Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2553033_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
15. december 2021
Uffe Ærboe Christiansen
[email protected]
19/02334-9
1/7
Opgørelse af trængsel på vejene i 2019
Formålet med denne opgørelse er at give et samlet overblik over trængslen for vejtrafikken i Danmark.
Trængslen er opgjort for 2019 på statsvejnettet og det overordnede kommunale vejnet.
På en gennemsnitlig hverdag i 2019 var den opgjorte forsinkelse på omkring 365.000 køretøjstimer. Når for-
sinkelsestimerne på et hverdagsdøgn omregnes til årsbasis, bliver det til ca. 84 millioner tabte køretøjstimer.
Tabet af timer svarer på årsbasis til ca. 70.000 fuldtidsstillinger. Omregnes forsinkelsestimerne til samfunds-
økonomi, var der i 2019 et samfundsøkonomisk tab på knap 28 mia. kr. pga. trængsel.
Vejdirektoratet opgjorde trængslen i 2016 til 335.000 køretøjstimer. Der har således været en vækst i forsin-
kelsen på vejnettet på 9 pct. fra 2016 til 2019. I samme periode er trafikken steget med ca. 4 pct.
Trængslen og dens direkte samfundsøkonomiske konsekvenser er beregnet og så vidt muligt beskrevet med
udgangspunkt i de definitioner og kategorier for trængsel, som blev fastlagt i Projekt Trængsel
1
, og som blev
benyttet i en opgørelse af trængslen i 2010 gennemført af COWI. Analysens resultater er derfor i store træk
sammenlignelige med tidligere opgørelser. Der er dog fortsat mindre forskelle i opgørelsernes metode og
datagrundlag.
Hvor er der trængsel?
Den samlede forsinkelse pr. hverdag på 365.000 køretøjstimer er nedenfor fordelt på vejtyper og regioner.
Forsinkelser fordelt på vejtyper
Godt 75 pct. af trængslen stammer fra kommuneveje med en forsinkelse på i alt 277.000 køretøjstimer (tabel
1). På motorveje udgør trængslen 54.000 køretøjstimer, mens de øvrige statsveje bidrager med 35.000 køre-
tøjstimer.
Tabel 1.
Forsinkelse fordelt på vejtyper (køretøjstimer pr. hverdag)
Vejtype
Motorvej
Øvrige statsveje
Kommuneveje
I alt
Forsinkelse
2019
54.000
35.000
277.000
365.000
Kommuneveje udgør 95 pct. af det samlede vejnet. Det er derfor ikke overraskende, at størstedelen af
trængslen findes her. Når man ser på trængslen i forhold til længden af vejnettet (figur 1) ses det, at trængs-
len generelt set er større på motorveje end på kommune- og øvrige statsveje.
1
I Projekt Trængsel fra 2000 analyserede Vejdirektoratet, DTU, HUR m.fl. trængsel
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553033_0002.png
Figur 1
.
Forsinkelse fordelt på vejtyper i alt og pr. km vej (køretøjstimer pr. hverdag)
Forsinkelse (køretøjstimer)
Forsinkelse
pr. km vej
(køretøjstimer)
Kommuneveje
277.000
Kommuneveje
4
Øvrige statsveje
35.000
Øvrige statsveje
13
Motorvej
0
54.000
100.000
200.000
300.000
Motorvej
0
10
20
30
40
40
50
Forsinkelser fordelt på regioner
Forsinkelsen i Region Hovedstaden på 153.000 køretøjstimer udgør 42 pct. af den samlede landsdækkende
forsinkelse (Tabel 2). Derefter kommer Midtjylland, Syddanmark og Sjælland, mens Region Nordjylland er
den region, der har mindst trængsel. Når forsinkelsen relateres til trafikarbejdet i de forskellige regioner ses
det, at Region Hovedstaden skiller sig ud, og har den største forsinkelse pr. kørte km. De øvrige regioner har
en relativ ens forsinkelse pr. kørt km.
Den største relative vækst i forsinkelsen er sket i Nordjylland og Syddanmark, hvor væksten har været 13
pct. Den store stigning skal ses i det perspektiv, at forsinkelsen i regionen kommer fra et lavt niveau. Den
mindste vækst er sket i Region Sjælland med en vækst i forsinkelsen på 4 pct. En af årsagerne til den lave
vækst i forsinkelserne i Region Sjælland kan være udbygningen af Køge Bugt Motorvejen, som blev taget i
brug i slutningen af 2016. Den største vækst i forsinkelse i absolutte tal er dog Region Hovedstaden, hvor
ca. 43 pct. af den samlede stigning er sket.
Tabel 2.
