Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2464662_0001.png
13.10.2021 13.03
KRONIK: Lynetteholm og Østlig Ringvej bliver en trafikal katastrofe | Ingeniøren
KRONIK: Lynetteholm og Østlig
Ringvej bliver en trafikal katastrofe
(Illustration: Vejdirektoratet)
Af
Hans Schjær-Jacobsen
13. okt 2021 kl. 11:00
 
2
I udgangspunktet kan det være svært at forstå hvorledes nogen kan nde på at placere en
by på størrelse med Slagelse på toppen af Lynetteholms 80 mio. ton ren og forurenet
overskudsjord og 2,8 kvadratkilometer grundareal i Kongedybet uden samtidig at sørge for
fungerende tilkørselsforhold. Set i ngerplanens kontekst svarer det til at placere denne
koncentrerede byklump i ngerplanens hånd ade i stedet for at udbygge beboelse og
erhverv langs med ngrene.
https://ing.dk/artikel/kronik-lynetteholm-oestlig-ringvej-bliver-trafikal-katastrofe-250887
1/4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 18: Henvendelse af 18/10-21 vedrørende Lynetteholm og Østlig Ringvej, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
2464662_0002.png
13.10.2021 13.03
KRONIK: Lynetteholm og Østlig Ringvej bliver en trafikal katastrofe | Ingeniøren
Alt tyder da også på, at Lynetteholm og
Østlig Ringvej bliver en forudsigelig tra kal
katastrofe. Det står klart i
forundersøgelsen
af ringvejen, suppleret
med nyligt opnået aktindsigt hos
Vejdirektoratet i tra kberegningerne og
forudsætningerne herfor. Selv under
forundersøgelsens antagelse af en
beskeden bebyggelse af Lynetteholm,
sander forbindelsen Lyngbyvej –
Nordhavnsvej – Østlig Ringvej til allerede i
2050 med lange bilkøer til følge. Det bliver
kun værre herefter, når Lynetteholm er
fuldt udbygget.
Projektet blev lanceret i 2018 som et
kinderæg og hurtigt omfavnet ukritisk af
politikere i Folketinget og Københavns
borgerrepræsentation. Det gældsplagede
udviklingsselskab By og Havn, som er ejet
af staten og Københavns Kommune, faciliterer gerne processen i håb om økonomisk gevinst
til afdrag på eksisterende gæld og nansiering af metroudvidelse og anlæg af Østlig Ringvej.
Annonce
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, lic.techn., HD
(Illustration: Privatfoto)
Politikerne vidste ikke hvad de sagde ja til
med principaftalen i 2018. Efter en lemfældig
og forhastet høringsproces i ly af
coronapandemien blev anlægsloven for
opfyldningsprojektet Lynetteholm vedtaget i
2021. Nu nærmer sandhedens time sig, når
entreprenørkontrakterne efter sigende skal
underskrives og eksekveres umiddelbart
efter kommunalvalget.
Østlig Ringvej har to formål, nemlig at
servicere vejtra k til og fra Lynetteholm og
de andre nye bebyggelser i Københavns Havn og tilvejebringe en ekstra forbindelse til
lufthavnen og Amager for bilister med udgangspunkt nord for København, således at
tra kken gennem indre by reduceres. Forbindelsen Lyngbyvej – Nordhavnsvej – Østlig
Ringvej er en motorvej med lokale afkørsler, der skal opfylde begge formål.
Forundersøgelsens tra kmodellering af en Østlig Ringvej i østlig korridor, uden
brugerbetaling og uden tra ksanering i København, forudsiger, at der er 150.000 køretøjer
på Lyngbyvej (aktindsigt), 85.000 køretøjer på Nordhavnsvej (side 13) og 70.700 køretøjer
på Østlig Ringvej i 2050, opgjort pr. hverdagsdøgn (tabel 3.9).
https://ing.dk/artikel/kronik-lynetteholm-oestlig-ringvej-bliver-trafikal-katastrofe-250887
2/4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 18: Henvendelse af 18/10-21 vedrørende Lynetteholm og Østlig Ringvej, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
13.10.2021 13.03
KRONIK: Lynetteholm og Østlig Ringvej bliver en trafikal katastrofe | Ingeniøren
Lyngbyvejens tra k på 150.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn efter færdiggørelse af Østre
Ringvej er 90 pct. højere end basis 2015 og 30 pct. højere end basis 2050 (aktindsigt). Med
den trængsel, der aktuelt kan konstateres på Lyngbyvej allerede i dag med lange bilkøer i
myldretiden, bliver fremkommeligheden i 2050 helt uacceptabelt dårlig.
Relateret jobannonce: Mobilitetsplanlægger til Aarhus Kommune
Læs også:
Kronik: Lynetteholm og Holmene skal konkurrere om knap overskudsjord
I forundersøgelsen står der eksplicit, at »tra kken på vejen [Nordhavnsvej] i myldretiderne
har nået kapacitetsgrænsen, hvilket vil medføre fremkommelighedsproblemer« (side 13) og
»i alt vil 103.000 køretøjer pr. hverdag benytte mindst en af delstrækningerne i østlig
korridor« (side 42).
Resultaterne i forundersøgelsen er beregnet med en forudsætning om 12.200 beboere
(bilagstabel 2.1) og 5.500 arbejdspladser (bilagstabel 2.2) på Lynetteholm i 2050.
Lynetteholm blev relanceret af By og Havn i en forstørret version med 35.000 beboere og
35.000 arbejdspladser. I forundersøgelsen er der således, hvad angår beboere, kun forudsat
35 pct., og hvad angår arbejdspladser, kun 16 pct. af fuld udbygning.
Hertil kan lægges, at andre udviklingsområder i havnen, såsom Nordhavn og Refshaleøen
m. . med Østlig Ringvej som vejtra kbetjening heller ikke i forundersøgelsen antages fuldt
udbygget i 2050. De påviste fremkommelighedsproblemer kan alene af disse grunde
forventes at blive meget større efter 2050 end påvist af forundersøgelsens egne resultater.
Forundersøgelsen viser, at der vil blive stor trængsel på forbindelsen Lyngbyvej –
Nordhavnsvej – Østlig Ringvej i 2050. Til den tid vil der måske blive argumenteret for en
udvidelse af vejene til ere spor. Det vil blive meget dyrt og sikkert uigennemførligt i
praksis.
Forundersøgelsens samfundsøkonomiske gennemregning af tre forskellige varianter af
Østlig Ringvej viser derudover, at alle varianter har en negativ netto nutidsværdi og
bidrager negativt til samfundsøkonomien (tabel 5.2). Det skal bemærkes, at udgifterne til en
evt. tra ksanering af København ikke er indregnet i anlægsudgifterne for etablering af
Østlig Ringvej, selvom de positive effekter fremgår af nogle af forundersøgelsens
betragtninger om reducering af trængsel i det Københavnske vejnet.
Det er stort set ukendt i offentligheden, at det storslåede projekt Lynetteholm og Østlig
Ringvej bliver en tra kal katastrofe med uacceptabel ringe fremkommelighed på de for
projektet livsvigtige vejforbindelser. Den fortsatte politiske opbakning til et så tra kalt
tvivlsomt projekt er uforståelig i betragtning af, at dokumentationen herfor allerede forelå
inden anlægslovens vedtagelse i kraft af forundersøgelsens forudsætninger og resultater.
Læs også:
Kronik: Lynetteholm er et økonomisk højrisikoprojekt
https://ing.dk/artikel/kronik-lynetteholm-oestlig-ringvej-bliver-trafikal-katastrofe-250887
3/4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 18: Henvendelse af 18/10-21 vedrørende Lynetteholm og Østlig Ringvej, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
13.10.2021 13.03
KRONIK: Lynetteholm og Østlig Ringvej bliver en trafikal katastrofe | Ingeniøren
Fokus:
Hovedstad 2070
Emner :
Byplanlægning
https://ing.dk/artikel/kronik-lynetteholm-oestlig-ringvej-bliver-trafikal-katastrofe-250887
4/4