Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2537722_0001.png
2. marts 2022
Forslag til udbygning af den kollektive trafik i Region
Nordjylland
- Et alternativ til Egholm-motorvejen
Rådet for Bæredygtig Trafik har med stor bekymring iagttaget, at der ikke i
forbindelse med Infrastrukturplan 2035 er fremlagt konkrete forslag til hvordan en
forbedring af den kollektive trafik på en bæredygtig og klimavenlig måde kan forbedre
og sikre en god trafikal betjening af Aalborg og Nordjylland.
Derfor kommer vi med dette forslag til udbygning af den kollektive trafik i Region
Nordjylland som alternativ til Egholm motorvejen, der reelt ikke forbedrer
trafikbetjeningen, men som i stedet risikerer at medføre en øget biltrafik med fossile
biler til stor skade for klimaet.
Baggrunden for forslaget er også, at Vejdirektoratet i sin VVM-undersøgelse fra 2011
foretog en vurdering af effekterne ved i stedet for en ny motorvej at udbygge den
kollektive trafik. Heri blev effekterne opsummeret således:
Et alternativ, hvor den kollektive trafik udbygges, har ikke særlige konsekvenser
for landskab og jordbund.
Et alternativ, hvor den kollektive trafik udbygges, har ikke særlige konsekvenser
for kulturmiljøet.
Et alternativ, hvor den kollektive trafik udbygges, har ikke særlige konsekvenser
for friluftslivet, bortset fra, at det kan blive nemmere at komme rundt i byen og til
de forskellige rekreative udbud.
Et alternativ, hvor den kollektive trafik udbygges, har ikke særlige konsekvenser
for grundvand.
Et alternativ, hvor den kollektive trafik udbygges, har ikke konsekvenser mht. støj
under anlæg.
Et alternativ, hvor den kollektive trafik udbygges, har ikke konsekvenser for
vibrationer.
Et alternativ, hvor den kollektive trafik udbygges, har ikke konsekvenser mht. lys
Et alternativ, hvor den kollektive trafik udbygges, har ikke konsekvenser for
råstoffer og affald.
Desværre blev der ikke fulgt op på denne analyse. Derfor efterlyser vi, at der - også i
lyset af de vedtagne klimamål og det øgede fokus på grønne løsninger - udformes en
plan for en bæredygtig trafikløsning.
Rådet for Bæredygtig Trafik præsenterer med nærværende forslag et sådant skånsomt
og bæredygtigt alternativ til en motorvej vest om Aalborg over Egholm. Samtidig vil
gennemførelse af forslagene sikre bedre transportservice til alle borgere i området.
Forslaget vil endvidere sikre, at naturområder ikke ødelægges eller belastes. Vi vil
med forslaget sikre at der fremover overflyttes trafik fra vejene i Nordjylland til
jernbanen.
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Henvendelse af 2/3-22 vedrørende forslag til forbedringer af den kollektive trafik i Nordjylland, som et alternativ til en 3. Limfjordsforbindelse, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2537722_0002.png
Vi er overbeviste om, at en udbygning af den kollektive trafik vil kunne tiltrække
mange bilister, og på den måde aflaste trafikken på motorvejene og derved fjerne den
reelt meget lille trængsel der er tale om på disse veje. Denne graf fra Vejdirektoratet
viser, at der kun er tale om ganske kortvarige perioder med nedsat hastighed på kun
få minutter. Det er fra før Coronatiden.
Kilde. Vejdirektoratet. Hastigheder, rejsetid og forsinkelser i myldretiderne
https://www.vejdirektoratet.dk/vvm/limfjorden/trafik/hastigheder-rejsetid-og-forsinkelser-i-myldretiderne
Forslaget skal ikke blot ses som et middel til reduktion af spidstimebelastningen i
Limfjordstunnelen, men som en tiltrængt generel højnelse af serviceniveauet i den
kollektive trafik i området.
Forslaget vil reducere biltrafikken på mange veje med større trafiksikkerhed og bedre
miljø til følge.
