Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
15. december 2021
Uffe Ærboe Christiansen
19/02334-9
1/7
Opgørelse af trængsel på vejene i 2019
Formålet med denne opgørelse er at give et samlet overblik over trængslen for vejtrafikken i Danmark.
Trængslen er opgjort for 2019 på statsvejnettet og det overordnede kommunale vejnet.
På en gennemsnitlig hverdag i 2019 var den opgjorte forsinkelse på omkring 365.000 køretøjstimer. Når for-
sinkelsestimerne på et hverdagsdøgn omregnes til årsbasis, bliver det til ca. 84 millioner tabte køretøjstimer.
Tabet af timer svarer på årsbasis til ca. 70.000 fuldtidsstillinger. Omregnes forsinkelsestimerne til samfunds-
økonomi, var der i 2019 et samfundsøkonomisk tab på knap 28 mia. kr. pga. trængsel.
Vejdirektoratet opgjorde trængslen i 2016 til 335.000 køretøjstimer. Der har således været en vækst i forsin-
kelsen på vejnettet på 9 pct. fra 2016 til 2019. I samme periode er trafikken steget med ca. 4 pct.
Trængslen og dens direkte samfundsøkonomiske konsekvenser er beregnet og så vidt muligt beskrevet med
udgangspunkt i de definitioner og kategorier for trængsel, som blev fastlagt i Projekt Trængsel
1
, og som blev
benyttet i en opgørelse af trængslen i 2010 gennemført af COWI. Analysens resultater er derfor i store træk
sammenlignelige med tidligere opgørelser. Der er dog fortsat mindre forskelle i opgørelsernes metode og
datagrundlag.
Hvor er der trængsel?
Den samlede forsinkelse pr. hverdag på 365.000 køretøjstimer er nedenfor fordelt på vejtyper og regioner.
Forsinkelser fordelt på vejtyper
Godt 75 pct. af trængslen stammer fra kommuneveje med en forsinkelse på i alt 277.000 køretøjstimer (tabel
1). På motorveje udgør trængslen 54.000 køretøjstimer, mens de øvrige statsveje bidrager med 35.000 køre-
tøjstimer.
Tabel 1.
Forsinkelse fordelt på vejtyper (køretøjstimer pr. hverdag)
Vejtype
Motorvej
Øvrige statsveje
Kommuneveje
I alt
Forsinkelse
2019
54.000
35.000
277.000
365.000
Kommuneveje udgør 95 pct. af det samlede vejnet. Det er derfor ikke overraskende, at størstedelen af
trængslen findes her. Når man ser på trængslen i forhold til længden af vejnettet (figur 1) ses det, at trængs-
len generelt set er større på motorveje end på kommune- og øvrige statsveje.
1
I Projekt Trængsel fra 2000 analyserede Vejdirektoratet, DTU, HUR m.fl. trængsel
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450