Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2537811_0001.png
Transportministeren
Familierne til ofre for togulykken den 2. januar 2019
21. december 2021
2021-3167
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kære pårørende
Dette er et svar på de seks spørgsmål, som I har stillet mig i jeres
brev sendt den 27. oktober 2021. Dette er således ikke den endelige
orientering angående resultatet af den undersøgelse af lovændrin-
ger, jeg henviser til i mit brev af 8. november. Denne undersøgelse
pågår.
Hvorfor er sikkerhedskulturen ved togdrift årtier bagud ift.
transport på veje?
Sikkerheden gribes grundlæggende anderledes an på jernbanen
end på vejområdet, da de to transportformer adskiller sig fra hin-
anden. Tog kører i et selvstændigt tracé og føres kun af professio-
nelle togførere i modsætning til vejene, hvor privatkørsel og bløde
trafikanter præger billedet. Det kan derfor være svært at sammen-
ligne de to transportformer.
Med det sagt har DB Cargos ageren i sagen gjort det tydeligt for
mig, at der blandt nogen i banegodsbranchen tilsyneladende ikke
er tilstrækkelig bevidsthed om det utvetydige sikkerhedsansvar,
som branchen har. Dette finder jeg helt uacceptabelt, hvilket jeg i
et brev til europæiske jernbaneorganisationer har givet klart til-
kende. Sagen understreger også behovet for den pågående under-
søgelse af, hvorvidt virksomhedernes ansvar kan gøres endnu tyde-
ligere i lovgivningen.
Jeg har bedt Trafikstyrelsen om at forholde sig til jeres spørgsmål.
De oplyser følgende:
”Når der sker en så tragisk ulykke på jernbanen, som den der skete
på Storebælt den 2. januar 2019, tager Trafikstyrelsen det meget
alvorligt. Straks efter ulykken blev der indført adskillige tiltag, bl.a.
et totalt forbud mod kørsel med lignende godstog over Storebælt,
og der har siden været arbejdet på at forebygge, at en lignende
ulykke sker igen. En nærmere redegørelse for tiltagene kan findes i
medfølgende bilag 1.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Henvendelse af 3/3-22 vedrørende ændring af jernbaneloven så operatører kan straffes hvis de taber gods eller ikke vedligeholder sikkerhedskritisk materiel, fra Lasse Pedersen, Nyborg
2537811_0002.png
Side 2/6
Arbejdet med jernbanesikkerhed tager afsæt i den grundlæggende
opdeling, der siger, at det er virksomhederne selv, der er ansvarlige
for sikkerheden på deres respektive dele af jernbanen. Virksomhe-
derne skal over for styrelsen kunne dokumentere, at de kan hånd-
tere deres aktiviteter på en forsvarlig måde, samt at de løbende
evaluerer deres sikkerhedsniveau og tager ved lære af hændelser,
fejl mv.
Styrelsen fører tilsyn med virksomhedernes arbejde med sikkerhe-
den. Tilsynet skal sikre, at virksomheder arbejder systematisk og
kontinuerligt med jernbanesikkerheden.
Styrelsen oplever sjældent, at jernbanevirksomhederne ikke arbej-
der systematisk med jernbanesikkerheden, men hvis styrelsen op-
lever dette, vil det naturligvis have konsekvenser for den pågæl-
dende virksomhed. Den yderste konsekvens er at tilbagekalde sik-
kerhedscertifikatet, så virksomheden ikke længere kan drive sin
forretning.
Som led i det tværeuropæiske samarbejde offentliggør Trafikstyrel-
sen hvert år en sikkerhedsrapport for jernbanen, der gør status
over det foregående år. Såfremt det har interesse, kan rapporten
for 2020 tilgås på Trafikstyrelsens hjemmeside her:
https://www.trafikstyrelsen.dk/da/Jernbanesikkerhed/Indberet-
og-rapporter/Styrelsens-sikkerhedsrapport.”
Er det et spørgsmål om tilbageholdenhed fra lovgivernes
side, fordi en lovændring vil påbyde jernbaneoperatører
på det danske jernbanenet alt for store og omkostnings-
krævende sikkerhedsforanstaltninger?
Sikkerheden kommer altid i første række, og det må der ikke gås på
kompromis med. Denne prioritering skal altid gøre sig gældende.
