Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 216
Offentligt
2548202_0001.png
Status på den kollektive transport
– møde i TRU 22. marts 2022
v. adm. direktør i Movia, Dorthe Nøhr Pedersen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2548202_0002.png
Kunderne er på vej tilbage efter 3. bølge
Udvikling i Movias passagerindeks fra januar 2019 til marts 2022
Bølge 3
Bølge 1
Bølge 2
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2548202_0003.png
Corona vil påvirke den kollektive transport i 2022 og 2023
• Kollektiv transport er samfundskritisk
infrastruktur. Fuld køreplan under hele
nedlukningen.
• Winback: Aftale mellem KL, Danske Regioner
og staten om kompensation i 2020 og 2021
har sikret tryghed om service og økonomi i
den kollektive transport.
Movias corona-underskud 2020-2021, mio. dkk
Movias corona-underskud
2019
2020
2021
2022
2023
2024
-12
-82
0
-50
-100
-150
-200
0
• Trafikselskaberne forventer pt. cirka 0,5 mia.
kr. i corona-underskud i 2022:
Movia: 200 mio. kr.
Midttrafik: 141 mio. kr.
Nordjyllands Trafikselskab: 91 mio. kr.
Sydtrafik: 46 mio. kr.
FynBus: 32 mio. kr.
BAT: 8 mio. kr.
-200
-250
-300
-350
-400
• Kundetab på 5 pct. giver økonomisk manko på
100 mio. kr. årligt for Movias ejere.
• 100 mio. kr. modsvarer serviceforringelser på
295.000 køreplantimer (7 pct. af samlet
service) med heraf følgende samlet kundetab
på 22,5 mio. kunder.
-450
-455
-500
-550
Realiseret coronaunderskud
Forventet coronaunderskud
-464
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2548202_0004.png
Forudsætning for winback er, at der er hånd
under service og økonomi. Og så skal vi…
1.
Attraktive priser og produkter: Give markante
værditilbud, som kan bryde nye coronavaner.
Understøtte behov for at komme ud blandt
mange (festivaler, events etc.). Pendler20,
Citypass H, V, S og XL, Rejsepas (findes i dag).
3.
Styrk mobiliteten: God sammenhæng i den
kollektive transport og til andre transportformer.
Cykler i alle Movias busser og flere
mobilitetsformer i Rejseplan (findes i dag).
Grøn omstilling: fortælle kunder, hvad de gør for
grøn omstilling, når de rejser kollektivt. (Movias
kampagne har særligt fat i de unge)
Tryghed: Kommunikation fra myndigheder,
virksomheder, kolleger/familie,
trafikvirksomheder.
4
4.
2.
Bind kollektiv transport sammen med
oplevelser: Understøtte behov for at opleve
events-, kultur- og familieattraktioner. (ny
eventbillet på vej) Partnerskaber på pakkerejser
m.v. (kulturator.dk, samarbejde turistsektor).
5.
Kilde: Epinion winbackanalyse, april 2021
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets aktørmøde med operatører i den kollektive trafik om passagerer efter coronaepidemien, den 22. marts 2022
2548202_0005.png
Borgernes transportvalg afhænger af tre forhold
ØKONOMI
TID
OPFATTELSER
Værdier
Normer
Samfunds-
normer
PÅLIDELIGHED
SERVICEUDBUD
Ting
Teknologier
Infra-
struktur
FRIHED
TRYGHED
Gruppe-
normer
Subjektive
normer
Transport
udstyr
Transport
tilbud
Individ
KOMFORT
Social
TILGÆNGELIGHED
MENTALT KORT
KOMPETENCER
Indlejret viden
Færdigheder
Samfund
Kilde:
Movias transportbehovsanalyse, 2018 (se kort version på
moviatrafik.dk/om-os/vores-virksomhed/rapporter-og-tal/hvorfor-transporterer-vi-os-som-vi-gor/
Side 5