Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2553032_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
24. januar 2022
Thomas A. Sick Nielsen
[email protected]
+45 7244 3144
20/14241-23
1/5
Betydningen af trængsel for CO2-udledningen. Opgørelse for hele motorvejstrafik-
ken baseret på trængselsopgørelsen.
Betydningen af trængsel for CO2-udledningen fra motorvejstrafikken kan inddeles i sorte og grønne effekter.
Trængsel har sorte effekter, når den reducerer hastighederne til under 60 km/t og derfor bidrager til at forøge
CO2-udledningen, og grønne effekter når hastighederne er over 100 km/t, og trængsel derfor bidrager til re-
ducere CO2-udledningen. For hele motorvejstrafikken er det ca. 1,5 pct. af trafikken, der får sorte effekter af
øget trængsel, ca. 82 pct. af trafikken får grønne effekter af marginalt mere trængsel, mens resten kører un-
der forhold, der giver lavest mulige CO2-udledning. De sorte effekter af trængsel er især til stede på motor-
veje i de centrale dele af Hovedstadsområdet og ved Nordjyske og Østjyske motorvejs passage af Aalborg
og Århus.
Analyser af CO2-udledning fra benzin- og dieselbiler på Køge Bugt Motorvejen og Hillerød Motorvejen har
vist, at CO2-udledningen er lavest, når personbiltrafikken pga. trængsel kører med en hastighed, der er mel-
lem ca. 60 og 100 km/t. Ved et højere trængselsniveau, og deraf følgende lavere hastighed, øges CO2-ud-
ledningen. Og tilsvarende ved høje hastigheder. Ved et meget højt trængselsniveau, kan CO2-udledningen
pr. km blive højere, end den ville have været ved kørsel med tilladt hastighed (se Figur 1). Analysen dækker
alene motorveje. På andre veje vil køopbygning ved kryds have en væsentlig betydning for sammenhæn-
gene.
Figur 1. Sammenhæng mellem gennemsnitshastighed og CO2-udledning pr. bilkm på motorvej. Baseret på Connected
Cars data fra ca. 12.000 biler, der kørte på Køge Bugt Motorvejen eller Hillerød Motorvejen i slutningen af 2019 eller be-
gyndelsen af 2020.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553032_0002.png
Trængselsopgørelsen fra 2019 anvendes i dette notat til dels at opgøre hvor stor en del af det samlede tra-
fikarbejde på motorvejsnettet, der har henholdsvis ’sorte’ og ’grønne’ effekter af trængsel, og dels hvor dette
forekommer.
Trængselsopgørelsen er baseret på GPS data for hastigheder fra køretøjer på alle dele af vejnettet og på
alle tidspunkter af døgnet og året. På dette grundlag kan det opgøres hvor stor en andel af trafikken, der kø-
rer med forskellige hastigheder på de enkelte strækninger og på hele motorvejsnettet (se Figur 2).
18%
16%
Andel af trafikarbejdet på motorveje
Sorte effekter: 1,5 pct.
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Hastighed i km/t
110
Grønne effekter: 82 pct.
120
130
140
150
160
Figur 2. Fordelingen af trafikarbejdet på motorveje efter hastighed. Opgørelse baseret på trængselsopgørelsen 2019.
Sorte effekter af trængsel henviser til, at CO2-udledningen på en strækning øges i forhold til det laveste ni-
veau, der kan opnås ved kørsel på motorvej. Det sker, når hastigheden pga. trængsel bevæger sig under ca.
60 km/t. Ligger hastigheden derimod over 100 km/t vil trængsel medvirke til at reducere CO2-udledningen
pr. km, ned mod det laveste niveau, og effekterne af trængsel kan siges at være ’grønne’.
Inden for den samlede trafik på motorvejene er det ca. 1,5 pct. der har sorte effekter af trængsel. En meget
stor andel på ca. 82 pct. kører med hastigheder over 100 km/t. Denne del af trafikken vil have grønne effek-
ter af trængsel fordi, den medvirker til at CO2-udledningen pr. bilkm reduceres.
’Sorte’ effekter af trængsel
1
1,5 pct.
’Grønne’ effekter af trængsel’
2
82 pct.
Trafik på danske motorveje
1
Der køres med en gennemsnitshastighed under 60 km/t
2
Der køres med en gennemsnitshastighed over 100 km/t.
Tabel 1. Andele af trafikken på motorvejsnettet, der får sorte hhv. grønne effekter af trængsel. Baseret på data fra træng-
selsopgørelsen 2019.
Motorvejstrafik, der på grund af trængsel, får en større CO2-udledning pr. bilkm, end den ville have haft ved
kørsel med tilladt hastighed (110 km/t eller 130 km/t), er en delmængde af trafik med sorte effekter af træng-
sel. Opgjort som andel af det samlede trafikarbejde på motorvejene gælder dette for ca. 0,1 pct. af trafikar-
bejdet.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553032_0003.png
Fordelingen af trafik med sorte og grønne effekter på motorvejsnettet
Sorte effekter af trængsel på CO2-udledningen pr. bilkm er meget små på det meste af motorvejsnettet, men
gælder for 5-6 pct. af trafikken på de indre dele af hovedstadsområdets motorveje (særligt Motorring 3 og
dele af Hillerød- og Helsingørmotorvejen), samt korte strækninger ved motorvejens passage af Århus og Aal-
borg (Figur 3).
Trafik, der ville have grønne effekter af marginalt øget trængsel, udgør over 80 pct. af trafikken på en stor del
af motorvejsnettet. Andelen er mindre på strækninger, hvor trafikken er tæt en stor del af døgnet. Disse
strækninger er til dels sammenfaldende med strækninger, der har sorte effekter: strækninger i de indre dele
af hovedstadsområdet, samt Nordjyske- og Østjyske motorvej ved Aalborg og Århus. Der ses dog også an-
dre strækninger, hvor en større del af trafikken ’trykkes’ under 100 km/t, og ned i det hastighedsområde, hvor
CO2-udledningen bliver lavest. Det gælder f.eks. motorvejen vest og nord for Kolding og motorvejen syd om
Odense (Figur 4).
Fynske motorvej vest for Odense træder også frem på begge kort (Figur 3 og 4). Det skyldes den pågående
udvidelse og forholdene for trafikken under arbejdet.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553032_0004.png
Figur 3. Andel af trafik på motor-
vejsstrækninger, der får sorte ef-
fekter af trængsel (forøget CO2-
udledning pr. bilkm i forhold til det
lavest mulige/optimal kørsel).
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553032_0005.png
Figur 4. Andel af trafik på motor-
vejsstrækninger, der får grønne ef-
fekter af trængsel (trængsel vil
medvirke til at reducere CO2-ud-
ledning).
5