig for driften af land-
brugsejendomme. At udnyttelse af byzonearealer
i transportkorridorerne ikke intensiveres eller sker
i strid med konkrete infrastrukturformål i Finger-
plan. At fremtidige trafikanlæg og tekniske anlæg i
transportkorridoren skal placeres og udformes med
hensyntagen til landskabs-, natur-og kulturværdier.
Nærværende arealanalyse vedrører alene arealud-
strækningen og arealbredder af Fingerplanens nord-
sydgående transportkorridor vest om København på
strækningen nord for Frederikssundsvej/ Måløv Byvej.
1.5 Andre arealinteresser
Inden for transportkorridoren findes en række areal-
interesser som planer om infrastruktur i givet fald skal
tage hensyn til, fx mindre bysamfund, der har eksiste-
ret før transportkorridoren blev udlagt. Andre interes-
ser er kommet til siden, fx udpegede værdifulde na-
turområder, som Natura 2000-områder, fredninger af
særlige landskaber, kulturarv og andre naturområder.
Der er således siden transportkorridoren blev fast-
lagt i 1973 tilkommet en række arealinteresser, særligt
natur- og miljøinteresser, som der skal tages særskilt
hensyn til, og som vil kunne vanskeliggøre eller måske
gøre vejinfrastrukturanlæg urealistiske at gennemføre
indenfor den udlagte transportkorridor i Fingerpla-
nen. De nuværende arealinteresser i transportkorri-
doren betyder, at en evt. senere konkret undersø-
gelse af en fremtidig Ring 5 vejforbindelse, foruden
en vejforbindelse i transportkorridoren, også skal om-
fatte alternative vejforbindelser i det omfang dette
måtte anses for en realistisk mulighed i en udbygget
storbyregion.
1.6 Metode
Idet transportkorridoren har været udlagt siden 1973
og der ikke er sket særskilt sikring af arealer til et
konkret Ring 5 motorvejsanlæg i transportkorridoren,
er der blandt beliggenhedskommunerne fremsat øn-
ske om at kunne anvende transportkorridorens area-
ler til andre formål.
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0007.png
Kapitel 1 Baggrund for arealanalysen
vil skulle planlægges efter. Der er i vurderingen ikke
taget højde for de enkelte matrikler eller anden opde-
ling af arealer i forhold til en indsnævring og fremtidig
anvendelse af arealer.
1.7 Andre infrastrukturejere
Der har i analysen været dialog med infrastrukturejere
for bane og ledninger. Formålet med denne dialog har
været at søge at afklare behovet for korridoren til an-
dre formål end vejanlæg.
I nærværende analyse har der således været fokus på
at udpege arealer indenfor transportkorridoren, som
ikke vurderes relevante for sikring af en evt. fremtidig
Ring 5 vejinteresse i den fysiske planlægning og der-
med ikke behøves omfattet af Fingerplanens trans-
portkorridorbestemmelse. Der er indledningsvist fore-
taget en overordnet kortlægning og vurdering af en
række plan-, natur og miljøforhold samt udført land-
skabsanalyser indenfor og omkring transportkorrido-
rens areal.
Det er i denne arealanalyse valgt at se på arealinte-
resser, der vurderes at kunne få væsentlig indflydelse
i forhold til placeringen af et vejinfrastrukturanlæg.
De inddragede natur-, miljø-, og landskabsforhold
er bl.a. valgt på baggrund af de lovgivningsmæssige
bindinger af både international og/eller national ka-
rakter inklusive disses tilhørende forbudsbestemmel-
ser. Desuden er det valgt at medtage oplysninger om
kommunernes planrammer, der viser arealanvendel-
sen i de nærliggende bysamfund.
For at komme med forslag til arealindsnævringer i
korridoren er det på overordnet niveau vurderet, hvor
et vejinfrastrukturanlæg kan tænkes placeret. Den
nuværende transportkorridor er ca. 1 km bred. Ved
overordnede analyser af placering af vejanlæg vil en
undersøgelseskorridor variere med omkring 500-
800 m på hver side af vejens midte. En 4-sporet mo-
torvej er ca. 40 m bred inkl. arealer i siden til bl.a.
støjskærme. At vurderingen er foretaget på over-
ordnet niveau betyder, at der knytter sig en vis usik-
kerhed til afgrænsningen af arealerne. Fastlæggelse
af et vejinfrastrukturanlægs præcise placering, dets
konkrete udstrækning og tilpasninger, og indarbej-
dede hensyn til omgivelserne må i givet fald må bero
på senere konkret vejplanlægning med videre skitse-
projektering og miljøvurdering.
Vurderinger er i denne arealanalyse foretaget
i en iterativ proces, hvor en række vejtekniske
forudsætninger samt påvirkninger af arealinteres-
ser har dannet grundlag for en overordnet vurdering
af et vejinfrastrukturanlægs placering og udform-
ning som et standard 4-sporet motorvejsprofil. Der er
ikke foretaget miljøvurdering af en evt. påvirkning for
et konkret vejprojekt, men alene vurderet mulige på-
virkninger og hensyn som et evt. fremtidigt vejanlæg
Energinet
Der er i Energinets langsigtede netstruktur for
eltransmissionsnettet ingen indikation på fremtidige
behov for netudbygninger fra Frederikssundsmotor-
vejen og mod Helsingør og dermed ikke ønske om
fremtidige arealer i transportkorridoren mellem Fre-
derikssundsvej og Helsingør.
Bane
Det regionale og kommunale samarbejdsprojekt IBU,
om Infrastruktur og Byudvikling i Øresundsregionen,
fremlagde i perioden 2008-2010, en række trafik-,
plan- og miljøstudier vedr. mulighederne for at an-
lægge en højklasset motorvej og jernbane parallelt
med hinanden i Ring 5-korridoren og mellem Helsin-
gør og Helsingborg (via en HH-forbindelse). Den væ-
sentligste internationale trafik på jernbanen ville be-
stå af godstransport, dvs. godstog i transit mellem
Sverige/Norge og Tyskland/øvrige Europa.
Forudsætningerne om en sådan HH-forbindelse til
godstog er imidlertid ikke til stede, idet tidligere ana-
lyser alene omfatter en tilkobling af Kystbanens per-
sontog til HH-forbindelsen. På svensk side er der ikke
foretaget analyser, hvor en tilslutning af godstog til
HH-forbindelsen inkluderes. Forudsætningerne om
en egentlig tværgående kollektiv trafik med betjening
af oplande af en vis størrelse vurderes ikke at være
til stede, ligesom passagerpotentialet synes begræn-
set. Dette beror på, at der på tværs i de ydre dele af
regionen ikke forekommer pendlerstrømme af stort
omfang svarende til de pendlerstrømme, der løber fra
byfingrene ind mod København. Samtidig må det kon-
stateres, at det vil kræve en meget betydelig byud-
vikling langs Ring 5-korriodoren at hæve passager-
grundlaget til et niveau, der samfundsøkonomisk kan
forrente den store anlægsinvestering, som en Ring 5
bane omfatter.
