8. marts 2022
2021-978
Resumé af høringssvar til forslag til lov om anlæg
af en 3. Limfjordsforbindelse
Indledning
Etablering af en 3. Limfjordsforbindelse indgår i den politiske aftale
In-
frastrukturplan 2035
af 28. juni 2021. Selve anlægsprojektet forventes
igangsat i 2025. Inden da skal Folketinget vedtage en anlægslov for 3.
Limfjordsforbindelse.
For at få et aktuelt og retvisende grundlag for lovforslaget har Vejdirekto-
ratet i 2019-2021 opdateret den godt 10 år gamle miljøkonsekvensvurde-
ring for 3. Limfjordsforbindelse (Egholmlinjen) og har i foråret 2021 gen-
nemført en offentlig høring. Såvel miljøkonsekvensvurderingen som re-
sultatet af den offentlige høring kan findes på Vejdirektoratets hjemme-
side. Det gælder også Vejdirektoratets indstilling.
Lovforslag for en 3. Limfjordsforbindelse
Som det er praksis i forbindelse med Transportministeriets anlægslove,
lægger loven op til, at Folketinget med en vedtagelse af lovforslaget også
godkender de udførte miljøvurderinger af anlægsprojektet, som ellers
ville skulle godkendes administrativt.
Ekstern høring af lovforslaget
Som et led i kæden af lovforberedende arbejde har et udkast til Forslag til
lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse været i ekstern høring fra 3.
december 2021 til 2. januar 2022.
Ved opstart på den eksterne høring fik alle myndigheder, foreninger og
interesseorganisationer på høringslisten tilsendt et link til Høringsporta-
len, hvor lovforslaget kunne læses i hele høringsperioden. Høringspar-
terne fremgår af lovforslagets bemærkninger kapitel 9.
Parallelt med den eksterne høring har Transportministeriet afviklet en
ministeriel høring, hvor der blev fremsendt høringssvar fra Forsvarsmi-
nisteriet, Miljøministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.