Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 221
Offentligt
2550073_0001.png
Ikke tekniske resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Februar 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
Ikke tekniske resumé
Indholdsfortegnelse
1
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8
1.9
1.10
1.11
1.12
1.13
1.14
1.15
1.16
1.17
1.18
1.19
Ikke teknisk resumé .......................................................................................................4
Baggrund ..................................................................................................................................4
Løsningsforslag.........................................................................................................................6
Miljøkonsekvensvurderingen - proces og metode ..................................................................9
Miljøkonsekvensvurderingens hovedkonklusioner ...............................................................10
Planforhold.............................................................................................................................11
Natur ......................................................................................................................................11
Kulturhistorie, kulturarv og fredninger ..................................................................................12
Landskab og byrum ................................................................................................................15
Materielle goder ....................................................................................................................17
Lysforhold ..............................................................................................................................17
Trafikale forhold.....................................................................................................................18
Støj og vibrationer .................................................................................................................19
Rekreative forhold, sundhed, motion og fritid ......................................................................20
Luftkvalitet og klimaeffekt .....................................................................................................22
Grundvand og drikkevand......................................................................................................24
Overfladevand - vandløb og søer ...........................................................................................24
Geologi, jordbund, forurenet jord samt råstoffer .................................................................24
Afværgeforanstaltninger........................................................................................................25
Overvågningsprogram............................................................................................................26
www.moe.dk
Side 3 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
2550073_0004.png
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
1
Ikke teknisk resumé
Dette er et ikke-teknisk resumé af de forhold og vurderinger der er foretaget i denne rapport om mil-
jøkonsekvensvurdering af en planlagt ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum i Københavns
Kommune.
Den planlagte vejforbindelse skal forbinde de to veje Ruten i Tingbjerg og Bystævnet i Husum. Den vil
derved skulle krydse Vestvolden, der er et nationalt og internationalt fortidsminde og et fredet natur-
område. Vejforbindelsen forventes at få en hverdagsdøgntrafik på ca. 8.200 køretøjer.
Miljøkonsekvensvurderingen er foretaget i medfør af vejloven.
Figur 1-1
Oversigtskort over Tingbjerg og Husum med området for placering af den planlagte
nye vejforbindelse.
1.1
Baggrund
Baggrunden for den planlagte vejforbindelse er boligpolitisk. Tingbjerg er, jf. parallelsamfundslovgiv-
ningen fra 2018, udpeget som et omdannelsesområde. Derfor er Københavns Kommune og boligor-
ganisationerne forpligtet til at gennemføre en udviklingsplan, der kan nedbringe andelen af almene
familieboliger i Tingbjerg/Utterslevhuse - områderne nord for Vestvolden - til maks. 40 %. På denne
Side 4 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
2550073_0005.png
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
baggrund ansøgte Københavns Kommune og boligselskaberne Trafik-, Bygnings- og Boligministeriet
om at kunne medregne boligudviklingsområdet Bystævneparken i udviklingsplanen. Bystævneparken
ligger i Husum lige syd for Vestvolden.
Ministeriet har givet tilladelse hertil, på betingelse af, at der bygges en vejforbindelse mellem de to
byområder. Vejen skal forbinde de to områder, der fremover vil kunne benytte de samme faciliteter,
som indkøbsmuligheder, fritidsaktiviteter, bibliotek mv. Desuden vurderes vejen at få en betydning
for trafikmønstret i området. Dette kan bidrage til udviklingen af de berørte byområder og fremme
en bedre integration mellem bydelenes borgere, virksomheder mv.
Selve projektet består i at etablere en ny vejforbindelse mellem vejene Ruten og Langhusvej i Ting-
bjerg og Bystævnet i Husum. Vejen får to kørebaner, en i hver retning, samt cykelstier og fortove i
begge retninger. Hertil kommer sidearealer til skråninger og etablering af spuns på forskellige del-
strækninger.
Projektet indebærer, at man må skære igennem fortidsmindet Vestvolden og fæstningsarealerne
nord for kanalen. Der bygges en bro over Fæstningskanalen. Endelig påvirker vejen de sammenhæn-
gende grønne arealer nord for Fæstningskanalen. Stier og andre faciliteter i området tilpasses og om-
lægges.
Figur 1-2
grunden.
Fra lokalplansforslag for Tingbjerg. Set fra nord mod syd. Bystævneparken ses i bag-
www.moe.dk
Side 5 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
1.2
Løsningsforslag
Københavns Kommune udførte i 2016 en undersøgelse af tre forskellige trafikale muligheder for at
åbne Tingbjerg op mod omgivelserne: en vejforbindelse mellem Tingbjerg og Mørkhøj i Gladsaxe, en
vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum via Vestvolden og en tredje mulighed bestående af etab-
lering af nordvendte ramper på Hillerødmotorvejen. En vejforbindelse fra Tingbjerg mod Mørkhøjvej
vil gå igennem Utterslev Mose-fredningen og Gladsaxe Kommune ønskede på dette tidspunkt ikke
denne løsning. Derudover var Staten ikke indvilliget i til at tilvejebringe en anlægslov, der skulle mu-
liggøre forbindelsen. Etablering af nordvendte ramper på Hillerødmotorvejen er vurderet til ikke at
have en samfundsmæssig betydning, som retfærdiggør projektet og projektet ville derudover også
skulle etableres i Utterslev Mose-fredningen.
Der er undersøgt andre mulige tekniske løsninger for etablering af en direkte vejforbindelse mellem
Tingbjerg og Husum, udover en vej i terræn, med henblik på at minimere indgreb i de fredede områ-
der, herunder en gravet tunnel, en boret tunnel, en højbro over Vestvolden og en dæmning på tværs
af Fæstningskanalen. Disse løsninger er dog blevet fravalgt af forskellige tekniske, miljømæssige og
økonomiske årsager. Enten fordi de vil kræve større omlægninger i det eksisterende vej- og lednings-
net, f.eks. tunnel-løsninger, eller fordi de vil fremstå meget dominerende i forhold til omgivelserne,
hvilket især gælder forslaget om en højbro. Løsningerne for en tunnel og en højbro vil desuden inde-
bære anlægsudgifter der er betydeligt større end de tilvalgte forslag.
Voldalléstien, der forløber langs hele Vestvolden, har stor værdi, som lokal rekreativ sti og som natio-
nal og regional cykelsti. Man har derfor undersøgt mulighederne for en niveaufri krydsning, dvs. at
Voldalléstien føres enten over eller under den nye vejforbindelse. En sådan niveaufri løsning vil prio-
ritere de lette trafikanter på langs ad Voldalléstien. Det er også undersøgt at føre vejforbindelsen un-
der Voldalléstien, både som tunnel og som højbro. Disse løsninger ville imidlertid kræve lange tilkør-
selsramper og medføre en række større indgreb i de fredede omgivelser, både visuelt og arealmæs-
sigt. En tunnelløsning kan desuden give udfordringer med tryghedsforhold. Og endelig indebærer
både tunnel- og cykelbro-løsninger forholdsvis store anlægsudgifter. En omlægning af krydset, mel-
lem Voldalléstien og vejforbindelsen, til en bro eller en tunnel er derfor fravalgt. I de tilvalgte løs-
ningsforslag vil Voldalléstien og den nye vej krydse hinanden i niveau.