Forsinkelse fordelt på regioner (køretøjstimer pr. hverdag)
Region
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
I alt
Forsinkelse Forsinkelse Forsinkelse pr. Vækst i for-
2016
2019
mia. køretøjskm
sinkelse
140.000
42.000
61.000
68.000
24.000
335.000
153.000
44.000
69.000
73.000
27.000
365.000
14.400
4.600
4.800
5.500
4.600
6.800
9%
4%
13%
7%
13%
9%
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553033_0003.png
Forsinkelser fordelt på vejtype og turformål
På kommuneveje er der generelt mere forsinkelse for fritidstrafikken end for pendlere og erhvervsture i for-
hold til de øvrige vejtyper. Fritidsture står således for 46 pct. af forsinkelsen på kommuneveje, mens det kun
er 35 pct. på motorveje. På motorveje får erhvervsturene den største andel af forsinkelsen med 13 pct. Last-
biler står derimod kun for 2 pct. af forsinkelsen, hvilket bl.a. skyldes, at de kun må køre 80 km/t, så det er kun
når hastigheden er under 80 km/t, at de forsinkes.
Figur 2
.
Forsinkelse på vejtype og turformål (andel af køretøjstimer pr. hverdag)
Kommuneveje
32%
5%
46%
12%
4%
Øvrige statsveje
37%
6%
40%
11%
6%
Motorvej
41%
13%
35%
11%
2%
0%
20%
Pendler
Erhverv
40%
Fritid
60%
Varebil
80%
Lastbil
100%
Trængsel på statsvejnettet
På statsvejnettet er der især trængsel omkring Hovedstadsområdet, de større byer samt Fynske Motorvej og
Østjyske Motorvej (Figur 3). Derudover er der en række trængselspletter fordelt rundt om i landet, hvilket fx
kan skyldes forsinkelse i større kryds.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553033_0004.png
Figur 3
.
Forsinkelse på statsvejnettet (køretøjstimer pr. km vej pr. hverdag)
Note: Forsinkelsen på motorveje er af metodiske årsager opgjort som den retning med mest forsinkelse ganget med to.
Forsinkelsen på motorveje er derfor lidt overvurderet. Forsinkelsen på de nyligt åbne motorveje (Frederikssundmotorve-
jen, Silkeborgmotorvejen og Holstebromotorvejen) er baseret på et skøn.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553033_0005.png
Samfundsøkonomi
Ovenstående opgørelse af trængsel giver et samfundsøkonomisk tab på knap 28 mia. kr. i 2019 (Tabel 3).
Tabet dækker primært over tidstab for personbiler, varebiler og lastbiler. Endvidere lider godset et tidstab, og
der er øvrige samfundsøkonomiske konsekvenser, hvilket bl.a. skyldes et reduceret arbejdsudbud.
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at der er store gener for erhvervslivet. Vare-, lastbiler og erhvervs-
trafik udgør således med 14,5 mia. kr. ca. 53 pct. af tabet.
Ca. 7 mia. kr. af det samfundsøkonomiske tab skyldes forsinkelse på statsvejnettet. Det svarer til ca. 25 pct.
af det samlede samfundsøkonomiske tab.
Tabel 3.
Samfundsøkonomisk tab af trængsel (mio. kr., 2021-priser)
Tidstab, vej
Tidstab, gods
Afgifter
Arbejdsudbudstab
I alt
Bolig/arb
4.400
-
-
400
4.800
Erhverv
3.600
-
-
400
4.000
Fritid
8.200
-
-
-
8.200
Varebil
7.000
-
100
800
7.900
Lastbil
2.300
100
-
300
2.700
I alt
25.500
100
100
1.900
27.600
Samfundsøkonomi fordelt på turformål og vejtype
Virksomheder og erhvervsrejsende har cirka halvdelen af det samfundsøkonomiske tab (Figur 4). Derefter
kommer fritidsrejsende og pendlere. Tabet for brugerne varierer i forhold til vejtypen. Virksomheder, er-
hvervsrejsende og pendlere har det største tab på motorveje med i alt 76 pct., mens tabet på kommuneveje
er 66 pct. For øvrige statsveje står denne gruppe for 72 pct. af tabet.
Figur 4.
Fordeling af tabet for brugerne (tid og kørselsomkostninger)
Kommuneveje
49%
17%
34%
Øvrige statsveje
54%
18%
28%
Motorveje
56%
20%
24%
0%
20%
40%
60%
Pendlere
80%
Fritidsrejsende
100%
Virksomheder og erhvervsrejsende
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553033_0006.png
Arbejdsudbud
Der er samlet set 1.760 mio. kr. i arbejdsudbudstab. Størstedelen sker i Hovedstadsområdet (43 pct.), mens
Syddanmark og Midtjylland har ca. 20 pct. af arbejdsudbudstabet. Nordjylland har den mindste andel med 7
pct.
