Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 235
Offentligt
2556271_0001.png
7 . april 2022
2 021-2642
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel,
og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for
vejtransportsektoren (kontrol af arbejdstid)
Transportministeriet hørte den 6. september 2021 en række myn-
digheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om godskørsel, lov om
buskørsel, og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for
vejtransportsektoren. Høringsfristen udløb den 27. september
2021.
I efteråret 2021 var Transportministeriet herefter i dialog med Eu-
ropa-Kommissionen vedrørende rammerne for indførelse af kon-
trol af arbejdstid.
På den baggrund blev en justeret udgave af lovforslaget sendt i hø-
ring i perioden fra den 21. januar 2022 til den 7. februar 2022 samt
i supplerende høring i perioden fra den 10. februar 2022 til den 24.
februar 2022 hos en række myndigheder og organisationer, jf. ved-
lagte høringsliste i bilag 1.
1) Følgende myndigheder og organisationer har afgivet be-
mærkninger til lovforslaget:
3F Transport, Brancheorganisationer For Den Danske Vej-
godstransport (ITD), Dansk Erhverv, Danske vogn-
mænd(DTL), SLD og Dansk PersonTransport, Danske Spe-
ditører, Trafikselskaberne, DI Transport og Transportens
Arbejdsgivere (ATL) og Krifa.
2) Følgende myndigheder og organisationer her ikke haft be-
mærkninger til lovforslaget:
Arbejdsgiverforening for persontransport (ATAX), Central-
organisationernes Fællesudvalg (CFU), Dansk Arbejdsgiver
forening, Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier, Danske
Regioner, Fagbevægelsens Hovedorganisation, FDM, For-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0002.png
Side 2/10
brugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forbruger-
ombudsmanden, Forhandlingsfælleskabet, Motorcykel for-
handler Foreningen, Politiforbundet, Post Danmark og
Transporterhvervets uddannelser (TUR).
3) Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet
høringssvar til lovforslaget:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, AMU
Transport Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Arbejdsgiver-
foreningen (KA), Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik (ATL), AutoBranchen Danmark, Automobilbran-
chens Handels- & Industriforening i Danmark (AUTIG),
Bilbranchen, Bilsynsbranchen, Brancheforeningen af Dan-
ske Distributører, Danmarks Naturfredningsforening (DN),
Danmarks Tekniske Universitet, Transport
Dansk Agroindustri, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilfor-
handler Union (DBFU), Dansk Byggeri, Dansk Erhvervs-
fremme (DEF), Dansk Forening for International Motorkø-
retøjsforsikring (DFIM), Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk Mobilitet,
Dansk Standard (DS), Danske Advokater, Danske Kørelæ-
reres Landsforbund (DKL), Danske Medier, Danske Syns-
virksomheder, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige
Hus, Dansk Industri (DI), Dansk Industri (DI) - Dansk
Byggeri, Dommerfuldmægtigforeningen, DTL's arbejdsgi-
verforening, Dækbranchen Danmark, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening (FA), Foreningen af Frie Kørelærere,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, Forsikring &
Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Havari-
kommissionen for vejtrafikulykker, ITSDanmark, Kommu-
nernes Landsforening (KL), Kørelærerforeningen, Køre-
prøvesagkyndiges Landsforening, Landbrug & Fødevarer,
Ledernes Hovedorganisation, Maskinleverandørerne,
Midtsjællands Kørelærerforening, Mover, NOAH-Trafik,
Overenskomstnævnet v/formanden, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Grøn, Omstilling, Rådet for Sikker Trafik,
Sikre Veje, SMVdanmark, Teknologisk Institut Aalborg
Universitet – Sektionen for Veje, Trafik og Transport
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0003.png
Side 3/10
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
Transportministeriet skal indledningsvis oplyse, at Trafikselska-
berne, Danske Speditører, 3F, FH, DI Transport og ATL og DA har
udtrykt opbakning til lovforslaget. Trafikselskaberne, 3F, FH og
DA har herudover ikke bemærkninger.
ITD, DI Transport og ATL har bemærket, at de gerne så, at kontrol-
len med overenskomstdækkede blev varetaget af det fagretlige sy-
stem i overensstemmelse med den danske model.
1.
Risikobaseret kontrol
DI Transport og ATL, Dansk Erhverv, SLD, Dansk Person-
transport og DTL, samt Danske speditører efterspørger en
nærmere præcisering i lovforslaget af, hvornår der er tale
om mange eller alvorlige overtrædelser af køre- og hvile-
tidsreglerne, herunder at det bliver beskrevet eksplicit i
lovforslaget, at hvis der ved kontrollen ikke konstateres væ-
sentlige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, vil der
ikke blive foretaget arbejdstidskontrol.
