Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2553031_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
10. februar 2022
Thomas A. Sick Nielsen
[email protected]
+45 7244 3144
20/14241-25
1/3
Trængsel 2019 og konsekvenser for er-
hverv, arbejdsudbud og klima
De samlede forsinkelser pga. trængsel udgjorde omkring 365.000 køretøjstimer pr hverdag i 2019. Det sva-
rer til et samfundsøkonomisk tab på knap 28 mia. kr. i 2019. Erhvervstransporten får en mindre del af de
samlede forsinkelser, men står pga. lønomkostninger mv. for lidt over halvdelen af det samlede samfunds-
økonomiske tab. Forøgede rejsetider og omkostninger for pendling og erhvervstransport fører også til et tab
af arbejdsudbud svarende til et samfundsøkonomisk tab på 1,8 mia. kr. i 2019. I forhold til klimabelastningen
fra motorvejstrafikken betyder trængsel, at ca. 1,5 pct. af trafikken får forøget CO2-udledningen, mens ca. 82
pct. får reduceret CO2-udledningen.
Med udgangspunkt i bl.a. beslutningsforslag om kortlægning af konsekvenser af køkørsel har Vejdirektoratet
udarbejdet en opgørelse af den samlede trængsel og forsinkelse på vejnettet i 2019 samt ændringen i
trængselsniveauet fra 2016 til 2019. Opgørelsen omfatter bl.a. forsinkelser og samfundsøkonomiske konse-
kvenser for erhvervslivets transporter samt størrelsen på arbejdsudbudstabet. Parallelt med dette har sam-
menhængen mellem trængsel, køkørsel og CO2-udledning fra motorvejstrafikken været analyseret som
grundlag for et samlet billede af trængslens betydning for motorvejstrafikkens klimabelastning.
Opgørelsen af trængsel er baseret på GPS data fra køretøjer på alle større veje. Det gør det muligt at sam-
menligne den faktiske hastighed med den hastighed, der køres med, når der ikke er trængsel. Effekter for
erhverv og arbejdsudbud er vurderet med udgangspunkt i, hvor meget erhvervstrafik og pendling der påvir-
kes af forsinkelserne på de forskellige dele af vejnettet. Trængslens betydning for klimabelastningen opgø-
res alene for motorveje, hvor data for brændstofforbrug under kørsel har gjort det muligt at opstille en sam-
menhæng mellem gennemsnitshastighed og CO2-udledning.
Trængsel på vejene i 2019
På en gennemsnitlig hverdag i 2019 var den opgjorte forsinkelse på vejnettet på omkring 365.000 køretøjsti-
mer. Når forsinkelsestimerne på et hverdagsdøgn omregnes til årsbasis, bliver det til ca. 84 millioner tabte
køretøjstimer. Tabet af timer svarer på årsbasis til ca. 70.000 fuldtidsstillinger. Omregnes forsinkelsestimerne
til samfundsøkonomi, var der i 2019 et samlet samfundsøkonomisk tab på knap 28 mia. kr. pga. trængsel
(2021-priser).
Vejdirektoratet opgjorde trængslen i 2016 til 335.000 køretøjstimer pr. hverdagsdøgn. Der har således været
en vækst i forsinkelsen på vejnettet på 9 pct. fra 2016 til 2019. I samme periode er trafikken steget med ca. 4
pct.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553031_0002.png
Tabel 1.
Forsinkelse pr. hverdag fordelt på vejtyper
Vejtype
Motorvej
Øvrige statsveje
Kommuneveje
I alt
Forsinkelse 2019
54.000 køretøjstimer
35.000 køretøjstimer
277.000 køretøjstimer
365.000 køretøjstimer
Ca. 3/4 af den samlede trængsel er på kommunernes veje, mens statens veje står for resten. Det skal ses i
sammenhæng med, at kommunernes veje udgør ca. 95 pct. af det samlede vejnet og har derfor en stor del
af både trafik og trængsel. Statens motorveje anvendes til gengæld intenst og har de største niveauer af
trængsel i forhold til vejnettets længde.
Trængslen på statens veje er størst i Hovedstadsområdet, samt på Fynske Motorvej, E45 og omkring de
største byer.
