gråhundbus
Til Folketingets Trafikudvalg
Ultimo marts 2022
Sådan gik det…
Et historisk tilbageblik:
Tilbage i 1967 solgte jeg min gamle privatbil og købte en brugt bus, idet jeg anvendte salgs-
summen som udbetaling. Jeg startede rutekørsel på en lille bybusrute i Ballerup, hvor jeg netop
kunne nå S-togene hvert 20. minut. Jeg udviklede rutenettet til at omfatte også Måløv,
Skovlunde, Islev, Vanløse, Ganløse. I årene 1967
–
1974 var jeg nået op på 9 busser, som jeg
drev uden off. tilskud.
I 1975 etableredes HT, og de forskellige private busvirksomheder med rutedrift blev tvunget til
at indgå i kontraktsystem med HT, og deltage i det
nye ”zonetakstsystem”.
Jeg indgik således
i HT-systemet, og mit linjenet udvidedes og frekvensen øgedes. Hele serviceniveauet øgedes
efter politisk beslutning.
I 1979 købte jeg Hillerød Bybusser, idet den hidtidige ejer ønskede at afvikle. Der blev en del
postyr i det politiske system, idet nogle ønskede det offentlige skulle købe, når noget blev til
salg, men det lykkedes mig at få købet i stand. Jeg udviklede herefter rutenettet i Hillerød i
samarbejde med Hillerød Kommune. I 1989 var jeg nået op på 40 busser. Jeg havde ansat 94
personer i virksomheden.
Imidlertid var den daværende regering blevet irriteret på Hovedstadsrådet, fordi driftsomkost-
ningerne ved HTs egen busdrift skønnedes alt for høje (1989). Regeringen fik derfor vedtaget
en ny lov, hvorefter busdriften skulle bringes i licitation.
Hovedstadsrådet reagerede overfor denne nye lov, som begrænsede HTs egen ekspansion.
Så man besluttede derfor:
Først at bringe alle de private selskaber, som deltog i HT-
ordningen i licitation.
I 1990 havde regeringen fået vedtaget en ny Tilskudslov, hvorefter man kunne søge om tilskud
til indkøb af nye busser, såfremt disse nye busser var med
lavt gulv.
Der kunne opnås 200.000
kr. i tilskud pr. bus.
Licitationsresultatet blev herefter, at vi var 10 private busvirksomheder, som mistede al kørsel
og måtte afskedige vores personale.
Det svenske busselskab Linjebuss blev den store vinder og overtog kørslen pr. 1. april 1994.
De danske virksomheder havde alene søgt tilskud til normal udskiftning af busser, medens det
svenske firma havde søgt tilskud til alle nyanskaffelser (150 busser), hvorfor de kunne give
tilbud til HT med langt lavere priser end de danske.
Efterfølgende fandt vi ud af, at svenskerne samtidig fik busindkøbet finansieret gennem nogle
tyske leasingselskaber, således at de sparede den danske moms.
Svenskerne drev nu de tidligere danske virksomheders buslinjer i hovedstadsområdet i en 4-
årig kontraktperiode, hvorefter kørslen kom i nyt udbud.
Men nu var der kommet nye aktører på banen, og svenskerne tabte kørslen.