Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2537211_0001.png
Høring om chaufførmangel
24. februar 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0002.png
Program
12:30 Velkomst v/ transportministeren
12:35 Intro til udfordringerne med chaufførmangel v/ kontorchef Caroline Tastesen
12:40 Oplæg v/ Færdselsstyrelsen
12:55 Oplæg v/ Beskæftigelsesministeriet
13:05 Oplæg v/Børne- og Undervisningsministeriet/Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK)
13:15 Oplæg v/ 3F Transportgruppen
13:25 Frokost
13:45 Oplæg v/ DI Transport
13:55 Oplæg v/ DTL
14:05 Oplæg v/ Dansk Persontransport
14:15 Oplæg v/ AMU Transport Danmark
14:20 Pause
14:30 Bordrunde/Drøftelse
15:20 Afrunding v/ kontorchef Caroline Tastesen
15:30 Tak for i dag
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0003.png
Høring om chaufførmangel i
transportbranchen
Den 24. februar 2022 i Transportministeriet
P
r
æ
s
e
n
t
a
t
i
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0004.png
Muligheder på beskæftigelsesområdet
Uddannelse og opkvalificering
Job-VEU-modellen
6 ugers jobrettet
uddannelse
Korte kurser
v. ledighed
Primært målrettet
ufaglærte og
faglærte
Fx erhvervskørekort
Uddannelsesløft
til 110% dagpenge
Erhvervsuddannelse
inden for mangel-
områder
Fx Vejgodstransport-
uddannelsen – hvor
flere chauffør-
uddannelser er dækket
Den regionale
uddannelsespulje
Støtte til korte
kurser på mangel-
områder
Fx efteruddannelse
af varebilschauffører,
buschauffør og
godstransport med
lastbil
Øvrige muligheder
Opkvalificeringsforløb
inden for mangel-
områder
Samarbejde mellem
uddannelses-
institutioner,
jobcentre og
virksomheder
Jobcentrene har altid
fokus på den korteste
vej til job og kan
bevilge kurser m.m.
Fx kørekort til
personer uden for de
nævnte målgrupper
Gennemført flere
forløb inden for
transportområdet
Fx forløb med Falck i
Hovedstaden
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0005.png
Nye initiativer på beskæftigelsesministeriets område I
Trepartsaftale om mangel på arbejdskraft (oktober 2021)
Jobformidling i kommuner og a-kasser
Regionale initiativer målrettet brancher, der mangler
arbejdskraft
Mere europæisk faglært arbejdskraft i Workindenmark
Fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0006.png
Nye initiativer på beskæftigelsesministeriets område II
Styrket international rekruttering og reformpakke for dansk økonomi (januar 2022)
En ny midlertidig konjunkturafhængig supplerende beløbsordning
Rekrutteringscentre i EU-lande
Udvidelse af fast track-ordningen
Lavere dagpengesats og forkortet periode for dimittender
Permanent uddannelsesløft med 110 pct. i dagpenge
Mindre modregning i pension
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0007.png
Uddannelser indenfor
transportområdet
Høring om chaufførmangel
24.februar 2022
Børne- og Undervisningsministeriet, Kontorchef Maria Nørby
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0008.png
To veje til uddannelse inden for
transporterhvervet
Erhvervsuddannelser (eud)
Varighed:2-5 år
Vekseluddannelse (m. oplæring i
virksomhed)
Adgangskrav EUD: Bestået folkeskolens
afgangseksamen, mindst 02 i dansk og
matematik, eller uddannelsesaftale med
en virksomhed.