Forslaget går ud på en udvidet togdrift med såvel regionaltog som fjerntog, ligesom
godstrafikken på banen skal kunne udvides. Hertil en udvidet busbetjening.
Der kræves hertil en række udbygninger af infrastrukturen, men disse er reelt meget
begrænsede og skånsomme i forhold til bygning af en stor ny motorvej, der med en
bredde på 28 meter skal skære sig gennem landskab og naturområder.
Forbedringer af den regionale banetrafik i Nordjylland
Der foreslås en udvidelse af togbetjeningen, dels ved en høj frekvens i alle driftstimer,
dels ved indsættelse af hurtige tog og endelig ved en nærbanebetjening af banen til
Østhavnen.
Både nord og syd for Aalborg skal regionaltogene køre med fast halvtimesdrift alle
dage i hele driftstiden. Den udvidelse til halvtimesdrift i dagtimerne, som er indført
efter at Nordjyske Jernbaner overtog driften i 2017, har allerede medført en stigning i
passagertallet, og viser at en højere frekvens flytter flere folk til toget. Med en
udvidelse af perioden med halvtimesdrift samt indførsel af hurtige tog som
supplement hertil vil derfor kunne tiltrække yderligere folk fra bil til tog. Blandt andet
fordi toget hermed også bliver et reelt alternativ uden for dagtimerne.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Henvendelse af 2/3-22 vedrørende forslag til forbedringer af den kollektive trafik i Nordjylland, som et alternativ til en 3. Limfjordsforbindelse, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2537722_0003.png
Togene fra nord (Skagen og Hirtshals)
køres videre ad en ny nærbane mod
Aalborg Østhavn. Denne nærbane
etableres ved udbygning af den
eksisterende godsbane mellem Aalborg
og Østhavnen. Den udbygges med et
antal krydsningsstationer.
Denne nærbane vil styrke den
kollektive trafik til supersygehuset,
Aalborg Universitet og de store
boligområderne i Aalborg syd og øst.
Regionaltogene syd for Aalborg ændres til at køre fra Aalborg Lufthavn til Randers for
at udvide togenes opland.
Lyntogene forlænges igen som oprindelig planlagt fra Aalborg til Frederikshavn.
Vi henviser her til nedenstående konkrete betjeningsforslag, der tager udgangspunkt i
IDA Rail, Ingeniørforeningens jernbanetekniske selskab, forslag til Trafikerings- og
infrastrukturplan for jernbanen 2030, udgivet i foråret 2021.
Regionaltog hver time Skagen –
Aalborg – Aalborg Østhavn.
Regionaltog hver time Hirtshals –
Aalborg – Aalborg Østhavn.
Regionaltog hver time Skagen –
Frederikshavn - Hjørring.
Regionaltog hver time Hirtshals -
Hjørring.
Regionaleksprestog en gang i timen
i dagtimerne i de timer hvor lyntoget
ikke kører Aalborg – Frederikshavn.
Regionaltog hver halve time Aalborg
Lufthavn – Randers
Hertil kommer fjerntog i form af Lyntog
to gange i timen fra København og
Aarhus til Aalborg, hvor det ene tog
fortsætter til Aalborg Lufthavn og det
andet hver fjerde time fortsætter til
Frederikshavn. Dertil et IC-tog i timen
fra København til Aalborg med stop på
enkelte stationer mellem Aalborg og
Hobro.
Dette forslag giver tre tog i timen mellem Hjørring og Aalborg, fem tog i timen mellem
Aalborg og Randers, og helt lokalt kvartersdrift mellem Lindholm og Aalborg.
Nye stationer
For yderligere at kunne betjene flere borgere i Aalborgs opland vil det være fornuftigt
at etablere stationer i Vestbjerg og Sulsted/Tylstrup samt Svenstrup Syd/Ellidshøj.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Henvendelse af 2/3-22 vedrørende forslag til forbedringer af den kollektive trafik i Nordjylland, som et alternativ til en 3. Limfjordsforbindelse, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2537722_0004.png
På den nye nærbane til Aalborg Østhavn etableres stationer Gug, Gistrup og Sønder
Tranders.
