Transportminister Trine Bramsen
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Kopi: Transportudvalget
Den 4. april 2022
Genindfør tidligere praksis for udstedelse af antal tilladelser
Færdselsstyrelsen ændrede i februar administrativ praksis for udstedelse af tilladelser til vogn-
mænd. Ændringen betyder, at en virksomhed i dag højst kan få udstedt én tilladelse pr. køretøj.
Tidligere var der en fleksibel praksis, hvor det var muligt have flere tilladelser end køretøjer, som
har virket til fordel for både erhverv og myndighed.
Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, Danske Speditører, DTL
–
Danske Vognmænd, ITD og
DI Transport opfordrer til, at den tidligere praksis genindføres, da den efter vores opfattelse fort-
sat kan administreres i overensstemmelse med EU-reglerne, der regulerer området.
Fleksibiliteten i den tidligere praksis har haft stor betydning i forhold til at kunne agere agilt og
tilpasse forretningen og køretøjsflåden, når aktivitetsniveauet hen over året ændrer sig, eller der
opstår behov for ikke-planlagte udskift af køretøjer o.lign.
Det har samtidigt sparet både vognmænd og styrelse for administrative byrder, at der ikke skal
bruges tid på ansøgning og sagsbehandling hver eneste gang, at vognmanden skal tage et nyt kø-
retøj i brug. Der er i forvejen store udfordringer med lang leveringstid på et nyt køretøj, og enhver
yderligere forsinkelse kan være kritisk for vognmandens økonomi, operation og kundeforhold.
Den ændrede praksis kombineret med de i forvejen meget lange sagsbehandlingstider på tilladel-
ser medfører et rigidt og ufleksibelt system, der samlet set forringer erhvervets rammevilkår og
omstillingsparathed.
Praksisændringen er begrundet med nye regler i Vejpakken
1
, der trådte i kraft 21. februar 2022.
Vi ser i Vejpakken ikke nye regler, der juridisk nødvendiggør en praksisændring (se
bilag 1).
Den tidligere praksis var desuden baseret på en fortolkning af EU-regler fra 2009. De pågældende
regler er ikke ændret med Vejpakken og er derfor fortsat gældende. Hvis praksisændringen skulle
være resultat af en ny fortolkning af disse regler, stiller vi os uforstående overfor, hvorfor fortolk-
ningen er ændret.
Vi er af den klare opfattelse, at den tidligere praksis er i overensstemmelse med EU-reglerne, og vi
ser intet formål eller grundlag for at anlægge en ny fortolkning, skulle det være tilfældet. Dan-
mark har i andre sammenhænge på vejtransportområdet stået fast på sin tolkning af EU-reglerne,
og det bør man også gøre i denne sag.
1
https://www.fstyr.dk/da/Lister/Nyheder/Nyheder/2022/02/Nye-krav-som-folge-af-Vejpakken-i-overskrifter
Side 1/3