Med de små oplande for persontogstrafik i Ring 5
bane, og uden forbindelse til transittrafikken for ba-
negods, synes grundlaget for en jernbane i hele Ring
5-korridoren fra Helsingør til Køge at være begræn-
set. Der er bl.a. på denne baggrund ikke foretaget
nærmere vurderinger af etablering af en baneforbin-
delse til person- og godstrafik i den nordlige Ring 5
transportkorridor.
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0008.png
Kapitel 2 Sammenfatning
Kapitel 2
Sammenfatning
2.1 Forslag til indsnævring af nordlig
Ring 5
Der er i nærværende analyse foretaget en vurdering
af en mulig fremtidig smallere arealkorridor for en
eventuel fremtidig Ring 5 vejforbindelse i transport-
korridoren mellem Frederikssundsvej og Helsingør.
Hermed vil nogle af de eksisterende arealer i trans-
portkorridoren kunne udtages uden transportkorrido-
rens vejhensyn opgives.
På Figur 2 vises de arealer der kan overvejes udtaget
af transportkorridoren. Ved St. Dyrehave sydøst for
Hillerød er forslag til arealudtag skraveret. Dette skyl-
des at området indeholder en række særlig beskyt-
tede områder, hvor en påvirkning skal undgås. Det har
ikke i nærværende meget overordnede analyse væ-
ret muligt at præcisere et areal til et evt. fremtidigt
vejanlæg, og forudsætningen er på det foreliggende
grundlag, at der formentlig skal etableres en tunnel
under området. Derfor kan arealreservationen en-
ten udtages i hele sin bredde, under forudsætning af
mulighed for en tunnel, eller ikke indsnævres, da det
vil kræve en nærmere vurdering, som ligger ud over
denne analyse.
Der er i nærværende analyse forudsat en smallere
arealkorridor i en bredde af cirka 300 meter og på
nogle strækninger en større bredde af hensyn til bl.a.
tilslutninger til andre veje. Det er grundlæggende
vanskeligt at afgrænse arealer til et vejinfrastruktur-
anlæg alene med en overordnet analyse som nærvæ-
rende. En nærmere arealafgrænsning vil i givet fald
kræve, at der planlægges og skitseres på et vist de-
taljeret skitseprojektniveau, som er egnet til at belyse
et konkret vejanlægs påvirkninger og nødvendige af-
værgeforanstaltninger.
Arealanalysen viser, at flere arealinteresser i den ek-
sisterende transportkorridor, bl.a. Natura 2000-områ-
der, betyder, at alternative vejlinjer udenfor korridoren
vil komme på tale i en eventuel senere miljøkonse-
kvensvurdering af konkrete forslag til vejanlæg, lige-
som der også på arealerne er overlappende hensyn til
natur, støj, kulturarv, rekreative værdier og fredninger
som vil skulle inddrages for at fastlægge en evt. vej-
placering nærmere.
I transportkorridoren på strækningen fra en evt. vej-
forbindelses tilslutning til Helsingørmotorvejen ved
Nivå og frem til Helsingør er der ikke fundet behov for
transportkorridorarealer til statslige vejanlæg. Langs
Helsingørmotorvejen er sikrede vejbyggelinjearealer
efter vejlovens bestemmelser. Fingerplanens bestem-
melsen om transportkorridor på denne strækning kan
derfor overvejes udtaget af transportkorridoren uden
hensyn til eventuelle Ring 5 vejinteresser i nuværende
Helsingørmotorvej.
Trafikanalyser i 2013 og i 2016 har vurderet, at der er
en positiv samfundsøkonomisk forrentning af en vest-
lig vejforbindelse i en Ring 5 korridor i Nordsjælland,
vest om København i forlængelse af en sydlig Ring 5
vejforbindelse.
Der er gennemført en forundersøgelse af en sydlig
Ring 5 mellem Køge og Frederikssundsvej, som afrap-
porteres samtidigt med nærværende analyse.
Det vil i givet fald være op til en politisk drøftelse at
afklare, hvorvidt der ønskes igangsat en nærmere
planlægning af en Ring 5 vejforbindelse i eller udenfor
den eksisterende transportkorridor.
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0009.png
Kapitel 2 Sammenfatning
Figur 2: Forslag til udtagede arealer i transportkorridoren.
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0010.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Kapitel 3
Arealinteresser i Ring 5
korridoren
Transportkorridoren for Nordlig Ring 5 er ca. 27 km
fra Frederikssundsvej til Helsingørmotorvejen. Kor-
ridoren forløber primært gennem det åbne land og
krydser flere større naturområder. Nær transportkor-
ridoren ligger flere større byer, og inden for korrido-
ren ligger også få mindre bysamfund og spredt be-
byggelse i landområderne. Transportkorridoren ligger
tæt på større infrastrukturanlæg ved Frederikssunds-
vej og ved krydsningen med Hillerødmotorvejens For-
længelse vest for Lillerød. Øst for Store Dyrehave
krydser korridoren Isterødvejen, og den forbindes
med Helsingørmotorvejen ved Kokkedal/Nivå og for-
løber videre omkring Helsingørmotorvejen til Helsin-
gør. Transportkorridoren er i det følgende opdelt i tre
delstrækninger, for hvilke de nævnte arealinteresser
vedrørende plan-, natur-, miljø- og landskabsforhold
er beskrevet:
Frederikssundsvej – Ganløse (Nyvang)
Ganløse Ore – Hillerødmotorvejen
Hillerødmotorvejens forlængelse – Helsingør-
motorvejen (ved Nivå afkørsel)
Syd for Ganløse ligger en mindre del af erhvervs-
området Toppevad og en genbrugsstation inden for
transportkorridoren. I både landsbyen Knardrup og
Ganløse ligger flere boligområder helt op til trans-
portkorridoren og disse vil kunne få væsentlige støj-
gener ved anlæg af en motorvej
❸.
Vest for skov-
området Ganløse Ore
ligger to mindre rekreative
områder, en Skydebane og Campingpladsen Hylde-
gården.
