Bus 866 og Bornholmslinjen
Bus 866
Bus 866 er et super godt transportmiddel. Det er en fordel for miljøet, at den ikke kører ombord på færgen.
Det er også en fordel for passagererne, at de går ombord på færgen og ikke skal ned på bildækket for alle
typer af biler.
Jeg synes, det er en stor fordel, at bus 866 ikke optager plads på bildækket ligesom Kombardo bussen gør.
Det skulle Kombardo ledelsen sløjfe. I stedet skulle kun benyttes bus 866.
Jeg er godt klar over prisen for billetter til Bornholmslinjen og Kombardobussen er billig.
Det koster dog noget at tænke på miljøet. Så derfor må vi betale rimelige penge til Bonholmslinjen og 866
bussen.
Vi skal huske
–
her tænker jeg både på Danmark og hele jordkloden
–
så vil alt ikke kunne lade sig gøre,
hvis vi kun går op i, hvor meget vi tjener, og hvor meget overskud, de forskellige ting kan give. Vi skal tænke
på miljøet.
Bornholmslinjen
Færgen fra Rønne-Ystad og retur skulle i udbud. Bornholmslinjen vandt udbuddet i september 2018.
Desværre viste det sig at blive en ringe færge. Følgende er eksempler på dette:
•
•
•
•
Dårlig indrettet færge
–
der er kun flysæde-agtige pladser. Det vil sige flysæder med nogle borde.
Dårlig indrettet bildæk. Nogle lastbiler skal eksempelvis bakke ud af færgen.
Dårlig indrettet butik. Butikken var meget større på de tidligere færger før udbuddet.
Færgen vipper meget mere end de tidligere færger før udbuddet. Selvom de har fået indarbejdet
en t-foil (en stabilisator) der skulle dæmpe hurtigfærgens bevægelser, hjælper det ikke. De stakkels
mennesker, der bliver søsyge, kan især mærke det. Mennesker, der er dårligt gående, vil også blive
påvirket af, at færgen vipper.
Bistroen og fastfood restauranten er ikke særlig lækre. Det eneste man kan købe, der er lækkert, er
Baresto kaffe.
Færgens adgang til de forskellige ting er under al kritik. Godt gående mennesker kan færdes
nogenlunde på færgen. Mennesker, der er dårligt gående, kan ikke færdes hensigtsmæssigt på
transportmidlet. Om vinteren er det meget koldt på færgen. Bl.a. når man skal ned på bildækket og
man skal tage elevator, så skal man udenfor.
•
•
Nu har jeg nævnt nogle ting, der er en stor ulempe for denne færge. Bornholmslinjen er billig i priser til
billetter. Det kan dog ikke være rigtigt, at hvis man har billige priser til billetter, så har man ikke råd til at
forbedre de andre eksempler.
Vi skal også tænke på turisterne, der skal over og besøge en af de skønne øer i Danmark. Det skal være
hyggeligt at skulle sejle frem og tilbage med færgen. Det er ikke hyggeligt at sejle længere. Nu skal det blot
overstås.
Med venlig hilsen
Susanne Skogstad