Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2553857_0001.png
NOTAT
4 . april 2022
2 021-288
Bilag 1 – Anmodninger om fravigelser fra tra-
fikforpligtelser i DSB’s fjern- og regionaltog-
trafik og S-togtrafik i 2023 (K23)
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra sine
trafikforpligtelser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag for
fjern- og regionaltogtrafikken henholdsvis S-togtrafikken 2023
med tilhørende argumentation for imødekommelse.
1. Anmodninger
1.1. Togtrafikken mellem København H og Holbæk
mandag-fredag
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB alle dage
skal køre 95 tog i grundbetjening mellem København H og Ros-
kilde og 38 tog mellem Roskilde og Holbæk.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra disse antal togafgange med 2 tog, så der på grund af denne
anmodning i stedet kører 93 tog mellem København H og Roskilde
og 36 tog mellem Roskilde og Holbæk.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB fortsætte med at
køre to ekstra supplementstog, der stopper ved alle stationer mel-
lem Roskilde og Holbæk mandag-fredag mellem København og
Holbæk, således at halvtimesdriften til/fra de mindre pendlerstati-
oner forlænges med to timer.
En identisk anmodning er blevet imødekommet siden 2020.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, at uanset, at der vil opstå rejsetids-
forlængelser på op til 32 minutter for passagerer, der tidligere be-
nyttede hurtigtoget mellem København og Holbæk, har DSB op-
lyst, 1) at omlægningen imødekommer et ønske fra passagererne
på strækningen om at få forlænget halvtimesdriften sen eftermid-
dag/tidlig aften til/fra på de mindre stationer mellem Roskilde og
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken og S-togtrafikken i 2023, fra transportministeren
2553857_0002.png
Side 2/9
Holbæk mandag til fredag, 2) strækningens pendlerklubber og DSB
vurderer, at fravigelsen giver en bedre betjening 3) at DSB forven-
ter, at tiltaget vil give en lille passagervækst i de berørte timer og 4)
at passagererne vil opleve en velkendt køreplan uden ændringer
sammenlignet med året før.
1.2. Togtrafikken mellem København-Køge Nord-
Næstved lørdage og søndage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at på lørdage
skal DSB køre 18 tog i supplementsbetjeningen mellem København
H og Køge Nord og 9 tog mellem Køge Nord og Næstved. På søn-
dage skal DSB køre 24 tog mellem København H og Køge Nord og
12 tog mellem Køge Nord og Næstved.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra disse antal togafgange med 1 tog på lørdage mellem Køben-
havn H og Køge og samtlige 9 tog mellem Køge og Næstved, og
med 4 tog på søndage mellem København H og Køge og samtlige
12 tog mellem Køge og Næstved.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB på strækningen Kø-
benhavn H-Køge Nord-Næstved indsætte 1 tog mere i grundbetje-
ningen lørdage og søndage, 2 tog mere i supplementsbetjeningen
mandag-fredag i dagtimerne samt et nyt nattog nætter efter fre-
dage og lørdage.
Konkret medfører fravigelsen, at der vil være timedrift i stedet for
halvtimesdrift i dagtimerne på lørdage og søndage, hvilket svarer
til den kendte køreplan for K22. Til gengæld udvides halvtimesdrif-
ten på hverdage både morgen og aften.
Dette er en ny anmodning.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, 1) at den ellers planlagte driftsud-
videlse på strækningen ikke har været indført tidligere (grundet
manglende forbindelse mellem Køge Nord og Køge), hvorved pas-
sagererne ikke vil opleve en forringelse, 2) at DSB forventer at om-
lægningen på strækningen samlet set vil øge passagervæksten, 3)
der kommer flere afgange i de tidlige og sene pendlertimer mandag
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken og S-togtrafikken i 2023, fra transportministeren
2553857_0003.png
Side 3/9
til fredag og 3) at pendlertalsmanden ikke har haft bemærkninger
til fravigelsen.
1.3. Togtrafikken mellem København og Holbæk
samt mellem København-Køge Nord-Nykøbing F lør-
dage og søndage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre
95 tog i grundbetjeningen mellem København H og Roskilde og 38
tog mellem Roskilde og Holbæk alle dage. Eftersom DSB benytter
den i DSB-kontrakten beskrevne mulighed for at reducere med 10
% på grund af senere trafikstart om morgenen på lørdage og søn-
dage, bliver kravet 85 tog mellem København H og Roskilde og 34
tog mellem Roskilde og Holbæk på lørdage og søndage.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra dette antal togafgange med 1 tog, så der på grund af denne
anmodning i stedet kører 84 tog mellem København og Roskilde og
33 tog mellem Roskilde og Holbæk på lørdage og søndage.