For hver delstrækning nævnes en række opmærk-
somhedspunkter, der i teksten er angivet med num-
mer, og som kan genfindes på de tilhørende figurer.
De arealer der kan overvejes udtaget af transportkor-
ridoren er vist med gul på figurerne og nummereret
med romertal.
3.1 Mellem Frederikssundsvej og
Ganløse (Nyvang)
3.1.1 Planforhold
På delstrækningen mellem Frederikssundsvej og Gan-
løse findes få kommuneplanrammer inden for trans-
portkorridoren, se Figur 3. Ved Frederikssundsvej,
vest for Sørup, ligger et større område udpeget til of-
fentlige formål
❶,
med bl.a. dyrkningsinteresser, fri-
luftsliv og landskabspleje. I udkanten af transportkor-
ridoren er der op til dette udpeget rekreative områder,
hvoraf det største er Kildedal fritidsområde, der om-
fatter interesser til turistformål, fx i form af feriebe-
byggelse, center, hotel eller wellness
❷.
Lige syd
for fritidsområdet ligger et erhvervsområde. Ballerup
Kommune har udarbejdet en helhedsplan for området
omkring Sørup.
3.1.2 Natur og miljø
Øst for Ganløse ligger fem større gravhøje (rundhøje)
langs Måløvvej og Bundsvej, hvilket medfører, at et
eventuelt motorvejsanlæg vil skulle indpasses mellem
gravhøjene, der er beskyttede fortidsminder omgivet
af beskyttelseslinjer
❹,
se Figur 3. Transportkorri-
doren krydser flere steder større sammenhængende
naturområder som moser og enge, der ofte findes i
forbindelse med vandløb. Transportkorridoren kryd-
ser mellem Frederikssundsvej og Ganløse et net-
værk af vandløb bestående af Værebro Å, Veksømose
Vandløb, Engagerrenden og Damvad Å, der alle ligger
i forbindelse med større sammenhængende arealer
med beskyttede moser, enge og vandhuller
❺.
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0011.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Dette netværk af vandløb støder mod sydvest op
til fredningen af Fuglesødalen
❻,
der grænser op
til transportkorridoren. Fuglesødalen er en sidedal
til den større fredede Værebro Ådal, ca. 1,5 km syd
for Frederikssundsvej. Fuglesødalen har et kuperet
ådalslandskab med stejle skrænter, småsøer og mo-
ser samt Veksømose Vandløb, der er er tilløb til Være-
bro Å, der ligger i korridoren og løber mod syd til Væ-
rebro Ådal.
De mange mindre småsøer i Fuglesødalen er i dag
tilvokset med krat, der giver et varierende fugleliv i
sammenhæng med Værebro Å. Fredningssagen blev
rejst i 1973, og omfattede mindre områder inden for
transportkorridoren. I fredningskendelsen fra 1977
følger fredningen afgrænsningen af transportkorrido-
ren.
Nordøst for Ganløse krydser transportkorridoren
Bundså
❼,
der ligger i en større øst-vestgående tun-
neldal, og langs åen findes flere beskyttede moser,
enge og søer. Ved Ganløse Mørke ligger Bøllemose
�½
i den vestlige del af transportkorridoren, se Fi-
gur 3. Nordøst for Ganløse ligger en mindre del af
skovområdet Ganløse Ore
❾,
der er en del af Natura
2000-område nr. 139 Øvre Mølleådal, Furesø og Fre-
deriksdal Skov inden for transportkorridoren.
Denne del af Ganløse Ore er udlagt til urørt skov og
har ligget upåvirket hen siden 1917. En linjeføring vil
Figur 3: Arealinteresser på delstrækningen mellem Frederikssundsvej og Ganløse (Nyvang). Numre i cirkler henviser til de
nævnte arealinteresser i teksten. Principsnit A, B henviser til Figur 5 og Figur 7.
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0012.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
i kraft af korridorens bredde, kunne ligge inden for
transportkorridoren uden at påvirke Natura 2000-om-
rådet direkte, men i en eventuel senere fase skal en
væsentlighedsvurdering og evt. konsekvensvurdering
vise, om en eventuel motorvej vil kunne påvirke Na-
tura 2000-området.
Tunneldale ikke skal være til hinder for, at der ef-
ter fredningsnævnets nærmere godkendelse kan
gennemføres de samfundsmæssige nødvendige over-
ordnede strækningsanlæg indenfor den fastlagte
transportkorridor.
Dalforløbene langs med Værebro Å og Bundså
❺❼,
med tilstødende mindre dale og åer, har en meget høj
landskabelig værdi i kraft af deres sammenhængende
karakter og områdernes store skala. Der er lavet to
principsnit af landskabet, som er angivet med A og B
på Figur 3. Nedenstående billeder og snit viser land-
skabet ved principsnittene ved Værebro Å og Bundså.
Der er en stærk visuel og rummelig kontakt på tværs
af dalforløbene, set fra de omkringliggende åbne
dyrkningslandskaber.
Ganløse ligger på en stor bakke, markant afgræn-
set af dalstrøgene langs med Bundså og Damvad Å.
Landskabet omkring Ganløse er et åbent storskala
dyrkningslandskab, med kontakt til omkringliggende
natur- og rekreative områder fx ved Ganløse Ore og
Oremose, se Figur 6 og Figur 7.
3.1.3 Fredninger og landskab
En fremtidig vejinteressezone inden for korrido-
ren kan ikke undgå at krydse fredningen Ganløse og
Slagslunde Tunneldale
i området mellem Ganløse
og skovområdet Ganløse Ore, se Figur 3. De fredede
arealer rummer dele af landets største tunneldalsy-
stemer, som er dannet i istiden af smeltevandsfloder,
der har skabt et landskab med markante kuperede
terrænformer.
Landskaberne er af stor geologisk værdi og udgør et
af landets allerstørste og mest karakteristiske tun-
neldalsystemer. Området indeholder desuden store
natur- og kulturværdier, og formålet med fredningen
er at bevare de landskabelige værdier og sikre of-
fentlig adgang til områderne. I fredningskendelsen er
det anført, at fredningen af Ganløse og Slagslunde
Figur 4: Værebro Å tegner sig markant i landskabet, med åbne dyrkningsarealer på hver side af ådalen. Foto fra Nyholmvej.
Figur 5: Principsnit A: Snit gennem Værebro Ådal og tilstødende dalsystem ved Rolandsgrøften (stiplede linjer markerer
afgrænsning af transportkorridoren). Placering af principsnit fremgår af Figur 3.
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0013.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Figur 6: Udsigt fra det højreliggende bakkelandskab ved Ganløse mod Bundså og Ganløse Ore. Foto fra Mosevej.
