Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
2464960_0001.png
Fakta ark
Jernbanesikkerhed
September 2021
Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del - Bilag 20
Offentligt
Fakta ark 2020
Jernbane og bybane i tal
zv
z
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0002.png
Fakta ark
Jernbane og bybane i tal
September 2021
Layout: Trafiktyrelsen
Grafik: Trafiktyrelsen
Trafiktyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Tlf. 7221 8800
www.Trafiktyrelsen .dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0003.png
Indhold
Indhold ................................................................................................... 3
1. Jernbane og bybaner i tal 2019 ........................................................... 4
2. Sikkerhedsindikatorer for 2019 .......................................................... 6
Datamateriale .................................................................................................... 6
Oversigt over nationale sikkerhedsindikatorer...................................................... 7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0004.png
1. Jernbane og bybaner i tal 2020
Tabel A.1. Oplysninger om infrastrukturforvaltere
Infrastrukturforvaltere
Antal infrastrukturforvaltere
Total banelængde (km)
1
Total sporlængde (km)
Elektrificeret banelængde (km)
1
Bane med ATC, ATC-togstop/HKT udstyr CBTC;
ERTMS, ECTS (km)
Samlede antal overkørsler
2
Automatisk overkørsel med advarselsanlæg
2
Automatisk overkørsel med advarselsanlæg og halv-
eller helbomme
2
Manuelt betjent overkørsel med advarselsanlæg
2
Manuelt betjent overkørsel med bomanlæg
2
Overkørsel uden beskyttelse
2
Automatisk overkørsel med advarselsanlæg, halv- eller
helbomme og beskyttelse på banesiden i form af
detektering i vejen eller lignende
2 3
Kilde: Trafikstyrelsens database.
2020
8
2682
4335
876
1780
862
99
641
1
0
121
158
1
Data fra tabellen BANE41 fra Danmarks Statistik og er pr. 1. januar 2020.
er modtaget fra Banedanmark og øvrige infrastrukturforvaltere inklusive Letbane.
indgår ikke i det samlede antal overkørsler, da kategorien er en underkategori til de andre
2
Data
3
Kategorien
kategorier
.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0005.png
Tabel A.2. Oplysninger om jernbane, bybane og entreprenørvirksomheder
Bybane- og jernbanevirksomheder
Antal jernbanevirksomheder
4
Antal lokomotiver
5
Antal togsæt
5
Antal lokomotivførere
Antal af metrotogsæt
5
Antal af letbanekøretøj
5
Omfang passagertransport (mio. passager-km.)
5
Omfang af godstransport (mio. ton-km.)
5
Omfang af passagertransport (mio. tog-km.)
5
Omfang af godstransport (mio. tog-km.)
5
Samlede antal kørte kilometer (mio. tog-km.)
5
Kilde: Trafikstyrelsens database.
Tallene indgår i det samlede internationale trafikarbejde samt det totale trafikarbejde.
Tallene for trafikarbejdet over Øresund i 2017, 2018 og 2019 er forbundet med usikkerhed, da det har
været nødvendigt at estimere grundet mangelfulde indberetninger.
6
2020
22
121
620
2.540
64
26
4262
2450
61.882
3.382
88.613
4
5
6
Tallet er inklusive Metro, Letbane og sikkerhedscertificerede entreprenørvirksomheder.
Data er fra Danmarks Statistik tabellerne BANE1, BANE21, BANE31 og BANE51
Tallet inkluderer passager-, godstransport, Metro, Letbane, S-tog og andre baner (lokalbanerne).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0006.png
2. Sikkerhedsindikatorer for 2020
Datamateriale
De statistiske data er registreret af jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere i perioden 2016-2020 I 2018 begyndte Trafikstyrelsen at
modtage data vedrørende ulykker fra letbanen. I 2019 blev de første
entreprenørvirksomheder sikkerhedscertificeret og blev dermed omfattet af
indberetningsbekendtgørelsen.
Data er rapporteret i overensstemmelse med indberetningsbekendtgørelserne
7
.
Letbanen indberetter alene ulykker og ikke forløbere til ulykker.
De anvendte definitioner fremgår i vejledning til indberetningsbekendtgørelserne, som
kan findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Nogle kategorier af data indeholder forholdsvis små datamængder og kan give anledning
til store udsving i statistikken fra år til år. Derfor anvendes beregninger af femårige
løbende gennemsnit til sammenligning med de årlige opgørelser.
Der kan forekomme små variationer i data i forhold til tidligere års fakta ark grundet
yderligere kvalitetssikring af data.
Fra 2017 er letbanedata også en del af statistikkerne.
Bekendtgørelse nr. 707 af 20. maj 2020 om indberetning af data på jernbaneområdet vedrørende ulykker
og forløbere til ulykker m.v. til Trafik- og Byggestyrelsen og bekendtgørelse nr. 1181 af 22.09.2016 om
indberetning af data vedrørende ulykker på letbaneområdet til Trafik- og Byggestyrelsen.