Desuden fremgår det af DSB-kontraktens trafikeringsplan, at DSB
skal køre 76 tog i grundbetjeningen mellem København H og Køge
Nord, 57 tog mellem Køge Nord og Ringsted og 38 tog på delstræk-
ningerne mellem Ringsted og Nykøbing F alle dage. Eftersom DSB
benytter den i DSB-kontrakten beskrevne mulighed for at reducere
med 10 % på grund af senere trafikstart om morgenen på lørdage
og søndage, bliver kravet 68 tog i grundbetjeningen mellem Kø-
benhavn H og Køge Nord, 51 tog mellem Køge Nord og Ringsted og
34 tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Nykøbing F på lør-
dage og søndage.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra dette antal togafgange med 1 tog, så der på grund af denne
anmodning i stedet kører 67 tog i grundbetjeningen mellem Kø-
benhavn H og Køge Nord, 50 tog mellem Køge Nord og Ringsted
og 33 tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Nykøbing F på
lørdage og søndage.
Til gengæld for de ønskede reduktioner vil DSB fortsætte med at
køre 4 nattog pr. retning mellem København og Roskilde, 1 nattog
pr. retning mellem Roskilde og Holbæk, 2 nattog mellem Roskilde
og Ringsted, 2 nattog mellem Ringsted og Næstved samt 1 nattog
mellem Næstved og Nykøbing F natten til lørdag og søndag.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken og S-togtrafikken i 2023, fra transportministeren
2553857_0004.png
Side 4/9
En identisk anmodning vedrørende København H – Holbæk er ble-
vet imødekommet siden 2016 og en identisk anmodning vedrø-
rende København H – Nykøbing F er blevet imødekommet siden
2020.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, 1) at nattogsbetjeningen mellem
København og Ringsted/Næstved fortsætter til gavn for passage-
rerne i tidsrum, hvor der ellers ikke offentligt alternativ, 3) at i gen-
nemsnit op til 100 passagerer forventes at få gavn af nattogene
til/fra Holbæk (ministeriet noterer, at der endnu ikke ikke findes
valide tal for nattogene til/fra Nykøbing F), 3) i tidsrum lørdage og
søndage, hvor der aflyses tog, kører der stadig stop tog til/fra de
berørte stationer, 4) både pendlertalsmænd og DSB vurderer, at
omlægningen samlet set giver en bedre betjening til gavn for passa-
gererne og 5) at passagererne vil opleve en velkendt køreplan uden
ændringer sammenlignet med året før.
1.4 Togtrafikken mellem Næstved og Nykøbing F
alle dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre
38 tog mellem Næstved og Nykøbing F alle dage. Eftersom DSB be-
nytter den i DSB-kontrakten beskrevne mulighed for at reducere
med 10 % på grund af senere trafikstart i weekender, bliver kravet
34 tog på delstrækningerne mellem Næstved og Nykøbing F på lør-
dage og søndage.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra disse antal togafgange med 3 tog alle dage, så der på grund
af denne anmodning og i stedet kører 35 tog mellem Næstved og
Nykøbing F mandag-fredag og 31 tog på lørdage og søndage mel-
lem Næstved og Nykøbing F.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2019.
Transportministeriet kan godkende anmodningen, og har i den for-
bindelse særligt lagt vægt på, at 1) de sparede togkilometer mellem
Næstved og Nykøbing F er med til at opretholde udvidelsen af be-
tjening med regionaltog mellem Ringsted og Slagelse samt kvarters
driften mellem Århus og Fredericia i myldretiden, 2) at pendler-
talsmændene ikke har haft bemærkninger til indholdet af den sam-
lede pakke og 3) at passagererne vil opleve en velkendt køreplan
uden ændringer sammenlignet med året før.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken og S-togtrafikken i 2023, fra transportministeren
2553857_0005.png
Side 5/9
1.5 Togtrafikken mellem København og Århus alle
dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at i supple-
mentsbetjeningen mandag-fredag mellem København H og Køge
Nord skal DSB køre 26 tog i begge retninger, mellem Køge Nord og
Ringsted skal DSB køre 13 tog i begge retninger og på delstræknin-
gerne mellem Ringsted og Århus skal DSB køre 12 tog i begge ret-
ninger. I supplementsbetjeningen på lørdage skal DSB køre 18 tog
mellem København H og Køge Nord i begge retninger og 9 tog på
delstrækningerne mellem Køge Nord og Århus i begge retninger. I
supplementsbetjeningen på søndage skal DSB køre 24 tog mellem
København H og Køge Nord i begge retninger og 12 tog på dels-
trækningerne mellem Køge Nord og Århus i begge retninger.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige disse krav, og i supplementsbetjeningen mandag-fredag i ste-
det køre 13 tog mellem København H og Køge Nord, 0 (nul) tog
mellem Køge Nord og Ringsted (der vil dog køre tog i grundbetje-
ningen i hele driftsdøgnet på strækningen) og 4 tog på delstræk-
ningerne mellem Ringsted og Århus. På lørdage vil DSB køre 9 tog
mellem København H og Køge Nord i begge retninger og 0 (nul)
tog på delstrækningerne mellem København H og Århus. På søn-
dage vil DSB køre 12 tog mellem København H og Køge Nord, 0
(nul) tog mellem Køge Nord og Ringsted og 2 tog på delstræknin-
gerne mellem Ringsted og Århus i begge retninger.