Figur 7: Principsnit B: Snit gennem bakke ved Ganløse og lavereliggende områder ved Oremose (stiplede linjer markerer
afgrænsning af transportkorridoren). Placering af principsnit fremgår af Figur 3.
3.1.4 Forslag til indsnævring af transportkor-
ridoren mellem Frederikssundsvej og Ganløse
(Nyvang)
Figur 8 viser forslag til områder, der kan over vejes
udtaget af transportkorridoren. Den vestlige del af
korridoren kan overvejes udtaget efter en samlet af-
vejning af områdets naturinteresser med mange
vandløb og moser, der er sammenhængende med
fredningen af Fuglesødalen og Værebro Å-systemet,
se Figur 8
(I).
Den vestlige del af korridoren
(I)
der kan over-
vejes udtaget af transportkorridoren, indeholder
landskabelige værdifulde områder i forbindelse med
de store sammenhængende dalforløb langs med Væ-
rebro Å, Damvad Å og Bundså, og ved Ganløse, hvor
de markante visuelle og rummelige forhold skaber en
vigtig landskabelig forbindelse. Ved at udtage dette
areal, er det muligt at friholde dalbunden langs med
Værebro Å for et eventuelt fremtidig vejanlæg, og et
vejanlæg vil rent vejteknisk kunne følge og indpas-
ses i den østlige dalside og krydse de tilstødende
dalsystemer på landskabsbroer. I den østlige del kan
overvejes et mindre område udtaget, der støder op
til Kildedal fritidsområde samt et muligt kommende
erhvervs- og boligområde
(II).
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0014.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Ved at udtage arealer af den vestlige del af korridoren
sikres en minimumsafstand på 400 m fra et evt. kom-
mende vejanlæg til boligområderne i Ganløse, samt
at der er afstand til hovedparten af landsbyen Knar-
drup. Det vurderes, at en evt. vejinteresse kan etab-
leres uden at påvirke fortidsminderne, og der opret-
holdes afstand til Natura 2000-område nr. 139 Øvre
Mølleådal, Furesø og Frederiksdal Skov ved Ganløse
Ore. Arealerne øst for Nyvang, der støder op til Gan-
løse Ore kan overvejes udtaget af korridoren, dels på
grund af afstanden til Natura 2000-området samt de
vejtekniske bindinger til et evt. vejanlæg både syd og
nord for denne strækning
(III).
Ved vurderingerne er der desuden inddraget vejtek-
niske forhold, herunder et eventuelt vejanlægs tilslut-
ning til Frederikssundsvej og en evt. tilslutning til en
sydlig Ring 5. En evt. fremtidig vejinteressezone er
samlet set placeret under hensyn til de omkringlig-
gende arealer omkring Værebro Å og en evt. tilslut-
ning til Frederikssundsvej, samt et videre forløb mod
nord.
Figur 8: Forslag til udtagning af arealer af transportkorridoren mellem Frederikssundsvej og Ganløse. Numre med romertal
henviser til beskrivelse i teksten.
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0015.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
3.2 Mellem Ganløse (Nyvang) og
Hillerødmotorvejens forlængelse
3.2.1 Planforhold
På Figur 9 ses arealinteresser på delstrækningen mel-
lem Ganløse og Hillerødmotorvejens Forlængelse.
Syd for Bastrup Sø ligger et mindre erhvervsområde,
der anvendes som forsøgsgård. Nord for Mølleåen
ligger landsbyen Nymølle langs Bastrupvej
inden
for den østlige del af transportkorridoren, og nord for
Slangerupvej forløber korridoren mellem boligområ-
der i Lynge
og erhvervsområdet Vassingerød ved
Nymølle
❸.
Transportkorridoren forløber igennem det rekrea-
tive område for Lynge grusgrav, der også omfatter tre
store ældre søer opstået på grund af råstofindvinding
❹,
og en mindre aktiv grusgrav langs Nymøllevej. Et
eventuelt vejanlæg inden for korridoren vil på grund
af søernes dybde skulle passere hen over søerne på
en landskabsbro eller i en boret tunnel. I Lynge ligger
en mindre del af Lynge idrætsområde inden for korri-
doren ved Årtusindeskifteskoven. Et eventuelt vejan-
læg vil kunne medføre væsentlige støjgener for både
Nymølle landsby og boligområder i Lynge og Vassin-
gerød
samt den rekreative værdi i Lynge Grusgrav,
se Figur 9.
Ved Hillerødmotorvejens Forlængelse støder bolig-og
erhvervsområdet Kollerød helt op til transportkorrido-
ren, mens en mindre del af Møllemosens Idrætsanlæg
ligger inden for korridoren ved Kollerødvej.
Inden for korridoren ligger 3.844 ha af Natura
2000-området, og det er udpeget for at beskytte
Mølleådalens varierende ådalslandskab med store og
små søer, de lysåbne mose- og kærområder og dis-
ses tilknyttede arter og skovområder. Inden for trans-
portkorridoren findes særlige naturområder som rig-
kær og kalkoverdrev og specielle skovnaturtyper som
elle- og askeskov, egeskov og bøg på muld. Desuden
findes langs Mølleåen en række særlige arter som
stor fx kærguldsmed, sumpvindelsnegl og stor vand-
salamander, der ligger til grund for udpegningen som
Natura 2000-område. Mølleådalen er desuden om-
fattet af en fredning
og på områderne nord herfor,
op til Slangerupvej, er der rejst et fredningsforslag
�½
(se afsnit 3.2.3 om fredninger).
Nord for Mølleåen ligger Lynge Grusgrav inden for
transportkorridoren med tre større søer
❹,
der er
opstået som følge af råstofindvinding under grund-
vandsspejlet. Der foregår ikke længere råstofindvin-
ding i søerne, der nu er beskyttet af naturbeskyt-
telsesloven, og omkring søerne har der udviklet sig
værdifuldt overdrev. Der er store topografiske for-
skelle som følge af råstofindvinding i søerne og de-
poneret fyldjord langs Nymøllevej, der rejser sig til ca.
65 meters højde. Et evt. vejanlæg vil derfor skulle fø-
res over søerne på en landskabsbro eller under Mølle-
ådalen via en tunnel.
Et vejteknisk anlæg med en broløsning kan ikke
undgå at krydse igennem Natura 2000-området i
3.2.2 Natur og miljø
Transportkorridoren krydser Mølleåen
mellem Ba-
strup Sø og skovområdet Ganløse Ore. Mølleåen har
sit udspring i Hettings Mose mellem Bure Sø og Ba-
strup Sø og løber mod øst til Øresund, se Figur 9.