Faglært
Buschauffør i kollektiv trafik,
turistbuschauffør, kranfører og
vejgodstransportuddannelsen
8
1. marts 2022
Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU)
Varighed: 3-50 dage
AMU er målrettet ufaglærte og faglærte
Adgangskrav – alderskrav
Deltagerbetaling mulighed for VEU-
godtgørelse
Bus, lastbil, varebil og taxa
Opkvalificering/ efteruddannelse
Godskrivning af AMU ved optag på EUD
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0009.png
Kørekort og alderskrav EUD
EUD-uddannelse
Tilgang Buschauffør kollektiv HF 2021
Uddannelser
Buschauffør
kollektiv samt
turistbus
Kørekort D til
erhvervsmæssig
personbefordring
(stor bus)
Vejgodstransport
samt kranfører
Kørekort
(udover
kørekort B samt
grundlæggende
kvalifikationsudda
nnelse)
Kørekort C (stor
lastbil) +
C/E (lastbil med
stort
påhængskøretøj)
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
EUV
EUD
Tilgang Buschauffør kollektiv HF 2021
Alder
21 år (normalt 24
år)
18 år (normalt 21
år)
21 22 23 24 25 28 32 36 37 38 39 43 45 47 48 49 50 52 53 55 56 58 59 61 62 63
år år år år år år år år år år år år år år år år år år år år år år år år år år
9
1. marts 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0010.png
Aktivitet på erhvervsuddannelserne
Udvikling bestand pr. sept
chaufføruddannelserne
1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Igangværende aftaler
1000
800
600
400
200
0
2018
2019
2020
2021
Uddannelse Buschauffør i kollektiv trafik
Uddannelse Kranfører
Uddannelse Turistbuschauffør
Uddannelse Vejgodstransportuddannelsen
Udvikling bestand pr sept.
alle erhvervsuddannelser
125000
120000
115000
110000
105000
100000
95000
2015
10
2016
2017
2018
2019
2020
2021
1. marts 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0011.png
Eksempler AMU:
AMU-uddannelse
Adgangskrav
Lastbil
Godstransport med lastbil samt 18 år.
grundl. kval.uddan. (47857)
Varebil
Grundlæggende kvalifikation for 18 år
varebilschauffør (48850)
Bus
Personbefordring med bus (40531) 21 år
Varighed
50 dage
3 dage
En række forskelige
arbejdsmarkedsuddannelser
indenfor chaufførområdet
giver adgang til branchen
Varighed 3 -50 dage,
afhængigt af fx alder, indhold
og forudgående opnåelse af
kørekort.
30 dage
11
1. marts 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0012.png
Aktivitet på arbejdsmarkedsuddannelserne
Antal kursusdeltagelser på AMU
chaufføruddannelser
12000
10000
1.200.000
8000
Aktivitetstal for AMU og transportuddannelserne
6000
4000
2000
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
1.000.000
800.000
Bus
Lastbil
Taxa
600.000
Annoncerede kurser
Gennemførte
annoncerede kurser
Bus
Lastbil
Taxa
Varebil
Bus
2015
650
1014
138
469
2016
653
933
187
476
2017
620
976
178
455
2018
647
1005
320
477
2019
631
1058
331
492
464
2020
673
1348
442
480
433
400.000
200.000
Lastbil
Taxa
Varebil
12
1. marts 2022
754
110
722
146
781
144
813
304
804
314
446
909
346
406
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Antal kursusdeltagelser på AMU
Antal kursusdeltagelser TUR
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0013.png
Tiltag for at sikre flere faglærte og mere
opkvalificering af arbejdsstyrken
To trepartsaftaler giver bedre vilkår for flere lærepladser og mere voksen- og
efteruddannelse
Trepartsaftale om flere lærepladser (november 2020)
120 mio. kr. årligt til de faglige udvalg skal understøtte det lærepladsunderstøttende arbejde,
søgningen til og kvaliteten af uddannelserne.
2022-målsætning om, at skolerne skal sikre, at 60 pct. af eleverne har en læreplads efter 15
undervisningsuger på grundforløbets 2. del og 80 pct. ved afslutning af grundforløbets 2. del.
Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2017)
420 mio. kr. til kvalitetsløft gennem højere takster og kvalitetspulje til AMU.
Forhøjet VEU-godtgørelse i en periode på fire år fra 80 til 100 pct. af højeste dagpengesats.
Arbejdsmarkedets parter justerer uddannelserne løbende:
for at sikre, uddannelserne
matcher arbejdsmarkedets behov.
13
1. marts 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0014.png
Tiltag for at sikre flere faglærte og mere
opkvalificering af arbejdsstyrken
Initiativer der øger søgning til AMU og eud og reducerer frafald på erhvervsuddannelserne
Fleksible grundforløb på eud-transportuddannelserne
Forsøg med at påbegynde kørekortundervisning allerede på eud grundforløbet- normalt skal
grundforløbet være afsluttet
14
1. marts 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0015.png
Oplæg v/ 3F Transport
24. februar 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0016.png
Frokost – 20 minutters pause
24. februar 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0017.png
Fremtidens chauffører
-
Er mere ligestilling løsningen?
Karsten Lauritzen
Branchedirektør i DI Transport
Karsten Lauritzen
Branchedirektør
24. februar 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0018.png
Meget høj andel af ældre chauffører
Aldersgruppers andel af alle personer med jobfunktion i marts 2021
Procent
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Under 25 år 25-29
Arbejdsmarkedet generelt
Lønmodtagere på hele
Rutebuschauffører
30-34
35-39
40-44
45-49
50-54
55-59
60-66
67+
Aldersgruppe
Kilde: DI på grundlag af data fra Danmarks Statistik
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0019.png
Hvordan øger vi rekrutteringen?
Ikke noget quickfix
Rekruttering fra mange målgrupper
Fælles indsats fra branche, politikere,
jobcentre, uddannelser mv.
Håndholdt indsats virker
Mange succeshistorier – udbredelse af best practice
Godt arbejdsmiljø – tal chaufførjobbet op
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0020.png
Fastholdelse af seniorer
Branchen skal fortsat arbejde for at rekruttere
og fastholde seniorer
Fjern modregning af arbejdsindtægt i
pensionen – ny aftale pr. 1. jan. 2023
Afskaf Arne-pensionen
Nedbring ventetid på fornyelse af kørekort,
lægeerklæringer mv.
20
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0021.png
Flere kvinder bag rattet
• Kun 2% af lastbilerne og 15%
busserne føres af en kvinde - er mere
kønsdiversitet løsningen?
• ”Kvinder kan ikke køre bus og lastbil”
• ”Taskforcen for Flere Kvinder i
Førersædet” (ATL, 3F m.fl.)
• Inviter kvinder ind, IGU, flexjob mv.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0022.png
Flere internationale medarbejdere
• Branchen er gode til at
integrere internationale
medarbejdere
• Nedbring administrative
barrierer
• Sænk beløbsgrænsen til
360.000 kr.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0023.png
Høring om chaufførmangel i
transportbranchen
Indlæg ved
Adm. direkør Erik Østergaard
DTL Danske Vognmænd
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0024.png
TI Rapport om chaufførmangel 08/2021:
Chafførmangel stigende problem gennem seneste
15 år
Anslået manglede 400.000 chauffører i EU i 2020
Transportefterspørgsel stiger med øget vækst
Pool af chauffører stagnerer
Gennemsnitsalder på chauffører stiger
Særlige udfordringer i UK
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0025.png
Transportministeriet/Vejtransportårdet
”En ny vej frem” 2016:
Adgang til fornødne kvalificerede arbejdskraft
nødvendig for at skabe vækst og udvikling i DK
vejgodstransport
Rekrutteringsudfordringer i specialiserede
transportvirksomheder
Høj gennemsnitsalder, få kvinder og nydanskere
Branchens image en udfordring
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0026.png
”En ny vej frem” 2016 – Anbefalinger:
Bedre information og vejledning over for unge om
branchen
Samme for kvinder, nydanskere og ufaglærte i
lavlønsjob
Tættere samarbejd med jobcentre og
arbejdsløshedskasser
Samarbejde mellem virksomheder, skoler, a-kasser
og jobcentre
Optimering af rekruttering og fastholdelse
Information om støttemuligheder
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0027.png
”Frafaldsanalyse af
erhvervsuddannelser inden for
transport” November 2021
”Konkret frafalder ca. halvdelen af de optagne på
vejgodstransportuddannelsen, mens det for mindre end 10 år
siden kun var 20%”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0028.png
Branchens image efter 10 år med social dumping!
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0029.png
Kilde: DANSKE VOGNMÆND, oktober 2021
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0030.png
Kilde: DTLs medlemsundersøgelse, september 2021 beskrevet i DANSKE VOGNMÆND, oktober 2021
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0031.png
Produktions-
begrænsninger i
landtransport
• 3 mdr.s glidende
gennemsnit
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0032.png
Chaufførmangel i
vejgodstransport
• Stilling: Chauffør, fragt,
distribution, blandet kørsel
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0033.png
Antal
beskæftigede i
vejgodstransport
• Branche: 49003
Fragtvognmænd og
rørtransport
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0034.png
Konklusioner:
Generel høj økonomisk vækst =>
rekordhøj beskæftigelse =>
pres på forsyningskæder
ikke blot i landtransporten
EU’s vejpakke og ny Godskørselslov fra 2020 vil på sigt forbedre
branchens image => øge attraktiviteten af erhvervet
Transportens uddannelser bør gennemgås kritisk mhp. forbedringer
Fortsat fokus på Vejtransportrådets anbefalinger fra 2016
Øge branchens produktivitet – duo trailere, højere totalvægt mm.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0035.png
Udfordringerne med og løsninger på
chaufførmangel i persontransportbranchen
Michael Nielsen, adm. Direktør
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0036.png
er foreningen der samler al erhvervsmæssig
persontransport på vej.
er den primære interesseorganisation for alle operatører
indenfor rutetrafik, turistbuskørsel, fjernbus, limousine,
taxi og flextrafikken.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0037.png
Persontransporten –
et inkluderende erhverv
Virksomheder rekrutterer i alle
segmenter
Jobskiftere
Anden etnisk oprindelse
Fleksjobbere
Pensionister
Studerende
Persontransporten rummer mange
forskellige jobtyper
Fuldtid
Deltid
Weekendarbejde
Aftenarbejde
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0038.png
Omfanget af chaufførmanglen
Dansk PersonTransport vurderer, at der mangler cirka 1000
turistbuschauffører ud af en arbejdsstyrke på cirka 5500, hvilket allerede
nu giver store problemer, men vil være ekstremt til foråret når rejselysten
og turisterne venter tilbage.
Chaufførmangel for taxiområdet på mindst 500 årsværk, betyder, at vognene
ikke kan udnyttes fuldt ud, selvom efterspørgslen efter taxikørsel i høj grad er
vendt tilbage.
Offentlig kørsel / flextrafikken oplever stor mangel på chauffører tæt på
taxiområdet der mangler 20%.
Situationen er mindre akut, men stigende for rutebustrafikken.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0039.png
Konsekvenser af mangel
på arbejdskraft
Kilde: Dansk Erhverv
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0040.png
Aldersudfordring
Fordeling af buschauffører efter alder
700
600
500
Antal chauffører
400
2006
2017
300
200
100
0
16 18 20 22 24 26 28 30 32 34 36 38 40 42 44 46 48 50 52 54 56 58 60 62 64 66 68 70 72 74 76 78 80 82 14
Alder
Kilde: Pension Danmark.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0041.png
Løsninger på chaufførmanglen
Fire konkrete løsninger:
Gør det mere
attraktivt for
seniorerne
at arbejde ved siden af
deres pension.
Giv branchen mulighed for at
rekruttere
chauffører på 18 år
nu
skal man være 21 for at starte som
chauffør i persontransporten.
Mere
fokus hos Jobcentrene
persontransportsektoren.
Nedbring ekspeditionstiden
for
udstedelse af chaufførkort jfr.
