Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 193
Offentligt
Nyborg d. 23 januar 2022
Transportminister Trine Bramsen
Kære Trine Bramsen
Tillykke med udnævnelsen til transportminister og ligestillingsminister. Det er et kæmpeområde,
og der er meget at holde styr på.
Jeg er en af de efterladte efter togulykken på Storebæltsbroen den 2. januar 2019, hvor 8
mennesker mistede livet, herunder min forlovede. Jeg er repræsentant for de efterladtes
pårørendegruppe.
Jeg skriver til dig, fordi tidligere transportminister Benny Engelbrecht igangsatte et arbejde, som vi
pårørende længe har kæmpet for skulle igangsættes.
Vi, de pårørende til de 8 dræbte, skrev i 2021 til daværende transportminister Benny Engelbrecht
for at få igangsat initiativer, der kunne medvirke til at forebygge fremtidige ulykker
(vores brev til
Benny Engelbrecht og hans svar er vedhæftet denne mail).
Jeg havde et personligt møde med Benny Engelbrecht den 27. oktober, 2021. Benny Engelbrecht
igangsatte et arbejde i ministeriet, fordi han, som os, ønskede at sikre, at ulykker som den på
Storebæltsbroen d. 2. januar 2019 ikke skulle gentages i fremtiden.
En vigtig brik er, at operatører på jernbanenettet skal kunne straffes, hvis de sløser med
sikkerheden og forvolder skade på mennesker eller infrastruktur. I Jernbaneloven står der, at man
skal sørge for at ens gods er fastspændt, og dette er operatørens ansvar under hele transporten.
Denne hensigt er klar og tydelig, men som loven er nu, er der ikke hjemmel til at straffe nogen for
manglende vedligeholdelse eller for selve læsningen af gods. Mere og mere transport skal i
fremtiden foregå på jernbanenettet for at følge den grønne omstilling – derfor er det yderligere
nødvendigt, at der ændres på lovændring.
I vedhæftede svar
fra anklagemyndigheden (hvor vi klager over ingen strafferetslig kan drages til
ansvar for ulykken) side 6, skriver anklagemyndigheden
”Det bemærkes, at såfremt lovgiver havde
ønsket overtrædelse af bekendtgørelse nr. 11033 af 16 juli 2015 strafsanktioneret, så kunne en
sådan hjemmel være udstedt med henvisning til jernbanelovens §117”
Det er vores overbevisning, at Anklagemyndigheden havde sigtet DB Cargo Scandinavia A/S for at
have dræbt 8 mennesker og kvæstet endnu flere, hvis der havde været hjemmel i jernbaneloven
(tilsvarende hjemmel eksisterer i almindelig færdselslov, men ikke i jernbaneloven).
Vi håber, at du vil fortsætte det arbejde som Benny Engelbrecht gik i gang med og at du vil
inddrage vores henvendelse fra juni 2019 (og Benny Engelbrechts svar).
Vi har et ønske om, at adgangen til at straffe virksomheder og personer, der ikke følger loven, skal
være klar og tydelig og klar i jernbaneloven. Vi ønsker at forebygge fremtidige ulykker ved at gøre
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Henvendelse af 3/3-22 vedrørende ændring af jernbaneloven så operatører kan straffes hvis de taber gods eller ikke vedligeholder sikkerhedskritisk materiel, fra Lasse Pedersen, Nyborg
Nyborg d. 23 januar 2022
det klart for virksomheder, der bruger dansk jernbanenet, at sikkerhed ved deres gods
uomtvisteligt er deres ansvar.
Vi håber endvidere, at du vil sikre en bedre kontrol med sikkerheden. Vi er klar over, at
Trafikstyrelsen kun kan foretage stikprøver af sikkerheden, men det burde gøres mere tydeligt at
operatører kan sanktioneres og/eller deres sikkerhedscertifikat kan inddrages, hvis de gentagne
gange bryder loven. Egenkontrol er ingen umulig opgave for jernbaneoperatører og de t er
utilstedeligt, hvis sikkerhed tilsidesættes af økonomiske hensyn.
Efter ulykken på Storebælt d. 2. januar 2019, blev DB Cargo Scandinavia A/S klar over, at en visuel
kontrol af låsemekanismen, ikke var tilstrækkelig. Det er desværre sådan, at DB Cargo Scandinavia
A/S har fortsat sin uforsvarlige drift og ignoreret risikoen for nye dødsulykker.
Det var således ved at gå galt igen d. 13 januar 2021, hvor et tog blev stoppet i Nyborg, med en
trailer der ikke var låst og hang ind over et togbanespor til modkørende tog.
Havarikommissionen vurderede i deres nylige rapport, at hvis det havde været under lidt andre
omstændigheder, var der risiko for endnu en ulykke.
Den farlige hændelse den 13. januar 2021 viser, at DB Cargo Scandinavia A/S har undladt at vælge
en egnet metode til at gennemføre den kontrol og test, som skal gennemføres før togafgang.
Handlepligten fremgår af, Bekendtgørelse nr. 11033 af 16/07/2015:
”Bestemmelser om
gennemførelse af den tekniske specifikation for interoperabilitet (TSI) for delsystemet drift og
trafikstyring i jernbanesystemet i Den Europæiske Union”.
For os synes det nødvendigt, at man udover adgangen til at straffe virksomheder økonomisk, også
giver mulighed for personlig straf af virksomhedens ledelse og fratagelse af retten til
jernbanetransport/inddragelse af sikkerhedscertifikat, hvis man gentagne gange sløser med
egenkontrol og sikkerhed.
Af din regerings lovprogram på statsministeriets hjemmesiden, har jeg ikke kunne finde lovforslag
om ændring af jernbaneloven. Derfor må Benny Engelbrecht ikke være kommet i mål med
lovforslag, inden du overtog hans ministerium.
Som nævnt håber vi, at du vil fortsætte Benny Engelbrechts arbejde. Du ønskes held og lykke som
transport og ligestillingsminister.
På vegne af de pårørende og med venlig hilsen
Lasse Ostenfeldt Pedersen
Pilevej 19
5800 Nyborg
[email protected]
2