Våbenpladsen og glacis’et på nordsiden af Fæstningskanalen er væsentlige elementer i fæstningens
opbygning. De var tiltænkt udfald fra fæstningen gennem den oprindelige udfaldsport. I dialogen
med myndigheder og organisationer blev der udtrykt ønsker om at skåne disse forpostanlæg. Bl.a.
derfor har man undersøgt forskellige linjeføringer med udgangspunkt i en tilslutning i niveau med ve-
jene Ruten og Bystævnet:
En direkte linjeføring gennem det oprindelige voldgennembrud og på tværs af våbenplads og gla-
cis (A)
En linjeføring udenom våbenplads og glacis mod vest (B og C)
Side 6 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
2550073_0007.png
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
En linjeføring udenom våbenplads og glacis mod øst (D)
Figur 1-3
Oversigtskort over undersøgte linjeføringer.
En direkte linjeføring (A), som var den oprindelige linjeføring i projektet, fodrer afgravning gennem
det oprindelige voldgennembrud samt et nyt gennembrud af våbenpladsen og glaciset, der er værdi-
fulde for-postarealer på fæstningens yderside på Tingbjerg-siden af voldanlægget. Den medfører
også nedbrydning af den eksisterende stibro på tværs af Fæstningskanalen. Løsningen er derfor ble-
vet fravalgt.
Den vestlige linjeføring (B), udenom våbenplads og glacis, er den bedste set fra et teknisk perspektiv,
idet linjeføringen skaber et kontinuerligt vejforløb mellem Ruten og Bystævnet, og prioriterer trafik-
strøm mellem Tingbjerg og Husum. Denne linjeføring undgår endvidere i større grad gennembrud af
våbenplads og glacis og muliggør bevarelse af den eksisterende stipassage på tværs af Fæstningska-
nalen.
Linjeføring C er placeret tættere på kolonihavehusene mod vest og tilslutter sig Ruten vinkelret, tra-
fikstrøm mellem Tingbjerg og Husum vil afvikles i et vigepligtskryds og vil ikke have en kontinuerlig
trafikflow. Linjeføring C er derfor fravalgt.
En østlig linjeføring (D) vil medføre tekniske udfordringer ved tilslutning til Ruten, hvilket vil kræve en
hel eller delvis nedrivning af en boligblok og vil medføre en større gennemskæring af Vestvolden.
Løsningen er derfor blevet fravalgt.
www.moe.dk
Side 7 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
2550073_0008.png
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
I dialogen med myndigheder og organisationer blev der udtrykt ønske om at undersøge muligheden
for at sænke vejen og bro, så lavt der er muligt, med henblik på at reducere den visuelle påvirkning af
vejforbindelsen. Linjeføringen (B) er blevet analyseret både som terrænnær løsning og som en sæn-
ket løsning, både med etablering af spuns og med skråninger, som har resulteret i de to løsningsfor-
slag der er konsekvensvurderet.
Etablering af spunsvægge vil bevare mest muligt af volden samt sikre tydelig adskillelse mellem for-
tidsminde og nyanlæg. Spunsvægge giver desuden mindst afgravning af fortidsmindets konstruktio-
ner, volde, våbenplads og glacis end etablering af skråninger. Stisystemet på tværs af vejen, nord for
Fæstningskanalen, skal omlægges ved sænkning af vejen og etablering af spuns på delstrækninger.
Sænkede delstrækninger med spunsvægge i begge sider kan dog opleves som et dominerende ele-
ment for de lette trafikanter som færdes på vejen, hvilket kan påvirke tryghedsfølelsen negativt. I
den terrænnære løsning, vil trafikanterne på vejen se de omkringliggende grønne omgivelser, hvilket
kan give en bedre færdselsoplevelse, især som fodgænger og cyklist.
Der er fordele og ulemper med den terrænnære løsning og den sænkede løsning. Derfor er det be-
sluttet at begge løsninger indgår og miljøkonsekvensvurderes i VVM-undersøgelsen:
Løsningsforslag 1: Vestlig linjeføring B buet forløb som terrænnær løsning
Løsningsforslag 2: Vestlig linjeføring B buet forløb som sænket løsning
Figur 1-4
Oversigtskort over vejens tracé, som er ens for begge løsningsforslag, samt tilslutning
til Ruten og Bystævnet. Figuren viser stikrydsningspunkt nord for Fæstningskanalen
for løsningsforslag 1.
Side 8 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
De to løsningsforslag har samme linjeføring og samme trafikale forhold. Vejens samlede bredde er
ca. 17,5 m, og vejen indrettes med en hastighed på 40 km/t. Tilslutningen i niveau ved vejene Ruten
og Bystævnet er fælles for begge løsninger.
Fæstningskanalen krydses via en trefags betonbro på 36 m i løsningsforslag 1, som spænder fra den
ene til den anden side uden understøtninger i Fæstningskanalen. I løsningsforslag 2 etableres der en
ét-fags betonbro på 21 m, også uden understøtninger i kanalen.
Forskellen på de to forslag ligger i deres højde i forhold til terrænet og i forskellig udformning af side-
arealerne. I løsningsforslag 1 følger vejen terrænet så vidt muligt, hvorved den kommer til at ligge
relativt højt i terrænet nord for Fæstningskanalen. I løsningsforslag 2 bliver vejen nedsænket i terræ-
net, særligt på nordsiden af Fæstningskanalen, hvorved vejen og trafikken kan virke mindre tydelig i
omgivelserne.
Det etableres spunsvægge ved gennemskæring af volden syd for Fæstningskanalen i begge løsninger.
Krydsningen med Voldalléstien etableres i niveau med vigepligt pålagt de stitrafikanter, som skal
krydse vejen i to tempi med hjælp af et støttepunkt. Krydsningen er ens for de to løsningsforslag.
Selve anlægsarbejdet forventes at kunne udføres på lidt over 1 år, hvor området som byggeplads vil
være lukket for offentlig adgang. Stierne på langs og på tværs af Vestvolden bliver omlagt i anlægsfa-
sen, så det stadig vil være muligt at færdes i området. Anlægsarbejdet forventes at støje som fra en
almindelig byggeplads, i arbejdstiden, dvs. om dagen på hverdage. Den nærmere tilrettelæggelse af
arbejdet vil blive planlagt i forbindelse med gennemførelse af anlægget.
1.3
Miljøkonsekvensvurderingen - proces og metode
Rammerne for denne miljøkonsekvensrapport fremgår af Vejlovens §17g og lovens Bilag 4. Miljøkon-
sekvensvurderingen er udført efter følgende overordnede metode:
1. De eksisterende natur- og miljøforhold kortlægges og det vurderes, hvordan de vil udvikle sig,
hvis projektet ikke bliver gennemført. Udviklingen, hvis projektet ikke gennemføres, kaldes refe-
rencescenariet eller 0-alternativet.
2. Påvirkninger på miljøet, som projektet vil kunne give anledning til, vurderes. Her ses dels på på-
virkninger i anlægsfasen, dels på påvirkninger i driftsfasen. Dette bliver sammenlignet med refe-
rencescenariet.