Langs Mølleåen findes en høj tæthed af beskyttede
naturtyper som søer, moser og overdrev, og Mølleå-
dalen rummer et rigt plante- og dyreliv. Det værdi-
fulde område omkring Mølleådalen er omfattet af Na-
tura 2000-området N139 Øvre Mølleådal, Furesø og
Frederiksdal Skov
❻.
Natura 2000 området er udpe-
get i perioden 1998-2004.
15
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0016.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Mølleådalen
og medføre en fragmentering af et
område, der i dag ikke omfatter veje, men indeholder
store naturværdier. Der skal i en eventuel senere fase
gennemføres en række Natura 2000 væsentligheds-
og konsekvensvurderinger, for de områder, som ikke
kan udelukkes at blive væsentlig påvirket. Umiddel-
bart kan væsentlig påvirkning af Mølleådalen ikke af-
vises. Hvis det vurderes, at et forslag til et vejteknisk
anlæg med en broløsning medfører skade på Natura
2000-området, kan et sådant projekt ikke vedtages,
såfremt der findes alternative løsninger, som ikke
medfører skade på Natura 2000-området.
Et eventuelt vejanlæg kan på denne strækning føres
under Mølleådalen ved en tunnelløsning på ca. 4,2 km
længde, så direkte påvirkning af Natura 2000-om-
rådet undgås. Ved denne løsning vil området i Lynge
grusgrav blive underboret. Der vil ved valg af tun-
nel fortsat skulle gennemføres lignende væsentlig-
heds- og konsekvensvurderinger i forhold til Natura
2000-området. Mellem Lynge og Hillerødmotorvejens
forlængelse krydser vandløbet Lynge Å
to steder
på tværs af transportkorridoren, og nord for Lynge
ligger langs Kollerødvej to beskyttede fortidsminder
(mindre rundhøje), se Figur 9.
3.2.3 Fredninger og landskab
En fremtidig vejinteressezone inden for korridoren
kan ikke undgå at krydse på tværs af fredningen Møl-
leå, Bastrup- og Bure Sø
❼.
Fredningen forbinder
Figur 9: Arealinteresser på delstrækningen mellem Ganløse og Hillerødmotorvejens Forlængelse. Numre henviser til de
nævnte arealinteresser. Principsnit C og D henviser til Figur 11 og 13.
16
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0017.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
større naturområder mellem Buresø, Bastrup Sø og
Farum Sø, der udgør et større tunneldalsystem langs
Mølleåen, der støder op til større skovområder mod
syd, - Ganløse Eged og Ganløse Ore. Området blev
fredet tilbage i 1956 på grund af områdets særlige
natur langs Mølleåen, hvor der findes et stort antal
moser, væld, rørskov og ellesumpe og en række åbne
enge og kær, der anvendes til græsning. Området in-
deholder mange specielle planter, herunder mange
typer orkideer, og der er et varieret dyreliv med bl.a.
sumpfugle langs Mølleåen. En række stiforløb sikrer
adgangen til området. Fredningen forløber på tværs
af transportkorridoren og omfatter ca. 220.000 m
2
.
Mølleåen aftegner sig tydeligt i landskabet som et
sammenhængende dalforløb vekslende mellem skov-
og vådområder. De relativt stejle dalsider fremstår
markant i landskabet, med en tydelig overgang, hvor
de grænser op til det tilstødende åbne dyrkningsland-
skab. Det samlede landskab langs med Mølleåen har
en meget høj landskabelig værdi, se Figur 10.
Inden for arealerne mellem Mølleåen og Slangerup-
vej er der i 2019 stillet et fredningsforslag – Bastrup
Nord, der også forløber på tværs af transportkor-
ridoren
�½,
se Figur 9. Fredningsforslaget omfatter
et værdifuldt geologisk område, der udgør en del af
Farum Naturpark. Fredningsforslaget understøtter
naturparkens formål ved at medvirke til at forbedre
offentlighedens muligheder for at opleve landskabet,
geologien, naturen og kulturhistorien i den nordlige
del af Naturpark Mølleå, som er en betydningsfuld del
af det Nationale geologiske interesseområde, som er
en del af tunneldalsystemet omkring Mølleåen og Ba-
strup og Bure Sø. Naturindholdet i fredningsforslaget
er begrænset, idet området er opdyrket, men der fin-
des et stort antal kulturspor, og de åbne arealer viser
landskabets dannelse med strømmende vand. I den
nordlige del er der tidligere indvundet sand og grus.
Fredningsforslaget er rejst med henblik på at be-
skytte det åbne landskab og de geologiske formatio-
ner mod ødelæggelse ved fx råstofgravning, tilplant-
ning eller byudvikling. Fredningsforslag omfatter ca.
440.000 m
2
inden for korridoren. Transportkorridoren
er nævnt i fredningsforslaget under planlægnings-
mæssige forhold, men det er ikke yderligere beskre-
vet.
Nord for Slangerupvej ligger den større Lynge Grus-
grav
❹.
Det rekreative areal inden for det tidligere
råstofindvindingsområde er landskabeligt vigtigt med
sin direkte visuelle og fysiske kontakt til Lynge. Det
stærkt kuperede terræn og store søer giver varierede
kig på tværs af landskabet og er med til at fortælle
om områdets historie med markant råstofindvinding
gennem årtier, se Figur 12.
Figur 10: Åbent eng og moseområde langs med Mølleåen, med markante skove på hver side af ådalen. Foto fra Bastrupvej.
Figur 11: Principsnit C: Snit gennem Bastrup Sø og langs med Mølleåen (stiplede linjer markerer afgrænsning af transport-
korridoren). Placering af principsnit fremgår af Figur 9.
17
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0018.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Figur 12: Rekreativt område ved Lynge Grusgrav. Landskabet er stærkt kuperet og med søer der vidner om områdets histo-
rie. Foto fra Stensøvej.
Figur 13: Principsnit D: Snit langs med transportkorridoren gennem Mølleå og de rekreative områder ved Lynge Grusgrav.
Placering af principsnit fremgår af Figur 8.
Området nord for Lynge er et relativt fladt til småku-
peret dyrkningslandskab med enkelte markante bak-
ker. Figur 14 viser et billede i området mellem Lynge
og Hillerødmotorvejens Forlængelse. I den nordlige
del af Lynge, er Lynge Kirke og omgivelserne omkring
kirken, omfattet af en såkaldt Exnerfredning fra 1950,
der betyder, at der ikke må opføres bygninger øst og
sydøst for kirken, dog undtaget fremtidige præste-
gårdsbygninger. Ca. 35.000 m
2
af fredningen ligger
inden for transportkorridoren, se Figur 9.
