Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2539731_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Dato:
Kvalitetstillæg på pensionistkort
Metroselskabet
Transportministeriet
25-02-2022
I december 2005 indgik regeringen (V, K), Frederiksberg og Københavns Kommune en principaftale
om etablering af en Cityring. Parterne var enige om at anlægge og finansiere Cityringen. Den 6. juni
2007 vedtog S, DF, V, RV, SF og K lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
I bemærkningerne til lov om en Cityring står der bl.a.:
”For at øge den driftsmæssige rentabilitet vil
der blive opkrævet et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i gennemsnit pr. passager for at benytte det
samlede metrosystem, når Cityringen står færdig.”
Den kreds af partier, der har stemt ovennævnte love igennem, er senest blevet orienteret om den
konkrete implementering af kvalitetstillægget på et møde d. 9. september 2019 – forud for
Cityringens åbning 29. september 2019, hvor kvalitetstillægget blev indført. Transportudvalget blev
orienteret om den konkrete udmøntning af kvalitetstillægget på et møde i udvalget 24. januar 2019,
jf. TRU Alm. Del 2018-19, Bilag 192.
Her fremgik det, at man med løsningen fik så mange metrokunder med i modellen, som det på da-
værende tidspunkt var teknisk muligt uden at gøre det unødigt vanskeligt for kunderne. Dermed kun-
ne kvalitetstillæggets økonomiske omfang for den enkelte kunde nedbringes (ca. ¾ af alle metrokun-
der var omfattet fra begyndelsen). Det fremgik også, at målet var, at denne andel skulle blive endnu
større med tiden, i takt med at flere billetter kan pålægges kvalitetstillægget. Princippet er: Jo flere,
der er omfattet, desto lavere bliver tillægget for dem, der betaler. Dermed kommer tillægget tættere
på 1 krone for alle. I figur 1 herunder er den løsning, der blev indført ved Cityringens åbning,
skitseret:
Side 1 af 4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 201: Orientering om udvidelse af dækning af kvalitetstillægget til pensionistkort, fra transportministeren
2539731_0002.png
Figur 1: Løsning for opkrævning af kvalitetstillæg ved Cityringens åbning
Som det ses af figur 1, indebar løsningen at tillæggets størrelse fra start var mere end 1 kr. pr. rejse
for rejsekortkunder. Dette for at kompensere for at ikke alle kunder betaler et tillæg (ikke alle
produkter har været omfattet fra start), og fordi der gives rabat på tillægget svarende til den rabat
der er knyttet til kundetypen generelt (se boks 1).
Boks 1: Gældende rabatter på kvalitetstillæg.
Det er nu blevet teknisk muligt at opkræve kvalitetstillæg på pensionistkort efter samme principper
som i dag gælder for pendlerkort. Dermed kan dækningen af kvalitetstillægget udvides fra ca. 75 pct.
af alle metrokunder til ca. 80 pct. af alle metrokunder. Da flere kunder dermed er dækket – og givet
forventninger til indtægter fra tillæg på øvrige produkter – betyder det, at det samtidig er blevet
muligt at sænke satserne på de øvrige produkter.
Opkrævning af kvalitetstillæg på pensionistkort for rejser i Metroen planlægges implementeret pr. 1.
juli 2022. For at sikre den bedst mulige kommunikation om indførelsen af kvalitetstillæg på
pensionistkortet er der udarbejdet en kommunikationsplan i regi af DOT (bestående af DSB, Movia og
Metroselskabet). Det primære formål er at skabe tryghed for kunderne ift. valg og brug af
billetprodukt. I den forbindelse planlægges en forhåndsvarslingen af kunderne, der finder sted senest
3 måneder før tillæggets ikrafttræden – dvs. senest pr. 1. april 2022.
Den tilhørende sænkning af satser på øvrige produkter er allerede gennemført i forbindelse med de
ordinære årlige prisjusteringer i den kollektive trafik d. 16. januar 2022. Satserne fremgår af
nedenstående figur 2.
Side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 201: Orientering om udvidelse af dækning af kvalitetstillægget til pensionistkort, fra transportministeren
2539731_0003.png
Figur 2: Opdaterede satser for kvalitetstillæg (ændringer implementeret i januar 2022 fremhævet
med rødt og ændring planlagt i juli 2022 fremhævet med blåt).
Fastsættelsen af prisen for kvalitetstillægget på 23 kr. pr. måned på pensionistkort følger samme
logik som hidtil, dvs. at den rabat, der normalt gives for en bestemt kundetype (pensionister og
førtidspensionister) på et produkt, også gives på kvalitetstillægget, så tillægget bliver tilsvarende
billigere for kunden. Rabatterne fremgår af boks 2 herunder.
Boks 2: Rabat på kvalitetstillæg efter udvidelse til også at omfatte pensionistkort, inkl. tilhørende
prisfald pr. januar 2022 (ændringer fremhævet med rødt).
Transportudvalget blev d. 13. august 2020 orienteret om udmøntning af pensionisttakstreform i DOT
fra januar 2021. Herunder fremgik det af baggrundsmaterialet, at der samtidig blev indført kvalitets-
tillæg på rejsekort for kundetype ’pensionist’. Der har således (jf. boks 2) siden januar 2021 været
kvalitetstillæg på pensionisters rejsekortrejser.
Indførelsen af kvalitetstillæg på rejsekort for pensionister i 2021 skal ligesom indførelsen af
kvalitetstillæg på pensionistkort pr. 1. juli 2022 ikke ses som en del af reformen af pensionist-
produkter i januar 2021. Indførelsen af tillægget skyldes som nævnt ovenfor, at det med lov om en
Side 3 af 4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 201: Orientering om udvidelse af dækning af kvalitetstillægget til pensionistkort, fra transportministeren
2539731_0004.png
Cityring blev besluttet, at metroens kunder skal betale 1 kr. ekstra i gennemsnit pr. passager – og
dette tillæg søges så vidt muligt lagt på alle billetter til alle metroens kunder.
Det er fortsat forventningen, at tillægget med tiden vil kunne implementeres på flere billettyper, og i
takt hermed vil tillæggets størrelse for den enkelte rejse kunne yderligere reduceres.
Side 4 af 4