DI Transport og ATL bemærker, at overtrædelser af tako-
grafforordningen ikke bør medføre kontrol af overholdelse
af reglerne om arbejdstid. DI Transport og ATL bemærker
endvidere, at bagatelgrænsen for kontrol, som er reguleret i
forordning 2016/403, bør finde anvendelse i forhold til
kontrol af reglerne om arbejdstid.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at den risikoba-
serede tilgang til arbejdstidskontrollen er en gennemfø-
relse af artikel 2, stk. 3a i kontroldirektivet (direktiv
2006/22/EF). Det fremgår af artikel 2, stk. 3a, at arbejds-
tidskontrollen skal målrettes en virksomhed, hvis en eller
flere af dens chauffører løbende eller i alvorlig grad har
overtrådt køre- og hviletidsforordningen eller takograf-
forordningen. Det betyder, at jo mere alvorlige overtræ-
delser jo færre skal der til, før der foretages en arbejds-
tidskontrol. Det betyder også, at det alene er ved de vej-
og virksomhedskontroller, hvor der konstateres mange el-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0004.png
Side 4/10
ler alvorlige overtrædelser af køre- og hviletidsforordnin-
gen eller takografforordningen, at der vil blive foretaget
en arbejdstidskontrol.
Transportministeriet bemærker endvidere, at det fremgår
direkte af kontroldirektivet, at der skal foretages kontrol
af arbejdstid, når der er overtrædelser af køre- og hvile-
tidsforordningen eller takografforordningen. Det er såle-
des Transportministeriets vurdering, at DI Transport og
ATLs forslag om, at overtrædelser af takografforordnin-
gen ikke bør medføre kontrol af arbejdstid, ikke er i over-
ensstemmelse med EU-retten.
Transportministeriet bemærker, at der i lovforslaget fast-
sættes retningslinjer for bødeudmålingen, og at dette sker
med afsæt i Kommissionens kategorisering i forordning
(EU) 2016/403. Den margin, som er indarbejdet i forord-
ningen, vil således blive anvendt i politiets og Færdselssty-
relsens kontrol.
2. Force majeure
DI Transport og ATL har anført, at de bestemmelser om
force majeure, der finder anvendelse på køre- og hviletids-
området, bør overføres til arbejdstidsreglerne.
Det er Transportministeriets vurdering, at der ikke er
hjemmel i reglerne om arbejdstid til at overføre dette prin-
cip. I køre- og hviletidsforordningens artikel 12 findes der
en bestemmelse om force majeure. En tilsvarende bestem-
melse findes ikke i vejtransportdirektivet om arbejdstid,
hvorfor det ikke er muligt i national ret at gennemføre en
bestemmelse svarende til den på køre- og hviletidsområ-
det.
3. Adgang uden retskendelse og beslaglæggelse af kø-
retøjer
ITD, DI Transport og ATL, Danske speditører, Dansk Er-
hverv, SLD, Dansk Persontransport og DTL finder den fo-
reslåede § 9 a, stk. 2, om adgang uden retskendelse retssik-
kerhedsmæssigt betænkelig og uproportional. ITD foreslår
i stedet varslede kontrolbesøg. Dansk Erhverv, SLD, Dansk
Persontransport og DTL foreslår, at den nuværende model
fra køre- og hviletidsområdet med bødestraf for manglende
udlevering af data i forbindelse med Færdselsstyrelsens
virksomhedskontrol overføres til arbejdstidskontrollen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0005.png
Side 5/10
ITD bemærker endvidere, at den foreslåede bestemmelse
om tilbageholdelse og beslaglæggelse i § 8 b, af køretøjer er
et helt unødvendigt og uproportionalt indgreb.
Transportministeriet bemærker, at den foreslåede § 9 a,
stk. 2, vedrørende adgang uden retskendelse, er udgået af
lovforslaget, og at det er præciseret i lovforslagets be-
mærkninger, at den nuværende model fra køre- og hvile-
tidsområdet med bødestraf for manglende udlevering af
data i forbindelse med Færdselsstyrelsens virksomheds-
kontrol vil blive anvendt i forbindelse med Færdselsstyrel-
sens kontrol med reglerne om arbejdstid.
Transportministeriet skal endeligt bemærke, at den fore-
slåede § 8 b, om tilbageholdelse af køretøjer, ved overtræ-
delser af reglerne om pause og med henblik på inddrivelse
af forskyldte bøder for udenlandske chauffører, skaber
parallelitet mellem de nye arbejdstidsregler og eksiste-
rende køre- og hviletidsregler. Det er Transportministeri-
ets vurdering at bestemmelserne skal fastholdes, og be-
stemmelserne er blevet præciseret.
