Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2466703_0001.png
Notat vedr. ny jernbane mellem Silkeborg og Aarhus
Forløbet af linjeføringerne C1
C6 medtaget i forundersøgelsen 2016 umiddelbart øst for Silkeborg.
Indhold
Baggrund ....................................................................................................................................................... 1
Fordele ved C1-løsningen ............................................................................................................................. 2
Udfordringer ved den foreslåede C3-løsning................................................................................................ 3
Opsummering ............................................................................................................................................... 3
Baggrund
Ny jernbaneforbindelse mellem Silkeborg og Aarhus - Infrastrukturforliget af 28. juni 2021
(transportaftalen).
Der er lagt op til etablering af en linjeføring, kaldet C3, uden stop, gennem Sejs-Svejbæk og
videre gennem Linå Vesterskov og fra Låsby parallelt til Aarhus.
Sejs-Svejbæk Lokalråd ønsker, at natur, miljø og lokale interesser i langt højere grad vægtes og
varetages, end det er tilfældet med C3 linjeføringen.
Lokalrådet har nedsat en arbejdsgruppe, hvis mål er, at linjeføringen C1 langs motorvejen
mellem Silkeborg og Aarhus medtages i forundersøgelserne (VVM).
1/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 22: Materiale til brug for Sejs-Svejbæk Lokalråds foretræde for udvalget 26/10-21 vedrørende linjeføringen af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg
Fordele ved C1-løsningen
Nationalt og kommunalt er der udtrykt ønske om større sammenhængende naturområder. C1
linjeføringen vil sikre at et større sammenhængende skov- og naturområde bevares.
Naturen i Linå Vesterskov vil blive mindre påvirket.
Der er et nationalt ønske om øget kollektiv transport i fremtiden. Investeringer bør gennemføres
for at løse fremtidens trafikale udfordringer. Der er allerede etableret en motorvejskorridor fra
Aarhus forbi Silkeborg og vest på. En ny jernbane bør ikke etableres som konkurrent til
motorvejen, men i stedet styrke mulighederne for at kombinere den kollektive og private
transport. Det kan gøres ved at tænke koblingszoner ind langs den etablerede motorvej hvorved
man nemt kan koble sig på/af den kollektive transport.
Silkeborg Kommune er i vækst og trafikken er allerede i dag et stort problem i midtbyen. En stor
del af den fremtidige befolkningstilvækst vil foregå langs med og nord for den nyligt etablerede
motorvej. Hvis en ny jernbane skal servicere både erhvervsvirksomheder og de mange borgere
til og fra arbejde, skal der ikke sendes flere mennesker ind i Silkeborg midtby, så skal de kunne
koble sig på motorvej og/eller jernbane udenfor byen.
C1 vil kunne betjene de mange borgere og nye tilflyttere i Silkeborg Nord og virksomhederne i
det voksende erhvervsområde omkring Hårup. Pendler P-plads ved motorvejen i Hårup - direkte
forbindelse til Århus.
Udnyttelse af den allerede etablerede trafik-/transportkorridor langs motorvej og ny
Nordskovvej. En væsentlig del af de krævede anlægsarbejder og tilhørende undersøgelser i
forbindelse med anlæggelse af Silkeborg Motorvejen og Nordskovvejen kan i vid udstrækning
genbruges.
I forbindelse med etablering af Silkeborg Motorvejen og tilkørslen til Silkeborg Midtby, kaldet
Nordskovvejen, er der allerede udarbejdet VVM-undersøgelse og berørt et Natura2000 område.
Undgår yderligere trafikkaos i Sejs-Svejbæk og omkring naturen hhv. hedebakkerne
Lokalbetjening af Sejs-Svejbæk er fortsat mulig såfremt stop etableres i Hårup.
2/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 22: Materiale til brug for Sejs-Svejbæk Lokalråds foretræde for udvalget 26/10-21 vedrørende linjeføringen af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg
Udfordringer ved den foreslåede C3-løsning
Økonomi
C3 er baseret på kalkulationer, der ikke er dokumenteret. Ved at inkludere mere valide
omkostninger til jord- og anlægsarbejder kan det forventes af C3 bliver væsentlig fordyret.
C3 er tilsyneladende udpeget, fordi den skulle være billigst. Problemet er at forundersøgelsen
ikke har analyseret et fuldgyldigt alternativ i forhold til samfundsøkonomien, hvorfor
beslutningsgrundlaget syntes værende mangelfuldt. Det kunne derfor være ønskværdigt at få
undersøgt et fuldgyldigt alternativ (C1 løsningen).
Der kan stilles spørgsmål til om de økonomiske omkostninger ved etablering af C3s forløb
igennem den stærkt kuperede Linå Vesterskov er vurderet i tilstrækkeligt omfang. Terrænet
stiger 70 højdemeter over en 2 km lang strækning, hvilket indebærer, at der skal gennemføres
særdeles omfattende anlægsarbejde og at banetracéet skal stige og hæves betydeligt (~10 m)
på strækningen allerede vest for Linå Vesterskov i kanten af Sejs-Svejbæk By.
Natur
C3 vil fragmentere et stort sammenhængende naturområde (Linå Vesterskov).
C3 i Linå Vesterskov vil
gå gennem fredskov, som i dag har status af ”Urørt skov”.
Miljø/Infrastruktur
C3 vil medføre støj fra tog der kører gennem Sejs-Svejbæk med 160 km/t 6 gange timen.
Bomme ved 4 overskæringer i Sejs-Svejbæk vil gå ned 6 gange timen hvis C3 gennemføres.
Trafikalområdebetjening forringes væsentligt hvis overskæringer i byen nedlægges som følge af
C3.
Opsummering
C1 linjeføringen, som løber langs motorvejen og den nye Nordskovvej, bør inkluderes i VVM
processen.
Anlægsudgifterne for både C1 og C3 linjeføringerne bør beregnes parallelt med VVM processen
for at undgå
”overraskelser”.
3/3