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0007.png
Oversigt over nationale sikkerhedsindikatorer
Tabel 1. Sikkerhedsindikatorer for 2020 gældende for EU-jernbane, S-banen, metroen
og letbanen.
Indikatorer
Væsentlige ulykker
Mindre ulykker
Forløbere til ulykker
Dræbte
Alvorligt tilskadekomne
Selvmord (dræbte)
Total i 2020
17
376
3881
9
5
25
Note: Opgørelsen af ”dræbte” er eksklusive selvmord, da selvmord opgøres separat.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0008.png
Tabel 2. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier
Væsentlige ulykker
Total i
2020/mio.
tog-km.
0,124
0,000
0,000
0,011
0,034
0,000
0,113
0,000
0,000
0,000
0,011
Femårigt
gennemsnit/mio.
tog-km.
0,118
0,019
0,017
0,005
0,016
0,014
0,005
0,002
0,005
0,007
0,005
Personpåkørsel
Overkørselsulykker
Afsporing med rangerende
materiel
Kollision, tog mod andet
jernbanekøretøj
Kollision, tog mod objekt
Ulykker med kørestrøm (tog
holder stille eller intet tog)
Afsporing med tog
Andre ulykker
Brand og eksplosioner i tog i
bevægelse
Ind- og udstigningsulykker
(tog holder stille)
Kollision, rangerende materiel
mod andet rangerende
materiel
Kollision, rangerende materiel
mod objekt
Kryds ulykke - Letbane
Personskade ombord på tog i
bevægelse
0,000
0,000
0,011
0,002
8
-
0,007
Det er endnu ikke muligt at fastsætte et femårigt gennemsnit for Kryds ulykke
Letbane, Århus letbane
startede drift ultimo 2017.
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0009.png
Tabel 3. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier
Væsentlige ulykker
Personpåkørsel
Afsporing med rangerende materiel
Ind- og udstigningsulykker (tog
holder stille)
Overkørselsulykker
Personskade ombord på tog i
bevægelse
Brand og eksplosioner i tog i
bevægelse
Ulykker med kørestrøm (tog holder
stille eller intet tog)
Kollision, tog mod andet
jernbanekøretøj
Kollision, tog mod objekt
Kollision, rangerende materiel mod
andet rangerende materiel
Kollision, rangerende materiel mod
objekt
Afsporing med tog
Ind- og udstigningsulykker (tog i
bevægelse)
Ulykker med kørestrøm (tog i
bevægelse)
Ulykker med kørestrøm (tog holder
stille eller intet tog)
Kryds ulykke letbane
Andre ulykker
Væsentlige ulykker i alt
Total i
2018
12
3
0
3
1
0
2
0
1
1
1
0
0
0
0
1
1
26
Total i
2019
9
1
0
2
0
0
1
1
1
0
0
0
0
0
0
0
0
15
Total i
2020
11
0
0
0
1
0
0
1
3
1
0
0
0
0
0
0
0
17
Note: Selvmord og selvmordsforsøg medtages ikke i opgørelsen af væsentlige ulykker
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0010.png
Tabel 4. Indikatorer vedrørende dræbte.
Dræbte
Passagerer
Personale
Brugere af
jernbaneoverkørsler
Personer der
uautoriseret befinder
sig på jernbanearealer
Personer på perron
Dræbte i alt
Total i 2018
0
0
3
Total i 2019
8
0
2
Total i 2020
0
2
0
7
0
10
6
0
16
6
1
9
Note: Opgørelsen af antallet af dræbte indeholder ikke selvmord.
Tabel 5. Indikatorer vedrørende alvorligt tilskadekomne.
Alvorligt tilskadekomne
Total i
2018
2
1
0
6
1
10
Total
2019
4
1
1
4
1
11
Total
2020
1
0
1
2
1
5
Passagerer
Personale
Brugere af jernbaneoverkørsler
Personer der uautoriseret
befinder sig på jernbanearealer
Personer på perron
Alvorligt tilskadekomne i alt
Note: Opgørelsen af alvorligt tilskadekomne indeholder ikke selvmordsforsøg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0011.png
Tabel 6.
Indikatorer vedrørende mindre ulykker
fordelt på hændelseskategorier
Mindre ulykker
Total i 2020/
mio. tog- km.
femårigt
gennemsnit/m
io. tog-km.