4. Sanktionssystem, bødeloft og godtgørelse
ITD savner argumenter for, at sanktionssystemet på køre-
og hviletidsområdet kopieres, da det vil medføre fordobling
af straf for reelt det samme forhold. I stedet foreslår ITD et
samlet sanktionssystem, hvor overtrædelse af reglerne om
arbejdstid indgår som element, og hvor niveauet for sank-
tion samlet set ikke bliver højere end hidtil.
Danske Speditører, DI Transport og ATL, Dansk Erhverv,
SLD, Dansk Persontransport og DTL foreslår, at der indfø-
res bødeloft for overtrædelser af reglerne om arbejdstid og
kan ikke støtte bestemmelserne om absolut kumulation.
ITD har anført, at de finder, at der indføres dobbeltstraf,
hvis bestemmelsen om godtgørelse opretholdes. DI Trans-
port og ATL, samt FH og DA har foreslået, at bestemmel-
sen om godtgørelse i § 7 i lov om arbejdstid ophæves.
Krifa har i den supplerende høring anført, at Krifa finder
det betænkeligt at ophæve godtgørelsesbestemmelsen i § 7 i
lov om arbejdstid, idet chauffører dermed ikke får samme
rettighed i forhold til arbejdstidsreglerne som andre løn-
modtagere.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0006.png
Side 6/10
Transportministeriet skal hertil bemærke, at reglerne i lov
om arbejdstid supplerer kravene i køre- og hviletidsfor-
ordningen. Eksempelvis fremgår det af køre- og hviletids-
forordningens artikel 6, stk. 2, at den ugentlige køretid
ikke må overstige 56 timer og ikke må resultere i, at den
maksimale ugentlige arbejdstid, der er fastsat i vejtrans-
portdirektivet om arbejdstid (direktiv 2002/15/EF), over-
skrides. Tilsvarende supplerer kravene til pauser i vej-
transportdirektivet om arbejdstid kravene i køre- og hvi-
letidsforordningen, idet chaufføren efter de sektorspeci-
fikke arbejdstidsregler skal afholde en pause efter en ar-
bejdstid på 6 timer, selvom chaufføren ikke har udført
kørsel i 4,5 time, eksempelvis hvor der er udført kørsel i 3
timer og andet arbejde i form af på- og aflæsning og ren-
gøring af køretøjet i 3 timer. Der er således tale om to uaf-
hængige regelsæt, som hver bør sanktioneres ved konsta-
terede overtrædelser.
Transportministeriet skal endvidere bemærke, at en
række hensyn taler for, at der som udgangspunkt indføres
absolut kumulation i sager vedrørende overtrædelser af
reglerne i lov om arbejdstid, hvor der er spørgsmål om
bøde. Det vurderes, at det svækker straffens præventive
virkning, hvis en person, der foretager flere forskellige
overtrædelser af reglerne i lov om arbejdstid, skal »slippe
billigere« end en person, der får de forskellige overtrædel-
ser pådømt hver for sig. Praktiske og administrative hen-
syn i forbindelse med samtidig verserende sager i flere po-
litikredse og med hensyn til muligheden for at anvende
bødetilkendegivelser på stedet taler således for absolut ku-
mulation. Dette er samtidig i overensstemmelse med de
grundlæggende hensyn til lighed og forudsigelighed i
strafforfølgningen.
Det er Transportministeriets vurdering, at der i forhold til
overtrædelser af reglerne i lov om arbejdstid ikke er behov
for fastsættelse af regler om bødeloft, svarende til det der
gælder på køre- og hviletidsområdet.
I lovforslaget fastsættes der retningslinjer for bødeudmå-
lingen. Dette sker med afsæt i Kommissionens kategorise-
ring i forordning (EU) 2016/403. Der er i denne forord-
ning indarbejdet en margin for, hvornår en overskridelse
af reglerne om arbejdstid skal anses som en ”alvorlig
overtrædelse”. For så vidt angår den maksimale ugentlige
arbejdstid skal chaufføren således have arbejdet mellem
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0007.png
Side 7/10
65 og 70 timer, for at overskridelsen kategoriseres som en
”alvorlig overtrædelse”. For så vidt angår den gennem-
snitlige ugentlige arbejdstid skal chaufføren have arbejdet
mellem 56 og 60 timer, for at overskridelsen kategoriseres
som en ”alvorlig overtrædelse”. Tilsvarende marginer ses
indarbejdet i forordningen i forhold til overskridelser af
reglerne om pauser og natarbejde. I forhold til den gen-
nemsnitlige ugentlige arbejdstid vil der i øvrigt i en kon-
trolperiode alene kunne blive tale om én overtrædelse pr.
chauffør.
Af Kommissionens forordning (EU) 2016/403 fremgår
endvidere, at overtrædelse af vejtransportdirektivet om
arbejdstid kategoriseres som enten ”alvorlige overtrædel-
ser” eller ”meget alvorlige overtrædelser”. Ingen overtræ-
delser af vejtransportdirektivet om arbejdstid kategorise-
res som ”mest alvorlige overtrædelser”. Endvidere frem-
går det af lovforslaget, at chaufførens bøder for ”alvorlige
overtrædelser” fastsættes til 1.000 kr. og for ”meget alvor-
lige overtrædelser” til 3.000 kr.