3. Beskrivelser, vurderinger og sammenligninger udføres for en række miljøfaglige emner, som gen-
nemgås nedenfor. For hvert emner udføres der en samlet en vurdering. I den vurdering indgår
også påvirkninger, som projektet kan få i kombination med andre projekter (såkaldt ”kumulative
påvirkninger”). Desuden vurderes det, om der er behov for tiltag til at afværge miljøpåvirkninger,
www.moe.dk
Side 9 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
som skal indarbejdes i projektet. Endelig om der er behov for overvågning samt en vurdering af
om vidensgrundlaget er fyldestgørende.
De forskellige miljøvirkninger vurderes efter deres væsentlighed. Der skelnes her mellem:
Væsentlig påvirkning
Moderat påvirkning
Mindre påvirkning
Ingen eller ubetydelig påvirkning
Positiv påvirkning
For at sikre et bredt vidensgrundlag har Vejdirektoratet inddraget Københavns Kommune, de lokale
boligselskaber og en række myndigheder og organisationer i arbejdet med udformning af projektet
og i vurderingerne af projektets påvirkninger af omgivelserne, særligt indenfor emnerne natur, kul-
turhistorie, støj, landskab og rekreative forhold.
1.4
Miljøkonsekvensvurderingens hovedkonklusioner
Den planlagte nye vejforbindelse kan ikke undgå at have væsentlige påvirkninger, som der i henhold
til dansk praksis ikke kan opnås dispensation for. Dette gælder for fortidsmindebeskyttelsen i muse-
umsloven og fredningen af Vestvolden, der er gennemført efter naturbeskyttelsesloven. Hertil kom-
mer, at arealerne, der er udset til vejanlægget, i den offentlige arealplanlægning er udlagt til grønne
områder / rekreative områder. Området anvendes af mange lokale og passeres hver dag af mange
pendlere, der cykler eller går gennem området.
Som det fremgår af de efterfølgende afsnit, er der gennem design og planlægningen af vejforbindel-
sen udført en række foranstaltninger til at afværge dvs. helt ophæve eller formindske miljøpåvirknin-
gerne.
De væsentligste miljøpåvirkninger er fundet i forhold til kulturhistorie, rekreative værdier, landskab
og planforhold. Det er vurderet, at projektet indenfor disse emner vil påføre omgivelserne væsent-
lige påvirkninger, der til en vis grad kan afværges, men ikke fuldstændigt.
Projektet vurderes desuden at indebære en række andre miljøpåvirkninger, som øget trafik, støj, luft-
forurening og lysforhold, der hver på sin måde påvirker omgivelserne, i projektområdet. Det er vur-
deret at der indenfor disse miljøemner vil være moderate eller mindre påvirkninger.
Endelig er der en række miljøemner for hvilke påvirkningerne er vurderet til at være af beskedent
omfang, dvs. mindre påvirkning eller ingen påvirkning. Det gælder for eksempel for vandmiljøet i
Fæstningskanalen og nedstrøms i Utterslev Mose, jordbundsforhold og forurenet jord samt grund-
vands- og drikkevandsforhold.
Side 10 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
Samlet vil det ikke inden for rammerne af den eksisterende lovgivning være muligt at gennemføre
projektet på grund af de omtalte væsentlige påvirkninger af de kulturhistoriske og rekreative værdier
i området. Projektet planlægges derfor gennemført via en anlægslov. I den videre planlægning må
miljøforhold og andre forhold afvejes med projektets samfundsmæssige betydning for to boligkvarte-
rer, som sammenkobles.
1.5
Planforhold
Der er lovgivning og gældende arealplaner, der regulerer arealanvendelsen på landsdækkende ni-
veau, regionalt niveau, kommunalt og helt lokalt. Ifølge planloven skal al arealanvendelse ske i over-
ensstemmelse med retningslinjer i denne planlægning. Planloven fastlægger, at nye planer skal udar-
bejdes og vedtages efter bestemte procedurer, der bl.a. sikrer inddragelse af offentligheden, et prin-
cip som går igen i EU's regelsæt.
Den aktuelle offentlige planlægning udlægger projektområdet og omgivelserne
Vestvolden
til
grønne og rekreative områder. Fingerplanen, der har status af landsplandirektiv, udlægger området
som en grøn kile fritaget for konstruktioner. Også i Københavns Kommuneplan er området udpeget
som grønt område, hvilket indebærer at arealet ikke kan bebygges eller anvendes til tekniske anlæg.
Fingerplanen og kommuneplanen må derfor justeres i overensstemmelse med evt. beslutning om
gennemførsel af den nye vejforbindelse. Dette gælder for både løsningsforslag 1 og løsningsforslag 2.
1.6
Natur
Der er undersøgt forekomster af forskellige naturtyper (biotoper), og områdets funktion som leveste-
der for planter og dyr er vurderet, med særligt fokus på nationalt og internationalt beskyttede arter
og nationalt beskyttet naturtyper. Særlig opmærksomhed er rettet mod eventuelle bestande af arter
beskyttet efter EU's naturbeskyttelsesdirektiv anført på bilag IV. Det drejer sig især om padder og om
flagermus.
Ved undersøgelsen er tidligere registreringer i rapporter og databaser gennemgået, og der er udført
feltundersøgelser i projektområdet og omgivelserne.
Der er i disse undersøgelser ikke fundet naturtyper eller arter, der kan forventes påvirket i en væ-
sentlig grad og på en sådan måde, at man af den grund ikke skulle kunne gennemføre projektet. I
feltregistreringerne er der fundet skrubtudse og butsnudet frø (udenfor projektområdet), men ikke
andre arter af padder, og Fæstningskanalen vurderes ikke velegnet som ynglelokalitet for padder.
Der er konstateret forekomst af 6 forskellige arter af flagermus, der fouragerede i området og poten-
tielt bruger området til sommerkvarter eller mellemkvarter. Der er endvidere registreret mulig yngel
af dværgflagermus i udkanten af projektområdet, udenfor de områder der inddrages i projektet. Der
er ikke fundet lokaliteter egnede som vinterkvarter. Der fældes 3 træer med hulheder, som
www.moe.dk
Side 11 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
potentielt kan anvendes af flagermus om sommeren, men der er ved feltundersøgelsen ikke fundet
væsentlig aktivitet omkring de træer. Vejprojektet vil gennemskære flagermusenes fourageringsom-
råder og ledelinjer, hvilket forventes at ændre flagermusenes flyvemønstre, men uden væsentligt at
forringe deres fourageringsmuligheder i området. Projektet vurderes samlet ikke at forringe områ-
dets økologiske funktionalitet for flagermus.
Den planlagte vejforbindelse vil i nogen grad begrænse dyrs færdsel og planters udbredelse langs vol-
den og Fæstningskanalen. I anlægsfasen afværges dette med stormasket, passabelt hegn, i driftsfa-
sen vil broen være passabel langs Fæstningskanalen. Der er ikke fundet grundlag for at vurdere, at
det planlagte projekt vil indvirke væsentligt på passager eller bestande af dyr eller planter.
Vejforbindelsen vil lægge beslag på arealer med forskellig flora og medføre at ca. 40 træer fældes.
