Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2456285_0001.png
Transportudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
6. oktober 2021
Regeringens lovprogram for folketingsåret 2021/22 -
Transportministeren
Hermed omdeles uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret
2021/21, på transportministerens område.
Med venlig hilsen
Per Movritsen,
udvalgsassistent
Side 1 | 5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folkeringsåret 2021/22 - Transportministeren
2456285_0002.png
Transportministeren
Ændring af taxiloven (Dokumentationskrav til brug for tilsyn og dansk-
kundskaber for chauffører, gebyrer samt overenskomstkrav for tilladel-
ser i henhold til tidligere gældende lov om taxikørsel m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har bl.a. til formål at ændre sprogkravet ved optagelse på chaufførkurset til
et dokumentationskrav, at afgiften for udstedelse af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport ændres til et gebyr, og at overenskomstbestemmelsen i § 10 også skal
finde anvendelse på tilladelser udstedt efter den tidligere taxilov. Lovforslaget er en
udmøntning af aftalen om justering af taxiloven m.v. mellem regeringen (Socialdemokra-
tiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Venstre og
Dansk Folkeparti fra marts 2021.
Ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænknin-
ger i adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre rute-
flyvning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er bl.a. at præcisere de eksisterende rammer for indskrænk-
ninger i adgangen til luftfart inden for dansk område og for tildeling af tilladelse til rute-
flyvning inden for dansk område. Herudover indebærer forslaget også en udmøntning af
aftalen om en sommer- og erhvervspakke mellem regeringen (Socialdemokratiet), Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti og Alternativet fra juni 2021 i relation til reduktion af stigningen af
safety-afgiften frem mod 2025. Afslutningsvis foreslås der med lovforslaget indsat en
særskilt bemyndigelseshjemmel i relation til krav om sikkerhedsgodkendelse af personer,
som udfører visse opgaver inden for luftfartssikkerhed.
Ændring af postloven (Sanktion for overtrædelse af indberetningsfor-
pligtelser i forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjene-
ster) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at skabe hjemmel til, at overtrædelser af indberetningsforplig-
telser i artiklerne 4 og 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/644 af
18. april 2018 om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, som er begået af en
pakkeleveringsvirksom-hed omfattet af forordningen, kan sanktioneres.
Ændring af færdselsloven og lov om produkter og markedsovervågning
(Markedsovervågning på færdselsområdet m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at fastsætte supplerende bestemmelser til forordning (EU)
2019/1020 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse for færdselsrelaterede
produkter. Med lovforslaget fastsættes det, at markedsovervågning med færdselsrelate-
rede produkter fremover skal følge af lov nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og mar-
kedsovervågning, som bl.a. fastsætter supplerende regler til markedsovervågningsfor-
Side 2 | 5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folkeringsåret 2021/22 - Transportministeren
2456285_0003.png
ordningen for en række produktområder under Erhvervsministeriets ressort. Lovforsla-
get medfører også, at der vil være skærpede straffe for overtrædelser på færdselspro-
duktområderne.
Ændring af jernbaneloven, lov om elektrificering af jernbanen, og lig-
ningsloven (Fravigelse af støjkrav i forbindelse med jernbaneprojekter i
særlige tilfælde og kompensation herfor) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at give transportministeren mulighed for at fravige støjkrav
og sikre kompensation til særligt berørte borgere i forbindelse med visse jernbaneprojek-
ter. Bestemmelserne i lovforslaget giver hjemmel i situationer, hvor der er behov for at
undgå længerevarende afbrydelse af jernbanedriften, væsentlig fordyrelse eller forsinkel-
se af konkrete jernbaneprojekter. Samtidigt sikres en adgang til at tilbyde de hårdest
støjramte borgere kompensation med henblik på midlertidigt ophold uden for eget hjem
eller kontant kompensation.
Ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer (Vejsidesyn af mo-
torcykler m.v.) (Okt II)
Lovforslaget giver transportministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om vejsidesyn
af motorcykler, som en effektiv alternativ trafiksikkerhedsforanstaltning til periodisk syn
af motorcykler. Lovforslaget har endvidere til formål at foretage en række mindre juste-
ringer i synsloven, herunder bl.a. indførelse af en hjemmel til at fastsætte en national
godkendelsesordning for komponenter, systemer og separate tekniske enheder, som ikke
er EU-typegodkendte.
Ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om arbejdstid for
mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren og lov om udstati-
onering af lønmodtagere m.v. (Ændrede betingelser for udøvelse af
vejtransporterhvervet, løn- og arbejdsvilkår for chauffører, udstatione-
ring af førere i vejtransporten, kontrol af arbejdstid m.v.) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er at foretage nødvendige ændringer i dansk ret med henblik
på at inkorporere de dele af EU's Vejpakke, som finder anvendelse fra februar hen-
holdsvis maj 2022. Ændringerne vedrører bl.a. en skærpelse af kravene for virksomhe-
der, som ønsker at udøve vej-transporterhvervet, herunder etableringskrav, vandelskrav,
krav til egenkapital og krav til faglige kvalifikationer, samt ændrede regler om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører og udstationering af førere i vejtransporten. Derudover
indfører lovforslaget myndighedskontrol med reglerne om arbejdstid for mobile løn-
modtagere.
Ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje (Vintervedlige-
holdelsesordninger på private fællesveje, fjernelse af køretøjer, regule-
ring af færdslen ved akutte hændelser, hastighedszoner uden for tætte-
Side 3 | 5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folkeringsåret 2021/22 - Transportministeren
2456285_0004.png
re bebygget område, forbud mod standsning og parkering i yderrabat
m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at give kommunerne og de private grundejere mulighed for at
indgå aftaler om serviceordninger med henblik på at varetage vintervedligeholdelse og
renholdelse af de private fællesveje på grundejernes regning. Med den foreslåede ordning
vil der være mere fleksible rammer for kommunernes udførelse af arbejde for private
grundejere. Lovforslaget har desuden til formål at skabe bedre rammer for en effektiv,
hurtig og sikker rydning af statsvejene m.v., til gavn for bl.a. færdselssikkerheden og
fremkommeligheden på vejene. Endvidere genindføres et forbud mod standsning og
parkering i yderrabat. Endeligt foreslås, at det uden for tættere bebygget område for et
nærmere afgrænset område, der særligt egner sig hertil, skal være muligt at fastsætte en
lavere hastighedsgrænse end den generelle.
Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (Dec I)
Lovforslaget har til formål at fastsætte krav vedrørende etablering og drift af ladestande-
re til elektriske køretøjer på offentlige arealer. Lovforslaget skal bl.a. tilvejebringe hjem-
mel for kommuner og regioner til på markedsvilkår at kunne indgå aftaler med private
virksomheder om etablering og drift af offentligt tilgængelige ladestandere på kommuna-
le eller regionale arealer. Lovforslaget skal endvidere videreføre den gældende AFI-lovs
bestemmelser om gennemførelse eller anvendelse af internationale konventioner og EU-
regler om forhold vedrørende infrastruktur for alternative drivmidler. Lovforslaget er en
opfølgning på aftalen om udmøntning af pulje til grøn transport mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2021
og aftalen om grøn omstilling af vejtransporten mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra december 2020 samt rege-
ringsudspillet Infrastrukturplan 2035
Danmark Fremad fra april 2021.
Lov om ombygning af Aarhus H (Feb I)
Formålet med ombygningen af Aarhus H er at fremtidssikre stationen og gøre klar til
ibrugtagningen
af DSB’s
nye elektriske tog (Fremtidens Tog), som skal køre på stræk-
ningen Fredericia-Aalborg fra ultimo 2026. En forudsætning herfor er en række større
anlægsprojekter, der skal udføres på og ved Aarhus H. Det drejer sig om fornyelsesakti-
viteter, hastighedsopgradering, perronforlængelser, kapacitetsudvidelse (opgraderet
sporskiftezone og øget perronkapacitet) samt udrulning af både Signal- og Elektrifice-
ringsprogrammet. Lovforslaget er opfølgning på drøftelser blandt partierne bag aftalen
om Togfonden DK fra januar 2014 og aftalen om en grøn transportpolitik mellem den
daværende regering (Venstre og De Konservative), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance fra januar 2009 samt
aftalen om en infrastrukturplan 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkepar-
ti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne fra juni 2021.
Side 4 | 5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folkeringsåret 2021/22 - Transportministeren
2456285_0005.png
Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg (Feb II)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe det retlige grundlag for anlæg af en 3. Lim-
fjordsforbindelse ved Aalborg. Lovforslaget er en opfølgning på trafikaftale 2014
udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti fra juni 2014 samt aftalen om en infrastrukturplan 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkepar-
ti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne fra juni 2021.
Lov om udvikling af statsvejnettet og ophævelse af lov om en ny fjord-
forbindelse ved Frederikssund (Feb II)
Lovforslaget udmønter de projekter, hvor miljøundersøgelserne er afsluttede og som er
aftalt inden for rammerne af infrastrukturplanen mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne fra juni 2021, her-
under forlængelse af Hillerødmotorvejen og udbygningen af visse strækninger på E45.
Lovforslaget har desuden til formål at ophæve lov om en ny fjordforbindelse ved Frede-
rikssund. Det vil bl.a. indebære en ophævelse af det eksisterende forbud mod kørsel på
Kronprins Frederiks Bro med lastbiler eller lastvognstog med en totalvægt på 3,5 t eller
derover.
Side 5 | 5