Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2554376_0001.png
Transportminister Trine Bramsen
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Kopi: Transportudvalget
Den 4. april 2022
Genindfør tidligere praksis for udstedelse af antal tilladelser
Færdselsstyrelsen ændrede i februar administrativ praksis for udstedelse af tilladelser til vogn-
mænd. Ændringen betyder, at en virksomhed i dag højst kan få udstedt én tilladelse pr. køretøj.
Tidligere var der en fleksibel praksis, hvor det var muligt have flere tilladelser end køretøjer, som
har virket til fordel for både erhverv og myndighed.
Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, Danske Speditører, DTL
Danske Vognmænd, ITD og
DI Transport opfordrer til, at den tidligere praksis genindføres, da den efter vores opfattelse fort-
sat kan administreres i overensstemmelse med EU-reglerne, der regulerer området.
Fleksibiliteten i den tidligere praksis har haft stor betydning i forhold til at kunne agere agilt og
tilpasse forretningen og køretøjsflåden, når aktivitetsniveauet hen over året ændrer sig, eller der
opstår behov for ikke-planlagte udskift af køretøjer o.lign.
Det har samtidigt sparet både vognmænd og styrelse for administrative byrder, at der ikke skal
bruges tid på ansøgning og sagsbehandling hver eneste gang, at vognmanden skal tage et nyt kø-
retøj i brug. Der er i forvejen store udfordringer med lang leveringstid på et nyt køretøj, og enhver
yderligere forsinkelse kan være kritisk for vognmandens økonomi, operation og kundeforhold.
Den ændrede praksis kombineret med de i forvejen meget lange sagsbehandlingstider på tilladel-
ser medfører et rigidt og ufleksibelt system, der samlet set forringer erhvervets rammevilkår og
omstillingsparathed.
Praksisændringen er begrundet med nye regler i Vejpakken
1
, der trådte i kraft 21. februar 2022.
Vi ser i Vejpakken ikke nye regler, der juridisk nødvendiggør en praksisændring (se
bilag 1).
Den tidligere praksis var desuden baseret på en fortolkning af EU-regler fra 2009. De pågældende
regler er ikke ændret med Vejpakken og er derfor fortsat gældende. Hvis praksisændringen skulle
være resultat af en ny fortolkning af disse regler, stiller vi os uforstående overfor, hvorfor fortolk-
ningen er ændret.
Vi er af den klare opfattelse, at den tidligere praksis er i overensstemmelse med EU-reglerne, og vi
ser intet formål eller grundlag for at anlægge en ny fortolkning, skulle det være tilfældet. Dan-
mark har i andre sammenhænge på vejtransportområdet stået fast på sin tolkning af EU-reglerne,
og det bør man også gøre i denne sag.
1
https://www.fstyr.dk/da/Lister/Nyheder/Nyheder/2022/02/Nye-krav-som-folge-af-Vejpakken-i-overskrifter
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 233: Kopi til orientering af henvendelse af 4/4-22 vedrørende Færdselsstyrelsens ændret administrativ praksis for udstedelse af tilladelser til vognmænd, fra Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, Danske Speditører, DTL - Danske Vognmænd, ITD og DI Transport
2554376_0002.png
Vi er ikke bekendt med, at der skulle være særlige udfordringer eller uhensigtsmæssigheder, som
fx snyd el.lign. med ’overskydende’ tilladelser, under den tidligere praksis. Vi er heller
ikke be-
kendt med, at den tidligere praksis skulle være kommet i Kommissionens søgelys for at være i
uoverensstemmelse med EU-reglerne.
Vi skal derfor opfordre til at genindføre den tidligere praksis, som sikrer en agil og fleksibel admi-
nistration af området, da EU-reglerne ikke ses at forhindre dette.
Jesper Kronborg
Branchedirektør
Dansk Erhverv Transport
Michael Nielsen
CEO
Dansk PersonTransport
Erik Østergaard
Adm. Direktør
DTL - Danske Vognmænd
Carina Christensen
Adm. Direktør
ITD
Lars Bech
Kommunikation- & Politisk chef
Danske Speditører
Rune Noack
Transportpolitisk chef
DI Transport
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 233: Kopi til orientering af henvendelse af 4/4-22 vedrørende Færdselsstyrelsens ændret administrativ praksis for udstedelse af tilladelser til vognmænd, fra Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, Danske Speditører, DTL - Danske Vognmænd, ITD og DI Transport
Bilag 1. EU-reglerne
Nye regler i EU’s Vejpakke –
nødvendiggør ikke praksisændring
Der ses med EU’s Vejpakke (forordning 2020/1055) ikke indført nye regler til det eksisterende
regelsæt, der betinger, at virksomheder højst kan få udstedt én tilladelse pr. køretøj. Den regelæn-
dring i Vejpakken, der kommer nærmest at forholde sig til tilladelser og køretøjer, er en ændring
af artikel 5 og 16 i forordning 1071/2009.
Ifølge nyt litra e og g i artikel 5, stk. 1 skal virksomheden:
”e)
når der er givet tilladelse, råde over et eller flere køretøjer, som er indregistreret eller
godkendt til kørsel eller godkendt til anvendelse i overensstemmelse med lovgivningen i
denne medlemsstat, uanset om disse køretøjer er 100 % ejet eller f.eks. besiddes i henhold
til en afbetalingsaftale eller en leje-
eller leasingkontrakt.”
”g) løbende og regelmæssigt råde over et antal køretøjer, som opfylder betingelserne i
litra e), og førere, der normalt er baseret i en driftscentral i denne medlemsstat, som i
begge tilfælde står i forhold til omfanget af de transporter, der udføres af virksomheden.”
Og ifølge nyt litra g i artikel 16, stk. 2, skal det nationale elektroniske register indeholde:
”g) registreringsnumrene på de køretøjer, som virksomheden råder
over i henhold til arti-
kel 5, stk. 1, litra g)”.
Den tidligere praksis burde fortsat kunne rummes og administreres indenfor disse regelændrin-
ger.
Regler gældende siden 2009
fortolkning af hidtidige regler bør videreføres
Den tidligere praksis har været administreret efter artikel 4, stk. 3 i forordning 1072/2009. Be-
stemmelsen er ikke ændret med Vejpakken og er fortsat gældende.
Skulle praksisændringen bero på en ny fortolkning af denne bestemmelse, opfordres der til at gå
tilbage til den tidligere fortolkning.
Artikel 4, stk. 3 i forordning 1072/2009:
”Etableringsmedlemsstaten overdrager indehaveren originaleksemplaret af fællesskabs-
tilladelsen, som skal opbevares af transportvirksomheden, samt et antal bekræftede ko-
pier svarende til antallet af køretøjer, som indehaveren af fællesskabstilladelsen råder
over som ejer eller på et andet grundlag, navnlig i kraft af en afbetalingsaftale eller en
leje-
eller leasingkontrakt.”
Under den tidligere praksis har der været anlagt en
fortolkning af bestemmelsen, hvor ”svarende
til”
ikke fortolkes indskrænkende og som udtryk for, at der præcist skal være et 1-til-1-forhold
mellem antal bekræftede kopier og antal køretøjer. Denne fortolkning kan med rimelighed opret-
holdes. Endvidere
er det muligt, at ”…råder
over som ejer eller på et andet grundlag…”
rummer
planlagte/aftalte indkøb af køretøjer.
Side 3/3