Betydning for erhvervslivets transport
Den del af erhvervslivets transporter, der kører på tidspunkter med trængsel, får forsinkelser og øgede om-
kostninger.
På kommunernes veje står erhvervstransport for ca. 9 pct. af de samlede forsinkelser, mens det for motor-
veje og øvrige statsveje er hhv. 15 pct. og 12 pct. Erhvervstransporten består både af persontransport (for-
retningsrejser o.l.) og godstransport med lastbil. På motorveje påvirkes lastbiler i mindre grad af forsinkelser
end på andre veje, fordi de er begrænset til en makshastighed på 80 km/t. Den øvrige trafik når først under
80 km/t på motorvej, når trængselsniveauet er meget højt.
På grund af omkostninger til arbejdstid, værdi af gods mv. vejer de samfundsøkonomiske omkostninger ved
forsinkelser for erhvervslivets transporter væsentligt højere end for den øvrige trafik. Den del af de sam-
fundsøkonomiske omkostninger, der skyldes forsinkelser for erhvervstransport, vurderes til at være 14,5 mia.
kr. i 2019. Det svarer til 53 pct. af det samlede samfundsøkonomiske tab ved trængsel i 2019.
Betydning for arbejdsudbuddet
Trængsel på vejene øger tidsforbrug og omkostninger til pendling og erhvervstransport. Trængslen får der-
ved negative konsekvenser for den samlede adgang til arbejdskraft.
Særligt pendling foregår på tidspunkter med meget trængsel. På kommunernes veje står pendling for ca. 32
pct. af de samlede forsinkelser, mens det for motorveje og øvrige statsveje er hhv. 41 pct. og 37 pct. De
samlede forsinkelser for pendling og erhvervstransport i 2019 vurderes at svare til et arbejdsudbudstab med
en samfundsøkonomiske værdi på 1,8 mia.
Klimaeffekter af trængsel på motorveje
Analysen af CO2-udledning fra benzin- og dieselbiler viser, at CO2-udledningen på motorvej er lavest, når
personbiltrafikken pga. trængsel kører med en hastighed, der er mellem ca. 60 og 100 km/t. Ved et højere
trængselsniveau, og deraf følgende lavere hastighed, øges CO2-udledningen. Og tilsvarende når et lavere
trængselsniveau giver mulighed for højere hastigheder øges CO2-udledningen. Ved et meget højt træng-
selsniveau, kan CO2-udledningen blive højere, end den ville have været ved kørsel med tilladt hastighed.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Transportministeriets analyse af konsekvenser ved køkørsel, fra transportministeren
2553031_0003.png
For den samlede trafik på motorveje i 2019 betyder det, at ca. 1,5 pct. af trafikken pga. trængsel får forøget
CO2-udledningen i forhold til det lavest mulige. I lighed med fordelingen af de høje trængselsniveauer fore-
kommer dette især i Hovedstadsområdet og ved de største byer.
82 pct. af motorvejstrafikken får omvendt reduceret CO2-udledningen pga. trængsel, fordi trængslen reduce-
rer hastigheden uden det samtidigt medføre et væsentligt spild til accelerationer og nedbremsninger.
18%
Andel af trafikarbejdet på motorveje
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
Øget trængsel forøger
CO2 udledningen pr. km
CO2 udledningen pr. km
er lavest mulig
Øget trængsel reducerer
CO2 udledningen pr. km.
1,5% af motorvejstrafikken
16,5% af motorvejstrafikken
82% af motorvejstrafikken
10
20
30
40
50
60
70
80
90
Hastighed i km/t
100
110
120
130
140
150
160
Figur 1
Fordeling af motorvejstrafikken efter gennemsnitshastighed og trængselsgradens betydning for CO2 udledningen pr. køre-
tøjskm.
Vurderingen af trængslens betydning for CO2-udledningen tager ikke højde for omvejskørsel pga. trængsel
eller f.eks. elbiler, der kan reagere anderledes på trængsel, fordi en større del af energitabet kan genindvin-
des. Vurderingen er også afgrænset til motorveje. På andre veje vil stop og kø-opbygning ved kryds have en
stor betydning for sammenhængene. På baggrund af emissionstal fra andre EU-lande vurderes det, at øget
trængsel på øvrige veje generelt vil medføre en forøget CO2-udledning pr. bilkm.
3