Nyborg d. 23 januar 2022
Transportminister Trine Bramsen
Kære Trine Bramsen
Tillykke med udnævnelsen til transportminister og ligestillingsminister. Det er et kæmpeområde,
og der er meget at holde styr på.
Jeg er en af de efterladte efter togulykken på Storebæltsbroen den 2. januar 2019, hvor 8
mennesker mistede livet, herunder min forlovede. Jeg er repræsentant for de efterladtes
pårørendegruppe.
Jeg skriver til dig, fordi tidligere transportminister Benny Engelbrecht igangsatte et arbejde, som vi
pårørende længe har kæmpet for skulle igangsættes.
Vi, de pårørende til de 8 dræbte, skrev i 2021 til daværende transportminister Benny Engelbrecht
for at få igangsat initiativer, der kunne medvirke til at forebygge fremtidige ulykker
(vores brev til
Benny Engelbrecht og hans svar er vedhæftet denne mail).
Jeg havde et personligt møde med Benny Engelbrecht den 27. oktober, 2021. Benny Engelbrecht
igangsatte et arbejde i ministeriet, fordi han, som os, ønskede at sikre, at ulykker som den på
Storebæltsbroen d. 2. januar 2019 ikke skulle gentages i fremtiden.
En vigtig brik er, at operatører på jernbanenettet skal kunne straffes, hvis de sløser med
sikkerheden og forvolder skade på mennesker eller infrastruktur. I Jernbaneloven står der, at man
skal sørge for at ens gods er fastspændt, og dette er operatørens ansvar under hele transporten.
Denne hensigt er klar og tydelig, men som loven er nu, er der ikke hjemmel til at straffe nogen for
manglende vedligeholdelse eller for selve læsningen af gods. Mere og mere transport skal i
fremtiden foregå på jernbanenettet for at følge den grønne omstilling – derfor er det yderligere
nødvendigt, at der ændres på lovændring.
I vedhæftede svar
fra anklagemyndigheden (hvor vi klager over ingen strafferetslig kan drages til
ansvar for ulykken) side 6, skriver anklagemyndigheden
”Det bemærkes, at såfremt lovgiver havde
ønsket overtrædelse af bekendtgørelse nr. 11033 af 16 juli 2015 strafsanktioneret, så kunne en
sådan hjemmel være udstedt med henvisning til jernbanelovens §117”
Det er vores overbevisning, at Anklagemyndigheden havde sigtet DB Cargo Scandinavia A/S for at
have dræbt 8 mennesker og kvæstet endnu flere, hvis der havde været hjemmel i jernbaneloven
(tilsvarende hjemmel eksisterer i almindelig færdselslov, men ikke i jernbaneloven).
Vi håber, at du vil fortsætte det arbejde som Benny Engelbrecht gik i gang med og at du vil
inddrage vores henvendelse fra juni 2019 (og Benny Engelbrechts svar).
Vi har et ønske om, at adgangen til at straffe virksomheder og personer, der ikke følger loven, skal
være klar og tydelig og klar i jernbaneloven. Vi ønsker at forebygge fremtidige ulykker ved at gøre
1