Figur 5.
Arbejdsudbudstab fordelt på regioner
Syddanmark
18%
Sjælland
12%
Hovedstaden
43%
Nordjylland
7%
Midtjylland
20%
Metode
I forbindelse med Projekt trængsel blev trængselsbegrebet defineret som:
De gener, trafikanter påfører hin-
anden i form af nedsat bevægelsesfrihed, når de færdes i et trafiksystem.
Metoden til at opgøre trængslen består grundlæggende i at sammenligne trafikanternes faktiske hastighed
med den hastighed, de kunne have kørt med, hvis ikke der var andre trafikanter på vejnettet. Trængslen op-
står især før strækninger, hvor kapaciteten er ved at være opbrugt. Men trængslen omfatter også de forsin-
kelser, som skyldes, at trafikanterne skal holde tilbage for hinanden - fx hvis der er rødt i et trafikkryds. Disse
forsinkelser er størst i byerne.
For at beregne trængslen er der helt overordnet behov for:
- Trafiktal
- Data for fri hastighed
- Data for hastighed ved trængsel
Trafiktallene er baseret på Landstrafikmodellen, mens der på nogle af de større motorveje i Hovedstadsom-
rådet er anvendt faktisk talt trafik. Det er alene vejnettet i Landstrafikmodellen, der er anvendt. Dette vejnet
omfatter de veje med mest trafik, og dermed mest forsinkelse. De mindste veje er således ikke med i analy-
sen.
Data for hastigheder er hentet fra Vejdirektoratets GPS-data leveret af firmaet Inrix og er for person- og vare-
biler. Hastigheder for lastbiler er beregnet ud fra person- og varebiler, når disses hastigheder kommer under
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553033_0007.png
hhv. 80 og 70 km/t afhængigt af strækningerne. Forskellen mellem den fri rejsetid og rejsetid under trængsel
skal ganges med trafikmængderne på den pågældende strækning for på den måde at beregne trængslen.
Den fri hastighed er beregnet ud fra 90 pct. fraktilen. Det vil sige, at den fri hastighed på en given strækning,
er den grænse hvor 90 pct. af hastighederne ligger under. 90 pct. fraktilen er benyttet, da det sikrer sammen-
lignelighed med Projekt Trængsel og COWI’s opgørelse fra 2010. Som alternativ kan den fri hastighed base-
res på hastigheden om natten. Anvendelsen af 90 pct. fraktilen i stedet for nathastigheden resulterer i øget
trængsel - især på det kommunale vejnet.
Forsinkelsen er beregnet for hver halve time i tidsrummet kl. 6 til 20, så der i alt er 28 tidsbånd.
Forskel mellem metoderne i 2016 og 2019
Der er i opgørelsen af forsinkelsen i 2019 anvendt en anden metode til at fastlægge hastighederne på vej-
nettet end i opgørelsen af trængslen i 2016. For at sikre konsistens mellem opgørelsen i 2016 og 2019 er
der taget udgangspunkt i opgørelsen fra 2016. Denne opgørelse er fremskrevet med den relative vækst fra
2016 og 2019 beregnet med den nye metode.
Usikkerhed
Opgørelsen baserer sig på GPS-data fra omkring 3 mia. datapunkter for hele landet og hele 2019. Jo flere
køreture, der er data for på delstrækningerne, jo mere sikkert kan de faktiske middelhastigheder på forskel-
lige tidspunkter beregnes. Med den mængde GPS-data, der er til rådighed, vurderes usikkerheden på mid-
delhastighederne som små for de allerfleste delstrækninger.
På de mindste veje bliver usikkerheden af opgørelsen større, da der her er færre GPS-observationer. Proble-
met er imidlertid begrænset af følgende årsager:
- Landstrafikmodellens vejnet, som opgørelsen baserer sig på, indeholder kun større veje - dvs. de
mindste veje indgår ikke i opgørelsen
- Veje indgår kun i opgørelsen, hvis der er minimum ti GPS-dataobservationer
- Der er færrest observationer på strækninger med mindst trafik. Det er samtidigt her, at der typisk vil
være mindst trængsel. Derfor har det mindre betydning, at de udgår af opgørelsen.
Det skal endvidere bemærkes, at sammensætningen af køretøjerne, der indgår i de GPS-data, analysen ba-
serer sig på, kan ændre sig over tid. Det kan påvirke resultaterne, hvilket gør sammenligninger over tid
usikre.
7