De forskellige sikkerhedstiltag, som nu er indført for kørsel med
gods på lommevogne – såsom vægtkrav på minimum 14 tons over
Storebælt – giver større omkostninger til virksomhederne, da de på
grund af vægtkravet ikke kan køre med tomme trailere. Dette har
bestemt ikke været populært blandt godsoperatørerne, men det har
været helt på sin plads.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Henvendelse af 3/3-22 vedrørende ændring af jernbaneloven så operatører kan straffes hvis de taber gods eller ikke vedligeholder sikkerhedskritisk materiel, fra Lasse Pedersen, Nyborg
2537811_0003.png
Side 3/6
Hvordan forholder du dig til, at man fra politiets side ikke
har efterforsket ”god skik” for jernbaneoperatører omkring
vedligeholdelse, for at finde ud af om DB Cargo har hand-
let culpøst? – Her ville en undersøgelse klarlægge om an-
dre jernbaneoperatører håndterer deres materiel på
samme måde.
Jeg kan desværre ikke besvare dette spørgsmål, da det går på an-
klagemyndighedens vurdering i den konkrete sag. Jeg vil henvise
dette spørgsmål til justitsministeren.
Det er vanskeligt at tro på, at DB Cargo handler i ”god
tro”, når den samme fejl sker gang på gang, uden at der
bliver rettet op på sikkerhedskritisk vedligeholdelse. Sæt-
ter det ikke afgørelsen om ulykken i perspektiv, at DB
Cargo tager så lidt hensyn til sikkerheden? Bør man kigge
nærmere efter DB Cargos kendskab til den manglende sik-
kerhed før ulykken, og vil det i så fald kunne åbne en mu-
lighed for genoptage sagen?
DB Cargos ageren i dette forløb, viser, efter min mening, at der er
et tydeligt behov for at forfølge et spor, hvor der ses på virksomhe-
dernes ansvar i lovgivningen og straffemulighederne ved tilside-
sættelse af dette ansvar.
Arbejdet med revision af lovgivningen er nu i gang. Arbejdet skal
undersøge, hvordan lovgivningen kan gøres klar og tydelig dels i
forhold til godsoperatørernes sikkerhedsansvar, dels i forhold til
hvilke sanktioner der påføres brud på ansvaret, herunder tab af
gods. Målet med arbejdet er for mig helt klart; godsoperatører skal
kunne straffes, hvis de sjusker med sikkerheden.
I forhold til det konkrete spørgsmål om muligheden for at genåbne
sagen, må jeg henvise til justitsministeren.
Trafikstyrelsen oplyser følgende til spørgsmålet:
”Havarikommissionen stillede som følge af konklusionerne føl-
gende anbefaling til Trafikstyrelsen:
”Havarikommissionen anbe-
faler, at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen sikrer, at sikkerhedsle-
delsessystemet hos DB Cargo Scandinavia A/S fremadrettet ind-
henter sikkerhedsrelevant viden hos medarbejdere og andre in-
volverede, og håndteret dette i virksomhedens sikkerhedsledelses-
system”
(side 166).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Henvendelse af 3/3-22 vedrørende ændring af jernbaneloven så operatører kan straffes hvis de taber gods eller ikke vedligeholder sikkerhedskritisk materiel, fra Lasse Pedersen, Nyborg
2537811_0004.png
Side 4/6
På baggrund af anbefalingen har styrelsen i januar 2020 modtaget
en redegørelse fra DB Cargo Scandinavia A/S vedrørende eksiste-
rende såvel som kommende tiltag om forbedring af sikkerhedskul-
turen i organisationen og i samarbejdet med eksterne parter. Sty-
relsen har fokus på og ført skærpet tilsyn med, hvordan de nævnte
tiltag er implementeret hos DB Cargo Scandinavia A/S.”
Hvorfor har dit ministerium ikke igangsat lovændringer, så
sikkerheden skærpes?
DSB har selv været ude og sige, at
man vil få lavet elektriske anordninger, der viser, om lå-
sen virkelig er låst ved læsning af lommevogne. DB Cargo
står for ca. 50 % af al godstransport i Danmark – det var
dem der var skyld i ulykken, og de ønsker ikke, som DSB,
at tage ved lære af ulykken – derfor må du tage aktion og
skærpe loven selvom det påfører DB Cargo en udgift.
Mit helt centrale fokus i sagen har været jernbanesikkerheden og at
forhindre, at en ny ulykke med lommevogne kunne ske igen. For at
styrke sikkerheden har Trafikstyrelsen gennemført en række tiltag
for kørsel med lommevogne. Det er sket gennem påbud, intensive-
ret tilsyn og ved at arbejde for fælles sikkerhedsregler i europæisk
regi.
Der har ikke tidligere været et fokus på at styrke sikkerheden gen-
nem at se på lovgivningen. Det skyldes blandt andet, at spørgsmå-
let om anvendelsesområdet for strafbestemmelserne i jernbanelov-
givningen har været håndteret af politiet og anklagemyndigheden i
sagen.
