Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2529443_0001.png
Kaj A. Jørgensen
Lektor emeritus v. Aalborg Universitet
Tranevej 48, Grindsted, 9310 Vodskov
[email protected]
2022-02-09
Til transportministeren med kopi til Folketingets transportudvalg
Kære Trine Bramsen
Vedrørende 3. Limfjordsforbindelse
Modtag hermed notatet
”Samfundsøkonomien
ved Egholmmotorvejen kollapser”.
Som titlen antyder understreges kraftigt, at samfundsøkonomien for Egholmmotorvejen
hviler på er tyndt grundlag. Der er nærmest tale om gambling. Meget væsentlige elementer
er så usikre, at anlægget ligner et korthus, der let kan falde sammen. Flere afgørende forhold
er ikke undersøgt dybt nok eller helt udeladt. Det samlede resultat kan derfor sagtens vise et
underskud på milliard-niveau.
Som flere førende eksperter
1
gentagne gange har udtalt og dokumenteret, oplyser VVM-
rapporten fra 2021 et samfundsøkonomisk resultat, der er så ringe, at det skraber bunden af
samtlige aktuelle projekter i regeringens infrastrukturforlig. Men flere poster mangler,
eksempelvis den aktuelle polemik om CO2. Endvidere er opgørelsen over støjbelastningen
særdeles mangelfuld og det er erkendt, at der skal tilføjes penge til flere og bedre støjværn.
Et meget afgørende emne i notatet er det faktum, at Egholmmotorvejen ikke løser den
trafikale trængsel på E45, idet aflastningen ikke er stor nok. Trafikken på E45 er fra 2000 til
2019 steget med ca. 60% eller med næsten 1.600 køretøjer om året, og hvorfor skulle det
ikke fortsætte? Det betyder, at der straks efter Egholmmotorvejens åbning eller få år senere
igen vil være trængsel, og konsekvenserne af dette er der ikke redegjort for. Som notatet
viser, kan der være tale om et meget stort tidstab for trafikanterne svarende til et beløb i
milliardstørrelse.
Alt i alt redegør notatet for, at mangler og usikkerheder er meget alvorlige, og jeg beder dig
derfor om, at de nævnte emner bliver analyseret nærmere og behandlet dybere, inden der
tages endelig stilling til, om Egholmmotorvejen skal gennemføres. Desuden anmoder jeg om,
at de nævnte alternativer bliver undersøgt
i det mindste rent trafikøkonomisk.
Jeg er naturligvis parat til at svare på eventuelle spørgsmål.
Med venlig hilsen
Kaj A. Jørgensen
Tlf. 2913 3611
1
Bl.a. prof. Otto Anker Nielsen, DTU, prof, Mogens Fosgerau, KU, og lektor emeritus Anker
Lohmann-Hansen, AaU