Notat
Emne:
Fra:
Til:
Dato:
Kvalitetstillæg på pensionistkort
Metroselskabet
Transportministeriet
25-02-2022
I december 2005 indgik regeringen (V, K), Frederiksberg og Københavns Kommune en principaftale
om etablering af en Cityring. Parterne var enige om at anlægge og finansiere Cityringen. Den 6. juni
2007 vedtog S, DF, V, RV, SF og K lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
I bemærkningerne til lov om en Cityring står der bl.a.:
”For at øge den driftsmæssige rentabilitet vil
der blive opkrævet et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i gennemsnit pr. passager for at benytte det
samlede metrosystem, når Cityringen står færdig.”
Den kreds af partier, der har stemt ovennævnte love igennem, er senest blevet orienteret om den
konkrete implementering af kvalitetstillægget på et møde d. 9. september 2019 – forud for
Cityringens åbning 29. september 2019, hvor kvalitetstillægget blev indført. Transportudvalget blev
orienteret om den konkrete udmøntning af kvalitetstillægget på et møde i udvalget 24. januar 2019,
jf. TRU Alm. Del 2018-19, Bilag 192.
Her fremgik det, at man med løsningen fik så mange metrokunder med i modellen, som det på da-
værende tidspunkt var teknisk muligt uden at gøre det unødigt vanskeligt for kunderne. Dermed kun-
ne kvalitetstillæggets økonomiske omfang for den enkelte kunde nedbringes (ca. ¾ af alle metrokun-
der var omfattet fra begyndelsen). Det fremgik også, at målet var, at denne andel skulle blive endnu
større med tiden, i takt med at flere billetter kan pålægges kvalitetstillægget. Princippet er: Jo flere,
der er omfattet, desto lavere bliver tillægget for dem, der betaler. Dermed kommer tillægget tættere
på 1 krone for alle. I figur 1 herunder er den løsning, der blev indført ved Cityringens åbning,
skitseret:
Side 1 af 4