Der er ikke indenfor området fundet beskyttede eller rødlistede plantearter. Overfladejord vil blive
opbevaret i området under anlægsfasen og anvendes til tilbagelægning ved afslutning af anlægsar-
bejdet, således af frøbanken fra den eksisterende flora kan spire igen. Endvidere genplantes de mid-
lertidige arbejdsarealer i henhold til en beplantningsplan særligt tilpasset området. Det forventes at
fugle og mindre dyr hurtigt genetablerer sig i disse midlertidigt inddragede arealer.
Samlet vurderes det, at projektets vil få en
moderat til mindre
påvirkning på naturforholdene i områ-
det.
1.7
Kulturhistorie, kulturarv og fredninger
Vejforbindelsen skal krydse Vestvolden, som er et enestående og værdifuldt fortidsminde. Volden
blev opført i slutningen af 1800-tallet, som en del af Københavns befæstning, i skyggen af nederlaget
ved Dybbøl i 1864. I sin tid var voldanlægget det største bygningsværk, der var opført i Danmark. Mi-
litærhistorisk er fæstningsværket internationalt berømt for sin særlige opbygning, gode bevaringstil-
stand og store udstrækning rundt om København.
På det historiske kort fra 1889 ses den samlede befæstning. Rundt omkring København blev der an-
lagt skanser til lands og i Øresund, se
Figur 1-5.
Under første verdenskrig talte forsvarsstyrken op til
50.00 mand. Mod nord kunne man på få døgn skabe et stort vådområde med vand fra Furesøen,
”den forberedte oversvømmelse”. Vestvolden med fæstningskanal og kanonstillinger skulle beskytte
hovedstaden mod en fjende fra vest.
I forhold til bevaringen af fæstningsanlægget er vejforbindelsen placeret et særligt sted, idet der
netop her er en udfaldsport i volden og særlige forpostarealer på Tingbjergsiden af Fæstningskana-
len. Forpostarealerne kaldes våbenpladsen og glaciset.
Ifølge Københavns Museums arkivkontrol kan det desuden ikke udelukkes at man kan gøre andre ar-
kæologiske fund i området. Der er tidligere gjort fund ved den gamle Husum landsby beliggende tæt
Side 12 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
ved projektområdet. Der skal derfor i den evt. videre planlægning for vejforbindelsen fortsat være
fokus på arkæologiske forhold med inddragelse af museet.
Som fortidsminde er volden beskyttet i henhold til museumsloven og desuden er området som
nævnt ovenfor fredet efter naturbeskyttelsesloven.
Museumsloven skal sikre
bevarelsen og oplevelsen af fortidsminder. Jf. lovens §29e: ”Der
må ikke
foretages ændring i tilstanden af fortidsminder. Der må heller ikke foretages udstykning, matrikule-
ring eller arealoverførsel, der fastlægger skel gennem fortidsminder”.
Kulturministeren
kan i særlige
tilfælde gøre undtagelse fra denne bestemmelse og rådgives herom af Slots- og Kulturstyrelsen.
www.moe.dk
Side 13 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
2550073_0014.png
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Figur 1-5
Kort over Hovedstadens befæstning efter opførelsen af Vestvolden. Figur fra Fædre-
landets Forsvar, 1889.
Naturbeskyttelsesloven skal bl.a.: ”…
beskytte naturen med dens bestand af vilde dyr og planter samt
deres levesteder og de landskabelige, kulturhistoriske, naturvidenskabelige og undervisningsmæssige
værdier”.
Særligt værdifulde områder kan ifølge loven beskyttes ved en arealfredning. Der er
Side 14 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
gennemført en sådan arealfredning af Vestvolden i 1996. Fredningen har tre formål (fredningsken-
delsens §1):
1. at beskytte fæstningsanlægget Vestvolden som historisk monument og derved sikre en oprethol-
delse og muliggøre en forbedret oplevelse af de kulturhistoriske værdier, der knytter sig til an-
lægget,
2. at bevare og forbedre de landskabelige og biologiske værdier, der er knyttet til fredningsområ-
det, herunder at sikre fæstningsanlægget passende omgivelser og øge områdets funktion som
spredningskorridor for plante- og dyreliv, og
3. at fastholde og sikre offentlighedens ret til at færdes i området samt at regulere områdets an-
vendelse til almene fritidsformål i øvrigt.
Projektet er tilpasset, således at påvirkningen på forpostarealerne er minimeret betydeligt. Den op-
rindelige linjeføring var en lige linje mellem Langhusvej og Bystævnet, hvilket ville gå gennem midten
af våbenpladsen og glaciset. I stedet foreslås der nu en linjeføring, der buer mod vest, så at vejen
undgår våbenpladsen og til dels glaciet. Desuden vurderes det, at
løsningsforslag
2 - den sænkede
løsning - vil påvirke oplevelsen af fortidsmindet mindre end
løsningsforslag 1
- den terrænnære løs-
ning. I løsningsforslag 2 ligger vejanlægget nemlig dybere i forhold til det omgivende terræn og vil
derfor syne mindre og påvirke oplevelsen af fortidsmindet mindre.
Med den buede linjeføring og evt. forsænkning vil påvirkningen af fortidsmindet og den fremtidige
oplevelse af voldanlægget være formindsket. Desuden tages der vare på evt. yderligere arkæologiske
fund. Samlet vurderes det dog ikke muligt at undgå, at projektet vil indebære en
væsentlig påvirk-
ning
på Vestvolden som beskyttet fortidsminde og som fredet naturområde.
1.8
Landskab og byrum
En oversigt over omgivelserne ses på
Figur 1-6.
Områdets landskabelige kvaliteter er i høj grad knyt-
tet til Vestvolden som et strukturerende, menneskeskabt landskabselement med den tilhørende
Fæstningskanal og den grønne korridor. Vestvolden og de grønne områder langs med denne, frem-
træder som et skov- og kratbælte eller en mosaik, der varierer mellem skovbevoksninger/blandings-
skov, åbne græsarealer og klippede plæner samt kolonihaveområder og legepladser. Bebyggelses-
strukturen i Tingbjerg er hovedsageligt bestående af treetagers boligblokke. I den nordlige del af Bys-
tævnet, østlig side, findes Kobbelvænget, en funktionalistisk parkbebyggelse op til syv etager. I den
vestlig side er bebyggelsen lavere.
I anlægsfasen vil anlægsaktiviteter være visuelt dominerende, og byggehegnet vil skabe en fysisk bar-
riere i parkområdet. Projektet indebærer at projektområdet skal ryddes for alt vegetation indenfor
arbejdsarealet, det betyder at der skal fældes ca. 40 træer i begge løsningsforslag. Der indgår i pro-
jektet at beplantningen genetableres i så vid udstrækning som muligt efter anlægsarbejdet er udført.
Det betyder at dyre- og plantelivet langs vejen vil genetablere sig. Den midlertidige arealinddragelse
www.moe.dk
Side 15 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
2550073_0016.png
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
under anlægsarbejdet vurderes derved ikke at være en væsentlig forringelse af området men vil op-
leves som en betydelig visuel barriere i de grønne områder. Påvirkning vurderes derfor som
moderat.
I driftsfasen er den landskabelige påvirkning af projektet vurderet ud fra sin udformning via visualise-
ringer. Visualisering består i, at man på billeder indlægger den planlagte nye vejforbindelse, således
at man får et billede af vejforbindelsens fremtoning og påvirkning på det omgivende landskab og by-
rum.
