Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 182
Offentligt
2532806_0001.png
Reglerne for transporthøjder m.m. bør være baseret på evidens, bør
følge de politiske aftaler og det igangværende arbejde i EU
Foretræde for
Transportudvalget
Den 22. februar
kl. 14.00
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0002.png
Agenda
Agenda for deputation i
Transportudvalget
KORT OM BRANCHEN
POLITISK AFTALE OM
STYRKET KONTROL
IGANGVÆRENDE EU-
PROCESSER MED
RELEVANS FOR DANSK
BEKENDTGØRELSER FOR
TRANSPORTHØJDE
ANBEFALINGER TIL
TRANSPORTUDVALGET
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0003.png
Danmark er en stærk svinenation og har den næsthøjeste bestand af svin
pr. km landbrugsareal i Europa
Den danske svineproduktion er kendt i hele verden for sunde og raske dyr
af høj kvalitet
Den danske eksport af smågrise udgør samlet set 6-7 mia. kr. om året
I 2019 blev over 14,5 mio. danske smågrise eksporteret til udenlandske
landmænd, hvor grisene fedes op fra ca. 25 kg. til slagtning ved 120-150
kg.
Eksporten af levende dyr skaber omkring 1000 danske arbejdspladser.
Den danske svineproduktion er under forandring og koncentrerer sig i
højere grad end tidligere om den videns tunge del af svineproduktionen,
og produktionen samles på færre, men mere specialiserede bedrifter.
Af de 2.050 konventionelle danske svinebedrifter i 2019 har cirka 300 af
dem en integreret produktion – en produktion, hvor grisene lever hele
deres liv på den samme bedrift.
Cirka 865 er specialiseret inden for smågriseproduktion, mens cirka 885
er specialiseret udelukkende i slagtesvin.
Tallene fra Danmarks Statistik viser, at der særligt er sket en omlægning
fra den integrerede produktion til en større produktion af smågrise.
Denne udvikling er sket, i takt med at der er sket et fald i antallet af
bedrifter med omkring 1.500 bedrifter, således der nu er 2.050 bedrifter i
Danmark.
Mere end 80 procent af de eksporterede smågrise ender i Tyskland og
Polen, herudover kommer omkring ti procent til Italien og Nederlandene,
og de sidste ti procent er fordelt på en række andre lande.
Kort om branchen
Udvikling inden for slagtninger og eksport af grise
Data fra Danmarks Statistik
25.000.000
22.500.000
20.000.000
17.500.000
15.000.000
12.500.000
10.000.000
7.500.000
5.000.000
2.500.000
0
2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Slagtninger og eksport af levende dyr (Smågrise under 50 kg)
Slagtninger på slagterier i danmark (Slagtesvin)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0004.png
Aftalt i politisk aftale af 18. december
2018: ”Politisk aftale om styrket kontrol
af dyretransporter”
I aftaleteksten af 18. december 2018 blev der bl.a. skrevet:
”Aftaleparterne ønsker, at arealkravene nu indføres på bekendtgørelsesniveau.
Endvidere vil den nuværende tabel for krav til indvendig højde i bekendtgørelse
om beskyttelse af dyr under transport, udvides til også at gælde grise med en
gennemsnitsvægt under 40 kg, da eksporten af grise under 40 kg er blevet
meget udbredt de senere år.
Aftaleparterne mødes igen, når Århus Universitets rapport om forhold for
transport af smågrise foreligger, for at vurdere betydningen af rapportens
konklusioner.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0005.png
Bekendtgørelsen for højdekrav til
transport af smågrise
Den 6. maj 2020 blev udkast til bekendtgørelsen for højdekrav til
transport af smågrise, pludselig, uden varsel og højst overraskende for
hele branchen sendt i høring med 14 dages varsel.
Af udkast fremgik ændrede krav, der ville betyde, at den indvendige
højde mellem etagerne ved transport af grise på 26 kg og 30 kg nu
skulle være henholdsvis mindst 68 cm og 70 cm. Hidtil havde (har)
Fødevarestyrelsen kun stillet højdekrav for grise på 40 kg og derover
Dette vil ændre antal af etager i vogntog, der ville medfører en gigantisk
regning bl.a. fordi nye vogntog skal indkøbes, at eksisterende vogntog
skal ombygges og ikke mindst at mange flere biler skal ud og
transportere det samme antal grise.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0006.png
Bekendtgørelsen for højdekrav til
transport af smågrise
Høringsmaterialet indeholdt ingen beregning af de økonomiske
konsekvenser for erhvervet
Dette medførte en stor offentlig debat, hvor SamMark havde dialog
med myndigheder og politikere
Fødevarestyrelsen meddelte efterfølgende den 25. juni 2020:
”den planlagte ændring af bekendtgørelsen om beskyttelse af dyr
under transport udskydes indtil videre. Ændringen af
transportbekendtgørelsen består i, at tabellen i bilag 1 om indvendig
højde for grise under transport udvides med højdeværdier for grise
på hhv. 26 og 30 kg.
Udsættelsen skyldes, at der i høringsperioden er gjort indsigelser,
som skal afklares før bekendtgørelsen kan træde i kraft.
Bekendtgørelsen træder derfor ikke i kraft 1. juli 2020.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0007.png
ANIT
ANIT (Undersøgelsesudvalget om Beskyttelse af Dyr under Transport)
Europa-Parlamentet besluttede den 19. juni 2020, at nedsætte ANIT-udvalget til at
undersøge påståede overtrædelser ved anvendelsen af EU-forordningen om
beskyttelse af dyr under transport og de dermed forbundne aktiviteter i og uden
for EU
Man vil fokusere på, hvordan EU's reglerne anvendes i medlemsstaterne, og om
Europa-Kommissionen håndhæver reglerne korrekt. Målet er bl.a. en
harmoniseret lovgivning på tværs af EU's medlemslande
Et forbud mod transport af levende dyr på mere end otte timer, blev ikke en del
af anbefalingerne, da rapporten blev afleveret og initialt drøftet i januar 2022
Et forslag om forbud mod transport til 3. lande, blev heller ikke vedtaget eller del
af anbefalingerne.
ANIT anbefalingerne indeholder ikke anbefalinger vedr. højder m.m. men
fokuserer på f.eks. klimaforhold for dyrene i bilerne. 557 stemte for vs 55
stemmer imod. Disse ANIT anbefalinger arbejdes der nu videre med i EU.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0008.png
EU’s arbejde med revision af
transportforordningen
Transportforordningen
ANIT-anbefalingerne vil danne grundlag for revision af
transportforordningen
EU-Kommissionen annoncerede i 2020, en revision af reglerne for
transport af dyr imellem landene i EU og tredjelande
EU forventes at påbegynde arbejdet med revisionen af
transportforordningen umiddelbart herefter
Dette arbejde forventes at være færdigafsluttet i løbet af 2023, hvor
efter den er umiddelbart gældende i hele EU. Erfaringerne viser at der
derefter kan være stort behov for at følge regelefterlevelsen – særligt i
Sydeuropa.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0009.png
Anbefalinger til Transportudvalget
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0010.png
Anbefalinger til
Transportudvalget
Det anbefales at det besluttes endegyldigt, at man vil følge EU’s
forordning for transport og implementere disse enslydende og alene
supplere med evt. strafbestemmelser
Dette for bl.a. at sikre ensartet konkurrence, stabile rammebetingelser
hos branchen – og ikke udføre omvendt konkurrenceforvridende
tiltag, som der har været lagt op til
Det anbefales yderligere at man få indarbejdet forskningsresultaterne
fra Århus i arbejdet med forordningen, rapporten forventes
offentliggjort i sommeren 2022. Her er det vigtigt at man inddrager
branchen i en ordentlig høringsfrist.
Branchens input til kommissionen er, at der bør være mindst 8 år til
implementering af evt. nye regler der betyder større investeringer –
for at sikre at branchen ikke bliver ramt af omkostninger for et
trecifret million beløb
Det anbefales desuden, at der foretages en erhvervsøkonomisk
beregning som forventet – og denne deles og drøftes med branchen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Præsentation fra SamMark's foretræde 22/2-22 vedrørende revision af transportforordningen og ANIT-rapportens snarlige offentliggørelse
2532806_0011.png
Tak for opmærksomheden. Spørgsmål?