1,54
0,65
Kollision, tog mod objekt
Ind- og
udstigningsulykker (tog
holder stille)
Brand og eksplosioner i
tog i bevægelse
Afsporing med rangerende
materiel
Kollision, rangerende
materiel mod objekt
Personskade ombord på
tog i bevægelse
Andre ulykker
Kollision, rangerende
materiel mod andet
rangerende materiel
Personpåkørsel
Overkørselsulykker
Kryds ulykke - Letbane
Ind- og
udstigningsulykker (tog i
bevægelse)
Kollision, tog mod andet
jernbanekøretøj
Afsporing med tog
2,36
0,26
0,30
0,41
0,47
0,11
0,12
0,06
0,57
0,45
0,38
0,24
0,10
0,09
0,06
0,07
0,00
0,01
0,08
0,04
-
0,03
9
0,01
0,01
0,01
0,01
Det er endnu ikke muligt at fastsætte et femårigt gennemsnit for Kryds ulykke
Letbane, Århus letbane
startede drift ultimo 2017.
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0012.png
Tabel 7. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier
Mindre ulykker
Kollision, tog mod objekt
Brand og eksplosioner i tog i
bevægelse
Ind- og udstigningsulykker (tog holder
stille)
Afsporing med rangerende materiel
Kollision, rangerende materiel mod
objekt
Personskade ombord på tog i
bevægelse
Kollision, rangerende materiel mod
andet rangerende materiel
Personpåkørsel
Overkørselsulykker
Kollision, tog mod andet
jernbanekøretøj
Andre mindre ulykker
Ind- og udstigningsulykker (tog i
bevægelse)
Afsporing med tog
Ulykke med kørestrøm (tog i
bevægelse)
Ulykke med kørestrøm (tog holder
stille eller intet tog)
Kryds ulykker
Mindre ulykker i alt
Total i
2018
96
57
47
41
32
21
8
11
1
0
11
1
0
0
0
8
334
Total i
2019
141
43
69
37
31
22
4
6
2
2
16
4
1
0
0
7
385
Total i
2020
209
27
23
36
42
10
5
5
6
1
11
1
1
0
0
0
376
Note: Opgørelsen af mindre ulykker indeholder ikke selvmordsforsøg.
Tabel 8. Mindre ulykker og hændelser med farligt gods.
Ulykker og hændelser med farligt
gods
Ulykker med farligt gods
Hændelser med farligt gods
Total i
2019
0
0
Total i
2020
0
0
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0013.png
Tabel 9. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier
Total i 2020/
mio. tog- km.
Femårigt
gennemsnit/mio.
tog-km.
21,89
11,69
3,95
1,89
1,06
1,32
0,97
1,25
0,85
0,62
0,59
0,07
0,16
0,19
0,12
0,05
0,002
Forløbere til ulykker
Andre forløbere
Risiko for personpåkørsel
Fejl fra
stationsbestyrer/trafikleder
Risiko for kollision/påkørsel i
overkørsel
Teknisk signalfejl
Signalforbikørsel (tog)
ikke forbi
farepunkt
Signalforbikørsel (ikke-tog)
forbi farepunkt
Profilforhold
Signalforbikørsel (tog)
forbi
farepunkt
Signalforbikørsel (ikke-tog)
ikke
forbi farepunkt
Bremsetekniske fejl
Defekte hjul på jernbanekøretøjer
Anden årsag end brud
Sikkerhedsfarlige
sporbeliggenhedsfejl
Skinnebrud
mindre
Skinnebrud
større
Defekt aksel på jernbanekøretøjer
Anden årsag end brud
Defekt aksel på jernbanekøretøjer
Brud
18,68
12,28
4,01
2,21
1,57
1,41
1,25
1,14
0,64
0,27
0,26
0,15
0,11
0,08
0,05
0,06
0,011
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanen 2020, fra transportministeren
2464960_0014.png
Tabel 10. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier
Forløbere til ulykker
Andre forløbere
Risiko for personpåkørsel
Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder
Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel
Profilforhold
Signalforbikørsel (tog)
ikke forbi
farepunkt
Signalforbikørsel (tog)
forbi farepunkt
Teknisk signalfejl
Bremsetekniske fejl
Signalforbikørsel (ikke-tog)
forbi
farepunkt
Signalforbikørsel (ikke-tog)
ikke forbi
farepunkt
Skinnebrud
større
Skinnebrud
mindre
Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl
Defekt aksel på jernbanekøretøjer
anden årsag end brud
Defekt aksel på jernbanekøretøjer
–brud
Defekt hjul på jernbanekøretøjer
anden
årsag end brud
Defekt hjul på jernbanekøretøjer
–brud
Forløbere til ulykker i alt
Total i
2018
2.195
921
270
140
97
93
64
71
60
84
72
7
19
23
4
0
5
0
4122
Total i
2019
1.841
1.083
373
173
122
137
84
97
30
114
55
10
16
15
4
0
5
0
4159
Total i
2020
1.655
1.088
355
196
101
125
57
139
23
111
24
4
7
10
5
1
13
0
3881