Til folketingets transportudvalg:
I ly af krigen i Ukraine fremlægges nu et forslag til en fast forbindelse over Kattegat tværs hen
over Samsø. Hele fokus handler om sparet rejsetid mellem Ålborg/Århus og København. Man
aner en havnebestyrelse i Århus spøge i baggrunden. Samtidig sættes almindelige danske
bilisters skatter i vejret, eftersom nedbringelsen af gæld på Storbæltsforbindelsen sættes i
bero for i stedet at finansiere et - mistænkeligt - reduceret anlægsbudget for en ny forbindelse
tværs hen over Samsø og med smadrede naturværdier i stort omfang til følge. Pendlere og
andre brugere af Storebæltsforbindelsen har krav på at brugerbetalingen
reduceres/nedbringes/fjernes når gælden er væk. En pendlerbetaling over Storebælt skal ikke
anvendes til at finansiere en Kattegatforbindelse. Når nu denne håbløse idé skal sælges som
om det praktisk taget er gratis og at rejsetiden forkortes væsentligt, skal man jo tage
Storebæltsforbindelsen ud af den ligning. Hernæst må man have et stramt fokus alene på
rejsetidsforkortelse - men over disse står naturhensynet i nogle af Danmarks mest unikke
landskabelige herligheder. Lav en tunnel i stedet, der starter på Kalundborgsiden øst for
Novos anlæg i byen og lad den dukke op et passende sted på Jyllandssiden. I Japan har de
en sådan tunnelløsning mellem hovedøen og den nordlige Hokkaido- enkelt, rationelt og uden
ødelæggende effekt på landskab mv.
Claus Lynge
Hellebæk