En identisk anmodning blev imødekommet første gang til K21.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB har oplyst, at kapaciteten
på Vestfyn er presset af internationale godstog, de standsende lo-
kaltog og DSB’s egne tog mellem København og Hamborg. Dertil
kommer, at der uanset reduktionen i supplementsbetjeningen fort-
sat vil være grundbetjening mellem København H og Århus og at
pendlerlyntog mellem København og Odense mandag-fredag op-
retholdes i timer, hvor der er flest passagerer.
1.6 Togtrafikken mellem Tinglev og Sønderborg på
søndage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre
10 tog mellem Tinglev og Sønderborg alle dage. Efter reduktion
med 10 % lørdag-søndag bliver kravet 9.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken og S-togtrafikken i 2023, fra transportministeren
2553857_0006.png
Side 6/9
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige dette krav med 1 tog og i stedet køre 8 tog om søndagen på
strækningen mellem Tinglev og Sønderborg.
Konkret aflyses aftentoget søndag til torsdag kl. 23.35 fra Sønder-
borg som i dag kun kører til Tinglev. Til gengæld for dette køres et
tog om morgenen mandag til fredag kl. 4.35 fra Sønderborg til Kø-
benhavn, hvor der er ankomst kl. 8.03.
En identisk anmodning blev imødekommet første gang til K22.
Transportministeriet kan godkende anmodningen, og har i den for-
bindelse særligt lagt vægt på, at 1) DSB vurderer, at der er større ef-
terspørgsel (forventet ca. 10 passagerer pr. afgang) efter et tidligt
morgentog mandag-fredag fra Sønderborg mod København end
der er efterspørgsel efter et aftentog kl. 23.35 fra Sønderborg, der
kun kører til Tinglev (i gennemsnit 2 passagerer i dag), 2) omlæg-
ningen giver fem nye, direkte forbindelser om ugen fra Sønderborg
til København og 3) det samlede antal togafgange på strækningen
er uændret.
1.7 Betjening af Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør og
Nyborg
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal
standse to gange pr. time i Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør og Ny-
borg.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige disse krav i aftentimerne med et tog alle dage i retning mod
Ringsted og om morgenen lørdag og søndag i retning mod Odense.
Dette medfører, at betjeningen af stationerne med timedrift i ste-
det for halvtimesdrift i retning mod Ringsted starter en time tidli-
gere om aften end foreskrevet i kontrakten. Dermed overholder
DSB ikke kravet til antal standsninger i Nyborg, Korsør, Slagelse,
Sorø og Ringsted i time 22 alle dage, og DSB overholder ikke kravet
i Slagelse, Korsør og Nyborg i time 7 lørdag og søndag. Dette skyl-
des, at DSB ønsker at opretholde en hurtig forbindelse (lyntog)
mellem København og Fyn/Jylland om morgenen frem for det
langsommere IC-tog.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2017.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB har oplyst, 1
)
at der i det
pågældende lyntog, der ønskes opretholdt, i gennemsnit er 140
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken og S-togtrafikken i 2023, fra transportministeren
2553857_0007.png
Side 7/9
passagerer pr afgang i retning mod Ringsted og i gennemsnit 120
passagerer i retning mod Odense, mens der i IC-toget i gennemsnit
var 80 passagerer pr afgang i retning mod Ringsted og i gennem-
snit 70 passagerer i retning mod Odense, 2) at passagererne i lyn-
toget vil få forlænget rejsetid, hvis lyntoget skal omdannes til IC-
tog, der betjener de berørte stationer, 3) at passagererne på de be-
rørte stationer har alternative rejsemuligheder en halv time tidli-
gere eller senere, 4) at pendlerrepræsentanterne på strækningen
ikke har haft kommentarer til fravigelsen og 5) at passagererne vil
opleve en velkendt køreplan uden ændringer sammenlignet med
året før.
