Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 216
Offentligt
2550683_0001.png
Passagerer tilbage i den
kollektive trafik efter corona
Arriva Tog
Marts 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2550683_0002.png
Passagerudvikling
100 100
Index
(i forhold til 2019)
Coronarestriktioner og opfordringen
til at blive væk fra offentlig
transport har haft en kraftig negativ
effekt på passagerudviklingen.
Og der er stadig lang vej tilbage…
95
78
77 79 75
Det er især pendlerne,
som udebliver
78
70
54
42
53
36
63 64
65
74 72
78
71
59
71
77
50
50
28
33
Realiseret
SEP 20
JUN 20
OKT 20
JUN 21
SEP 21
AUG 20
AUG 21
MAJ 20
MAJ 21
OKT 21
FEB 20
FEB 21
NOV 20
MAR 20
MAR 21
NOV 21
FEB 22
MAR 22
DEC 20
APR 20
APR 21
DEC 21
JUL 20
JAN 20
JAN 21
JUL 21
JAN 22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2550683_0003.png
Forventningerne er, at
passagererne først er fuldt
tilbage ved udgangen af 2025
Index
(i forhold til 2019)
75
MAR 22
JUN 22
SEP 22
90
DEC 22
MAR 23
JUN 23
SEP 23
97
DEC 23
MAR 24
JUN 24
SEP 24
98
DEC 24
MAR 25
JUN 25
SEP 25
100
DEC 25
Fremtidig passagerudvikling
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2550683_0004.png
Konsekvenser
Uden kompensation får covid 19
store økonomiske konsekvenser
Mistede billetindtægter og ekstra
omkostninger pga. covid 19
62 mio. kr.
94 mio. kr.
50 mio. kr.
20 mio. kr.
Covid 19 kompensation
62 mio. kr.
(udbetalt)
77 mio. kr.
(udbetalt)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2550683_0005.png
Udfordringer
Fravalg
Mange pendlere er skiftet til alternative transportformer
Ændrede rejsevaner
Pendlerne har flere hjemmearbejdsdage end tidligere
Færre erhvervsrejser
Virtuelle møder har gjort behovet for erhvervsrejser mindre
Sporarbejde
Massivt sporarbejde i 2022 og kommende år
Utryghed
Fortsat utryghed ved brug af kollektiv transport
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2550683_0006.png
Muligheder og tiltag
Attraktive priser for stimulering af efterspørgslen
Produktudbud der matcher den nye rejseadfærd
(Arriva Flex og Pendler20)
Initiativer der gør det mindre attraktivt at benytte bilen som transportmiddel
Stigende brændstofpriser og trængsel i byerne
Tryghedsskabende kampagner
Forbedret trafikinformation og loyalitetsskabende initiativer
(Arriva+ - loyalitetsplatform til rejsende med Arriva Tog)
Der er flere eksempler fra
udlandet på, at man fra
politisk side bidrager
økonomisk til at sænke
priserne i en periode
Fx ved fra politisk side at
indføre højere afgifter på
mindre biler eller road
pricing
Der savnes opbakning fra
politisk side i form af
konkrete opfordringer til
tilbagevenden til kollektiv
transport