SKIBSBEVARINGSFONDEN
Sundvej 9, 2., 8700 Horsens
Tlf. 2081 1646/2080 9518
www.skibsbevaringsfonden.dk
Horsens, 11. marts 2022
Etablering af oplukkelig bro over Ribe å
Som et land omgivet af flere tusinde kilometers kystlinjer, med en rig og varieret søfarts- og fiskeritradition,
har Danmark gennem århundreder indtaget positionen som en af verdens førende søfartsnationer. Ribe har,
som Danmarks ældste by med sin forbindelse til Vadehavet og Verden uden for gennem Ribe å, igennem
århundreder om nogen været en repræsentant for netop denne tradition.
Ikke desto mindre har adgangen til Ribe af søvejen i en årrække været forhindret af Ringsvejsbroen, og
derfor mangler åhavnen i Ribe i udstrakt grad det, der gør en havn til havn, nemlig uhindret adgang for skibe,
der anløber byen. Begejstringen var derfor stor, da planerne om etableringen af en kulturhavn i Ribe og af en
oplukkelig bro som erstatning for Ringvejsbroen så dagens lys. Med en sådan oplukkelig bro kunne Ribe havn
igen blive et maritimt omdrejningspunkt i området.
Skibsbevaringsfonden indledte i 2016 et samarbejde med Ribe Træskibslaug om restaureringen af everten
KAREN af Mandø fra 1924. Everten er en fladbundet skibstype, udviklet til at sejle i vadehavsområderne.
Restaureringen af KAREN var og er et signaturprojekt for Skibsbevaringsfonden, der med projektet ønsker at
styrke fokus på den sejlende kulturarv i det sønderjyske område ved at samarbejde med lokale kræfter om at
arbejde og sejle med samt formidle den sejlende kulturarv. Samarbejdet indbefatter, at skibet efter endt
restaurering skal være hjemmehørende i Ribe og dermed medvirke til atter at gøre Ribe til en levende åhavn.
Det var derfor til fondens store beklagelse, at planerne om etableringen af en oplukkelig bro blev skrinlagt.
En levende havn med skibe og maritimt håndværk vil uden tvivl være med til at underbygge Ribes position
som en af Danmarks kulturhistoriske fyrtårne. I byer som Helsingør, Svendborg og Holbæk kan man opleve,
hvordan levende maritime miljøer skaber værdi for både fastboende og turister. Det vil det også gøre i Ribe.
En sådan udvikling beror i høj grad på etableringen af en bro med mulighed for åbning.
Skibsbevaringsfonden vil derfor give sin uforbeholdne støtte til, at sagen genoptages, at renoveringen af den
eksisterende vejbro stilles i bero og at planerne for etableringen af en oplukkelig bro, der muliggør sejlads
med masteførende skibe, føres ud i livet.
Med venlig hilsen
Sven Irgens-Møller
Bestyrelsesformand