Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2534452_0001.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Notat
Sagsbehandler:
EMRA
Sagsnr.: 2022-171221
10-02-2022
Status på Færdselsstyrelsens kørekortadministration
Aktuel status
Efter ressortovertagelsen af politiets administrative kørekortopgaver 1. oktober 2021 har
Færdselsstyrelsen kunne konstatere en stigning i antallet af verserende sager. Færdselsstyrelsen
fik 1. oktober overdraget ca. 20.000 verserende sager, hvilket var højere end forudsat. Antallet af
verserende sager er siden steget til ca. 25.000 sager. Samtidig er den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid på cirka 150 dage, hvilket dog dækker over stor variation mellem de enkelte
sagstyper. Da styrelsen ikke har fået overdraget brugbar ledelsesinformation, er det dog ikke
muligt at sammenligne det nuværende niveau med politiets.
Stigningen i verserende sager og den forlængede sagsbehandlingstid har sin baggrund i en
række forskellige faktorer, herunder blandt andet:
Ændring i sagsgange, blandt andet som følge af overgangen fra papirbåret til digital
sagsbehandling, herunder oplæring i de ændrede sagsgange
Indhentelse af straffeattest fra politiet, idet styrelsen ikke har adgang til Kriminalregistret
Fortsat papirbårne eksterne processer og ansøgninger, der skal overføres til styrelsens
sagsbehandlingssystem, hvilket lægger pres på styrelsens journaliseringsressourcer
Opgaver fra Rigspolitiet National Færdsel blev overdraget uden medfølgende
medarbejdere, hvilket har medført et videnstab, der skal genopbygges.
Forbedringstiltag
For at imødegå de udfordringer, der historisk og aktuelt knytter sig til kørekortadministrationens
arbejde, har styrelsen iværksat en række initiativer, og der planlægges derudover iværksættelse
af yderligere tiltag. De fleste har til hensigt at nedbringe sagsbehandlingstider, mens andre skal
øge niveauet af serviceinformation til borgerne.
Iværksatte tiltag
1. Midlertidig opnormering ved ansættelse af otte vikarer til telefonbetjening og scanning af
fysisk post frem til 1. marts 2022. Styrelsen forlænger disse for en kortere periode efter 1.
marts.
2. Mulighed for merarbejde, plustid og overarbejde for medarbejdere, der ønsker og har
mulighed for det.
3. Opdatering og løbende tilpasning af vejledninger til medarbejderne som følge af nye eller
ændrede sagsgange, samt analyser af behovsomfang og proces i forbindelse med konkrete
sagstyper.
Side 1 (2)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Statusnotat om drift af kørekortområdet, fra transportministeren
2534452_0002.png
4. Frigørelse af sagsbehandlingsressourcer ved midlertidigt at lukke styrelsens
kundebetjeningstelefoner om onsdagen foreløbigt frem til udgangen af marts 2022.
5. Opprioritering af sager om generhvervelse af kørekort, samt vandelssager. Der er nedsat en
taskforce, der skal nedbringe sagsbehandlingstiden på vandelssagerne.
6. Dedikerede ressourcer til journalisering frem til 1. marts 2022.
Planlagte og kommende tiltag
1. Udarbejdelse af materiale til oplysning om aktuelle sagsbehandlingstider i forbindelse med
telefoniske forespørgsler til styrelsen.
2. Udarbejdelse af bekræftelsesbreve på modtagelse af ansøgning til borgeren, hvilket ikke
tidligere har været anvendt under politiets administration af området. Styrelsen forventer, at
denne service vil kunne automatiseres i forbindelse med sagsoprettelsen. Yderligere skal der
udarbejdes informationsmateriale til borgeren om aktuelle sagsbehandlingstider,
sagsbehandlingsproces, forventede sagsskridt, hvornår borgeren kan forvente at høre mere
i sagen mv.
3. Udarbejdelse af FAQ til Færdselsstyrelsens hjemmeside, både med de oftest stillede
spørgsmål til kørekortadministrationen samt aktuelle sagsbehandlingstider.
Ovenstående tiltag er igangsat internt, men er ikke færdigudviklede eller implementerede endnu.
Side 2 (2)