taxiloven (pt. mindst 6 uger) og
førerkort til bus, alternativ udsted
midlertidig kort.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0042.png
Alderskrav
TUR, 3F, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk PersonTransport
foreslår i fællesskab, at personer på 18 år skal kunne erhverve
kørekort og kvalifikationsuddannelse, hvis de samtidig starter en
af de allerede etablererede erhvervsuddannelser som chauffør
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0043.png
Nedsæt aldersgrænsen for
chauffører i busbranchen
Aldersfordelingen for nyuddannede bus og lastbilchauffører i 2020 (uddannelsesstatistik.dk)
Alders-
gruppe
Bus
Lastbil
15-19
0
0,0%
128
2,8%
20-24
82
4,7%
939
20,3%
25-29
258
14,9%
863
18,7%
30-34
197
11,4%
671
14,5%
25-39
187
10,8%
494
10,7%
40-44
224
12,9%
433
9,4%
45-49
225
13,0%
385
8,3%
50-54
255
14,7%
359
7,8%
55-59
226
13,0%
250
5,4%
60-64
157
9,1%
90
1,9%
65-69
18
1,0%
11
0,2%
70-74
3
0,2%
0
0,0%
75-79
0
0,0%
0
0,0%
Total
1732
100,0%
4623
100,0%
Alders-
gruppe
Bus
Lastbil
15-19
0
0,0%
128
2,8%
20-24
82
4,7%
939
20,3%
25-29
258
14,9%
863
18,7%
30-34
197
11,4%
671
14,5%
25-39
187
10,8%
494
10,7%
40-44
224
12,9%
433
9,4%
45-49
225
13,0%
385
8,3%
50-54
255
14,7%
359
7,8%
55-59
226
13,0%
250
5,4%
60-64
157
9,1%
90
1,9%
65-69
18
1,0%
11
0,2%
70-74
0,2
0,0
En aldersgrænse på 18 år vil give
+/- 380 nyuddannede buschauffører
om året i alderskategorien 18-24 år,
hvis man antager at tilslutningen
vil være som hos lastbilchauffører.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0044.png
Udd. forløb allerede etableret
DPT’s medlemmer garanterer 400 lærlingepladser
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0045.png
Hvad gør branchen selv?
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0046.png
Rekrutteringskampange –
3F, DE, TA og DPT
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0047.png
altid klar til styrket samarbejde
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0048.png
Høring om chaufførmangel 24/2-22
Hvad kan skolerne bidrage med:
Uddanne målrettet mod job – virksomhed og medarbejder afklares allerede
inden uddannelsesstart.
Påbygge ”erfaring” inden opstart i virksomhed.
Særlig støtte i forhold til udfordringer – eksempelvis ordblindhed
Kombinationsforløb – sprog / kørekort / certifikater
Vekselforløb mellem skole og praktik
Skolerne er klar til opgaven
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0049.png
Høring om chaufførmangel 24/2-22
Hvilke udfordringer ligger der for skolerne?
Udfordringer med behandling af vandelserklæringer
Lang sagsbehandlingstid hos ”særlige”
Betyder unødvendigt frafald
Løsning:
Fasttrack for uddannelsesinstitutionerne
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0050.png
Høring om chaufførmangel 24/2-22
Andre udfordringer:
Køreprøver:
Det går frem ad, men der er stadig udfordringer geografisk.
Især på kørekort B, men desværre også stadig på de øvrige kategorier.
Der mangler en direkte telefonlinje til prøvekontoret.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0051.png
Høring om chaufførmangel 24/2-22
Bekymringspunkter:
Der mangler kørelærere til storvogn – rigtig mange om lidt…
Nuværende gennemsnitsalder nærmer sig 60 år.
Hvis ikke uddannelsen ændres til offentlig finansiering, kommer det til at
gå helt galt.
Overbygning til faglært chauffør?
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0052.png
Høring om chaufførmangel 24/2-22
Andre ideer:
Er aldersreglerne en udfordring?
Lastbil: 18 år. Hvorfor ikke bus?
Kunne man starte på undervisningen til storvogn som 17 årig?
Kunne længere målrettede forløb starte med B kørekort på AMU?
Kan AMU målgruppen udvides til at omfatte ledige med videregående
uddannelse?
Karriereskift for ”kassedamen”?
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0053.png
Høring om chaufførmangel 24/2-22
Danmark har brug for flere dygtige chauffører.
Skolerne er klar til at uddanne dem!
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0054.png
Pause 10 minutter
24. februar 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0055.png
Åben drøftelse
24. februar 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Præsentationer fra høringen 24/2-22 om udfordringerne med chaufførmangel i transportbranchen
2537211_0056.png
Mange tak for i dag
24. februar 2022