Så snart jeg gennem jeres hårde arbejde fik oplyst, at der måske var
behov for at se på loven i forhold til mulighed for straf, bad jeg om,
at der blev i gangsat en undersøgelse. Det er vigtigt, at der nu er sat
en revision af lovgivningen i gang, så vi kan få skruet lovgivningen
sammen på den mest hensigtsmæssige måde. Jeg er derfor tak-
nemmelig for jeres arbejde for at gøre opmærksom på forholdet.
Trafikstyrelsen oplyser følgende til spørgsmålet:
”Der arbejdes fortsat med sagen i Joint Network Secretariat (JNS),
som er et forum i det Europæiske Jernbaneagentur (ERA), hvor
medlemslande eller andre relevante jernbaneaktører kan anmode
om igangsættelse af en hasteprocedure for vurdering af forhold,
som potentielt kan udgøre en sikkerhedsmæssig risiko i flere euro-
pæiske lande. På opfordring af styrelsen blev en taskforce til en
JNS urgent procedure nedsat i starten af 2019.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Henvendelse af 3/3-22 vedrørende ændring af jernbaneloven så operatører kan straffes hvis de taber gods eller ikke vedligeholder sikkerhedskritisk materiel, fra Lasse Pedersen, Nyborg
2537811_0005.png
Side 5/6
I dette regi blev der udarbejdet en handlingsplan, der blev offent-
liggjort den 7. maj 2019. Handlingsplanen indeholder en række til-
tag for ihændehavere af godsvogne, jernbanevirksomheder, som
transporterer gods på såkaldte lommevogne, samt læsseterminaler
og virksomheder, som vedligeholder godsvogne.
Arbejdet i JNS ledes af ERA og er fortsat i en normal procedure,
hvor øvrige problemstillinger, såsom udvidelse af handlingsplanen
til andre skammeltyper m.m. som blev rejst ved urgent procedure,
behandles.
I forlængelse af handlingsplanen arbejdes der i ERA i flere regi i
samarbejde med branchen og de forskellige medlemslande videre
med regelændringer i de europæiske regler om koblingsudstyr og
om godkendelse og certificering heraf.”
De nye kendte tilfælde med DB Cargo og løse vogne, for-
venter vi bliver taget alvorligt med skærpet straf til DB
Cargo – virksomheden har ikke taget sikkerheden alvor-
ligt, selv efter en fatal ulykke med 8 dødsfald og 18 kvæ-
stede. Har vi råd til at risikere at miste flere menneskeliv,
fordi vi ikke handler nu?
Jeg tager hændelserne dybt alvorligt, og jeg følger tæt Trafikstyrel-
sen opfølgning med DB Cargo.
Som nævnt er det mit klare mål, at revisionen af jernbanelovgiv-
ningen skal munde ud i, at godsoperatører skal kunne straffes, hvis
de sjusker med sikkerheden. Dette for også at sende et klart signal
til godsoperatørerne om, at de skal tage deres ansvar seriøst, og at
de bliver straffet, hvis det ikke er tilfældet.
Trafikstyrelsen oplyser følgende til spørgsmålet:
”Trafikstyrelsen ser med stor alvor på disse hændelser.
Et centralt krav til virksomhedernes sikkerhedsledelsessystemer
er, at de selv skal registrere og behandle hændelser. En hændelse
er, når der sker noget ”uhensigtsmæssigt”, men som ikke har haft
sikkerhedsmæssige konsekvenser.
Formålet med at evaluere hændelser er, at virksomhederne skal
lære af de uhensigtsmæssige situationer, så de kan rette op og der-
med undgå, at en ulykke indtræffer. Virksomhederne skal én gang
årligt indberette deres hændelser til styrelsen. Dette følger af hele
tankegangen bag ansvarsfordelingen mellem virksomheder og
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Henvendelse af 3/3-22 vedrørende ændring af jernbaneloven så operatører kan straffes hvis de taber gods eller ikke vedligeholder sikkerhedskritisk materiel, fra Lasse Pedersen, Nyborg
2537811_0006.png
Side 6/6
myndighed. Virksomhederne skal afdække en hændelse, så de kan
agere med det formål at sætte ind med forbedringer, så hændelsen
ikke gentager sig. Det betyder også, at virksomhederne skal forsøge
at finde de bagvedliggende årsager til hændelser.
Styrelsen har igennem tilsyn sat fokus på, hvordan DB Cargo Scan-
dinavia A/S registrerer og drager erfaringer af hændelser, så virk-
somheden benytter viden herfra til løbende at forbedre sikkerhe-
den for deres jernbaneaktiviteter.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht