Til:
Justitsministeren
I kopi til Folketingets Retsudvalg
Politiet sender op til 2 år gamle fartbøder til virksomheder
Rigspolitiet har i starten af 2022 sendt over 20.000 gamle fartbøder ud til mindre erhvervsdrivende
1
.
Bøderne skyldes hændelser for op til to år siden, og det er i en del tilfælde nu forhenværende med-
arbejdere, der er skyld i bøderne. Det er derfor svært eller umuligt for virksomhederne at inddrive
pengene. Det er stærkt retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, og bøderne efterlader virksomhederne
med regningen for medarbejderes adfærd
–
og med dårlige muligheder for at gribe ind og få ændret
adfærden.
Når en medarbejder kører for hurtigt i firmabilen, så vil ejeren af bilen
–
det vil sige virksomheden
–
ved en hastighedsoverskridelse på op til 30 pct., skulle betale bøden
2
. Dette følger af en ændring af
Færdselsloven fra 2015. I de fleste tilfælde vil virksomheden herefter kunne gøre udlæg i den ansattes
løn til betaling af bøden. På samme vis gør problemstillingen sig gældende ved eksempelvis værksteds
låne- og lejebiler.
Denne mekanisme fungerer dog ikke, når bøden kommer med stor forsinkelse, da medarbejderen,
der har begået lovovertrædelsen i mange tilfælde ikke længere er ansat i virksomheden. Virksom-
hedsejeren står dermed med hele udgiften.
Et andet element er, at virksomhedsejeren ikke løbende har kunnet gribe ind overfor medarbejde-
rens adfærd, hvilket kan have bidraget til usikkerhed i trafikken.
Således er der eksempler på virksomheder, der har oplevet at få tilsendt over 100 bøder på én gang
3
.
Dette påfører virksomhedsejeren en ekstra omkostning på op til 115.000 kr., hvis ikke det lykkedes
at få de nu tidligere medarbejdere til at påtage sig ansvaret for forseelsen.
I SMVdanmark, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Person Transport og Arbejdsgiverforeningen KA ser vi
store retssikkerhedsmæssige problemer med politiets praksis i denne sag. Allerede under høringen
af lovforslaget, der indførte de nuværende regler om objektivt ansvar, der placerer bøden hos bilens
ejer, gjorde både Advokatsamfundet
4
og Dommerforeningen opmærksom på udfordringerne ved at
bøderne i mange tilfælde pålægges personer, der ikke selv er skyldige samt udfordringerne ved, at
efterforskningen overlades til ejeren af bilen. I dette lys er det endnu mere afgørende, at ejeren af
bilen får oplysninger om bøder så kort tid som muligt efter forseelsen er begået. Da lovudkastet blev
1
2
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/spm/271/svar/1865577/2544699.pdf
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1710
3
https://finans.dk/erhverv/ECE13895147/efter-tre-aar-uden-behandling-af-fartboeder-tom-riis-jensen-modtog-104-
fartboeder-paa-en-maaned/
4
https://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/L74B/bilag/1/1300743.pdf