Transportministeren
Familierne til ofre for togulykken den 2. januar 2019
21. december 2021
2021-3167
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kære pårørende
Dette er et svar på de seks spørgsmål, som I har stillet mig i jeres
brev sendt den 27. oktober 2021. Dette er således ikke den endelige
orientering angående resultatet af den undersøgelse af lovændrin-
ger, jeg henviser til i mit brev af 8. november. Denne undersøgelse
pågår.
Hvorfor er sikkerhedskulturen ved togdrift årtier bagud ift.
transport på veje?
Sikkerheden gribes grundlæggende anderledes an på jernbanen
end på vejområdet, da de to transportformer adskiller sig fra hin-
anden. Tog kører i et selvstændigt tracé og føres kun af professio-
nelle togførere i modsætning til vejene, hvor privatkørsel og bløde
trafikanter præger billedet. Det kan derfor være svært at sammen-
ligne de to transportformer.
Med det sagt har DB Cargos ageren i sagen gjort det tydeligt for
mig, at der blandt nogen i banegodsbranchen tilsyneladende ikke
er tilstrækkelig bevidsthed om det utvetydige sikkerhedsansvar,
som branchen har. Dette finder jeg helt uacceptabelt, hvilket jeg i
et brev til europæiske jernbaneorganisationer har givet klart til-
kende. Sagen understreger også behovet for den pågående under-
søgelse af, hvorvidt virksomhedernes ansvar kan gøres endnu tyde-
ligere i lovgivningen.
Jeg har bedt Trafikstyrelsen om at forholde sig til jeres spørgsmål.
De oplyser følgende:
”Når der sker en så tragisk ulykke på jernbanen, som den der skete
på Storebælt den 2. januar 2019, tager Trafikstyrelsen det meget
alvorligt. Straks efter ulykken blev der indført adskillige tiltag, bl.a.
et totalt forbud mod kørsel med lignende godstog over Storebælt,
og der har siden været arbejdet på at forebygge, at en lignende
ulykke sker igen. En nærmere redegørelse for tiltagene kan findes i
medfølgende bilag 1.