Figur 14: Småkuperet storskala dyrkningslandskab med lange kig på tværs af landskabet. Foto fra Vrålyngen, nordøst for
Lynge.
18
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0019.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
3.2.4 Forslag til indsnævring af transportkorridoren
mellem Ganløse (Nyvang) og Hillerødmotorvejens
forlængelse
På Figur 15 ses forslag til arealer der kan overve-
jes udtaget i transportkorridoren. I den østlige del
af korridoren, øst for Nyvang, kan et areal overve-
jes udtaget, dels på grund af Natura 2000-område
nr. 139 Øvre Mølleådal, Furesø og Frederiksdal Skov
ved Ganløse Ore samt de vejtekniske bindinger, der
vil være til et evt. vejanlæg på tværs af Mølleåda-
len, hvor Natura 2000-området omfatter hele korri-
doren, se område
(III)
på Figur 15. Inden for de area-
ler der kan overvejes udtaget langs Mølleåen findes
flere habitatnaturtyper, der er på udpegningsgrund-
laget for Natura 2000 området. Som følge af
Mølleådalens markante topografi, de mange natur-
interesser og fredninger vurderes den vestlige del af
transportkorridoren ikke at kunne rumme en passage
for et vejanlæg med en bro- eller tunnelløsning. På
den baggrund kan både den vestlige
(IV)
og østlige
del
(III)
overvejes udtaget af transportkorridoren om-
kring Mølleåen. Samlet set vurderes det, at det er de
mest sårbare og værdifulde områder ved Mølleådalen
og inden for Natura 2000-området, som kan overve-
jes udtaget af transportkorridoren.
Den vestlige
(IV)
og østlige del af korridoren
(III)
der
kan overvejes udtaget indeholder begge landskabe-
lige værdifulde områder i forbindelse med det sam-
menhængende dalforløb langs med Mølleåen. Ved at
udtage disse arealer, muliggøres det delvist at bibe-
holde den vigtige visuelle og fysiske landskabelige
sammenhæng i området ved Mølleåen.
Figur 15: Forslag til indsvævring af transportkorridoren mellem Ganløse og Hillerødmotorvejens Forlængelse
19
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0020.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Som følge af disse bindinger ved forløb omkring Møl-
leåen vil en evt. fremtidig vejinteressezone ikke være
nødvendigt at opretholde både nord for Lynge og
frem til Kollerød samt nord for Vassingerød, hvorfor
disse arealer kan overvejes udtaget
(V og VI).
Ved
Vassingerød og vest for Lillerød ved Hillerødmotor-
vejens forlængelse foreslås et større areal opretholdt
i transportkorridoren for at kunne sikre et eventuelt
vejanlægs tilslutning til både Nymøllevej og Hillerød-
motorvejens Forlængelse.
Mellem Isterødvejen og Helsingørmotorvejen ligger
de to mindre landsbyer Gunderød og Fredtofte inden
for transportkorridorens sydlige del. Vest for Kokke-
dal, hvor transportkorridoren forbindes med Helsin-
gørmotorvejen ligger de to rekreative områder Nivå
Golfbane og Sømosen
på tværs af transportkorri-
doren. Nær tilslutningsanlægget til Nivå ligger lands-
byen Vejenbrød
midt i transportkorridoren, se Fi-
gur 16.
3.3 Mellem Hillerødmotorvejens
Forlængelse og Helsingørmotorvejen
(ved Nivå afkørsel)
3.3.1 Planforhold
På Figur 16 fremgår arealinteresser mellem Hillerød-
motorvejens Forlængelse og Helsingørmotorvejen. I
den nordlige del af Lillerød ligger flere større bolig-
områder
helt op til transportkorridoren og del-
vist inden for korridoren ved Buskehuse
❶.
Disse vil
kunne påvirkes væsentligt af støj fra et eventuelt vej-
anlæg afhængig af placeringen af en vejinteresse i
korridoren, se Figur 16.
Lillerød Renseanlæg
og det rekreative fredede na-
turområde Børstingerød Mose
ligger nord for Lil-
lerød centralt i transportkorridoren, og det vurde-
res ikke muligt at etablere et eventuelt vejanlæg på
denne strækning uden at påvirke mosen eller rens-
ningsanlægget. I det nordlige Lillerød ligger også min-
dre dele af det rekreative område Møllemose Idræts-
anlæg og kolonihaverne ved Enghaven i udkanten af
korridoren.
Syd for Store Dyrehave ligger landsbyen Kirkelte
midt i transportkorridoren, og lige syd for Kirkelte lig-
ger et mindre sommerhusområde delvist inden for
korridoren op til Tokkekøb Hegn. Dette område er
omfattet af en fredning (se afsnit 3.3.3 om frednin-
ger).
3.3.2 Natur og miljø
Transportkorridoren krydser på delstrækningen fra
Hillerødmotorvejens Forlængelse til Helsingørmotor-
vejen flere større natur- og skovområder, se Figur 16.
Ved Lillerød krydser transportkorridoren Kollerød Å,
som ligger i forbindelse med Børstingerød Mose
❸,
der er et større sammenhængende naturområde med
beskyttede søer, moser og enge. Børstingerød Mose
er fredet og rummer flere sjældne plantearter, såsom
gul star og blærerod (se under afsnit 3.3.3 om fred-
ninger).
Nordøst for Lillerød er transportkorridoren tre ste-
der sammenfaldne med Natura 2000-område nr. 260
Tokkekøb Hegn, Grønholt Hegn og Ny Hammersholt
❼.
Natura 2000-området er udpeget for at beskytte
både våde og tørre skovnaturtyper. Inden for trans-
portkorridoren udgør skovområdet Ny Hammersholt
51 ha, og der findes spredte forekomster af naturty-
pen bøg på mor. Natura 2000-området, der både om-
fatter Ny Hammersholt og Tokkekøb Hegn er udpeget
i 2018.
Den del af Natura 2000-området, der omfatter Tok-
kekøb Hegn ligger to steder inden for transport-
korridoren, der tilsammen udgør ca. 34 ha. Her lig-
ger spredte forekomster af skovnaturtyperne bøg på
muld, egeblandskov og bøg på mor. Der findes in-
gen habitatarter på udpegningsgrundlaget for Natura
2000-området.
20
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0021.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Figur 16: Arealinteresser på delstrækningen mellem Hillerødmotorvejens Forlængelse og Helsingørmotorvejen. Numre hen-
viser til de nævnte arealinteresser. Principsnip E, F og G henviser til Figur 18, 19 og 21.
Transportkorridoren berører desuden ca. 122 ha af
skovområdet Store Dyrehave
�½,
der ligger inden
for næsten hele transportkorridorens bredde. I Store
Dyrehave vokser mange gamle træer, som har stor
betydning for biodiversiteten i skovene. Store gamle
træer med hulheder og begyndende nedbrydning af
træet er levested for mange typer dyr og organismer,
og de ældre træer rummer derfor et rigt dyreliv med
fx flagermus, insekter og svampe. Den sydlige del af
skovbrynet i Store Dyrehave ses på Figur 19.
Skoven bærer stort præg af et væld af kulturspor som
fortidsminder, diger, tørvegravning og stenhuggere
samt kongeligt jagtterræn. Inden for skovområderne
Ny Hammersholt, Tokkekøb Hegn og Store Dyrehave
ligger et stort antal beskyttede enge, moser, vand-
huller og vandløb.
Skovområderne Ny Hammersholt og Store Dyre-
have er udpeget som UNESCO Verdenskulturarv
på grund af de mange kulturspor, der bl.a. vidner om
det tidligere parforcejagtterræn, der blev grundlagt
af Christian V, der gjorde Store Dyrehave til konge-
lig jagtskov, se Figur 16. Kongen anlagde det stjerne-
formede vejsystem, der ligger til grund for parforce-
jagten med kongestjernen i midten. Store Dyrehave
er i dag det bedste sted i Nordsjælland, hvorfra stor-
heden af det tidligere Parforcelandskab og dets vej-
system kan opleves.
21
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0022.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Et vejteknisk anlæg i transportkorridoren kan ikke
undgå af krydse igennem Natura 2000-område nr.
260 Tokkekøb Hegn, Grønholt Hegn og Ny Hammers-
holt
samt Store Dyrehave, der er udpeget som
Unesco Verdensarv
�½❾,
se Figur 16. Et vejanlæg
igennem dette område vurderes dermed at påvirke
og fragmentere et større skovområde, der omfatter
mange natur- og kulturværdier væsentligt. Der skal i
en eventuel senere fase gennemføres en række Na-
tura 2000 væsentligheds- og konsekvensvurderinger,
for de områder som ikke kan udelukkes at blive væ-
sentlig påvirket. Umiddelbart kan væsentlig påvirk-
ning af Natura 2000-området ikke afvises. Hvis det
vurderes, at et forslag til et vejteknisk anlæg med-
fører skade på Natura 2000-området, kan et sådant
projekt ikke gennemføres, såfremt der findes alter-
native løsninger, som ikke medfører skade på Natura
2000-området.
Et eventuelt vejanlæg kan på denne strækning fø-
res under Natura 2000 området og frem til Isterød-
vejen ved en tunnelløsning på ca. 3-4 km længde, så
direkte påvirkning af Natura 2000-området, Unesco
området og Kirkeltefredningen undgås. Der vil ved
valg af tunnel fortsat skulle gennemføres væsentlig-
heds- og konsekvensvurderinger i forhold til det nær-
liggende Natura 2000-område, men påvirkning af
området vurderes at blive væsentligt mindre.
I Tokkekøb Hegn ligger i den sydlige del af transport-
korridoren tre beskyttede fortidsminder, en dæm-
ning og to langdysser. Øst for Avderød findes langs
Fredensborg Kongevej tre fortidsminder, der omfatter
ældre broanlæg i form af stenkister under det eksi-
sterende vejanlæg.
Transportkorridoren krydser vandløbet Nivå
syd-
vest for Niverød, der forbinder større sammenhæn-
gende naturområder med en række beskyttede na-
turtyper med Langstrup Mose, se Figur 16.
3.3.3 Landskab og fredninger
Nord for Lillerød ligger Børstingerød Mose der er fre-
det. Fredningssagen er rejst i 1972 og vedtaget i 1977,
se Figur 16
❸.
Transportkorridoren er ikke nævnt i
fredningskendelsen. Børstingerød Mose grænser op
til Brødeskov og omfatter et delvist tilgroet tørve-
gravsområde. Den består af både ældre næringsrige
græsningsenge, men rummer også større lyngområ-
der og tæt busk- og trævegetation. Tørvegravene fin-
des i flere tilgroningsstadier og lokaliteten er ifølge
fredningskendelsen af udpræget ornitologisk inte-
resse.
Det er pålagt at områdets karakter bevares ved pleje,
at området skal bevares som mose med vandhuller,
sump, eng og dyreliv, og at området ikke må drænes
eller tilplantes. Der skal sikres adgang for offentlig-
heden. Fredningen af Børstingerød mose dækker ca.
halvdelen af transportkorridorens bredde og udgør
ca. 370.000 m
2
. Et vejanlæg inden for transportkor-
ridoren vil på denne strækning påvirke Børstingerød
Mose direkte eller indirekte, idet støj kan påvirke det
etablerede dyreliv, herunder særligt fugle i mosen.
Figur 17: Udsigt fra boligoråde ved Lillerød ud over Kollerød Å og Børstinge Mose. Foto fra Møllemosevej.
Figur 18: Principsnit E: Snit gennem Lillerød og naturområderne ved Kollerød Å og Brødeskov (stiplede linjer markerer af-
grænsning af transportkorridoren). Placering af principsnit fremgår af Figur 16.
22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0023.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Figur 19: Den sydøstlige afgrænsning af Store Dyrehave ses som en markant sammenhængende beplantning i landskabet.
Foto fra Kirkeltevej.
Figur 20: Principsnit F: Snit gennem Store Dyrehave. Terræenet falder ned mod Kirkelte (stiplede linjer markerer afgræns-
ning af transportkorridoren). Placering af principsnit fremgår af Figur 15.
Naturområderne langs med Kollerød Å og Børstinge-
rød Mose har en høj landskabelig værdi, både i kraft
af deres store sammenhængende karakter og den vi-
suelle og rummelige kontakt til Lillerød. De er også,
sammen med Brødeskov, vigtige rekreative områder
for lokalområdet.
Syd for Store Dyrehave kan en fremtidig vejinteres-
sezone inden for korridoren ikke undgå at krydse på
tværs af fredningen Kirkelte
❹,
se Figur 16. Fred-
ningen er fra 1972 og ligger omkring Kirkelte landsby
mellem Tokkekøb Hegn og Store Dyrehave og om-
fatter opdyrkede landbrugsarealer mellem de store
skovområder.
Landskabet indeholder store æstetiske værdier med
mange fine udsigtsmuligheder til bl.a. skovbrynene,
såvel fra den gamle landevej Kirkeltevej, som fra Iste-
rødvejen, se Figur 19. Ligeledes er der mange kul-
turspor i området fx Donse Damme og langdyssen
” Kongedysse” ved Dæmpegård. Kirkeltefredningen
dækker hele transportkorridorens bredde og 1,28 km
2
af fredningen ligger inden for korridoren.
Landskabet ved Store Dyrehave og Kirkelte har en
meget høj landskabelig og kulturhistorisk værdi. Store
Dyrehave fremstår som et markant landskabsarkitek-
tonisk anlæg med en klart defineret afgrænsning mod
de omkringliggende arealer. Kirkelte landsby opleves
som en relativ spredt bebyggelse, hvor de enkelte
ejendomme ligger langs Kirkeltevej. Kirkelte har en
stærk visuel og rummelig kontakt til Store Dyrehave
og de tilstødende rekreative skov- og naturområder
ved Tokkekøb Hegn og Kirkelte Hegn.
Området nordøst for Store Dyrehave fremstår som
et småkuperet dyrkningslandskab, med enkelte mar-
kante bakkedrag som Smidsbjerg og Selested bakke,
se Figur 21. Landskabet er opdelt af levende hegn og
sammenhængende beplantninger, hvilket er med til,
at det opleves varieret. Karakteristisk for området er
de mange spredte mindre bebyggelser som Lille Gun-
derød, Gunderød og Fredtofte.
23
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0024.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Figur 21: Kuperet landskab med dyrkningsarealer opdelt af levende hegn og sammenhængende beplantninger. Foto fra
Gunderødvej.
Figur 22: Principsnit G: Smidsbjerg fremstår som en markant bakke i det småkuperede landskab (stiplede linjer markerer
afgrænsning af transportkorridoren). Placering af principsnit fremgår af Figur 16.
3.4 Forslag til indsnævring af transport-
korridoren mellem Hillerødmotorvejens
Forlængelse og Helsingørmotorvejen
(Nivå)
På Figur 23 ses forslag til arealer der kan overvejes
udtaget af transportkorridoren. I den østlige del af
korridoren kan et område, der støder op til boligom-
råder i Lillerød overvejes udtaget
(VII),
hvorved der
sikres en minimumsafstand på ca. 200 m fra et evt.
kommende vejanlæg til boligområderne og dele af det
område, der anvendes til renseanlæg kan overvejes
udtaget. Den vestlige del af korridoren, kan overvejes
udtaget af transportkorridoren efter en samlet afvej-
ning af områdets naturinteresser samt fredningen af
Børstingerød Mose
(VIII).
Den vestlige del af korridoren
(VIII),
der kan over-
vejes udtaget af transportkorridoren indeholder land-
skabelige værdifulde områder. Et eventuelt fremtidigt
vejanlæg vil fortsat udgøre en barriere for den fysi-
ske og visuelle kontakt mellem Lillerød og de rekre-
ative naturområder ved Børstingerød Mose. Dele af
Børstingerød Mose vil efter indsnævring af korridoren
fortsat ligge inden for transportkorridoren. Ved vur-
deringerne er desuden inddraget vejtekniske forhold,
herunder i forhold til et eventuelt vejanlægs tilslutning
til Hillerødmotorvejens Forlængelse, som betyder, at
en større del af transportkorridoren omkring Hillerød-
motorvejens Forlængelse foreslås fastholdt.
Nordøst for Lillerød kan et vejanlæg inden for trans-
portkorridoren ikke undgå at krydse igennem Natura
2000-område nr. 260 Tokkekøb Hegn, Grønholt Hegn
og Ny Hammersholt samt Store Dyrehave, der tillige
er udpeget som Unesco Verdensarv og Kirkeltefred-
ningen. Inden for skovområderne findes flere habitat-
naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Na-
tura 2000-området.
Et vejanlæg vil dermed påvirke de mange værdier i
området væsentligt, medmindre der etableres en tun-
nel på denne strækning.
24
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0025.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
Et vejanlæg vil desuden formodentlig medføre, at dele
af udpegningen som Unesco Verdensarv må ophæ-
ves. På baggrund af en samlet afvejning af områdets
arealinteresser med Natura 2000, Unesco og Kirkel-
tefredningen og de store landskabelige værdier, fore-
slås derfor:
Eller
At opretholde transportkorridoren i sin fulde
bredde på hele strækningen omkring Store Dyre-
have, da en udpegning af en evt. vejinteressezo-
ner og tekniske løsninger vil kræve en nærmere
undersøgelse.
Enten
et større område omkring Store Dyrehave kan
overvejes udtaget af transportkorridoren i hele
korridorens bredde (IX), hvilket betyder, at såfremt
et vejanlæg skal passere området her, skal det ske
ved en længere tunnelløsning. Det skal i givet fald
sikres, at der er vil være mulighed for etablering af
en tunnel.
Som følge af de vejtekniske bindinger, der vil være
ved en fremtidig vejinteressezones forløb frem mod
en tilslutning til Helsingørmotorvejen og et evt. tun-
nelforløb ved Store Dyrehave, kan et areal fra syd
for Avderød og frem til tilslutningsanlægget ved Nivå
overvejes udtaget af transportkorridoren
(X).
Figur 23: Forslag til indsvævring af transportkorridoren mellem Hillerødmotorvejens Forlængelse og Helsingørmotorvejen.
25
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0026.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
3.5 Fra Nivå til Helsingør
Fra tilslutningsanlægget fra Helsingørmotorvejen til
Nivå fortsætter transportkorridoren langs Helsingør-
motorvejen frem til sammenfletningen med Kongeve-
jen (Rute 5) i Helsingør. Langs Helsingørmotorvejen er
der vedtaget vejtekniske interesser med +byggelinjer,
der betyder, at det ikke længere vurderes nødven-
digt at fastholde de arealreservationer, der er fastlagt
med transportkorridoren.
Dette betyder, at transportkorridoren fra tilslutnings-
anlægget ved Nivå og nordpå til Helsingør kan over-
vejes udtaget, se Figur 24.
Figur 24: Den nordlige del af transportkorridoren omkring Helsingørmotorvejen foreslås udtaget.
26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0027.png
K a p i t e l 3 A r e a l i n t e r e s s e r i R i n g 5 ko r r i d o r e n
27
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 239: Orientering om perspektiver for Ring 5 – sydlig, nordlig og ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2559492_0028.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk