Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
Web:
www.fstyr.dk
Notat
Sagsbehandler:
EMRA
Sagsnr.: 2022-171221
10-02-2022
Status på Færdselsstyrelsens kørekortadministration
Aktuel status
Efter ressortovertagelsen af politiets administrative kørekortopgaver 1. oktober 2021 har
Færdselsstyrelsen kunne konstatere en stigning i antallet af verserende sager. Færdselsstyrelsen
fik 1. oktober overdraget ca. 20.000 verserende sager, hvilket var højere end forudsat. Antallet af
verserende sager er siden steget til ca. 25.000 sager. Samtidig er den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid på cirka 150 dage, hvilket dog dækker over stor variation mellem de enkelte
sagstyper. Da styrelsen ikke har fået overdraget brugbar ledelsesinformation, er det dog ikke
muligt at sammenligne det nuværende niveau med politiets.
Stigningen i verserende sager og den forlængede sagsbehandlingstid har sin baggrund i en
række forskellige faktorer, herunder blandt andet:
Ændring i sagsgange, blandt andet som følge af overgangen fra papirbåret til digital
sagsbehandling, herunder oplæring i de ændrede sagsgange
Indhentelse af straffeattest fra politiet, idet styrelsen ikke har adgang til Kriminalregistret
Fortsat papirbårne eksterne processer og ansøgninger, der skal overføres til styrelsens
sagsbehandlingssystem, hvilket lægger pres på styrelsens journaliseringsressourcer
Opgaver fra Rigspolitiet National Færdsel blev overdraget uden medfølgende
medarbejdere, hvilket har medført et videnstab, der skal genopbygges.
Forbedringstiltag
For at imødegå de udfordringer, der historisk og aktuelt knytter sig til kørekortadministrationens
arbejde, har styrelsen iværksat en række initiativer, og der planlægges derudover iværksættelse
af yderligere tiltag. De fleste har til hensigt at nedbringe sagsbehandlingstider, mens andre skal
øge niveauet af serviceinformation til borgerne.
Iværksatte tiltag
1. Midlertidig opnormering ved ansættelse af otte vikarer til telefonbetjening og scanning af
fysisk post frem til 1. marts 2022. Styrelsen forlænger disse for en kortere periode efter 1.
marts.
2. Mulighed for merarbejde, plustid og overarbejde for medarbejdere, der ønsker og har
mulighed for det.
3. Opdatering og løbende tilpasning af vejledninger til medarbejderne som følge af nye eller
ændrede sagsgange, samt analyser af behovsomfang og proces i forbindelse med konkrete
sagstyper.
Side 1 (2)