1.8 Betjening af Kolding og Middelfart
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal
standse 1 gang pr. time i Kolding og Middelfart på strækningen
mellem Middelfart og Kolding alle ugens dage.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige dette krav i time 22 og i time 23 alle dage i begge retninger,
fordi DSB ønsker at køre lyntoget til Fredericia, hvor togsættet
til/fra Sønderborg afkobles. Derved fastholdes den hurtige forbin-
delse mellem København og Sønderborg, hvor rejsetiden er forkor-
tet med ca. 30 minutter mellem København og Sønderborg i for-
hold til K15. Det vil så kun være IC-toget mellem København og Es-
bjerg, der betjener Middelfart og Kolding på strækningen mellem
Middelfart og Kolding i time 22 og time 23.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2016.
Transportministeriet kan imødekomme denne anmodning og har i
den forbindelse lagt vægt på, at DSB har oplyst, 1) at DSB herved
kan fortsætte med at sikre kort rejsetid til og fra Sønderjylland, 2)
passagererne vil ikke opleve en ændring, da DSB har betjent Søn-
derjylland på denne måde siden 2016, 3) der sker ikke en ændring i
det samlede antal tog, blot en omfordeling i strækningerne mellem
Middelfart, Fredericia og Kolding, og 4) at der er registreret en
passagervækst på strækningen Tinglev –Sønderborg fra 2016, hvil-
ket DSB vurderer kan skyldes den kortere rejsetid mellem Køben-
havn og Sønderborg.
1.9 Betjening af Børkop, Brejning og Hedensted
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal
standse 1 gang pr. time i Børkop, Brejning og Hedensted.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken og S-togtrafikken i 2023, fra transportministeren
2553857_0008.png
Side 8/9
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige dette krav i time 23 alle dage i begge retninger. Årsagen til an-
modningen er, at DSB – inden for rammerne af DSB-kontraktens
trafikeringsplan – har valgt at aflyse et regionaltog mellem Århus
og Fredericia (som ellers ville betjene de tre stationer) fremfor at
aflyse et IC-tog (som ikke betjener de tre stationer). DSB oplyser,
at det vil give problemer i forhold til skifteforbindelser og køre-
planstrukturen i øvrigt at lade IC-toget betjene de tre stationer i
den pågældende time.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2020.
Transportministeriet kan imødekomme denne anmodning og har i
den forbindelse lagt vægt på, at DSB har oplyst, 1) at passagerer
til/fra de tre stationer har mulighed for at tage toget fra Århus kl.
23.45 (i stedet for som tidligere allerede kl. 22.57), hvorved eksem-
pelvis kulturelle aktiviteter kan nås, 2) at DSB vurderer, at fravigel-
sen udgør en fordel for ca. 40 passagerer mod ca. 5 passagerer, der
vil opleve en ulempe og 3) at det samlede antal standsninger i løbet
af driftsdøgnet er uændret uanset fravigelsen.
1.10 Sæsonbetinget efterspørgsel i S-togtrafikken
I medfør af tillægskontrakt 22 til DSB-kontrakten, pkt. 3.3, har
DSB ret til at ændre placeringen af 152.662 togkilometer som følge
af sæsonbetinget efterspørgsel i S23.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at redu-
cere med 185.071 togkm. i S23, hvorved DSB overskrider rammen
med 32.409 togkm. Konkret ønsker DSB at reducere frekvensen
mellem Hundige og Solrød Strand i påsken og i sommerferieugerne
27-31 samt at reducere frekvensen på Ringbanen i sommerferie-
ugerne 28-30.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det desuden, at DSB vil indsætte
327.943 togkm. i S23 som kompensation for den reducerede togki-
lometerproduktion, hvorved DSB indsætter 142.872 togkm. mere,
end der fjernes.
Transportministeriet kan imødekomme DSB’s anmodning og har i
den forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB oplyser, 1) at DSB til-
passer driften til efterspørgslen i ferieperioder, hvor der er færre
passagerer end på normale ugedage, 2) at DSB vurderer at kunne
opretholde en tilstrækkelig siddepladskapacitet på de berørte
strækninger, 3) at DSB indsætter flere togkm. som kompensation
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken og S-togtrafikken i 2023, fra transportministeren
2553857_0009.png
Side 9/9
for de fjernede togkm. og 4) pendlertalsmændene bakker op om
ændringerne på de berørte strækninger.