Figur 1-6
Dronebillede fra luften, ca. ved Tingbjerg Kirke mod sydøst. Det ses byggeriet langs
Ruten og bebyggelse på Kobbelvænget langs volden. MOE, februar 2016. Den plan-
lagte vej vil krydse den grønne korridor og forbinde Ruten, der ligger til venstre i bille-
det med Bystævnet, der ligger til højre.
Det vurderes at den planlagte vejforbindelse vil dele Vestvolden og parkarealerne nord for Fæst-
ningskanalen op, og vil lokalt dominere oplevelsen af landskabet og byrummet for dem, der opholder
sig ved eller benytter Vestvolden, f.eks. naboer, lokale borgere, besøgende samt pendlere.
Side 16 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
Begge løsningsforslag vil påvirke de landskabelige værdier i betydelige grad og vil være dominerende,
set fra alle sider, særligt fra syd hvor vejen vil være mest synlig. På lidt afstand, øst og vest for pro-
jektområdet vil den visuelle påvirkning være langt mindre, idet vejanlægget bliver mere eller mindre
afskærmet af skov, krat og terræn. Løsningsforslag 1 vil fremstå mere synligt, særligt nord for Fæst-
ningskanalen, fordi vejen ligger terrænnært og dermed højere end løsningsforslag 2.
Områdes stiforbindelser tilpasses de nye forhold, hvilket vil påvirke den landskabelige oplevelse af
parkområdet, især løsningsforslag 2, hvor vejen er sænket og terrænspringet ikke tillader en kryds-
ning i niveau.
Begge løsningsforslag vil skabe en ny bevægelsesstrøm af trafikanter på tværs af det grønne område,
hvilket vil ændre den visuelle oplevelse af området, i højere grad i det terrænnære løsningsforslag 1.
Samlet vurderes den landskabelige påvirkning af projektet lokalt at være
væsentlig.
Reetablering af
beplantning i begge løsningsforslag vil afværge noget af den visuelle påvirkning. Det kan desuden
overvejes at begrønne eller beklæde eller male spunsvægge for at reducere disses visuelle påvirk-
ning.
1.9
Materielle goder
Ved materielle goder forstås her goder for mennesker i bred forstand. Dvs. naturlige eller menne-
skabte, private eller samfundsmæssige, faciliteter, der findes på stedet. I miljøkonsekvensvurderin-
gen er disse beskrevet og det er vurderet, hvordan de eventuelt påvirkes af projektet.
Samlet er vurderingen, at projektet, kan få en række
positive påvirkninger.
Generelt forventes der
en række positive påvirkninger på adgangsforhold, brugs- og ejendomsværdier knyttet til boligmas-
sen og bydelsfunktionerne. Til gengæld, vil de rekreative goder i lokalområdet miste noget af deres
værdi. Etableringen af et sammenhængende stisystem vil afbøde delvist denne påvirkning.
1.10 Lysforhold
I dag er størstedelen af projektområdet et grønt område, der er moderat belyst om natten langs
Voldalléstien og langs den eksisterende tværgående sti- og broforbindelse over Vestvolden.
Lyspåvirkning i anlægsfasen afhænger både af indretningen af byggepladsens belysning og anlægspe-
rioden. Der kan ske et væsentligt lysspild fra byggepladsen. Byggepladsen indrettes derfor med belys-
ning i henhold til arbejdstilsynets regler. Belysning skal ske ifølge en plan, der sikrer, at belysning af-
skærmes, spildlys udenfor pladsen undgås, samt at der gennemføres en effektiv lysstyring, så belys-
ningen på byggepladsen kun er tændt i de mørke perioder, og kun når der arbejdes på byggepladsen.
Derved vil belysningen medfører en mindre påvirkning i miljøet i anlægsfasen.
I driftsfasen er der udført en kvalitativ vurdering ud fra retningslinjerne og ud fra kendt viden om ly-
sets påvirkning på menneskers og dyrs kronobiologiske system (døgnrytme mv.) og områdets
www.moe.dk
Side 17 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
biodiversitet. Med det foreslåede belysningsdesign for den planlagte vejforbindelse vil der blive et
væsentligt spild af lys til de omgivende grønne arealer, hvilket i forhold til i dag må vurderes at være
en væsentlig påvirkning på den landskabelige oplevelse af området, såvel som for planter og dyr.
Disse påvirkninger afværges ved justering af lysdesign.
Der skal derfor udarbejdes en belysningsplan, i samarbejde med Københavns Kommune, der indehol-
der belysningsdifferentiering på delstrækninger, så de grønne områder belyses med lavere belys-
ningsklasse, etablering af belysningsarmaturer i fortovets forkant eller på master med lang
”arm”
som rækker ind over kørebanen og valg af armaturer som afskærmer for lysspild. Det skal også un-
dersøges hvordan afskærmning af billys om natten kan implementeres, f.eks. med beplantning eller
afskærmninger. Ved implementering af disse afværgeforanstaltninger vil den nye vejforbindelses be-
lysning få en
mindre påvirkning
på miljøet i driftsfasen.
1.11 Trafikale forhold
Der er udført beregninger af de fremtidig trafikale forhold i området med og uden en ny vejforbin-
delse mellem Tingbjerg og Husum. Disse beregninger belyser de trafikale forhold uden en ny vejfor-
bindelse (basis 2035) og forholdene med den nye vejforbindelse (scenarie 2035). Trafikmodelbereg-
ningerne anvendes til at vurdere, hvordan en ny vejforbindelse vil påvirke adgangen til Tingbjerg, og
hvilke ruter der fremover vil blive anvendt. Resultaterne er nærmere beskrevet i den trafiktekniske
baggrundsrapport der er udarbejdet i forbindelse med projektet.
Eksisterende og fremtidige forhold for cyklister og fodgængere vurderes på baggrund af observatio-
ner og kvalitative vurderinger og analyser.
Hvis vejprojektet ikke gennemføres, vil der som i dag kun være én enkelt vejadgang til Tingbjerg,
nemlig via Ruten ved krydset mellem Åkandevej, Ruten og Terrasserne, dvs. via Åkandevej og Hille-
rødmotorvejens frakørsel. På det eksisterende vejnet i området vil der ske en forøgelse af trafikken
som følge af den generelle samfundsudvikling og udviklingen i området.
Hvis den nye vejforbindelse gennemføres som planlagt, vil den indvirke på trafikmønstrene i området
og på det tilstødende vejnet. Trafikanter til Tingbjerg vil kunne vælge mellem to adgangsveje i fremti-
den. Trafikken på den nye vej forventes at blive ca. 8.200 biler pr. hverdagsdøgn (scenarie 2035). Tra-
fikken på Langhusvej og den vestlige ende af Ruten vil derved stige markant og Åkandevej vil aflastes.
På Husum-siden vil den nye vejforbindelse medføre en mærkbar trafikstigning på Bystævnet.