Det er Transportministeriets vurdering, at ovennævnte
medfører, at der i forhold til reglerne i lov om arbejdstid
ikke er behov for at indføre et bødeloft svarende til det på
køre- og hviletidsområdet. Dette også set i lyset af, at der
er langt færre regler at overtræde på arbejdstidsområdet
end på køre- og hviletidsområdet.
Transportministeriet skal desuden bemærke, at bestem-
melsen om godtgørelse i § 7 i lov om arbejdstid er udgået
af lovforslaget. Dette særligt henset til at virksomheder i
modsat fald kan risikere at blive idømt en bøde og at
skulle betale godtgørelse for det samme forhold.
5. Vejledende håndhævelse
DI Transport og ATL, og Danske speditører anmoder om
en periode med vejledende håndhævelse.
Transportministeriet bemærker hertil, at der ikke med
lovforslaget indføres nye regler om arbejdstid, men alene
nye bestemmelser om kontrol. På den baggrund finder
Transportministeriet ikke, at der er behov for en periode
med vejledende håndhævelse.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0008.png
Side 8/10
Bilag 1:
Høringsliste
3F Fælles Fagligt Forbund
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Akademikerne
AMU Transport Danmark
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsgiverforening for indehavere af taxi-
, OST -, limousine- og sygetransport (ATAX)
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik
Arbejdsgiverforeningen (KA)
Arbejdstilsynet
Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik (ATL)
Transportens Arbejdsgivere (ATL)
AutoBranchen Danmark
Automobilbranchens Handels- & Industri-
forening i Danmark (AUTIG)
Bilbranchen
Bilsynsbranchen
Brancheforeningen af Danske Distributører
Centralorganisationernes Fællesudvalg
(CFU)
Danmarks Naturfredningsforening (DN)
Danmarks Tekniske Universitet - Transport
Dansk Agroindustri
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilforhandler Union (DBFU)
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv (DE)
Dansk Erhvervsfremme (DEF)
Dansk Forening for International Motorkø-
retøjsforsikring (DFIM)
Dansk Kørelærer-Union
Dansk Maskinhandlerforening
Dansk Metal
Dansk Mobilitet
Dansk PersonTransport (DPT)
Dansk Standard (DS)
Danske Advokater
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
(DEG)
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]; per.mikkelsen@vbg-
group.com
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0009.png
Side 9/10
Danske
Danske
Danske
Danske
Kørelæreres Landsforbund (DKL)
Medier
Regioner
Speditører
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
sekretariat@danskesynsvirksomhe-
der.dk
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
forbrugerombudsmanden@forbru-
gerombudsmanden.dk
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
kontakt@kørelærerforeningen.dk;
info@kørelærerforeningen.dk
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Danske Synsvirksomheder
Datatilsynet
De Danske Bilimportører
Den Danske Dommerforening
Det Centrale Handicapråd
Det Faglige Hus
Dansk Industri (DI)
Dansk Industri (DI) - Dansk Byggeri
Dansk Industri (DI) - Transport
Dommerfuldmægtigforeningen
DTL - Danske Vognmænd
DTL's arbejdsgiverforening
Dækbranchen Danmark
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
Forenede Danske Motorejere (FDM)
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Frie Kørelærere
Foreningen af Vognimportører i Danmark
Forhandlingsfællesskabet (SHK og KTO)
Forsikring & Pension
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Havarikommissionen for vejtrafikulykker
ITD - Brancheorganisation for den danske
vejgodstransport
ITSDanmark
Kommunernes Landsforening (KL)
Krifa
Kørelærerforeningen
Køreprøvesagkyndiges Landsforening
Landbrug & Fødevarer
Ledernes Hovedorganisation
Maskinleverandørerne
Midtsjællands Kørelærerforening
Motorcykel Forhandler Foreningen
Motorcykel Importør Foreningen (MIF)
Mover
NOAH-Trafik
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, fra transportministeren
2556271_0010.png
Side 10/10
Overenskomstnævnet v/formanden
Politiforbundet
PostNord AB
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Rigspolitiets Nationale Færdselscenter
(NFÆ)
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for Grøn Omstilling
Rådet for Sikker Trafik
Sikre Veje
SMVdanmark
Specialforeningen for Logistik og Distribu-
tion (SLD)
Sø- og Handelsretten
Teknologisk Institut
Trafikselskaberne i Danmark
Transporterhvervets Uddannelser (TUR)
Aalborg Universitet – Sektionen for Veje,
Trafik og Transport
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]