Også ved Østerådalen hvor banen kører under Over Kæret etableres en station for
såvel togene mod syd som for banen til Østhavnen.
En ekstra BRT-forbindelse i Aalborg
Den BRT buslinje,
Aalborg Plusbus,
der er under etablering mellem Vestbyen og det
nye universitetshospital i øst, suppleres med en yderligere BRT buslinje mellem
Vodskov og Svenstrup, der kan benytte Limfjordsbroen. På længere sigt kan disse
busforbindelser ændres til letbanelinier.
Endvidere forlænges plusbussen fra universitetshospitalet til den nye station i Gistrup.
Den regionale bustrafik
Ligesom for regionaltogene udvides frekvensen for de regionale ekspresbusruter (X-
busserne) til halvtimesdrift i hele driftstiden.
Godstrafik fra vej til bane
Det vil hjælpe meget på trængslen og sikkerheden på både motorvejene og andre
veje, hvis der overføres mere godstrafik fra vejene til jernbanen.
Banestrækningen fra Tyskland via Aalborg til Hirtshals er en del af de europæiske TEN
netværk, der principielt skal være udbygget med dobbeltspor og være elektrificeret
med køreledninger.
Der skal for en effektiv kørsel anlægges en shunt for godstog ved Hjørring så en
langsom og ineffektiv vending af godstogene kan undgås.
Nødvendig infrastruktur for at sikre en moderne jernbane i Nordjylland
For at kunne indføre de foreslåede udbygninger af den kollektiv trafik, skal der i løbet
af en årrække etableres nedenstående ny infrastruktur.
Dobbeltsporet bane hele vejen fra Aalborg til Hjørring
Der er allerede igangsat en delvis udbygning, men denne bør fortsætte løbende indtil
der er dobbeltspor hele vejen.
Budget for igangværende delstrækninger: 100 mio. kr.
Overslag for hele strækningen: 2.000 – 3.000 mio. kr.
I første omgang kan man forlænge de eksisterende vigespor i Sulsted, Brønderslev og
Vrå så der er plads til krydsninger med godstogene.
Overslag: 10 - 20 mio. kr. pr. station, i alt 30 – 60 mio. kr.
Ekstra jernbanebro over Limfjorden
For at undgå en flaskehals på den mest trafikerede delstrækning af jernbanen vil det
være nødvendigt at supplere den eksisterende jernbanebro med en ekstra bro.
Overslag: 1.000 – 1.500 mio. kr.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Henvendelse af 2/3-22 vedrørende forslag til forbedringer af den kollektive trafik i Nordjylland, som et alternativ til en 3. Limfjordsforbindelse, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2537722_0005.png
Elektrificering nord for Aalborg
Både af hensyn til fortsat kørsel med Lyn- og IC-tog til Frederikshavn og for kørsel
med godstog til Hirtshals vil det være nødvendigt at fuldføre Togfondens elektrificering
med køreledninger fra Lindholm til såvel Frederikshavn som Hirtshals.
Aalborg – Frederikshavn (Togfonden), overslag: 1.000 – 1.500 mio. kr.
Hjørring – Hirtshals (option til Togfonden), overslag: 200 mio. kr.
Nærbaneudbygning til Aalborg Østhavn
Overslag: 500 – 1.000 mio. kr.
Nye stationer
De nye stationer kan etableres hen ad vejen, med kommunalt tilskud.
Overslag: 10 - 20 mio. kr. pr. station.
Godsshunt ved Hjørring
Overslag: 300-400 mio. kr.
Dobbeltspor Hjørring – Hirtshals
Vil give mulighed for kørsel med godstog til Hirtshals i hele driftstiden.
Overslag: 500 – 1.000 mio. kr.
5