I projektets anlægsfase vil en del arbejdstrafik komme til og fra området, dels lastbiler med materia-
ler og dels trafik af personel til og fra byggepladsen. Antallet af lastbilture er lidt højere for løsnings-
forslag 2 end løsningsforslag 1, pga. af større mængder af jord og spunsvægge. Medarbejdertrafikken
forventes ikke at påvirke det samlede trafikmønster væsentligt i området. I anlægsfasen vurderes
begge løsningsforslag at medføre en moderat påvirkning på den lokale trafikafvikling, da anlægsar-
bejdet vil medføre forøget tung trafik i boligområder Tingbjerg og Husum.
Side 18 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
I driftsfasen
imødeses der permanente ændringer i trafikmønstrene på vejnettet i og omkring Ting-
bjerg og Husum. Fremkommeligheden for borgere i Tingbjerg vil forøges markant både for bilister,
cyklister og fodgængere, og Tingbjerg vil blive mindre trafikalt isoleret fra resten af byen. Desuden
giver forbindelsen mulighed for en forbedring af den kollektive trafik i Tingbjerg og Husum. Samlet
vurderes den trafikale påvirkning på vejnettet at være
mindre.
De to løsningsforslag må forventes at
påvirke trafikforholdene på samme måde.
1.12 Støj og vibrationer
Trafikstøj er vurderet ud fra den nuværende støjtilstand og de forventede støjpåvirkninger under an-
lægsarbejdet og når den nye vej er i drift.
I dag er området omkring Vestvolden i Tingbjerg-Husum ikke belastet med vejstøj. Bydelen Tingbjerg
er moderat belastet af støj, primært omkring bydelens fordelingsveje. Boligområderne syd for Vest-
volden, i Husum, er ikke støjbelastede i dag.
I anlægsfasen kan der forventes støj fra entreprenørmaskiner og specielt fra ramning/nedvibrering af
spuns. Ved spunsarbejder der kan, ved de nærmeste naboer på Ruten og ved kolonihaverne H/F Hu-
sum Haver, forventes høje støjniveauer (over 70 dB(A)) i perioder. Der vil desuden være nogen støj
fra lastbiltrafik, både nord og syd for volden. Kørsler med lastbil vil foregå i dagsperioden, og da der i
forvejen er en del trafik i området, vurderes det, at den forventede stigning i trafikken vil være rela-
tivt beskeden, og at lastbilernes støjbidrag vil udgøre en mindre påvirkning.
For at afbøde støjgenerne i anlægsfasen skal projektet, byggeaktiviteter- og perioder formidles i god
tid til naboer omkring projektområdet. Der skal så vidt muligt anvendes arbejdsprocesser, der skaber
de mindst mulige vibrationer og støjgener, herunder nedvibrering af spuns frem for ramning. Der skal
anvendes maskiner med lavere støjniveauer, og støjkilder skal afskærmes i relevant omfang. Anlægs-
arbejdet skal i øvrigt udføres efter Københavns Kommunes forskrifter om støj.
Trafikstøj, når vejforbindelsen er i drift, er vurderet for et influensområde omkring Tingbjerg og Hu-
sum og ud fra en sammenligning af den beregnede trafik i året 2035, med og uden den planlagte vej.
De største stigninger i trafikstøjen forventes langs den nye planlagte vejforbindelse og de veje, der
fører frem til den, navnlig Langhusvej, den vestlige del af Ruten og den nordlige del af Bystævnet.
Trafikstøjen fra den nye vej vil desuden give en væsentlig påvirkning i de rekreative områder nord for
Fæstningskanalen. Til gengæld vil der ske en formindskelse af trafikstøj langs de veje der aflastes,
navnlig Åkandevej.
Der er kun en marginal forskel mellem de to løsningsforslag, fordi længden af den forsænkede stræk-
ning er lille ift. vejens samlede forløb. Desuden er vejene ret brede, hvilket begrænser den afskær-
mende effekt.
www.moe.dk
Side 19 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Antallet af boliger, hvor der vil være en mærkbar forskel i trafikstøjens niveau er beregnet til 115 bo-
liger. I disse boliger er der beregnet en stigning i lydniveauet på 3 dB eller mere og samtidig en frem-
tidig støjbelastning på facaden over 58 dB. Ifølge beregningerne vil desuden 425 boliger få en mindre
stigning, 1-3 dB, hvilket erfaringsmæssigt ikke er mærkbart. Samtidig vil 187 boliger få en reduktion i
den nuværende belastning fra trafikstøj, mellem 1 og 3 dB.
Der er vurderet på mulighederne for forskellige støjreducerende foranstaltninger, f.eks. støjsvag as-
faltbelægning, reduktion af hastighed, etablering af støjskærme ved de rekreative områder, en støj-
skærm ved boligblok på Bystævnet, Kobbelvænget 1-7, og facadeisolering af boliger.
Støjsvag belægning vil ikke give nogen væsentlig støjreduktion, fordi hastigheden på den planlagte
vej er begrænset til 40 km/t. Effekten af en lavere hastighed vil ikke være mærkbar. Beregningerne
viser også at støjskærme langs de rekreative områder kun vil have lille støjreducerende effekt, og de
vil desuden fremstå meget dominerede i landskabet.
Til gengæld kan der opnås en del effekt ved lydisolering af facade/vinduer på de mest udsatte boli-
ger, og der vil blive givet tilbud herom ved facader med stigninger over 3 dB og hvor der samtidig er
en støjbelastning over 58 dB.
Samlet vurderes det, at støj fra trafikken vil være en
væsentlig
påvirkning i de rekreative områder og
ved nogle af boligerne på de tilstødende veje, hvilket skal afværges ved facadeisolering af de mest
udsatte boliger. I resten af influensområdet vurderes støjpåvirkningen at være
en mindre påvirkning,
idet forandring i støjbelastningen vil være under 3 dB eller reduceret i forhold til i dag.
1.13 Rekreative forhold, sundhed, motion og fritid
Området, hvor den nye vejforbindelse planlægges bygget og de omkringliggende områder langs Vest-
volden, har stor rekreativ betydning. Projektområdet fremstår i dag som et roligt område i Køben-
havn med ekstensiv parkdrift. De rekreative faciliteter i projektområdet udgøres af græsplæner, krat,
kolonihaver, legeplads og rekreative stier, se Dominerende i området er selve voldanlægget, der
medvirker til at skabe rekreative rum i forskellige niveauer.
På Tingbjerg-siden af Vestvolden ligger de gamle forpostarealer (glaciset og våbenplads), som i dag
udgøres af plæner og krat og danner en grøn korridor mellem Tingbjerg og Fæstningskanalen. Mod
vest ligger en række kolonihaver.
På Husum-siden af Vestvolden ligger Voldalléstien, der anvendes af mange lokale og pendlere på vej
til og fra dagens aktiviteter. Se
Figur 1-8.
Oprindeligt var den en militær transportvej langs indersiden
af volden til hurtig flytning af soldater og forsyninger. I dag er den en del af den nationale cykelrute
nr. 9. Langs hele Vestvolden benyttes den af lokale og pendlende cyklister. Desuden er der stier på
Side 20 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
2550073_0021.png
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
langs ad volden på nordsiden (Tingbjerg-siden). Trampestier langs kanalen og på volden vidner om
hyppigt brug.
Endelig er der en rekreativ stiforbindelse for cykler og gående på tværs af volden, der anvendes af
mange beboere på vejen ind og ud af Tingbjerg bydelen. Se
Figur 1-9.
Figur 1-7
Det eksisterende stinet omkring Vestvolden mellem Mørkhøjvej, Åkandevej, Ruten og
Bystævnet. Projektområdet er markeret med rødt.
Figur 1-8
Voldalléstien umiddelbart nord for Bystævnet, set vest. Billede fra 27.02.2021.
www.moe.dk
Side 21 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
2550073_0022.png
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Figur 1-9
Den eksisterende stibroforbindelse set fra Tingbjerg siden. MOE. 27.02.2021.
I anlægsfasen vil området blive afspærret og fungere som en byggeplads. Men de eksisterende stier i
området opretholdes og ledes udenom byggepladsen. Mens anlægsarbejdet står på, vil man altså
ikke kunne gå direkte fra den vestlige side til den østlige side eller omvendt, men må følge de om-
lagte stiruter. I driftsfasen, når vejforbindelsen er etableret, vil de grønne arealer nord for volden
fortsat være opdelt af vejen.
For at imødekomme disse påvirkninger er der i projektets design lavet muligheder for at komme på
tværs af vejen ved særlige krydsningspunkter. Der er overvejet en række forskellige løsninger. I den
tilvalgte løsning vil Voldalléstien krydse den ny vej i niveau, med vigepligt for de lette trafikanter på
stien. Det etableres et fartdæmpende bump på vejen ved stikrydsningen. Stiforbindelserne på Ting-
bjerg-siden omlægges og tilpasses. Der vil således fortsat være mulighed for at komme på tværs og at
opholde sig i området. Der opsættes hegn for sikkerhedens skyld ved overkanter af spuns.
Samlet er det vurderingen at projektet også med de nævnte afværgeforanstaltninger vil få en
væ-
sentlig påvirkning
på områdets rekreative værdier og funktioner. Med de indbyggede afværgeforan-
staltninger i projektet vurderes det dog, at området fortsat vil have rekreative muligheder og funktio-
ner.
1.14 Luftkvalitet og klimaeffekt
Vurderingen af luftkvaliteten har taget udgangspunkt i den eksisterende situation i projektområdet
og lokalområdet, ud fra eksisterende måleresultater og modelberegninger i Københavns Kommune.
I anlægsfasen er de forventede støv- og emissions forhold vurderet kvalitativ. I driftsfasen er påvirk-
ningen af den ændrede trafik på luftkvaliteten vurderet kvalitativ ved at sammenligne med tilsva-
rende veje med tilsvarende trafikmængder i nærheden af projektområdet. Klimaeffekter i
Side 22 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
anlægsfasen er vurderet på baggrund af CO
2
-udslip fra de produkter, materialer, transport og arbej-
der, der anvendes i anlægsprojektet. I driftsfasen, er klimaeffekten vurderet ved at analysere forskel-
len mellem 0-alternativet og løsningsforslag, begge i 2035. I opgørelsen af klimaeffekter i driftsfasen
indregnes også CO2-udledning fra drift og vedligeholdelse af anlægget. Luftkvaliteten i projektområ-
det er vurderet som god i dag.
I anlægsfasen kan der forekomme støvende arbejder og emissioner fra entreprenørmaskiner og eks-
tra trafik til og fra byggepladsen. Beboere, der bor tæt på anlægsområdet, kan derfor i perioder blive
påvirket af støv og emissioner fra anlægsarbejderne. Diffuse støvemissioner minimeres ved udlæg-
ning af køreplader, fartbegrænsning på grus og jordarealer, rengøring af materiel og af befæstede
veje samt i relevant omfang ved sprinkling af arbejds- og oplagringsområder. Desuden kan det kræ-
ves at entreprenørmaskinerne skal være udstyret med partikelfiltre, der reducerer partikelemissio-
ner.
Den nationale CO
2
-udledning fra anlægsprojektet omfattende produktion, transport og indbygning af
materialet er for de to løsningsforslag beregnet til hhv. 900 tons og 800 tons. Dette vil være forsvin-
dende i forhold til det samlede CO
2
-udslip i Københavns Kommune, som i 2019 var opgjort til
1.200.000 tons pr år. På den baggrund vurderes klimaeffekterne for anlægsperioden som
ubetyde-
lige.
For driftsfasen er der foretaget sammenligninger med veje med trafiktal og omgivelser, der svarer til
vejnettet i området, når den nye planlagte vejforbindelse er i drift. Når den er i drift med en hver-
dagsdøgntrafik på ca. 8.200 køretøjer og afledte trafikændringer på det omkringliggende vejnet, vil
påvirkning af luftkvaliteten pga. trafik emissioner være koncentreret i lokalområdet. På trods af at
der må forventes stigninger i koncentrationerne af luftforureningskomponenterne, ligger værdierne
betydeligt under grænseværdierne. Ændringerne i luftkvaliteten som følge af projektet vurderes på
denne baggrund som
ubetydelige.
Der er vurderet, hvilken ændring etableringen af den nye vejforbindelse giver i det samlede billede
for trafikken og deraf beregnet forandring i den samlede udledning af CO
2
. Ændringerne i CO
2
-udled-
ning og klimaeffekter af projektet vurderes også som
ubetydelige,
da antal kørte kilometer på vejnet-
tet som følge af løsningsforslagene ændres marginalt, ligesom den løbende drift- og vedligeholdelse
af anlægget kun giver et helt marginalt bidrag. Dette gælder både for løsningsforslag 1 og løsnings-
forslag 2.
I de kommende år forventes vognparken gradvist at forurene markant mindre end i dag. Ældre køre-
tøjer, der ikke opfylder de aktuelle EURO-normer, vil udfases, og der vil indfases køretøjer med en
mere optimal forbrænding samt eldrevne køretøjer. Samlet vil vognparken derved komme til at bi-
drage gradvist mindre til den lokale luftforurening.
www.moe.dk
Side 23 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
1.15 Grundvand og drikkevand
For grundvands- og drikkevandsforhold er det vurderet om den planlagte nye vejforbindelse kan for-
urene grundvandet eller lignende. Der har været særligt fokus på drikkevandsressourcer.
Der er ikke nogen nærtliggende kildepladser, hvor der indvindes drikkevand i nærområdet. Der er
ikke registreret forurenet jord i projektområdet, der vil kunne påvirke grundvandet i forbindelse med
gravearbejder i anlægsfasen. I forhold til risiko for tilførsel af forurenende materialer eller væsker der
kan forurene grundvandet er der krav til håndtering af disse. Med de indbyggede afværgeforanstalt-
ninger vurderes det derfor samlet, at projektet
ingen påvirkning
vil kunne få på grundvandforhol-
dene i området.
1.16 Overfladevand - vandløb og søer
Det er vurderet, at projektet ikke vil kunne påvirke vandkvaliteten, eller plante- og dyrelivet i Fæst-
ningskanalen eller i Utterslev Mose, hvor kanalen har sit udløb, øst for projektområdet.
Gennem anlægsfasen, er det vurderingen at mulighederne for forurening af vandet er meget små.
Kanalen vil ikke blive berørt af anlægsarbejdet. Broen vil blive hejst på plads, og arbejdet på broen vil
ske over sikkerhedsnet, så at der ikke kan falde genstande i Fæstningskanalen. Til maskinerne vil der
indrettes sikrede optankningssteder, således at risikoen for spild af væsker vil være minimal. Afvan-
ding af byggeområderne vil ikke tilgå kanalen, men det offentlige kloaksystem.
I driftsfasen, når vejen er i brug, bliver der heller ingen afvanding til kanalen. Hele vejanlægget afvan-
des til offentlig kloak og rensningsanlæg. Der er således ikke nogen løbende udledning af stoffer fra
vejen og risikoen for spild af væsker vil være minimal. Fæstningskanalen vil på et lille delstræk være i
skygge under vejbroen, men dette vurderes ikke at indvirke på miljøet i Fæstningskanalen.
Samlet vurderes projektet derfor at få
ingen eller ubetydelig påvirkning
på overfladevand.
1.17 Geologi, jordbund, forurenet jord samt råstoffer
Det er vurderet om projektet indebærer skade på jordbunden eller andre geologiske forhold. Særligt
vurderes det, om projektet indebærer, at der skal graves i forurenede jordpartier, hvad der kunne
medføre, at disse forureninger frigøres. Endelig vurderes det om anlægsprojektet vil spærre for rå-
stofressourcer eller forbruge så store mængder af råstoffer, at det evt. kan påvirke fremtidige forsy-
ningsforhold.
Der er ikke særlige geologisk forhold på stedet, og der er ikke kendte jordforureninger i anlægsområ-
det. Vejprojektet har begrænset udstrækning og vil ikke lukke for senere råstofudvinding eller for-
bruge uforholdsmæssigt store mængder af råstoffer.
Side 24 af 26
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Ikke tekniske resumé
Samlet vurderes det derfor, at projektet vil have få
ingen eller ubetydelig påvirkning
på geologi,
jordbund og råstofforhold.
1.18 Afværgeforanstaltninger
I skitseprojekteringen er der indarbejdet projekttilpasninger for at undgå eller begrænse forventede
væsentlige påvirkninger på miljøet. Disse afværgeforanstaltninger skal betragtes som en del af pro-
jektet. Arealinddragelsen både i anlægs- og driftsfase er minimeret, der er defineret anlægsmetoder
som minimerer indgreb i omgivelser, der sker ingen berøring af Fæstningskanalen, der foretages om-
dirigering af stisystemer under anlæg, stisystemet opretholdes, og der indrettes sikre krydsnings-
punkter i driftsfasen. Der gennemføres en hurtig retablering af arealer og beplantning omkring den
nyanlagte vejforbindelse. Vejen indrettes med en hastighedsbegrænsning på 40 km/t. Desuden er
broen designet således, at kanalen ikke berøres og der sikres faunapassage under broen, både i kana-
len og på land. Der er desuden skitseret en sænket løsning af vejforbindelsen, løsningsforslag 2, der
vil medføre at vejen fremstår mindre dominerende end i løsningsforslag 1.
Alle arbejder skal desuden følge lovgivning og påbud fra myndighederne, herunder f.eks. til indret-
ning af byggeplads, sikkerhedsbestemmelser for arbejdsprocedurer og maskiner, jordhåndtering,
hvilket på forskellige måder sikrer minimale miljøpåvirkninger.
Herudover er der i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen identificeret en række tiltag, der
skal indgå ved udførelsen og driften af projektet med henblik på at minimere miljøpåvirkninger.
For anlægsfasen omfatter afværgeforanstaltningerne:
Indhegning af arbejdsarealer skal etableres med stormasket trådhegn eller lægtehegn, dvs. pas-
sabel for mindre dyr. Der etableres ingen hegn på tværs af Fæstningskanalen.
Af hensyn til flagermus skal træer fældes i september eller oktober.
Det er vurderet, at der kan være væsentlige arkæologiske interesser i projektområdet. Der udfø-
res, efter aftale med Københavns Museum, en arkæologisk forundersøgelse, og eventuelt arkæo-
logiske udgravninger, inden anlægsarbejderne starter.
Arbejdstiden skal begrænses til hverdage i dagtimerne, hvorved gener fra støj, vibrationer og
støv minimeres.
Lyskilder ved byggeplads og arbejdsarealer skal følge en plan der sikrer afskærmning af lyskilder,
undgår spildlys og en effektiv lysstyring, hvor kun nødvendigt lys anvendes.
Der skal udarbejdes trafikafviklingsplaner til sikring af fremkommelighed og trafiksikkerhed på de
omkringliggende veje og stier. Planerne vil indeholde omdirigering af trafikken, afskærmning, af-
mærkning, skiltning og infotavler.
Der skal gennemføres effektiv og rettidig naboorientering vedr. arbejder og støjforhold, så bor-
gerne kan indrette sig herefter.
www.moe.dk
Side 25 af 26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Orientering om VVM-undersøgelse af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, fra transportministeren
Ikke teknisk resumé
VVM, Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Der skal så vidt muligt anvendes arbejdsprocesser der skaber de mindst mulige vibrationer og
støjgener.
Diffuse støvemissioner skal minimeres ved udlægning af køreplader, fartbegrænsning på grus- og
jordarealer, rengøring af materiel og af befæstede veje samt i relevant omfang ved sprinkling af
arbejds- og oplagringsområder.
Projektjord skal genanvendes i projektet i muligt omfang, dernæst anvendes i andre egnede pro-
jekter eller deponeres efter godkendelse fra myndighederne.
For driftsfasen omfatter afværgeforanstaltningerne:
Der kan overvejes begrønning eller beklædning eller maling af spunsvægge.
Der skal udarbejdes en belysningsplan i samarbejde med Københavns Kommune, der forfiner løs-
ninger for belysning beskrevet i skitseprojektet. Dette skal indeholde belysningsdifferentiering, så
de grønne områder belyses med lavere belysningsklasse, belysningsarmaturer i fortovets forkant
eller med på master med
”arm”, der når ind over kørebanen. Der skal vælges armaturer der af-
skærmer lyset til kørebane, cykelsti og fortov.
Det skal i detailprojektet undersøges muligheder for afskærmning af billys om natten, f.eks. ved
beplantning eller afskærmninger.
Københavns Kommune skal desuden se på trafikale foranstaltninger i det trafikale opland til pro-
jektet, herunder tilpasning af fartdæmpning på Ruten, hastighedsbegrænsning på Bystævnet og
kapacitetsforhold ved krydsene Bystævnet/Gadelandet og Storegårdsvej/Frederikssundsvej.
Det vil blive givet tilbud om facadeisolering ved facader med stigninger over 3 dB og hvor der
samtidig bliver en støjbelastning over 58 dB. Tilbud om facadeisoleringsordning vil blive givet iht.
Vejdirektoratet ”Støjisolering af boliger mod trafikstøj –
Projektvejledning for administration af
vejdirektoratets tilskudsordning” fra 2009.
Der etableres et rækværk langs toppen af spuns, som afskærmning mod niveauforskel.
1.19 Overvågningsprogram
I miljøkonsekvensvurderingen indgår en vurdering af behovet for fremover at overvåge særlige miljø-
emner, hvor man i årene, efter at projektet er realiseret, følger udviklingen. Der er ikke ved gennem-
gangen af miljøemner fundet anledning til at foreslå sådanne løbende overvågninger.
Side 26 af 26
www.moe.dk